Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2020. január 5. 12:42 Vállalat

Rákapcsol a globális felmelegedés, mert tisztább üzemanyagot tankolnak a hajók

Az új év fontos változást hozott a tengeri hajózáshoz használt üzemanyagok minőségét illetően: a korábban használt magas kéntartalmú, az olajfinomítás melléktermékeként keletkező úgynevezett bunker gázolaj helyett sokkal tisztább üzemanyagot kell tankolni a hajókba, hacsak nem szerelik fel őket igencsak költséges szűrőberendezésekkel. A változtatás oka, hogy a kénes kipufogógáz savas esők okozása mellett súlyos veszélyt jelent a hajók közelében élő és dolgozó emberek egészségére.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚj korszakba lép az olajipar és a hajózás január 1-jénSokkal tisztább üzemanyagot kell tankolniuk a tengerjáró hajóknak, mint eddig, és ez elég sok mindent megváltoztat a logisztikában és az olajfinomítókban.

A Bloomberg olajipari szakértője, Julian Lee azonban arra hívja fel a figyelmet, hogy a tisztább kipufogógázok következtében a hajózás klímaváltozásra gyakorolt kedvezőtlen hatása erősödni fog. A kipufogott kénvegyületek ugyanis fokozták a légkör és a felhők albedóját, vagyis a napsugárzás visszaverésére való képességét.

A problémára még 2018-ban hívta fel tíz amerikai és finn kutató a figyelmet a Nature Communications hasábjain. Számításaik szerint, miközben 34-54 százalékos csökkenést hozhat a szabályozás a kénszennyezés okozta szív- és érrendszeri, illetve légzőszervi megbetegedések számában, az említett hűtőhatás 80 százalékkal mérséklődhet. Ezáltal az új szabályok életbelépését követően – a kipufogott kéngázok jótékony hatásának hiányában –, ha minden egyéb tényező változatlan marad, akkor

összességében három százalékkal emelkedhet az emberi tevékenységek légkörmelegítő hatása.

Mikhail Sofiev, a tanulmány egyik szerzője elmondta, hogy a légkörben nagy számban jelenlévő kéntartalmú részecskék következtében a felhőket létrehozó vízcseppek kisebbek lesznek, és több keletkezik belőlük. Mindez pedig végső soron jóval fehérebb és ezáltal a napsugárzást sokkal inkább visszaverő felhőzetet eredményez. Sőt, a kipufogógázok aeroszoltartalma is hasonló hatást fejt ki: az apró (és meglehetősen egészségkárosító) részecskék maguk is visszatükrözik a nap melegének egy kis részét. Érdekesség, hogy már több olyan elképzelés is napvilágot látott, amelyek e hatásmechanizmust kihasználva a kénvegyületek légkörbe juttatásától várják a klímaváltozás megfékezését.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkElég vad ötlet, de ha teleszórjuk az eget vegyi anyagokkal, akkor csökkenhet a globális felmelegedésEgy olcsó, és természetet utánzó megoldás, amivel mégis rengeteg probléma akad. Például lehet, hogy mindenkit megmérgez.

A tengeri közlekedéshez köthető légszennyezés Sofievék számításai szerint évi 403 300 ember korai halálát és 14 millió gyermek asztmás megbetegedését okozta. Ezek a számok mostantól várhatóan erős csökkenésnek indulnak. A kedvező hatások zömmel India és Kína sűrűn lakott, part-menti régióiban lesznek érezhetők, de az afrikai, illetve a dél- és a közép-amerikai kikötőkben élők életkilátásai is javulni fognak. Észak-Amerika, Európa és Óceánia partjai közelében jelentős változás nem várható, ugyanis ezeken a területeken a hajóknak már eddig is az általánosnál sokkal tisztább, legfeljebb 0,1 százaléknyi kéntartalmú üzemanyagot kellett használniuk (az új előírások ezt 0,5 százalékban szabják meg, a korábbiak 3,5 százalékot engedtek).

