Hat éve, az euróválság óta nem esett olyan gyorsan a légi úton szállított áruk mennyisége Európában, mint idén februárban, ami újabb jele a nyugat-európai gazdaság gyengélkedésének. Az Airports Council International Europe szakmai szervezet adatai szerint februárban 3,3 százalékos volt a visszaesés januárhoz képest, így már négy egymást követő hónapban kitartott a negatív trend.
Németországban ennél is borúsabb a kép. A légiáru-forgalom szempontjából legjelentősebb négy repülőtér – Frankfurt, Lipcse/Halle, Köln/Bonn, München – mindegyike visszaesésről számolt be, pedig a korábbi hónapokban mindig volt legalább egy, ahol szerény növekedést tudtak feljegyezni. Ez a négy repülőtér kezeli a német légiáru-forgalom több mint 90 százalékát – emeli ki a Bloomberg cikke.
A visszaesés igazából nem meglepetés, mert az utóbbi hónapokban sorra jöttek az adatok a recessziót már a tavalyi második félévben is csak hajszál híján megúszó német gazdaság gyengélkedéséről. Az elemzők legfeljebb abban nem értenek egyet, hogy egyedi tényezők által okozott átmeneti megingásról van-e szó, vagy tartós lesz a lejtmenet.
Az erős német-magyar gazdasági kapcsolatok miatt ebből elvileg magyar gazdasági lassulás következne, de a tavalyi második félév rácáfolt erre, hiszen rég látott gazdasági növekedést mértek a hazai statisztikusok, egyebek mellett a szolgáltatások erős teljesítményének köszönhetően. Ami ennél is meglepőbb, hogy a német szembeszél ellenére a magyar ipar szintén töretlenül növekszik, ezt megerősítette a legutóbbi, februári adat is.
A légiáru-forgalom ennek ellenére visszaesett a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren: márciusban 0,4 százalék, az első negyedév egészében pedig 3,5 százalék volt a mínusz az egy évvel korábbi időszakhoz képest. Az idei első három hónapban 32 ezer tonna árut kezeltek Ferihegyen.
Világ
Fontos