Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2022. december 5. 09:13 Világ

Már a szankció életbe lépése előtt nagyot drágult az orosz olaj szállítása

Mintegy másfélszeresére nőtt múlt héten az orosz kőolaj szállításának költsége a Balti-tenger és India közötti útvonalon. A drágulás hátterében a ma hatályba lépett olajembargó áll, december 5-től ugyanis az Európai Unióba tilos tengeri úton orosz nyersolajat behozni.

Felülnézet: A tengerre bocsátott orosz olajat az EU-tagállamok nem vásárolhatják és a szállíthatják december 5. után, a jelentős tankerkapacitással bíró Görögország is kiesik a potenciális szállítók közül.

Igen, de: Oroszország – leginkább Ázsiában – továbbra is értékesíthet majd olajat, viszont a termék odajuttatása erősen drágul. A magas szállítási költség mellett csak nyomott nyersanyagár mellett lehet versenyképes az orosz olaj.

Alulnézet: A nyugati és az orosz olajfajták közötti árrés a Mol második negyedéves rekordnyereségében is szerepet játszott. A magyar olajtársasághoz csővezetéken érkezik az orosz nyersanyag, amire nem vonatkozik szankció.

Reakciók: India az orosz olaj egyik fő felvásárlója lett, egyes finomítók szép nyereséget termeltek idén a diszkontáron vásárolt nyersanyag feldolgozásából. Ám a szankció őket is elbizonytalanítja az orosz olaj vásárlását illetően.

Mi következik: Az orosz olaj szállítói között rejtett tulajdonosi hátterű cégek jelenhetnek meg. Az ilyen szállítmányokra így aligha köthető biztosítás, nem lesz, aki felelősséget vállaljon például a balesetekért. Ráadásul szintén mától él a nyugati országok által bevezetett hordónkénti 60 dolláros olajárplafon, ha valaki ennél drágábban venne olajat, nyugati biztosítótársaság nem fedezheti a szállítás kockázatait.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHogyan lehet 500 milliárdos profitja a Molnak, ha 480-ért adta az üzemanyagot?Hatalmasat nyert a Mol az európai szintű üzemanyaghiányon, de még nagyobbat azon, hogy finomítói jelentős részben orosz olajat használnak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNéha nem jön az olaj, megint látszik a Barátság vezeték kockázataMinden érintettnek az az érdeke, hogy az orosz olaj eljusson Kelet-Európába, de a háború olyan szakaszba lépett, amikor ez már egyáltalán nem garantálható.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Nyugat azt akarja, hogy olcsó orosz olaj folyjon, de meg tudja-e oldani?Hat hét van a következő szankciós csomag életbelépéséig, aminek következményeit komoly aggodalmak övezik.

Világ kőolajembargó olaj orosz-ukrán háború szankció Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Hajdu Miklós
2023. január 27. 11:11 Világ

Jövőre indul a szigorítás Lengyelországban, kitiltják a fővárosból a régi autókat

Kezdetben csak a legöregebb autókat érinti a korlátozás, de hamarosan a ma modernnek számító gépkocsik is Varsó belvárosán kívül rekedhetnek.

Avatar
2023. január 26. 15:30 Világ

Annyi kutyát vettek az járvány alatt az Egyesült Államokban, hogy az átlagbér kétszeresét lehet megkeresni kutyasétáltatásból

Forintra átszámolva tízmilliókat is kereshet az, aki az irodába visszaűzött munkavállalók otthon maradt kedvenceit sétáltatja.

Stubnya Bence
2023. január 26. 12:40 Világ

A hideg miatt hétfőn és kedden is rezsikedvezmény járt Angliában a csúcsidős áramspórolásért

Egy hidegbetörés miatt három szénerőművet is készenlétbe állítottak, de végül nem volt rájuk szükség. 3 millió fontot osztanak ki a spórolásért a résztvevőknek.

Fontos

Jandó Zoltán
2023. január 26. 17:40 Közélet

Finomhangolja a kormány a napelemes tiltást, párhuzamosan működhet a két paksi erőmű

Elképzelhető, hogy újra épülhetnek szélerőművek is Magyarországon, legalábbis a kormány napirenden tartja a témát - rövid interjú Steiner Attila energetikáért és klímapolitikáért felelős államtitkárral.

Váczi István
2023. január 26. 11:05 Támogatói tartalom, Vállalat

Vége a 30 békeévnek, alaposan átalakul a világkereskedelem

Az előttünk álló években lassabban nő majd a világgazdaságnál a nemzetközi kereskedelem, miközben jelentősen megváltoznak az áruforgalom uralkodó irányai – derül ki a Boston Consulting Group nemzetközi tanácsadó cég friss tanulmányából.

Bucsky Péter
2023. január 26. 04:34 Közélet, Pénz

Az elmaradt tanári béremelés árához mérhető veszteséget okoz a NER-cégeket is segítő jegybanki program

Bárhogy is számolunk, a növekedési kötvényprogram költsége százmilliárdos nagyságrendű. A nyertesek közt sok a kormányközeli vállalat, a veszteséget jó eséllyel az adófizetőknek kell állniuk.