Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. november 12. 17:28 Élet, Világ

Soha nem fizettek még annyit kortárs műtárgyért, mint a Medence két alakkal címűért fognak

David Hockney brit festő egyik ikonikus alkotását árverezi el csütörtökön a Christie’s, és ha az előzetes becslések nem csalnak, akkor 80 millió dollárt is fizethetnek a műért. Ha így lesz, akkor megdől az élő művészek alkotásaiért fizetett eddigi rekord, amelyet Jeff Koons tart 2013 óta, amikor polírozott acélba öntött Balloon dog című szobrát 58,4 millió dollárért adták el.

Hockney képének címe Portrait of an Artist (Pool with Two Figures), azaz Egy művész portréja (Medence két alakkal), és ahogy Alex Rotter, a Christie’s társelnöke írja a felvezetőjében, a modern korszak egyik mesterművének tekinthető.

Az 1972-ben készített festmény sztorija két kompozícióból alakult ki. Hockney-t először 1971-ben ihlette meg két fotó, amely műtermének padlóján véletlenül került egymás mellé. Az egyiken egy víz alatt úszó, és ezért csak torzítottan felismerhető emberi test volt, a másikon pedig egy földet bámuló fiú. A két egymástól eltérő alak egybehozása volt az az ötlet, amely Hockney fantáziáját beindította.

A kép azonban sehogy sem akart elkészülni, Hockney számtalanszor újrafestette, majd végül kidobta. 1972 áprilisában egy new yorki árverésre készülve mégis újra elővette az ötletet, a francia Riviérára utazott, és fotókat készített a számára ideális úszómedencéről, hogy megtalálja a megfelelő beállítást. A medence szélén álló alakot korábbi szeretőjéről, Peter Schlesingerről mintázta, akit Londonba visszatérve a stúdióval szemben lévő parkban is sokszor lefotózott, ugyanabban a rózsaszín zakóban, amelyet Franciaországban viselt.

Az így elkészült alapanyagból gyúrta össze Hockney a festményt, amelyen az árverés előtti utolsó hetekben éjjel-nappal dolgozott, hogy határidőre elkészüljön.

A medence motívum a festő hatvanas-hetvenes években készített sok festményének központi eleme. Ez egy korábbi amerikai utazás élményén alapszik: amikor a húszas éveiben járó Hockney a Los Angeles-ben leszállni készülő repülő ablakán kinézve meglátta a villákhoz tartozó medencéket, akkor tudatosult benne, hogy míg az Egyesült Királyságban ez luxusnak számít, Kaliforniában egyáltalán nem.

A homoszexualitását nyíltan vállaló Hockney egyébként a londoni stúdiója mellett 1964 óta részben Kaliforniában él, amelynek villaparkos, magán-úszómedencés közege művészi és magánéleti értelemben is ideálisnak mutatkozott számára, hogy a férfi figuráját megjelenítse.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Világ aukció David Hockney festmény képzőművészet rekord Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2025. január 22. 10:04 Adat, Élet

Csökkenni kezd a munkások és középvezetők közötti bérszakadék?

Gyorsabban nőtt tavaly a betanított munkások bére, mint a középvezetőké nem reprezentatív felmérések szerint, ami trendváltozásra utalhat.

Stubnya Bence
2025. január 20. 11:05 Adat, Élet

Megfeleződött az optimista magyarok száma négy év alatt

Hazánknál csak Görögországban és Olaszországban volt kisebb az optimisták aránya az EU tagállamainak mezőnyében a Eurofound tavalyi felmérése szerint.

Avatar
2025. január 19. 17:33 Adat, Élet

Túl olcsó a parkolás, így még több dugó lesz Budapesten

A jövő évi emelés után is kicsi lesz a parkolási díj visszatartó hatása. Bécsben és Bukarestben a jelentős áremelés mellett megszűnt az ingyenes parkolás.

Fontos

Hajdu Miklós
2025. január 24. 11:03 Adat, Közélet

Már az elején elvéthetjük az egymilliós átlagbérhez vezető utat

Önmagában nem néz ki rosszul a bérdinamika, de a lassuló trend alapján nagyon meglepő lenne, ha időre elérnénk a kormányzati ígéret kiindulópontját.

Vámosi Ágoston
2025. január 23. 16:45 Pénz

Jól hangzik a 8 százalékos banki kamat, de az adó elviszi több mint a negyedét

Elsőre jól hangzanak a banki betétakciók, de 28 százalék az adóteher, és ha befektetési jegyet is kell venni, akkor általában a kockázat is magasabb.

Vámosi Ágoston
2025. január 23. 13:43 Pénz, Világ

Jól fizet az orosz biznisz, csak lehet, hogy elveszik a profitot

A Raiffeisen kétmilliárd eurós büntetése jól mutatja, hogy milyen könnyen semmivé válhat az Oroszországban maradt nyugati cégek által megtermelt nyereség.