Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2019. szeptember 3. 12:21 Világ

Egy francia városban ingyenessé tették a tömegközlekedést, és ez nagyon bejött nekik

A La Manche csatorna partján, a belga határ közelében fekvő Dunkerque leginkább a második világháború egyik legjelentősebb hadműveletéről ismert. A legészakibb francia városnál menekítették ki a brit és francia csapatokat 1940 májusában. A harcokban szinte teljesen elpusztult a város, majd a háború után ipari központként építették újjá olajfinomítókkal és nagyobb acélgyárral.

A 90 ezres város újabban zöld beruházásokkal próbálja átpozicionálni magát. A tengerbe egy jelentős szélerőmű farmot építenek, míg a városközpontot a gyalogosok érdekében szabják át.

Tavaly szeptemberben pedig az egész tömegközlekedést átalakították. Negyven százalékkal nőtt a buszok száma, útvonalakat hosszabbítottak meg, expressz járatokat vezettek be és az egész rendszert ingyenessé tették. Nemcsak a városi, hanem a környékbeli településekre járó vonalakat is ingyenesek lettek, összesen 200 ezer embert kiszolgálva. A buszozásért pedig a helyiek mellett az ide utazóknak sem kell fizetnie.

Egy ingyenesen használható busz. Fotó: AFP

Az ingyenes tömegközlekedés ötlete a 2014-ben polgármesterré választott, szélsőbaloldali Patrice Vergriete-től származik. Ahogy Nyugat-Európában és Észak-Amerikában szinte mindenhol, Dunkerque-ben is az autós közlekedésnek rendelték alá a városfejlesztést a huszadik század második felében. Ennek az lett az eredménye, hogy a francia városban a városi buszok gyakran szinte teljesen üresek voltak, mint számos másik nyugati kisvárosban.

A jegyeladások a rendszer működtetésének mindössze tíz százalékát fedezték. A 2014-ben kinevezett polgármester ezt azonban nem problémának, hanem inkább lehetőségnek látta: a város komolyabb bevételkiesés nélkül tehette ingyenessé a tömegközlekedést.


Összefoglaló a rendszerről. 

Az első év több pozitív eredményt is hozott. Hétvégén duplájára nőtt a buszokat használók száma, hétköznapokon pedig 60 százalékkal nőtt. Egy felmérés szerint a Dunkerque-iek fele többször vagy sokkal többször használja a buszokat, mint korábban. A többet buszozók fele pedig azt mondta, hogy autózás helyett kezdtek el rendszeresen buszozni.

A megkérdezettek öt százaléka pedig vagy eladta az autóját, vagy mégsem vett magának egy második autót. “Az autóm kezdett kiöregedni, nagyobb javításokat igényelt, de azt mondtam magamnak, hogy jön az új buszrendszer, meglátom, hogy működik. Végül rájöttem, hogy nincs is szükségem autóra” – mondta egy helyi nyugdíjas a France 24 állami médium beszámolója szerint.

Az ingyenes tömegközlekedés modelljét számos környékbeli város teszteli. Az 50 kilométerre fekvő Calais-ban 2020-tól vezetik be, nagyrészt a sárga mellényesek tavalyi tüntetései hatására, amelyen többek között a jobb állami szolgáltatásokért léptek fel. Az északi iparvidék egyik leginkább elszegényedett városa, Valenciennes a 25 éven aluliaknak teszi ingyenessé a tömegközlekedést egy 20 eurós regisztrációs díj ellenében. A közép-nyugati Chateauroux és Niort buszjárataiért már évek óta nem kell fizetni.

Anne Hidalgo párizsi főpolgármester (balra) októberben tesztelte a tömegközlekedést Patrice Vergriete helyi polgármester társaságában. Fotó: AFP

A Dunkerque-i modellt még a párizsi polgármester, Anne Hidalgo is személyesen tanulmányozta tavaly októberben. Pár hónappal később Párizsban kiterjesztették az ingyenes utazás korhatárát a 11 évnél fiatalabbakra.

