Nyugat-Európában régóta nem lehet jelentős repülőtér-fejlesztést végrehajtani nagyon erős lakossági és környezetvédelmi tiltakozás nélkül, ezért figyelembe méltó, ha már ezeken az akadályokon áttolt projekteket fújnak le. A koronavírus-járvány persze részben megváltoztatta a képet, a kegyelemdöfést mégis a klímavédelem viheti be ezeknek a terveknek.
A bécsi (schwechati) repülőtér esetében sok év után ért véget a jogvita 2019 márciusában, amikor az osztrák közigazgatási felsőbíróság engedélyezte a harmadik futópálya megépítését. A járvány előtti tervek szerint az építkezést 2024-ben vagy 2025-ben kezdték volna el a légikikötőtől délre, a terminálok előtt húzódó meglévő futópályával párhuzamosan, de attól több kilométer távolságra.
A január végi bejelentés szerint azonban a fejlesztést meghatározatlan időre elhalasztják a járvány okozta utas- és bevételvesztés miatt. Tavaly a bécsi repülőtér forgalma 75 százalékkal zuhant 2019-hez képest, a 7,8 milliós utasforgalom a 90-es évek közepén mértnek felel meg. A menedzsment arra számít, hogy idén ez 12,5 millióra nő, ami még mindig csak a 40 százaléka a 2019-esnek. Ráadásul a járvány előtt is azzal számoltak, hogy 2030-ig elégséges lenne a bővítés nélküli kapacitás.
Míg Bécsben tehát elvileg csak jegelik a bővítést, a francia kormány múlt héten úgy döntött, hogy a Charles de Gaulle negyedik terminálja és az ehhez kapcsolódó infrastruktúra terveit egy az egyben kukázni kell. A francia környezetvédelmi miniszter a Le Monde-nak azt mondta, hogy ezek a tervek elavultak, teljesen át kell alakítani őket a klímaváltozás elleni küzdelemnek megfelelően. Így például nagy hangsúlyt kap majd a vasúti kapcsolat javítása, már csak azért is, mert idővel betilthatják a rövid távú repülőjáratokat.
Itt tehát a klímavédelmi szempont a hangsúlyos, de a járvány azért valószínűleg megkönnyítette a döntést. A bővítési tervek készítésekor még azzal számoltak, hogy 2017 és 2037 között megduplázódik a világ légi forgalma, erre alapozva akartak az utóbbi időpontig évi akár plusz 40 millió utast Európa második legforgalmasabb repülőterére vonzani a 7-9 milliárd eurós fejlesztéssel.
Világ
Fontos