Spórolást és fapados nosztalgiát hoz Magyarországra az orosz diszkont, ha tényleg megnyit
Megszerezte a magyar bolthálózat nyitására készülő Mere árlistáját a Világgazdaság. A december végi számok alapján az orosz boltlánc jóval a jelenlegi kiskereskedelmi árak alá céloz.
Számokban: a Mere legfeljebb ötszázféle terméket tervez árusítani a magyar boltjaiban, köztük sokféle alkoholos italt. Például a vodkánál 4341 forintos árat határoztak meg literenként, sörnél pedig 318 forintos literenkénti egységárat írnak.
Egészséges élelmiszer is szerepel a Mere tervei között: a borsót 500 forintért adnák kilónként, a zabpelyhet 574 forintért. A rizsnél 520 forintos tervezett ár szerepel. Azt ígérik, sokféle hal lesz az üzletekben, többek között pisztráng, lazac és tintahal is.
A korábban árstoppal érintett termékeknél is 10-20 százalékkal a konkurens bolthálózatok alá lőnek. A búzaliszt kilónként 800 forintért szerepel a listában, az étolaj literenként 471 forintért, a kristálycukornál 350 forint az egységár. Az őrölt kávé tervezett kilós egységára 2236 forint, ez azonban gyorsan változhat.
Alulnézet: a boltláncot üzemeltető cég, a TS Retail Kft. már keres oroszul és magyarul is beszélő alkalmazottakat. Az álláshirdetésben azt írják, készen állnak arra, hogy 2025 első felében megnyissák az első üzleteiket. Tavaly novemberi állapot szerint a cég 23 embert alkalmaz.
Terveik szerint az első három körben öt-öt üzletet nyitnak, többek között Káposztásmegyeren, Vácon és Szegeden, öt-tíz éven belül pedig 100 üzletük lesz Magyarországon.
Igen, de: a vg.hu összesítése szerint már legalább négy indulási határidőt elmulasztott a Mere, így érdemes fenntartással kezelni a mostani célkitűzést. Főleg, hogy január eleji állapot szerint még mindig nem adták be idehaza a boltnyitási kérelmüket.
Ráadásul az éppen most formálódó, Oroszország elleni 16. uniós szankciós csomagnak az orosz élelmiszerek megvámolása is része lehet, ami megnehezítené az orosz importra is támaszkodó üzleti modell megvalósítását.
Tágabb kontextus: tavaly április 1-jén derült ki, hogy az orosz Mere boltokat akar nyitni Magyarországon. Akkor azt ígérték, polcok, dekoráció és raktár nélkül a beszállítók rögtön a vásárlótérbe teszik le az árut, és az alacsony működési költség teszi lehetővé a kedvező árakat.
Ez a „hard diszkont” modell idehaza sem ismeretlen, a 90-es években például a Profi láncban lehetett raklapokról vásárolni. Az ezredforduló környékén ezek az üzletek eltűntek, és a raklapos modell is egyre inkább kiszorult a magyar kiskereskedelemből. (Aki kíváncsi a belső kialakításra, nézze meg a Telex szerbiai Mere-riportját.)
Különböző neveken a Mere már működik Lettországban, Litvániában, Romániában, Csehországban, Görögországban és Spanyolországban is. Az orosz-ukrán háború és a szankciók sem akadályozzák az EU-n belüli terjeszkedést, például Belgiumban két üzletet nyitottak egy évvel ezelőtt, és azóta nyílt egy harmadik bolt is.