Amióta Kína a „világ gyára” lett, a teherhajózás számára is fontos célponttá váltak a kikötői, érdekes módon azonban a hajók tankolásának jövedelmező üzletágában sokáig nem tudott igazán erős pozíciókat kiépíteni az ország.
Ennek a tevékenységnek az ázsiai forgalmát 31-32 milliárd dollárra (mintegy 9500 milliárd forint) becsülik, és ennek piacvezetője a nagyon előnyös helyen fekvő, a szolgáltatás infrastruktúráját évtizedek óta építgető Szingapúr. Ebbe azonban a kínai kormányzat nem nyugszik bele, és mint már oly sok ágazatban, itt is vezető szerepre akar szert tenni – írja a Bloomberg.
Szokás szerint ennek az infrastruktúráját is tervszerűen fejlesztik. A hajók megtankolásának kínai központja a Sanghajtól délkeletre egy szigeten lévő Zhoushan kikötője, amelynek közelében az utóbbi években több korszerű és nagy kapacitású kőolaj-finomító is épült, nagy mennyiségben bocsátva ki olyan alacsony kéntartalmú üzemanyagot, amelyet a nemrég bevezetett szabványok szerint a teherhajóknak használniuk kell.
Közben a helyi kormányzat a tankolás fizikai infrastruktúráját fejleszti, 520 millió jüanból (közel 25 milliárd forint) építettek új hajózási csatornákat és kikötőhelyeket. Az állam pedig adókedvezményekkel igyekszik segíteni, hogy a kínai szolgáltatók árban is versenyképesek legyenek.
A beruházásoknak meg is lett az eredménye, az utóbbi öt évben megduplázódott a Kínában eladott hajódízel – avagy bunker gázolaj – mennyisége, és tavaly már megközelítette a 17 millió tonnát. Ez még messze van ugyan a szingapúri 50 milliótól, de legalább már a nagyságrend azonos.
Világ
Fontos