Hírlevél feliratkozás
Avatar
2021. szeptember 2. 10:52 Világ

Lelassultak, de az Európát kiszolgáló teherszállító hajók így is szennyezőbbek, mint gondolták

A tengeri hajózás mostanában leginkább a többszörösére emelkedett fuvardíjak és a kiszámíthatatlanná vált szállítási idők miatt kerül szóba, de hosszú távon ennél is fontosabb hozzájárulása a klímaváltozáshoz. Ennek fényében elég meglepő, de csak most készült el az Európai Unió első átfogó jelentése a szektor üvegházgáz-kibocsátásáról, amely szerint ez ráadásul nagyobb, mint amennyit az előzetes számítások mutattak.

A közlekedési szektoron belül a hajózás jelenleg 14 százalékos részaránnyal a harmadik helyen áll a közúti közlekedés – amely a kibocsátás 71 százalékát adja – és a repülés mögött. Mivel a becslések szerint az uniós hajózási szektor teljesítménye több mint a duplájára emelkedik 2050-re a 2005-ös szinthez képest, a jelenlegi tervek valószínűleg kevesek lesznek ahhoz, hogy el lehessen érni uniós szinten a klímasemlegességet az évszázad közepére. (Tehát hogy legfeljebb annyi üvegházhatású gázt bocsássanak ki az EU területén, amennyit különböző módszerekkel ki is vonnak a légkörből.)

Ennek érdekében a közlekedésből származó kibocsátást 90 százalékkal kell csökkenteni 2050-re, mivel azonban a hajózásban a helyzet rosszabb a gondoltnál, vagy erősebb intézkedésekre van szükség az ágazatban, vagy más közlekedési szektorok kibocsátását kell még inkább megvágni. Eddig azzal számoltak, hogy a hajózásban 75 százalékkal kell csökkenteni a kibocsátást 2050-re – emlékeztet a Bloomberg cikke.

Az egyik tervezett intézkedés, hogy a hajózást is be kell vonni az uniós kibocsátáskereskedelmi rendszerbe, tehát a szállítmányozó cégeknek is ugyanúgy fizetniük kell a szennyezésük után, mint már jelenleg is például az erőműveknek. Emellett az olyan megújuló üzemanyagok hajózási felhasználását is elősegítenék, mint a bioüzemanyagok és a (zöld) hidrogén.

Ezeket a terveket még el kell fogadniuk a tagállamoknak és az Európai Parlamentnek, de hogy nem triviális feladatról van szó, azt mutatja az egyik már megvalósult kibocsátáscsökkentési intézkedés. A jelentés szerint 2008-hoz képest a hajók 20 százalékkal csökkentették a sebességüket, és így kevesebb üvegházhatású gázt juttatnak a légkörbe. Ez klímavédelmi szempontból természetesen örvendetes, de a hajók lassulása az egyik – nem sokat emlegetett – oka a bevezetőben emlegetett problémáknak, vagyis hogy drágábbá vált a tengeri szállítmányozás.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem elég, hogy méregdrágák, már lepakolni is alig tudják a konténereket a kikötőkbenIdén tovább nőtt a Kínából induló tengeri fuvarozás költsége, ráadásul a legnagyobb amerikai és európai kikötők nem is képesek egyből fogadni a beérkező hajókat.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ hajózás klímaváltozás szén-dioxid kibocsátás teherhajó tengerhajózás üvegház Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Stubnya Bence
2025. május 22. 15:53 Világ

A termékcsomagolások egységesítésével reagálna az EU Trump vámjaira

Az unió tagállamai közti szabályozási eltérések a termékekre kivetett 44 százalékos vámnak felelnek meg. Kettős nyomásra változtatna ezen Brüsszel.

Stubnya Bence
2025. május 21. 14:02 Adat, Világ

Nem is állnak olyan rosszul a magyar fizetések a régiós mezőnyben

A magyar nettó átlagbérek meghaladták a szlovák, cseh, román, lett, észt béreket is az árkülönbségek kiszűrését lehetővé tevő vásárlóerő-paritáson számolva.

Mészáros R. Tamás
2025. május 21. 06:05 Világ

Hatalmas bukást kockáztat azzal, ahogyan Trump a nyersanyagokat hajszolja

Grönland vagy Ukrajna erőforrásainak megszerzése ártana az amerikai olajiparnak és a zöldenergiába fektető republikánus államoknak is, miközben komoly külpolitikai költségekkel jár.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. május 22. 13:05 Tech, Vállalat

Új szakaszba lép az eladók nélküli boltok hazai elterjedése a Szegen megnyitott üzlettel

Szegeden nyitott meg az ország valószínűleg első hibrid működtetésű üzlete. A technológiát szlovák és cseh Coopokban is alkalmazzák.

Avatar
2025. május 21. 16:36 Adat, Közélet

Miért ne tudná saját pénzből emelni a tanárok bérét a kormány?

Az egyetemek felé súlyozta át az oktatási kiadásokat a kormány, ezért lenne nehezebb csak hazai forrásból emelni a közoktatásban dolgozók bérét.

Vámosi Ágoston
2025. május 21. 11:17 Vállalat

Meg vannak számlálva a titkosított fizetések napjai

A jövőre már kötelező átláthatóság komoly feszültségeket okozhat a munkahelyeken, ha nem készülnek fel a cégek a felmerülő kérdések megválaszolására.