Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2023. február 2. 10:18 Világ

Három nap múlva jön az új szankció Oroszország ellen, lesz-e elég gázolaj Európában?

Február 5-én életbe lép a finomított orosz olajtermékekre vonatkozó uniós behozatali tilalom és árkorlátozás, az utóbbi mértékéről azonban nem tudtak megegyezni tegnap az uniós országok képviselői – írta meg a Reuters.

Az új korlátozás hasonlóan működik majd, mint ami december 5-én az orosz kőolajra lépett életbe: tilos lesz az EU-ba az orosz import (a nyersolajnál ez a vezetékes szállításra nem vonatkozik), a más országokba irányuló szállítás lebonyolításában és biztosításában pedig csak úgy vehetnek részt uniós szereplők, ha a vevő 60 dollár/hordónál kevesebbet fizet az áruért.

Erről az ársapkáról kellene megegyezni a különböző finomított olajtermékek esetében, azonban ez tegnap nem sikerült, így holnap ismét nekifutnak a diplomaták. Az Európai Bizottság a prémium termékekre – például a gázolajra – hordónként 100 dolláros limitet javasolt, 45-öt pedig az olyan kevésbé értékesekre, mint a fűtőolaj. Lengyelország és a balti államok viszont alacsonyabbra akarják tenni a lécet az Ukrajnában háborúzó Oroszország bevételeinek csökkentése érdekében. Ugyanezt szeretnék elérni a 60 dolláros nyersolaj-ársapkával is, amelyet kéthavonta vizsgálnak felül, így ennek is most jön el először az ideje.

Arról megoszlanak a vélemények, hogy mekkora gondokat okozhat a dízelimport leállítása az európai-, illetve a világpiacon. A Nemzetközi Energiaügynökséget vezető Fatih Birol nem számít nagyobb fennakadásokra, Horváth Ágnes, a Mol vezető közgazdásza viszont a Guruló Hordó blogon arról írt múlt héten, hogy átmenetileg dízelhiány is kialakulhat. Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője egy tavalyi G7-cikkében szintén arra hívta fel a figyelmet, hogy a gázolajnál lehet a legnehezebben nélkülözni Oroszországot az európai ellátásból.

Szintén ellentmondásos az olajszankció eddigi eredménye. Papíron ugyanis igaz, hogy Oroszország csak jelentős árengedménnyel tudja értékesíteni a nyersolaját az ázsiai (elsősorban indiai és kínai) vevőknek, de ez nem biztos, hogy teljesen fedi a valóságot. Ahogy az Economist nemrég felhívta rá a figyelmet, ez a kereskedelmi csatorna nehezen átlátható, és a kimutatott árak nem biztos, hogy fedik a valóságot, mert minden szereplő abban érdekelt, hogy a valósnál adott esetben kisebb vételárat mutasson ki.

Emellett pedig visszaszorulóban van a nyugati hajózási és biztosítótársaságok részvétele az orosz olaj szállításában, azt egyre inkább a szürke zónában mozgó, dubaji vagy éppen hongkongi bejegyzésű cégek végzik, gyakran életciklusuk végén járó tankerekkel.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz ársapka eltörlése csak két hónapra oldja meg a gondokat a gázolajnálEz már valóban a szankciók közvetett hatása lesz, egyelőre nem látszik, honnan lehetne pótolni a kieső üzemanyag-mennyiséget.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem a gáznál a legfájdalmasabb a szakítás OroszországgalVéget ér a szabad energiakereskedelem korszaka, de az Oroszországgal való szakítást nehezíti, hogy akad a földgáznál nehezebben beszerezhető energiahordozó is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMeddig kapunk olajat a Barátság vezetéken?A háborúban álló felek igyekeznek ügyelni a vezetékrendszer épségére, de meddig tartható fenn a szárazföldi olajszállítás szankciók alóli mentessége?

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ dízel energiaszankció gazdasági szankció gázolaj kőolaj kőolajembargó Oroszország szankciók Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2024. május 21. 16:34 Élet, Világ

Nem sietik el a boltokban használt vékony műanyag zacskók betiltását

Az Európai Unió tesz egy nagy lépést a műanyag hulladék csökkentése érdekében, de nagyon lassan és sok szempontból kritizált módon.

Könnyebb helyzetbe hozza a magyar kormányt az európai választás

Fennakadásokat igen, gazdasági kisiklást nem hoz az EP-választás várható kimenetele, Magyarországnak pedig jól jön a szigorúbb költségvetési felügyelet elodázódása.

Torontáli Zoltán Stubnya Bence
2024. május 16. 05:35 Élet, Világ

Így lehet magyar átlagnyugdíjból élni a spanyol tengerparton

Romantikus álom vagy nagyon is kivitelezhető valóság? Mekkora tőke és nyugdíj kell hozzá? Megkérdeztük azokat, akik már kint élnek, és azokat, akik segítenek a kiköltözőknek.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. május 21. 13:03 Közélet, Pénz

Megint romolhat az életszínvonal, ha háttérbe szorul az infláció féken tartása

Egy friss elemzés szerint átmeneti javulásban lehetünk, a választások után középtávon könnyen visszatérhet a mostaninál magasabb infláció.

Stubnya Bence
2024. május 21. 05:03 Vállalat

„Korábban volt A- és B-terv, most a munkaadók széttárják a kezüket” – így fulladt le a magyar autóipar

Márciusban földbe állt a magyar jármű- és akkugyártás, de a szenvedés már hónapok óta tart. Érdemes újragondolni az elektromobilitás ösztönzésének formáit.

Avatar
2024. május 20. 05:13 Közélet

Mi a baja Európának a magyar alapítványi egyetemekkel, ami elvágja a diákok és kutatók külföldi útját?

Az egyetemek alapítványi fenntartása nem lenne probléma, ha a kuratóriumi tagok kiválasztása és működése nem lenne önkényes, a közpénzek útja pedig követhetetlen.