Visszatérve a klímaváltozás problémájára, James Corbett, a tanulmány egyik szerzője úgy fogalmazott, hogy:

a szulfát tartalmú aeroszolok nem változtatnak a hajózás globális felmelegedésre gyakorolt hatásán, csak elfedik azt.

Vagyis mostantól még fontosabbá és sürgetőbbé válik a világkereskedelem 80-90 százalékát lebonyolító tengeri hajózás szén-dioxid-kibocsátásának mérséklése. A 2010-es évek közepén a globális emisszió mintegy három százalékát adó ágazat üvegházhatású gázkibocsátása a becslések szerint 2050-ig 50-250 százalékkal fog növekedni, hacsak nem sikerül valamiképpen közbelépni, ami egyelőre leginkább a sebesség– és teljesítménykorlátozások formájában tűnik megvalósíthatónak.

A szén-dioxid-kibocsátás mérséklődését – vagy legalábbis a korábban vártnál visszafogottabb növekedését – a január elsejével hatályba lépett változások piaci hatásai is kikényszeríthetik. Az új szabályoknak megfelelő üzemanyag ugyanis nagyjából a bunker gázolaj duplájába kerül, ami hatékonyabb felhasználásra sarkallhatja a hajótársaságokat. Ráadásul az átállás következtében a tengeri hajókat is a dízel és a kerozin termékcsoportjába tartozó gázolajjal kell tankolni, ennélfogva a szárazföldi és a légi közlekedésben érdekelt szereplők is magasabb üzemanyagárakra számíthatnak, ami őket is a hatékonyság növelésére késztetheti.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkDrágább lesz a gázolaj és a repülés, méghozzá a hajók miattKevesebb károsanyagot bocsátanak ki majd a hajók, de ezért drágább repülőjegyekkel fizethetünk.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat gázolaj hajózás kéntartalom olajár olajpiac Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Nagy Zsolt
2024. március 26. 04:37 Vállalat

Dollármilliókat spórol a gyártóknak egy magyar fejlesztés, ami megmutatja, hogyan lehetnek extra hatékonyak

Az EPIC Innolabs adatelemzéssel és szimulációk készítésével segíti a termelés optimalizálását többek között olyan multiknak, mint az Audi vagy az Apollo Tyres.

Torontáli Zoltán
2024. március 20. 12:40 Adat, Vállalat

Egyre összetettebb problémát jeleznek a magyarországi munkaerőköltség, bér és árfolyam adatok

Gyors ütemben nő Magyarországon a munkaerő költsége, euróban nézve is, a dolgozók azonban még nagyobb béremelést szeretnének. Mi lesz így ebből?

Torontáli Zoltán
2024. március 14. 09:11 Vállalat

A Bookingot milliárdokra büntette a GVH pszichés nyomásgyakorlás miatt, mit fog csinálni most a Temuval?

A Booking nyomásgyakorlása piskóta a Temu gyakorlatához képet, sőt ez a fajta marketing a Temu működésének lényege. Ezt kaszálhatja el a magyar hatóság a magyar e-kereskedők panaszára indított eljárásban?

Fontos

Elek Péter
2024. március 27. 04:34 Pénz

Tényleg olyan fantasztikus a világ első számú sztárrészvénye?

Eddig nagyon jó és meggyőző sztori volt az Nvidia, de merész dolog azt feltételezni, hogy növekedése a következő években is töretlen marad.

G7.hu
2024. március 26. 19:00 Közélet

Új tulajdonoshoz kerül a G7

A Telex vezetői által alapított Gazdrovat Kft.-hez kerül a G7 gazdasági portál.

Pálos Máté
2024. március 26. 16:40 Adat, Élet

Sokkal többe kerültek az adófizetőknek a Most vagy soha! első heti nézői, mint a Kincsemé

Nézőszámban az első héten nagyjából sikerült elérni a Kincsem szintjét, az állami támogatáshoz viszonyítva azonban más a helyzet.