Hírlevél feliratkozás
Avatar
2021. szeptember 2. 10:52 Világ

Lelassultak, de az Európát kiszolgáló teherszállító hajók így is szennyezőbbek, mint gondolták

A tengeri hajózás mostanában leginkább a többszörösére emelkedett fuvardíjak és a kiszámíthatatlanná vált szállítási idők miatt kerül szóba, de hosszú távon ennél is fontosabb hozzájárulása a klímaváltozáshoz. Ennek fényében elég meglepő, de csak most készült el az Európai Unió első átfogó jelentése a szektor üvegházgáz-kibocsátásáról, amely szerint ez ráadásul nagyobb, mint amennyit az előzetes számítások mutattak.

A közlekedési szektoron belül a hajózás jelenleg 14 százalékos részaránnyal a harmadik helyen áll a közúti közlekedés – amely a kibocsátás 71 százalékát adja – és a repülés mögött. Mivel a becslések szerint az uniós hajózási szektor teljesítménye több mint a duplájára emelkedik 2050-re a 2005-ös szinthez képest, a jelenlegi tervek valószínűleg kevesek lesznek ahhoz, hogy el lehessen érni uniós szinten a klímasemlegességet az évszázad közepére. (Tehát hogy legfeljebb annyi üvegházhatású gázt bocsássanak ki az EU területén, amennyit különböző módszerekkel ki is vonnak a légkörből.)

Ennek érdekében a közlekedésből származó kibocsátást 90 százalékkal kell csökkenteni 2050-re, mivel azonban a hajózásban a helyzet rosszabb a gondoltnál, vagy erősebb intézkedésekre van szükség az ágazatban, vagy más közlekedési szektorok kibocsátását kell még inkább megvágni. Eddig azzal számoltak, hogy a hajózásban 75 százalékkal kell csökkenteni a kibocsátást 2050-re – emlékeztet a Bloomberg cikke.

Az egyik tervezett intézkedés, hogy a hajózást is be kell vonni az uniós kibocsátáskereskedelmi rendszerbe, tehát a szállítmányozó cégeknek is ugyanúgy fizetniük kell a szennyezésük után, mint már jelenleg is például az erőműveknek. Emellett az olyan megújuló üzemanyagok hajózási felhasználását is elősegítenék, mint a bioüzemanyagok és a (zöld) hidrogén.

Ezeket a terveket még el kell fogadniuk a tagállamoknak és az Európai Parlamentnek, de hogy nem triviális feladatról van szó, azt mutatja az egyik már megvalósult kibocsátáscsökkentési intézkedés. A jelentés szerint 2008-hoz képest a hajók 20 százalékkal csökkentették a sebességüket, és így kevesebb üvegházhatású gázt juttatnak a légkörbe. Ez klímavédelmi szempontból természetesen örvendetes, de a hajók lassulása az egyik – nem sokat emlegetett – oka a bevezetőben emlegetett problémáknak, vagyis hogy drágábbá vált a tengeri szállítmányozás.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem elég, hogy méregdrágák, már lepakolni is alig tudják a konténereket a kikötőkbenIdén tovább nőtt a Kínából induló tengeri fuvarozás költsége, ráadásul a legnagyobb amerikai és európai kikötők nem is képesek egyből fogadni a beérkező hajókat.

Világ hajózás klímaváltozás szén-dioxid kibocsátás teherhajó tengerhajózás üvegház Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2021. szeptember 17. 14:06 Világ

Az elszállt gázárak miatt már gyárakat állítanak le Angliában

Az energiahordozó ára már olyan szintre jutott, hogy több műtrágyaüzemet leállítottak. Ha ez máshol is megtörténik, akkor az élelmiszerek előállítása is drágább lesz.

Avatar
2021. szeptember 17. 10:45 Világ

Lassan teljesen kiürül egy kelet-európai ország

Gyászosak a következmények, ha az alacsony születésszám hatalmas kivándorlókedvvel párosul.

Torontáli Zoltán
2021. szeptember 15. 11:12 Világ

Szórják a 700 ezer forintos büntetéseket a külföldi fuvarozócégekre a svédek

A sofőr nem töltheti a hosszú pihenőidejét a kamionban, vagy haza, vagy szállodába kell mennie.

Fontos

Hajdu Miklós
2021. szeptember 17. 17:59 Adat

A magyar tanárok fizetése a fasorban sincs, pedig több pénz jut az oktatásra

Nem csoda, ha elégedetlenek a hazai pedagógusok, a fejlett országok körében ők keresik a legkevesebbet a diplomás átlagbérhez képest.

Zemplényi Antal
2021. szeptember 16. 16:06 Közélet

Mikor túl drága egy orvosi kezelés ahhoz, hogy kifizesse az állam?

Senki sem szereti, ha nem jut pénz egy új egészségügyi technológiára, de súlyos következményei lennének, ha nem húznák meg valahol a határt.

Avatar
2021. szeptember 16. 06:43 Közélet

Mégsem aszfaltoznak a Szigetcsúcson, de az erdőt így is meg kell menteni

Az utolsó percben fékezett a kormány, nem lesz a Dunakanyar talán legszebb helyén erdőkárosító turisztikai strandfejlesztés. Megoldás mégsem körvonalazódik.