Hírlevél feliratkozás
Pogátsa Zoltán
2019. október 15. 19:18 Világ

Parmezán a Boeing ellen

A világ nagy része az elmúlt hónapokban a kínai-amerikai kereskedelmi háborúra figyelt. Nem véletlenül, a szabadkereskedelem megkérdőjelezése, a protekcionizmus sok-sok évtizedig tabu volt. Trump elnök mégis meglépte, amit a kampányában ígért. Jelentős vámokat vezetett be kínai termékekre, és letiltotta egyes kulcstechnológiák exportját.

Ez óriási váltás a globalizáció évtizedeihez képest, viszont nem is biztos, hogy fenntartható. A világcégek transznacionális termelési láncai most már túlságosan integráltak ahhoz, hogy ezeket szét lehessen bontani. Ha csak az ICT szektort nézzük, Kínának szüksége van a nyugati chipek-dizájnokra és operációs rendszerekre, a nyugatnak pedig az olcsó kínai munkaerőre és a ritkafémekre. Ráadásul a vámokat valójában az amerikai vásárlók fizetik meg, hiszen tisztán amerikai versenytársak nincsenek, mindenki Kínában gyártat.

Persze ki tudja, meddig marad még Kína technológiailag vagy szoftver szempontból függő helyzetben, akár ismét meglepheti a világot. Láttuk már ezt párszor. Óriási állami és céges forrásokat mozgósítanak a termelési láncaik visszanemzetiesítésére, nagyrészt kényszerből.

A csendes-óceáni kereskedelmi hadszíntér nagy zaja és füstje miatt sokkal kevesebb figyelem irányult az atlanti térségre. Pedig itt is vannak igen izgalmas fejlemények. Trump elnök az európai delikátesz (parmezán, reggiano, provolone, edam, gouda, whiskey, kolbász, sonka, tésztafélék, oliva) termékeket szúrta ki magának, és ezekre vetett ki vámot.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTrump Magyarországot is büntetné, de szerencsére pont a megvámolt dolgokból nem exportálunk sokatTrump Franciaországon is bosszút állna, és a kínai ellenvámok miatt szenvedő amerikai farmerek is levegőhöz juthatnak az EU ellen bejelentett új vámok miatt. Az EU viszont válaszlépéssel fenyeget.

Hogy miért? Nos, ez talán a legfurcsább az ügyben. Míg a kínai esetben a kereskedelmi háborút iparágon belül vívják, az amerikai-európai esetben nyíltan egyszerű betartásról van szó. Trump ugyanis nem közvetlenül a sajtokra és a húsféleségekre mérges, hanem az Airbusra. A vámok kirovásának indoka ugyanis az, hogy az elnök szerint az Európai Unió unfair módon támogatja az európai repülőgépgyártó működését.

Ebben persze semmi új vagy meglepő nincs. Évtizedek óta támogatja, nyíltan. Az Airbus az EU állami iparpolitikájának ékköve, a tagállamok együttműködésének szép példája. Semmi új fejlemény nincs, kivéve, hogy az új amerikai elnök hisz a kereskedelmi háborúkban. Az Airbus az iskolapéldája annak, hogy magas technológiában állami támogatások nélkül nem nagyon lesz versenyképes senki. Ezt mutatta be például Marianna Mazzucato közgazdász is a Szilícium-völgyről írt könyvében.

Természetesen nem kivétel ez alól az Egyesült Államok sem. Az ottani vezető repülőgépgyártót, a Boeinget is agyon támogatja az amerikai állam. Ezt természetesen az európai fél is szóvá teszi évtizedek óta, csak mi éppen nem vezettünk be vámokat a hamburgerre és a sült krumplira. A vita azonban a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) előtt van évek óta.

Mint az iparágak végeláthatatlan sorát, a polgári repülőgépgyártást is a duopólium jellemzi. A Boeing is az Airbus párosa kimagaslóan domináns ezen a piacon. Érdemes azonban megjegyezni, hogy iparági elemzők szerint nem sokáig marad ez így. Már itt van a sarkon túl a kínai repülőprogram sikere – ismét csak állami pénzből. Ideje megismerkedni a Commercial Aircraft Coporation of China (COMAC) névvel. Az ambiciózus állami „Made in China 2025” technológiai programnak ugyanis pont a polgári repülőgép az egyik eleme. Ahogy ma már Huawei-en mobilozhatunk és Lenovon írhatunk, könnyen elképzelhető, hogy pár éven belül COMAC-en repülünk majd. A sanghaji cég közlése szerint 9000 gépet fognak építeni az következő időszakban. De hogy ismét legyen egy szép csavar a történetben, természetesen a kínai gyártó is transznacionális termelési láncokra épít. A már tesztelés alatt álló zászlóshajó modelljük motorját az amerikai General Electric és a francia Safran vállalatok gyártják közösen. Azaz egy amerikai és egy európai vállalat.

Minden arra utal, hogy a globális termelési láncokat még Trump elnök sem fogja szétverni, és az államok továbbra is gigantikus pénzeket fognak költeni hazai bajnokaik támogatására. Akik viszont úgy hazai bajnokok, hogy közben globális láncok gazdái. Mindehhez azt is adjuk hozzá, hogy mindezt azért lehetséges, mert a komponensek interkontinentális utaztatását végző tengeri és légi szállítmányozást is masszívan dotálják a kormányzatok. Ha a valós költségét kellene megfizetnie a multiknak, főleg a környezeti terhelést is beleszámítva, lehet, hogy szétesne a rendszer. Azaz a globalizációt az államok tartják fenn, adófizetői pénzekből.

A parmezán verzusz Boeing csatácska elfelejtett epizód marad csak a globalizáció történetében.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkValaki elmagyarázhatná Trumpnak, hogy hogyan működik a világkereskedelemNem lopja meg az országot, ha épp kereskedelmi hiánya van. Sőt, éppen ez mutatja, hogy gazdag.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ kereskedelem kereskedelmi háború világkereskedelem Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.