A világon egyre több helyen lehet ingyen használni a tömegközlekedést, amelynek fontos szerepe lehet a klímaváltozás mérséklésében. A legismertebb példa az észt Tallin, ahol a világ első fővárosai közül elsőként lett ingyenes a tömegközlekedés 2013-ban. Észtország pedig most azon verseng Luxemburggal, hogy melyikük lehet az első ország, ahol nem kell fizetni az utazásért.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz észt fővárosban ingyenes a tömegközlekedés, és így is nyereséggel jönnek ki belőleBudapesten ez 65 milliárd forintba kerülne. De nálunk már most is ingyen tömegközlekedhet országosan százmillió európai nyugdíjas.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Franciaország ingyenes tömegközlekedés közösségi közlekedés tömegközlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Vámosi Ágoston
2025. március 27. 15:40 Világ

Mélyütés a magyar gazdaságnak Trump 25 százalékos vámemelése

Ha a termékek teljes értékláncát végigkövetjük, hazánknak az USA-val szemben a legnagyobb a kereskedelmi többlete, főleg az autóiparnak köszönhetően.

Váczi István
2025. március 27. 12:56 Világ

A tűzszüneti területek mutatják legjobban, hol értek el sikereket az ukránok

Ahol az oroszoknak is van veszítenivalójuk, ott legalább nem esélytelen, hogy szüneteljenek a támadások. Más kérdés, hogy ez kinek kedvez jobban.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Bucsky Péter
2025. március 29. 06:06 Podcast

Lemarad a gazdaság a népesség növekedése mögött, ha nem csökken Afrika kizsákmányolása

A nehézségekben a rossz kormányzási gyakorlatoknál is nagyobb szerepe lehet az adóelkerülésnek és az egyoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak.

Elrendelte a Brasil Államkötvény Hasznosító Zrt. kényszertörlési eljárásának megindítását a cégbíróság. A döntés még február végén született, de csak múlt héten tették közzé.

Tovább olvasom

Rendkívül kevés, mindössze 5653 gyermek született februárban a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) előzetes adatai szerint. A friss statisztika illik az élveszületések számának csökkenő trendjébe, ami az utóbbi két évben kezdett kibontakozni. A csökkenő születésszámmal a teljes termékenységi arányszám is mérséklődik, a természetes fogyás pedig gyorsul.

Tovább olvasom

4,5 százalékra módosította a kormány az idei évre vonatkozó inflációs előrejelzését – jelentette be Nagy Márton csütörtökön a közösségi oldalán.

Tovább olvasom

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Tovább olvasom

Bucsky Péter
2025. március 27. 06:08 Közélet, Vállalat

Rejtélyes közvetítőnek is csurran-cseppen az ezermilliárdos orosz-magyar olajbizniszből

A magyarországi orosz olajimport számottevő része egy olyan közvetítő cégen keresztül érkezett, amely rendre Mol-közeli ügyletekben tűnt fel.

Tovább olvasom

Gergely Péter
2025. március 26. 17:17 Pénz

Revolut, Wise és BinX, mire lehetnek ezek jók egy magyar cégnek?

Vannak előnyeik, de a magyar fintech szolgáltató a külkereskedelemhez nem passzol, nemzetközi versenytársai pedig az áfakörös működésnél esnek ki.

Tovább olvasom

Az OTP az egyik fő potenciális vevője az HSBC brit multinacionális bank máltai leányvállalatának - írja a Times of Malta nevű máltai lap a saját értesüléseire hivatkozva.

Tovább olvasom

Az év első két hónapjában összesen 3 százalékkal csökkent az új személyautók forgalma az Európai Unióban, ugyanakkor a tisztán elektromos modellek tavalyi visszaesése után az év elején ezek forgalma csaknem 30 százalékkal nőtt, a hibridek népszerűsége pedig továbbra is kitart.

Tovább olvasom

Stubnya Bence
2025. március 26. 06:01 Élet, Vállalat

Temetik az otthoni munkát, de éppen most alakul ki a mindenki számára hasznos formája

Szigorításról szólnak a hírek, pedig stabilizálódik a távmunka szerepe, és egyre inkább látszik, hogy hány irodai nappal kerülhetők el a hátrányai.

Tovább olvasom

Gajda Mihály
2025. március 25. 17:13 Világ

Nem lenne gond az energiaárakkal, ha akadálytalanul jönne Közép-Ázsia olaja és gáza

Az Oroszországot elkerülő vezetékeket nagyjából 30 éve kezdték el kiépíteni, a nyugati kapuként szolgáló Azerbajdzsánban a magyar tőke is megjelent.

Tovább olvasom