Jelentősen emelkedett a tengeri orosz szénexport azt követően, hogy az EU enyhítette az ehhez kapcsolódó szankciókat. Októberben 16,6 millió tonna szenet vittek ki Oroszországból tengeri úton a Kpler elemző cég adatai szerint, nem sokkal elmaradva az idén júniusi csúcstól. (Az adat nem tartalmazza a vasúton lebonyolított exportot.)
Ez azért nagy szó, mert a kettő között történt egy igen jelentős fejlemény: augusztus 10-én lépett életbe az orosz szén vásárlásának uniós tilalma. Ennek keretében azt is megtiltották az EU-n belüli piaci szereplőknek, hogy a szén szállításában, az ügyletek finanszírozásában és biztosításában részt vegyenek – emlékeztet a Bloomberg cikke.
Szeptember 21-én azonban az Európai Bizottság kiadott egy állásfoglalást, amellyel visszavonta az utóbbi korlátozásokat, és ennek köszönhetően újra lendületet vettek az orosz szállítások. A Kpler adatai szerint különösen Törökország és Kína vásárolt nagyobb mennyiséget.
A szeptemberi uniós döntésnek az volt a célja, hogy ne emelkedjenek még jobban az energiaárak világszerte. Ez ebben az esetben azért nyomhatott többet a latba az orosz bevételek csökkentésénél, mert ez az ágazat a kőolajhoz és a földgázhoz képest csak kismértékben járul hozzá az orosz költségvetés bevételeihez és így az Ukrajna elleni agresszió finanszírozásához.
Ez a történet a tengeri szállítású olaj szempontjából is fontos, amelynél hétfőn lépett életbe az uniós vásárlás tilalma, amelyet a 60 dolláros árplafon egészít ki: ha valaki – mondjuk egy indiai finomító – ennél drágábban venne orosz olajat, a tranzakcióban nem működhetnek közre szállítási, finanszírozási vagy biztosítási szereplőként nyugati vállalatok. Érdekes lesz megfigyelni, hogy ha ez érdemben visszavetné az orosz olajexportot (amire pont hogy nem törekedtek a konstrukció kidolgozói, csak a bevételek csökkentésére), akkor itt is jön-e majd enyhítés, ahogyan az a szénnél történt.
Világ
Fontos