Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2018. október 28. 12:34 Vállalat

Drágább lesz a gázolaj és a repülés, méghozzá a hajók miatt

A következő két évben a repülőgépek tankolása várhatóan jóval többe fog kerülni a légitársaságoknak egy az iparágon kívül történt változásnak köszönhetően. 2020-tól ugyanis életbe lépnek a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet*Ez az ENSZ egyik szakosított szervezete, aminek feladata többek között a kereskedelmi hajózás okozta környezetszennyezés mérséklése. új szabályai, amelyek szerint a mostaninál sokkal tisztább gázolajat kell használni a tengeri hajók üzemeltetése során. Ezt a változást végül is azért fogjuk megérezni, amikor fizetünk a repülőjegyekért, mert a hajózásban arra a dízelolajra fognak áttérni, aminek az ára erősen kötődik a repülőgép-üzemanyagokéhoz.

Az olajfinomítókban ugyanis jellemzően három különböző típusú terméket állítanak elő: a benzint, a dízelt, illetve a repülésben használt petróleumokat – e kettő az árazás szempontjából tulajdonképpen egy kategóriába sorolható – és azokat az ipari üzemanyagokat, amelyeket jelenleg a tengeri hajókba is tankolnak. Az új előírások szerint azonban a hajótársaságoknak több mint 85 százalékkal kell csökkenteniük a járműveik által kibocsátott kipufogógáz kéntartalmát*A többek között a savas esőket is okozó kén-dioxid az egyik legkárosabb kénvegyület, ami a robbanómotorok működésekor keletkezik., amit leginkább úgy tudnak elérni, ha a dízelre váltanak. Ezzel pedig hirtelen megugorhat a keresletet abban a termékcsoportban, ahova a kerozin is tartozik.

A Wall Street Journal által megkérdezett szakértők szerint az új szabályok bevezetésének egy nem szándékolt következménye lehet a repülőgépek hajtóanyagának áremelkedése, ami végül is a repülőjegyek drágulását eredményezheti. Így előzetes hatástanulmányok hiányában az árváltozás mértéke nagyon bizonytalan. Ráadásul a hajók üzemeltetői nemcsak a tisztábban égő üzemanyag tankolásával felelhetnek meg az új követelményeknek, hanem kipufogógáz-tisztító berendezések használata mellett is dönthetnek.

Egy amerikai bank, a UBS számításai szerint az európai légitársaságok nyeresége a következő évben 6, egy évvel később pedig 21 százalékkal is csökkenhet az új hajózási szabályok miatt, ha a jegyárakat változatlanul tartják. Ront a helyzeten, hogy az olaj árát eleve emelkedő trend jellemzi 2016 óta, így a repülés költségeinek egyre nagyobb részét az üzemanyagszámla teszi ki.

 

 

A finomítók pedig már most is a maximális vagy ahhoz közeli kihasználtsággal működnek, tehát nincs mozgásterük arra, hogy a termelés felpörgetésével megkíméljék a légitársaságokat az áremelkedéstől. További nyitott kérdés – amire a WSJ összeállítása nem tér ki –, hogy az autósok mit fognak mindebből megérezni a benzinkutakon.

Vélhetően ők sem ússzák meg a drágulást, korábban egyebek mellett a Bloomberg írt arról, hogy a közúti fuvarozók költségeit is emelheti a tengeri üzemanyagváltás. A Nemzetközi Energia Ügynökség nyári becslése szerint 

20-30 százalékkal drágulhat a dízel a hajózási szabványváltozás miatt.

Márpedig a személyautókba ugyanaz a gázolaj kerül, mint a kamionokba. A konkrét magyarországi árváltozás persze sok más tényezőtől is függ, leginkább attól, hogyan alakul az olaj ára és a forint-dollár árfolyam 2019-2020 fordulóján. Mindenesetre valószínű, hogy a már most is drágább gázolaj ára még inkább elszalad majd a benzinéhez képest.

Vállalat hajózás olajár olajpiac repülés Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Fabók Bálint
2020. március 28. 18:28 Vállalat

Hatvanhoz közel épített milliárdos üzletet a mákra egy magyar vállalkozó

Sotkó Gyula korábban a koronavírus elleni hatóanyaggal a hírekbe került Alkaloidánál dolgozott, majd egy drámai bejelentés után három év alatt felépítette az ország legnagyobb mákfeldolgozóját.

Torontáli Zoltán
2020. március 28. 07:41 Vállalat, Világ

A cég, amely húsz év várakozás után a koronavírusnak köszönheti a kiugrását

A német CureVac két évtizede égeti a pénzt, sokszor befektetőt is nehezen talált, most viszont egyike azoknak a cégeknek, amelyektől a világ a megváltást várja.

Fabók Bálint
2020. március 27. 06:50 Vállalat

Szakácsként 800 ezret keresett, most örül, hogy elmehetett futárnak minimálbérért

Még a 2008-as válság idején sem kerestek annyian munkát, mint most a legnagyobb magyar munkaerő-kölcsönzőnél. Mit látnak a munkaerőpiacon a válságból?

Fontos

Avatar
2020. március 29. 16:33 Közélet

Veszélyességi pótlékot az egészségügyi dolgozóknak, ingyenes parkolást mindenkinek

A járvány idejére érdemes díjmentessé tenni a parkolást, a betegség leküzdéséért dolgozók pedig megérdemelnek egy legalább 40 százalékos pótlékot.

Bucsky Péter
2020. március 29. 08:13 Közélet

Tízmilliárdos bukás fenyegeti a járvány miatt a budapesti közlekedést

Érdemi fővárosi közlekedésfejlesztés nem lesz a kormány támogatása nélkül, miközben a turisták eltűnése is jelentős érvágás - mondja a BKK vezérigazgatója.

Tóth István János Hajdu Miklós
2020. március 27. 19:44 Közélet

Két példa arra, hogy miért fontos a hálózatelemzés a koronavírus-járvány megfékezésében

Egyáltalán nem mindegy, hogy a kormányok kiknek biztosítanak elsősorban védőfelszerelést, a sokakkal személyesen érintkezők ugyanis szuperterjesztőkké válhatnak.