Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2018. október 28. 12:34 Vállalat

Drágább lesz a gázolaj és a repülés, méghozzá a hajók miatt

A következő két évben a repülőgépek tankolása várhatóan jóval többe fog kerülni a légitársaságoknak egy az iparágon kívül történt változásnak köszönhetően. 2020-tól ugyanis életbe lépnek a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet*Ez az ENSZ egyik szakosított szervezete, aminek feladata többek között a kereskedelmi hajózás okozta környezetszennyezés mérséklése. új szabályai, amelyek szerint a mostaninál sokkal tisztább gázolajat kell használni a tengeri hajók üzemeltetése során. Ezt a változást végül is azért fogjuk megérezni, amikor fizetünk a repülőjegyekért, mert a hajózásban arra a dízelolajra fognak áttérni, aminek az ára erősen kötődik a repülőgép-üzemanyagokéhoz.

Az olajfinomítókban ugyanis jellemzően három különböző típusú terméket állítanak elő: a benzint, a dízelt, illetve a repülésben használt petróleumokat – e kettő az árazás szempontjából tulajdonképpen egy kategóriába sorolható – és azokat az ipari üzemanyagokat, amelyeket jelenleg a tengeri hajókba is tankolnak. Az új előírások szerint azonban a hajótársaságoknak több mint 85 százalékkal kell csökkenteniük a járműveik által kibocsátott kipufogógáz kéntartalmát*A többek között a savas esőket is okozó kén-dioxid az egyik legkárosabb kénvegyület, ami a robbanómotorok működésekor keletkezik., amit leginkább úgy tudnak elérni, ha a dízelre váltanak. Ezzel pedig hirtelen megugorhat a keresletet abban a termékcsoportban, ahova a kerozin is tartozik.

A Wall Street Journal által megkérdezett szakértők szerint az új szabályok bevezetésének egy nem szándékolt következménye lehet a repülőgépek hajtóanyagának áremelkedése, ami végül is a repülőjegyek drágulását eredményezheti. Így előzetes hatástanulmányok hiányában az árváltozás mértéke nagyon bizonytalan. Ráadásul a hajók üzemeltetői nemcsak a tisztábban égő üzemanyag tankolásával felelhetnek meg az új követelményeknek, hanem kipufogógáz-tisztító berendezések használata mellett is dönthetnek.

Egy amerikai bank, a UBS számításai szerint az európai légitársaságok nyeresége a következő évben 6, egy évvel később pedig 21 százalékkal is csökkenhet az új hajózási szabályok miatt, ha a jegyárakat változatlanul tartják. Ront a helyzeten, hogy az olaj árát eleve emelkedő trend jellemzi 2016 óta, így a repülés költségeinek egyre nagyobb részét az üzemanyagszámla teszi ki.

 

 

A finomítók pedig már most is a maximális vagy ahhoz közeli kihasználtsággal működnek, tehát nincs mozgásterük arra, hogy a termelés felpörgetésével megkíméljék a légitársaságokat az áremelkedéstől. További nyitott kérdés – amire a WSJ összeállítása nem tér ki –, hogy az autósok mit fognak mindebből megérezni a benzinkutakon.

Vélhetően ők sem ússzák meg a drágulást, korábban egyebek mellett a Bloomberg írt arról, hogy a közúti fuvarozók költségeit is emelheti a tengeri üzemanyagváltás. A Nemzetközi Energia Ügynökség nyári becslése szerint 

20-30 százalékkal drágulhat a dízel a hajózási szabványváltozás miatt.

Márpedig a személyautókba ugyanaz a gázolaj kerül, mint a kamionokba. A konkrét magyarországi árváltozás persze sok más tényezőtől is függ, leginkább attól, hogyan alakul az olaj ára és a forint-dollár árfolyam 2019-2020 fordulóján. Mindenesetre valószínű, hogy a már most is drágább gázolaj ára még inkább elszalad majd a benzinéhez képest.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat hajózás olajár olajpiac repülés Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Vámosi Ágoston
2025. február 7. 10:10 Vállalat

Az év eleji szigorítás után több ezer kínai jön a BYD-üzemet építeni, de hogy lehet ez?

Kína már nincs a vendégmunkás-kvótánál kedvezményezett országok között, de van egy olyan jogi megoldás, amivel jöhetnek kínaiak.

Jandó Zoltán Vámosi Ágoston
2025. február 6. 17:17 Közélet, Vállalat

Úgy tűnik, a főváros nyert, de lehet még csavar a mini-Dubaj-ügyben

Bár Gulyás Gergely szerint a NER-es üzleti körök nem akarják majd megvenni a rákosrendezői ingatlanokat, erre nem lehet mérget venni.

Jandó Zoltán
2025. február 6. 05:23 Pénz, Vállalat

Megnéztük, mi lett Simicska birodalmával tíz évvel a G-nap után

Az általa lenézett másodvonalhoz és az őt elárulókhoz kerültek Simicska Lajos évekig rejtegetett birodalmának ékkövei.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. február 7. 05:30 Adat, Élet

Jóval nagyobb élelmiszer-drágulást mértünk, mint amire a hivatalos adatok alapján számítottunk

Egyetlen év alatt 40-ről 70 forintra ugrott a tojás, 250-ről 330 forintra a tej ára, és sok más termék is magas inflációt jelez.

Avatar
2025. február 6. 16:24 Élet

Már kevésbé támogatja a lakossági parkolást hat budapesti kerület

Jelentős változásokat hozott 2025 a lakossági parkolásban, több fővárosi kerület is csökkentette a korábban nyújtott kedvezmények mértékét.

Hajdu Miklós
2025. február 6. 16:02 Közélet

Nehéz helyzetben találhatja magát Európa nyáron a gáztárolók alacsony töltöttsége miatt

Rekordmeleg volt a január, de az egész tél már a hidegebbek közé tartozott. Európa gáztartalékai aggasztó ütemben fogynak.