Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. december 20. 17:22 Világ

Új korszakba lép az olajipar és a hajózás január 1-jén

Magyarországról nézve elsőre nem tűnik jelentős dolognak a tengeri hajózásban használható üzemanyagokra vonatkozó szabályozás szigorodása, ám valójában mindannyiunk életét befolyásolja. A legközvetlenebbül akkor, ha valóra válnak azok a jóslatok, amelyek szerint jelentősen, 20-30 százalékkal drágább lesz a gázolaj, és a kerozin is többe kerül, amit jó eséllyel szinte azonnal megéreznének a dízelautóval és repülővel utazók.

De hiába nincs tengerünk, valójában a tengeri áruszállítástól sem tudjuk függetleníteni magunkat, hiszen így zajlik a világkereskedelem 90 százaléka. Ha ennek nőnek a költségei, akkor ez előbb-utóbb beépül minden tengeren érkező importtermék árába.

De miről is van szó? Január 1-jén lépnek életbe az ENSZ szakosított szervezete, a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet új szabályai, amelyek értelmében a mostaninál sokkal tisztább üzemanyagot kell használni a tengeri hajóknál. Ezek ugyanis évtizedeken keresztül, egészen mostanáig az olajfinomítás melléktermékeként keletkező, magas kéntartalmú bunker gázolajat égették, az ennek nyomán keletkező kén-dioxid azonban savas esőket okoz, és nagyon káros a kikötővárosokban élők egészségére. Egyébként kifejezetten a kén-oxidokkal kapcsolatban igaz az a sokat idézett statisztika, hogy egy óriási teherhajó akár annyira szennyező lehet, mint 50 millió személyautó.

A világ legnagyobb részén a megengedett kéntartalom eddig 3,5 százalék volt, január 1-jén azonban ez 0,5 százalékra csökken. A hajókat üzemeltető cégek kétféleképpen felelhetnek meg az új előírásoknak. Vagy kisebb kéntartalmú üzemanyaggal működtetik a hajókat – ezáltal nőhet az igény a dízelre, amelyhez a kerozin is közel áll az olajfinomítói kihozatalban –, vagy füstszűrő berendezéseket szerelnek fel. Utóbbi azonban egyenként több millió dolláros beruházás.

A változás értelemszerűen a hajózási társaságokat és az olajfinomítókat érinti a legközvetlenebbül – írja a Bloomberg összefoglaló anyaga.

„Az új szabály a legalapvetőbb és legdrámaibb termékspecifikációs változás az olajipar történetében”

– mondta Torbjorn Tornqvist, a világ egyik legnagyobb olaj- és gázkereskedelmi vállalata, a Gunvor Group vezérigazgatója. Erre persze készültek is, sok olajfinomítóban összességében dollár milliárdos nagyságrendű beruházásokat hajtottak végre annak érdekében, hogy a magas kéntartalmú kőolajból is megfelelő összetételű üzemanyagokat tudjanak előállítani.

A váltás hatásainak előre jelzése már csak azért sem könnyű, mert egyelőre nincs globális standardja az új üzemanyagnak, csak bizonyos határértékek vannak, amelyeket nem szabad túllépni. Így az olajfinomítókban is többféle módszerrel lehet előállítani olyan keverékeket, amelyek megfelelnek az új szabálynak. A hajóipar által hangoztatott egyik aggodalom éppen arra vonatkozik, hogy ha a mixelés közben valami félremegy, az meghibásodást okozhat a hajók motorjaiban. Nyugat-Európában az már elő is fordult, hogy a hajóknak szánt újfajta üzemanyagban túl sok üledéket találtak – szerencsére még azelőtt, hogy megtankolták volna vele a járműveket.

Az is látszik, hogy nem lesz zökkenőmentes az átállás. Szingapúrban, amely az egyik legfontosabb „benzinkút” a hajózásban, a megszokottnál többet kell várni a hajók feltöltésére. A gibraltári kormányzat is jelezte, hogy a megnövekedett igények miatt nincs elég üzemanyag-felvételre alkalmas móló.

