Németországban a vezető boltláncok sorra jelentik be, hogy bizonyos türelmi idő után nem lesznek hajlandóak olyan friss tejet forgalmazni, amelyet (akár részben) megkötve tartott tehenekből fejnek. A Lidl és az Edeka után az Aldi mindkét ága (Süd és Nord) a hétvégén egyszerre, összehangoltan tudatta, hogy 2030-ig teljesen kivezeti az ebbe a kategóriába tartozó friss tejeket a polcokról.
A lépés mögött egyértelműen a vásárlói igények állnak, a láncok vélhetően így akarnak jó pontot szerezni azoknál a vevőknél, akik egyre jobban figyelembe veszik a termékek származásánál az állatjóléti szempontokat. Márpedig a jelek szerint a láncok egyre nagyobb nyomást érzékelnek ebbe az irányba.
Hasonló törekvések eddig leginkább a tojásnál voltak, a tartásra vonatkozó jelölések (például ketreces vagy szabad) Magyarországon is ismertek. Németországban most kezdik el jelölni a tejes dobozokon a szarvasmarhatartásra utaló kategóriákat, és a négy fokozatból az említett boltláncok a jövőben csak a szabadabb tartást biztosító két besorolást fogják forgalmazni.
A lépésekkel kapcsolatban azonban van pár elég ellentmondásos részlet. Az önkéntes korlátozás ugyanis csak a friss tejekre fog vonatkozni, és azok közül először csak a saját márkás termékekre (hiszen erre van leginkább közvetlen hatása a boltoknak). A tejtermékeknél azonban egyelőre lehetetlennek tűnik a bevezetés, hiszen például egy sajtra vagy joghurtra kivetett hasonló korlátozás aligha lenne kivitelezhető, ebben az esetben a tejipari gyártón keresztül kellene átvinni a kezdeményezést a tehenészetekre.
Másrészt a törekvések ellen a német gazdák szervezetei is tiltakoznak. Az Aldi ugyan azt is bejelentette, hogy a korlátozással egy időben teljes mértékben a helyi termelőknek adja a megrendeléseit, a szakmai szervezetek szerint azonban félő, hogy a szabadabb tartáshoz kapcsolódó többletköltséget nem tudják érvényesíteni az árakban, állami támogatásra pedig jelen állás szerint nem számíthatnak.
Amennyiben a német piac a helyi termelők előtt emiatt beszűkül, a várakozások szerint a tehenészetek nem friss tejnek, hanem feldolgozott termékek gyártóinak fogják eladni a tejet, vagy külföldre szállítják – a német sajtó többek között Kelet-Európát is megfelelő célrégiónak tartja erre.
Világ
Fontos