Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. szeptember 19. 10:03 Élet, Világ

A fröccsnek annyi, ha ilyen tempóban tör előre az alkoholos ízesített szóda

Szeptember első hétvégéjén Amerikában kisebb pánik tört ki. Hiánycikk lett a White Claw, vagyis az ital, amely letarolta az idei nyarat, és amelyből most már annyit isznak a tengerentúlon, hogy a gyár akkor sem tudja kielégíteni a keresletet, ha éjjel-nappal megy.

Mi ez az új őrület? A White Claw egy ősrégi, de újabban hirtelen nagyon népszerűvé vált italpiaci szegmens, az alkoholos ízesített szóda (hard seltzer) vezető márkája. Az iparnak sikerült (megint) feltalálnia és jól marketingelnie a meleg vizet: ezekben a rém egyszerű italokban 5 százaléknyi alkoholt és némi ízesítőszert öntenek fel szódavízzel. A “tiszta” verzióban persze még ízesítő sincs.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHa minden vodka ugyanabból áll, akkor miért hatszor drágább az egyik, mint a másik?Nem mindegy, hogyan állítják elő az alkohol és a víz keverékét. De alapvetően mégis ugyanolyan.

Ez messze nem vodka, de nem is sör, és még csak nem is fröccs, bár pont az az érdekessége, hogy egy kicsit mindegyikhez hasonlítható. Az alkoholtartalomnak a recept szerint valamilyen (természetesen gluténmentes) gabona erjesztett cukortartalmából kell származnia, ennyiben kikacsint a sörre, összességében azonban egy gyümölcsízű szódás ital, ebben viszont a fröccsre hasonlít. A White Claw-nak persze esze ágában sincs fröccsízűnek lennie, jelenleg a sokkal divatosabb cseresznye, grapefruit, lime, málna és mangó ízekben gyártják.

A népszerűség legfontosabb eleme azonban pont egy másik, a sörtől és a bortól való lényeges különbség: az ízesített szóda mindkettőnél kevesebb kalóriát tartalmaz (egy tipikus adagra vonatkoztatva), ezért jobban illeszthető a divatos diétákba. Egy 3,5 decis amerikai kiszerelésű White Claw-ban mindössze 2 gramm szénhidrát van.

A White Claw 2016-ban indult az amerikai piacon (a kanadai Mark Anthony Group of Companies gyártja), de csak idén tört át. Idén viszont nagyon: a nyáron éves összehasonlításban 320 százalékkal emelkedett a forgalma.

A White Claw uralja jelenleg a világpiac közel 60 százalékát, a maradék 40 százalékon pedig főként három másik márka, a Truly Hard Seltzer, a Bon & Viv Spiked és a Four Loko osztozik. A White Claw Európában egyelőre csak az Egyesült Királyságban és Svédországban kapható, de a trendeket nézve elég hamar el fogja lepni a kontinens több országát is, ha a gyártás lépést tud tartani a kereslettel.

A világ nagy italgyártói persze próbálnak saját szódákat fejleszteni, de egyelőre még fáziskésésben vannak. Az AB InBev csak a nyár végére tudta kihozni a Natural Light Seltzer nevű saját szódáját, és hogy megkülönböztesse magát, rögtön feltolta az alkoholtartalmat 6 százalékra, árban pedig 20 százalékkal a piacvezető alá ment.

Piaci adatok szerint eddig 515 millió dollárért adtak el alkoholos szódákat idén, ez egyelőre csak 3 százaléka a sörpiac méretének, 2021-re viszont 2,5 milliárd dollár lehet a forgalom. Az éves növekedés ütemét 66 százalékosra jósolják, ami óriási üzleti lehetőséget tartogat.

Élet Világ alkoholos szóda bor fröccs ital sör szóda White Claw Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Hajdu Miklós
2020. október 22. 12:17 Élet, Vállalat

Sokkal könnyebb olyan munkahelyre bejutni, ahol már dolgozik egy évfolyam- vagy szaktárs

Az egyetemisták nagyon jól segítik egymást a pályakezdésnél.

Torontáli Zoltán
2020. október 21. 13:47 Élet

A magyar fiatalok gyors ütemben közelítenek Nyugat-Európához

A magyar fiatalok gondolkodása a tipikus élethelyzetekről már csak körülbelül 12 éves csúszásban van Nyugat-Európához képest.

Stubnya Bence
2020. október 20. 16:43 Adat, Élet

A természeti erőforrások felélése árán nőtt a magyar gazdaság

Európa-bajnokok voltunk az erőforrások felhasználásában, miközben lebetonoztuk az országot a régiós átlagnál alacsonyabb gazdasági növekedésért cserébe.

Fontos

Kasnyik Márton
2020. október 25. 16:09 Adat

Többen élnek rosszabbul a járvány miatt, mint azt az adatokból elsőre gondolnánk

Első ránézésre úgy tűnhet, mintha ugyanannyian dolgoznának, mint a járvány előtti időben. De a változatlan számok mögött rosszabb minőségű munkahelyek vannak.

Fabók Bálint
2020. október 24. 17:09 Adat

Aggódunk a környezetért, csak fizetni ne kelljen érte

A klímaváltozás nincs az ország legfontosabb problémái között a magyarok többsége szerint, és kevesebben fizetnék meg a környezetvédelem árát, mint a 90-es években.

Bucsky Péter
2020. október 23. 07:06 Közélet

Kevesebb a hajléktalan, de egyre reménytelenebb a helyzetük

Az utóbbi évek gazdasági fellendülése során viszonylag sokan törtek ki a hajléktalanságból, a hátramaradók viszont egyre idősebbek és rosszabbul képzettek.