„Ez eleinte biztosan megzavarja az ellátási láncok működését, lesz néhány szűk keresztmetszet”

– mondta Robert Hvide Macleod, a világ egyik legnagyobb szupertanker-üzemeltető cége, a Frontline Ltd. vezérigazgatója.

Emellett ott vannak persze a költségek. Az üzemanyag a hajózás legjelentősebb költségeleme, és az új szabványoknak megfelelő üzemanyag tonnánként több száz dollárral drágább, mint a régi. Vagyis drágul a tengeri szállítás, és az ezzel foglalkozó vállalatok nyilván ezt tovább akarják hárítani. Az IHS Markit tanácsadó cég szerint egy szabványos, 20 lábas konténer szállítási költsége Latin-Amerika és Európa között 26 dollárral emelkedhet. Persze egy ilyen konténerbe elég sok áru belefér, ezért mondjuk a banán esetében ládánként 5 centes drágulással lehet számolni, ami átszámolva kilónként kevesebb mint egy forint. Ez pedig nyilván semmi ahhoz képest, amilyen költségek rárakódnak a gyümölcsre, amíg a termelőtől eljut egy európai boltba.

A nyaralóhajózás szerelmeseinek viszont rossz hír, hogy egy átlagos kabin ára akár 130 dollárral (közel 40 ezer forint) is emelkedhet. Igaz, cserébe legalább jobb levegőt szívhatnak, ha felmennek a fedélzetre. És ez elég nagy változás a mostani helyzethez képes.

A logisztikában az áremelkedésnél nagyobb problémákat okozhatnak a késések.

„Extrém szituációkban káosz is kialakulhat, amikor az üzemanyaghiány a szállítmányok késését okozza, az előírásokat nem teljesítő hajók tulajdonosait pedig megbírságolják”

– fejtegette Sadan Kaptanoglu, a világ legnagyobb hajózási szövetsége, a BIMCO elnöke. Arról megoszlanak a vélemények, hogy az első időszakban mennyire tartatják be szigorúan az előírásokat. A világ fejlettebb részén valószínűleg már egyből törekedni fognak erre, egyebek mellett drónokkal vizsgálják majd a hajók kipufogógázainak összetételét. Az előírások megszegőit akár börtönbüntetésre is ítélhetik.

Nem mindenhol várható azonban egyből szigor, Dél-Afrikában például még nem alkották meg a büntetéssel kapcsolatos jogszabályokat, az Egyesült Arab Emírségek pedig jelezte, hogy nem lesz túl szigorú. Jó pár ország*például Argentína, Kolumbia, Ecuador, Izrael, Irak, Mexikó, Pakisztán és Egyiptom egyelőre nem is írta alá az új határértékekről szóló egyezményt. Az iparági konszenzus azonban az, hogy a hajók többsége megfelel majd az új szabályoknak, mivel inkább előbb, mint utóbb olyan kikötőt is érinteniük kell, ahol betartatják azokat. A kezdeti időszakban is legfeljebb 10-15 százalékra teszik azoknak a hajóknak az arányát, amelyek továbbra is a szennyezőbb üzemanyagot használják majd.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkDrágább lesz a gázolaj és a repülés, méghozzá a hajók miattKevesebb károsanyagot bocsátanak ki majd a hajók, de ezért drágább repülőjegyekkel fizethetünk.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ hajózás kéntartalom környezetvédelem logisztika olajipar Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2025. április 4. 06:03 Világ

Orbán ellenzi, de Európa tovább pénzelné a védvonalnak tekintett ukrán hadsereget

Az európai védelmi tervekben egyre nagyobb szerepet kap Ukrajna hadiipari integrációja, ami újabb front lehet az ezt ellenző Orbán Viktor és Európa maradéka között.

Jandó Zoltán Váczi István
2025. április 3. 06:01 Közélet, Világ

Nagyon veszélyes vizekre tévedt a KSH a hamisnak tűnő szegénységi adatokkal

Manipulálhatták az elmúlt években a hazai szegénységi mutatókat, ez pedig megrengetheti a hivatalos hazai statisztikákba vetett, eddig is törékeny bizalmat.

