Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. augusztus 16. 14:23 Világ

Hiába vagdalkoznak, Amerika nélkül nem tudnak telefont gyártani a törökök

A török-amerikai konfliktus keddi fejleménye az volt, hogy a török elnök, Recep Tayyip Erdogan bojkottot hirdetett az amerikai termékekre. A tulajdonképpen teljhatalommal felruházott politikus külön kiemelte az iPhone-t, ami helyett szerinte nyugodtan vásárolhatnának honfitársai Samsung készülékeket, vagy ami ennél is jobb, a helyi Vestel elektronikai cég Venus telefonjait.

Utóbbi kijelentésével azonban több szempontból is bakot lőtt Erdogan. Az egy dolog, hogy a Venus telefonokat elég nehéz lenne az iPhone-ok közvetlen helyettesítőjének tekinteni, de a Vestel saját készülékeihez is többnyire amerikai alkatrészeket használ. Ezeket ráadásul hosszabb távon is csak részben tudná lecserélni.

A Vestel és az Apple összevetés egyébként elég jól példázza Erdogan aránytévesztését, ami az elmúlt hetekben minden megszólalását végigkíséri. A Vestel kétségtelenül az egyik legnagyobb török cég, saját bevallásuk szerint Európa három legnagyobb tévé-, és öt vezető háztartásigép-gyártója közé tartoznak, ráadásul több szektorban is piacvezetők hazájukban. Az elmúlt években (legalábbis árbevétel alapján) inkább stagnáló vállalat mérete azonban így sem összevethető az Applével. Ahogy arra a Bloomberg keddi cikkében felhívta a figyelmet: bár a török vállalat részvényei 9 százalékot emelkedtek Erdogan beszédét követően, a cég így is csak nagyjából 450 millió dollárt ér, szemben az Apple 1000 milliárdjával.

 

Ráadásul a Vestelnek (amelynek elnökét történetesen szintén Erdogannak hívják) nem is a mobilgyártás a fő profilja. A Venust csak 2014 második felében vezették be a török piacra, és bár voltak arra vonatkozó tervek, hogy külföldön is értékesíteni fogják, Törökországon kívül szinte teljesen ismeretlen a márka. Otthon egyébként nem fogynak rosszul a Vestel okostelefonjai, a Halk Invest egy tavalyi elemzése szerint 2016 végén már 6-7 százalékos piaci részesedésük lehetett. Más kérdés, hogy ez csak harmada az iPhone-énak, amely az elmúlt években rendre 16-20 százalék közötti részt hasított ki magának a török piacból.

Ha tehát az volt Erdogan célja, hogy vevőket szerezzen a névrokona által vezetett cégnek, akkor első ránézésre jó irányba indult. A gond csak az, hogy a Vestel véletlenül sem az iPhone versenytársaként határozta meg magát. Miközben az Apple prémium kategóriás telefonokat értékesít, és alapvetően márkanevéből él, addig a Venus telefonokat eleinte az alsó kategóriába pozicionálták, és később is csak szerény mértékben mozdultak el a drágább készülékek irányába.

A legolcsóbb jelenleg is értékesített telefonjuk nagyjából annyit tud, mint a közel három éve piacra dobott Samsung Galaxy J3, igaz, a jelenlegi árfolyam mellett nagyjából 20 százalékkal olcsóbb annál. Az nem meglepő, hogy itt nem az Apple volt a kihívott konkurens, de a Vestel még a prémium mobilját sem az iPhone versenytársaként definiálta. Az a készülék inkább egy drágább Huaweire hajaz, viszont a Venus toptelefonjára talán leginkább hasonlító kínai modell*Huawei Mate 10 Lite még úgy is 15 ezer forinttal olcsóbb itthon, hogy a líra az elmúlt hetekben hihetetlen ütemben értékelődött le minden devizához képest.

Utóbbi annak fényében kicsit furcsa, hogy a Vestel alapvetően az ár-érték aránnyal próbált piacot szerezni magának, nagyjából sikerrel. A jövőben ráadásul ez még nehezebb lehet, ha tovább élesedik a kereskedelmi háború az Egyesült Államok és Törökország között. Erdogan szerdán emelte meg egy rakat amerikai termék importvámját, és bár első ránézésre ezek nem érintik az elektronikai gyártót, idővel őket is elérheti a török elnök vagdalkozása.

A Vestel ugyanis szinte kivétel nélkül amerikai alkatrészekből rakja össze készülékeit. A telefonokban található chipeket például a San Diegó-i Qualcomm gyártja, az érintőképernyőket pedig a New York-i Corning. Ezeket a beszállítókat persze idővel le lehet cserélni, a mobilok operációs rendszerét viszont már bonyolultabb lenne. Márpedig a Venusok Androidot használnak, ami ugye a Google opprendszere.

Erdogan egyébként nem először fordul segítségért a török választópolgárokhoz az amerikaiakkal vívott csatározása közben. Korábban, a líra zuhanása idején arra kérte honfitársait, hogy váltsák lírára aranyukat és devizájukat, mert így megállíthatják a helyi pénz elértéktelenedését. Ami persze jelen helyzetben hatalmas butaság, és legfeljebb a lakosság még nagyobb vagyonvesztéséhez vezetne.

Világ iPhone okostelefon recep tayyip erdogan Venus Vestel Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Fabók Bálint
2020. február 24. 13:45 Világ

Olaszországban 1600 százalékkal nőtt a szájmaszkok ára a koronavírus miatt

Sokszorosára nőtt a kézfertőtlenítők ára is, egy fogyasztóvédő szerint szégyentelen spekuláció folyik az emberek félelmére építve.

Fabók Bálint
2020. február 22. 12:03 Világ

Egy szeméttel elárasztott kisváros megmutatja, hogyan lehet műanyagok nélkül élni

A világ egyik legszebb tavánál fekvő guatemalai kisváros két év alatt megszabadult az egyszer használatos műanyagoktól, a tó vize 90 százalékkal lett tisztább.

Stubnya Bence
2020. február 21. 13:59 Világ

70 éve nem volt akkora sáskajárás Kelet-Afrikában mint most, 25 millió ember élete van veszélyben

A változó klíma ideális körülményeket teremt a pusztító sáskák szaporodásához. Néhány országban elkeseredettségükben autógumi égetésével védekeznek az emberek.

Fontos

Bucsky Péter
2020. február 23. 07:12 Adat

Térképre raktuk az összes játszóteret Európában, Magyarország egész jól áll – FRISSÍTVE

Az országon belül nagyok a különbségek, és bár a fideszes településeken egy leheletnyivel több a játszótér, erre a kérdésre nem sok hatása van a családpolitikának.

Kasnyik Márton
2020. február 22. 07:16 Podcast

Palócz Éva: A fiatal generáció hadra fogható része elveszett az ország számára

G7 Podcast! A vendégünk a Kopint-Tárki vezérigazgatója, aki szerint a magasabb bérek két úton is termelékenyebbé tehetik a magyar cégeket: a gyengébbek lehúzzák a rolót, a jobbak előremenekülnek.

Fabók Bálint
2020. február 21. 06:53 Vállalat

Bolti dolgozóik mesélik el, hogy miért ilyen irdatlanul hatékony az Aldi és a Lidl

Ha nincs elég forgalom, egyszerűen hazaküldenek valakit. A magyar bevásárlást teljesen felforgató diszkontok egészen máshogyan működnek, mint a hagyományos áruházak, a dolgozóikkal beszéltünk a különbségekről.