Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2018. június 21. 13:37 Világ

Megszenvedik Trump kereskedelmi harcát a német autógyártók, amit a kecskeméti Mercedes is megérezhet

A német autóipari óriás, a Mercedest gyártó Daimler is vesztesévé válhat az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelmi harcoknak. A vállalat bizonyos modelljeit ugyanis Alabamában szerelik össze, értékesítésüket pedig megnehezítik az új kínai importvámok, amelyeket Trump védővámjainak megtorlásaként vezetett be az óriási piacot jelentő ázsiai ország. A Daimler arra számít, hogy a Mercedes-Benz idei nyeresége el fog maradni a tavalyi eredménytől.

Ebben persze nem csak a kínai vámszabályok változása játszik szerepet. Az amerikai autógyártás költségeit várhatóan Trump acélipari vámjai jelentősen meg fogják növelni, és az Egyesült Államok elnöke néhány hete kilátásba helyezte az autóimport alapos megvámolását is. Mindeközben Európában egymást érik a károsanyag-kibocsátással kapcsolatos botrányok és a környezetvédelmi normákat érintő szigorítások, ami a néhány éve még nagy népszerűségnek örvendő dízelmotorok hirtelen piacvesztéséhez vezettek.

A Daimler az elsők között jelezte, hogy rontani fogják a pénzügyi eredményeit Trump védővámjai és az azokat megtorló hasonló lépések, de ezzel biztosan nem lesz egyedül. A német autógyártók (a BMW, a Daimler és a Volkswagen) négy üzemet működtetnek az Egyesült Államok területén, munkát adva közvetlenül 36,5 ezer, a beszállítókon keresztül pedig további 80 ezer amerikainak.

Tavaly ezekben a gyárakban összesen 804 ezer járművet gyártottak le, azonban ennek csak kevesebb, mint a felét adták el az USA-n belül. A maradék, közel félmillió autót exportálták, többek között épp azokba az országokba – Kanadába, Mexikóba, Kínába és az EU tagállamaiba –, amelyeket Trump vámintézkedései egyre inkább arra késztetnek, hogy korlátozzák az amerikai áruk behozatalát.

Összesen tehát 116 500 munkahelyet érinthet az Egyesült Államokban, ha a német autógyárakat szorult helyzetbe hozó kereskedelmi harcok nem csillapodnak.

Mercedeseket számos országban gyártanak, így a Daimler amerikai nehézségeinek világszerte lehetnek következményei. A vámok miatt a globális gyártás átszervezésére kényszerülhetnek, ami akár a termelés növelését is okozhatja bizonyos országokban. A Daimler Magyarországon is fontos foglalkoztató, a kecskeméti üzem jelenleg 4223 alkalmazottnak ad munkát, de két év múlva egy új gyáregység megnyitásának köszönhetően további 2500 munkahellyel fog bővülni a vállalat. Az azonban kérdéses, hogy az itthoni gyár profitál-e vagy veszít a piaci körülmények változásán.

A német autógyárak abban bízhatnak, hogy az USA németországi nagykövete, a Trumppal közeli kapcsolatban álló Richard Grenell azért lobbizik, hogy teljesen elvessék a  járműimportot érintő EU-s és amerikai vámokat. Az elképzelést a német kormány is támogatja, bár ez nem sokat számít, mert a döntés Európai Bizottság jogkörébe tartozik. Tehát további tagállamokat is az ügy mellé kellene állítani, amiben viszont nem mindannyian érdekeltek, főleg, mióta a Trump által bevezetett acélipari védővámok az Európából importált termékeket is sújtják.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ autóipar Daimler Donald Trump külkereskedelem védővám Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Holtzer Péter
2024. november 23. 06:07 Podcast

Sokkal jobban is lehet segíteni a középiskolásokat a pályaválasztásban

Pályaorientáció alatt leginkább egyszeri ismeretátadást szoktak érteni, pedig fontos lenne a diákokat végigkísérni a 9. osztálytól érettségiig.

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.