Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2019. október 3. 14:18 Világ

Trump Magyarországot is büntetné, de szerencsére pont a megvámolt dolgokból nem exportálunk sokat

15 év után lezárult a Kereskedelmi Világszervezet (World Trade Organization – WTO) történetének leghosszabb ideig húzódó vitás ügye, szerdán ugyanis a szervezet jóváhagyta az Egyesült Államok EU ellen 2004-ben benyújtott panaszát.

Az ítélet szerint az EU tagállamai tiltott állami támogatást*állami hiteleket nyújtottak a részben francia, spanyol és német állami tulajdonban lévő Airbusnak, ami az USA-nak azért nem tetszett, mert szerintük ez tisztességtelen versenyelőnyt jelentett az amerikai Boeinggel szemben. (Ami mellesleg eléggé gyengélkedik, mióta kiderült, hogy két 737-es MAX repülőjük is azért zuhanhatott le, mert fejlesztés közben a cég visszadobta a komolyabb biztonsági rendszer tervét, arra hivatkozva, hogy az túlságosan megdobta volna a fejlesztés költségeit.)

A WTO szabályai ilyen esetben lehetővé teszik ellenvámok kivetését a megállapított tiltott állami támogatás nagyságának arányában, amivel az Egyesült Államok a döntés kihirdetését követően azonnal élt is: az USA 7,5 milliárd dollár értékben vetett ki büntetővámot európai termékekre.

Legnagyobb mértékben az állami támogatást nyújtó országokat érintik a vámok, az amerikai kereskedelmi hivatal közleménye alapján az Egyesült Királyság, Franciaország, Németország és Spanyolország 10 százalékos büntetővámot kap a repülőexportjára – tehát az Airbus exportjára -, ugyanakkor ezen felül egy sor mezőgazdasági és élelmiszeripari termékekre is 25 százalékos vám vonatkozik október 18-tól.

Többek között:

  • 25 százalékos vámot vet ki az USA az Egyesült Királyságból importált ír és skót whiskey-re és többféle textilipari termékre,
  • a francia és spanyol borokra és sajtokra,
  • német kekszre, kávéra, gépekre és késekre,
  • valamint az európai olivaolajra, joghurtra, vajra, sertésre (sonkára, kolbászra) és más élelmiszeripari termékekre.

A lista alapján Magyarországra is vonatkozik több 25 százalékos vámtétel, de mivel a magyar mezőgazdasági és élelmiszeripari export az USA-ba 2018-ban évi 45 millió forint alatt volt, ahogy az ábrán is látszik,

ez nem fogja jelentősen érinteni az USA-ba irányuló magyar exportot.

Érdekesség, hogy a Luis Vuitton és a Givenchy végül nem került rá a listára, pedig eredetileg a francia luxusmárkák is szerepeltek a megvámolandó termékek között. Szintén kikerültek a listáról az Airbus egyik modelljének alkatrészei, ezt az Airbus alabamai gyára lobbizta ki, ahol ezeket az alkatrészeket szerelik össze.

Az európai mezőgazdasági termékek megvámolása első ránézésre fura lehet, hiszen a WTO döntése a repülőgépgyártást érinti, azonban Trump kereskedelmi háborújának belső logikája szerint van értelme. Franciaország július elején olyan törvényt fogadott el, ami alapján a nagy amerikai multinacionális techcégeknek három százalékos adót kell fizetniük a Franciaországban keletkezett árbevételük után. Ezt követően Trump azzal fenyegetőzött, hogy büntetővámot vet ki a francia borra, ami most meg is történt. A másik ok pedig az lehet, hogy az amerikai mezőgazdaság eléggé szenved attól, hogy Kína mezőgazdasági ellenvámjai miatt komoly piacokat vesztett el.