Gajda Mihály
2025. április 2. 17:00 Világ

Fosszilis reneszánszot hozhat az USA-ban, hogy a globális háború ijesztőbb lett a felmelegedésnél

Az új amerikai kormányzat úgy ítéli meg, az újraiparosítás fontosabb a klímavédelemnél. Trump céljai világosak, de semmi sem garantálja, hogy azok teljesülnek is.

Fontos

Stubnya Bence Torontáli Zoltán
2025. április 3. 17:00 Élet, Közélet

A köztéri ivás lett a kocsmák fő versenytársa, és ezen nem segít a kocsmaprogram

Egyre gyakoribb, hogy a lakossági panaszok miatt az önkormányzatok fellépnek a boltok előtti italfogyasztás ellen, de egy dohányboltnak már nem lehet megtiltani, hogy éjszakai szeszforrás legyen.

Vámosi Ágoston
2025. április 3. 15:42 Közélet

Magyarország és Szlovákia járhat a legrosszabbul a Trump-vámokkal

A német autóipari ellátási lánc tagjai egymást rántják magukkal a mélybe az Egyesült Államok által bevezetett vámok után. A magyar kivitel 8 százalékát adó győri Audi motorok és autók exportja miatt is érintett.

Váczi István
2025. április 2. 14:26 Vállalat

Újra azzal úszta meg a sokmilliárdos büntetést a Mercedes, hogy feldobta kartelltársait

Olcsóbban akarták letudni a roncsautókkal kapcsolatos kötelezettségeiket a gyártók, de lebuktak, mert a Mercedes kibeszélt a kartellből – nem először.

A magyar gazdaságpolitika örök célja a hazai tulajdonú kis- és közepes vállalkozások (kkv-k) megerősítése, ami egy ponton túl nem képzelhető el anélkül, hogy ezek a cégek a külpiacokon is értékesítsenek. Ezen a téren bőven lenne még tennivaló, Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium kkv-k fejlesztéséért felelős államtitkára szerint bár 15 ezer exportképes magyar kkv van, de Ausztriában és Szlovéniában arányaiban háromszor nagyobb a számuk.

Tovább olvasom

Hét éve nem regisztráltak annyi bűncselekményt Magyarországon, mint 2024-ben – derül ki a statisztikai hivatal múlt héten közzétett adataiból. A bűncselekmények száma 2021 óta több mint másfélszeresére nőtt, miközben a megelőző évtizedben látványos csökkenés volt jellemző.

Tovább olvasom

Rontania kellett a kormánynak egy sor fontos idei gazdasági előrejelzést az év első hónapjainak adatai és folyamatai miatt.

Tovább olvasom

Vámosi Ágoston
2025. április 2. 05:59 Vállalat

Olyasmiben látott értéket, amiben más nem, erre alapozva válna globális céggé a magyar Datapao

A magyar adatelemző cég az egyike az ezer leggyorsabban növekvő európai cégnek a Financial Times szerint. De hogyan jutottak ide?

Tovább olvasom

Gajda Mihály
2025. április 1. 17:00 Világ

Épp az ukrajnai háború árnyékában szabadulhat ki Kazahsztán az orosz függőségből

A háború kitörése után Moszkva elvárta volna Kazahsztántól a teljes együttműködést, a közép-ázsiai ország ehelyett viszont megerősítette a kapcsolatatait Kínával és a nyugati országokkal.

Tovább olvasom

Kedden hatályba lépett az úgynevezett e-pénztárgép rendelet, ezzel elindult az a jogi folyamat, amelynek végén a bolti vásárlások után a vevők már nem kapnak papírra nyomtatott nyugtát, csak ha külön kérik.

Tovább olvasom

Komoly esély van rá, hogy a kormány banki árstopot vezet be - mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy hétfői sajtótájékoztatón. A bankoknak a tavaly év végi bankszámladíjakat kellene visszaállítaniuk.

Tovább olvasom

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Tovább olvasom

Miközben a vámfenyegetések uralják a híreket, egyes logisztikai szakemberek szerint még ennél is súlyosabb felfordulást okozhat a kínai gyártmányú hajókra kivetendő amerikai extraadó terve.

Tovább olvasom

A harmadik legolcsóbb volt a magyarországi munkaerőköltség az Európai Unióban 2024-ben.

Tovább olvasom