Az amerikai Tejtermék Exporttanács felmérése szerint a 2018 júliusa és 2019 júniusa között az amerikai tejtermékek kínai exportja 43 százalékkal esett vissza. Az európai sajtok exportjának korlátozása ezért jól jöhet az amerikai farmereknek. Trump korábban azt ígérte, hogy új felvevőpiacokat keresnek az amerikai tejtermékeknek. Eddig Indiában, Thaiföldön, Malajziában és Japánban próbálkoznak, de arról is szó volt, hogy a NAFTA helyett új kereskedelmi egyezmény lesz Mexikóval és Kanadával, igaz, ez már hosszú hónapok óta várakozik az amerikai kongresszus előtt.

A helyzet mindenesetre elég drámai, Wisconsin államban nemrég 200 ezer dollárt kaptak a farmerek a mezőgazdasági minisztériumtól depresszió és más mentális betegségek kezelésére.

Ráadásul az is elég valószínű, hogy ez a történet itt még nem ért véget, ugyanis a WTO várhatóan 2020 elején fog ítéletet hirdetni az EU Boeinggel kapcsolatos panasza ügyében. Cecilia Malmström, az EU kereskedelmi biztosa szerint a szervezet várhatóan az amerikai cég esetében is megállapítja majd, hogy tiltott állami támogatást kapott, ebben az esetben pedig az USA ellenintézkedésre számíthat. Az Airbus ugyanerre figyelmeztette Trumpot, megemlítve, hogy a cég még mindig nyitott lenne arra, hogy peren kívül rendezzék az ügyet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkValaki elmagyarázhatná Trumpnak, hogy hogyan működik a világkereskedelemNem lopja meg az országot, ha épp kereskedelmi hiánya van. Sőt, éppen ez mutatja, hogy gazdag.

Világ Airbus amerikai egyesült államok Boeing EU kereskedelmi háború mezőgazdaság Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Fabók Bálint
2019. december 9. 17:39 Világ

Napi pár száz forintért, nyomorúságos körülmények között dolgoztak a leégett indiai ruhagyárban

Új-Delhiben 43-an haltak meg egy illegálisan működő ruhagyárban. Az eset újra rávilágít harmadik világ munkakörülményeire.

Hajdu Miklós
2019. december 9. 10:43 Világ

Francia óriásszövetkezet dolgozik azon, hogy méltányos legyen a mindennapi élelmiszerek előállítása

Megjelent egy olyan réteg, amelyik szívesen költ kicsit többet a hétköznapi élelmiszerekre, ha beleszólhat a termékek kialakításába, és egyúttal segíthet egy társadalmi probléma megoldásán.

Torontáli Zoltán
2019. december 8. 07:59 Élet, Világ

Hátba szúrás, zsugoriság és morális csőd miatt bukott el a nagy kísérlet

560 euró havonta, megkötés nélkül - jól hangzik, de a finn alapjövedelem-program egy nemes cél szürreálisan banális bukásával ért véget.

Fontos

Bucsky Péter
2019. december 9. 06:58 Adat

Nagy üzlet a feketézéssel fertőzött bulinegyed, csak nem a kerületnek

Pár vendéglátóhely adja a bevétel és a nyereség felét, sok kisebb hely alig jelent be dolgozót a bulinegyedben. Az állam jól jár, a mellékhatásokat elviselő kerület bukik.

Váczi István
2019. december 7. 07:41 Élet

Mikor szabadulunk meg a füstokádó városi buszoktól?

Csak Budapestre négyféle szerződéstípussal érkeztek új buszok 2010 óta, de még így is rengeteg környezetszennyező jármű szállít utasokat, akárcsak sok vidéki városban.

Kasnyik Márton
2019. december 6. 06:59 Vállalat

Tíz évre az adófizetők nyakába rakták a NER-nagyvállalatok kockázatát

Piaci körülmények között nem bizonyított, politika-közeli vállalatok is sok tízmilliárd forint forráshoz jutnak az MNB legújabb programjában. Ennek vannak kockázatai.