Hírlevél feliratkozás
Kolozsi Ádám
2023. október 31. 09:04 Vállalat

Legalább 14 éve terjed a kiirthatatlan álhír, most meg is valósul: jön a fizetős Facebook

Legalább 2009, vagyis 14 éve terjed a visszatérő hoax arról, hogy hónapokon belül fizetős lesz a Facebook, vége a macskás posztok, az életvezetési tanácsok és a politikai direktmarketing ingyenes kánaánjának. Most a városi legenda valósággá válik: a Meta bejelentette, hogy bár az ingyenes lehetőség is megmarad, novembertől jön a reklámmentes, fizetős opció.

Mi történt? A Meta hétfőn bejelentette, hogy Európában novembertől bevezet egy reklámmentes, előfizetős csomagot a Facebookon és az Instagramon is. A hirdetésmentességért asztali gépen kezdetben 10, mobilalkalmazásban 13 dollárt kérnek. Ha valakinek több fiókja van, márciusban minden további fiókért külön kell fizetnie 6, illetve 8 dollárt.

  • Az ingyenes verzió is megmarad, ha valaki azt választja, továbbra is kapja a személyre szabott reklámokat.

Miért? A Meta nem csinál belőle titkot, hogy alapvetően a reklámalapú közösségi médiában hisz továbbra is. A fizetős lehetőséget csak amiatt teszi lehetővé, hogy eleget tegyen az Európai Unió friss szabályozásának. Kérdés, hogy a magasan árazott reklámmentessséggel valóban ezt teszik-e.

Háttér: az EU új digitális szabályozása, a DSA januárban válik teljesen hatályossá, azután a tech-cégek csak a felhasználók egyértelmű beleegyezésével használhatják fel adataikat a személyre szabott hirdetésekhez.

  • Európa új játékszabályokat akar, amiket a tech óriásainak is be kell tartaniuk. A GDPR és a DSA is korlátozza a szféra eddigi működését, és a nagy tech-cégek akár az éves bevételeik hat százalékára is büntethetők lesznek súlyos szabályszegés esetén.
  • A közösségi média domináns üzleti modellje a látszólagos ingyenességen alapul, melyben a felhasználó a rá szabott reklámokért cserébe használhatta az alkalmazást – erősebben fogalmazva ő maga a termék, akinek az adatait a Meta és versenytársai a hirdetőknek kínálják pénzért a piacon.
  • Az új európai szabályozás azonban nem teszi evidens lehetőséggé a fogyasztói profilalkotást, nagyobb átláthatóságot és több kontrollt követel az algoritmusok működésében a felhasználók számára.

Igen, de: az Európai Bizottság és a tech-óriások vezetői több tárgyalást folytattak az elmúlt hónapokban az implementálásról, de az X (ex-Twitter) azzal fenyegetőzik, hogy kivonul a kontinensről. A Google hasonló okokból nem vezette be egyelőre a Bard mesterséges intelligencia csetbotját az EU-ban, a Meta pedig a Thread (ez lenne a Twitter Zuckerberg-féle riválisa) európai megjelenését halasztotta el.

Az előfizetős Facebook és Instagram felkínálásával a Meta szerint megfelelnek az európai szabályozásnak, és nem kell elhagyniuk az Európai Uniót, hiszen valóban lehetővé teszik a nem targetált hirdetéseket a felhasználóknak.

  • Nem egyértelmű azonban, hogy ezt az európai hatóságok és bíróságok is majd így látják-e. Néhány hónapja az Európai Unió Bírósága elvi szinten elfogadta, hogy a tech-cégek a hirdetésmentességért cserébe arányos díjat számolhatnak fel, ha szükséges, a Meta pedig júliusban értesítette az illetékes írországi felügyeleti szervet, hogy éppen erre készül.
  • Erről azonban még nincs hatósági döntés, így könnyen jöhetnek további jogi kanyarok és konfliktusok az európai hatóságok és a big tech között, hogy mennyire fér bele a „ha fizetsz, biztosítjuk a magánélethez és az adataidhoz való jogot” megközelítés.
  • Kérdés, hogy az évi 40-50 ezer forintos Facebook- vagy Instagram-előfizetés mennyire minősülne „arányosnak” és „szükségszerűnek” egy esetleges bírósági eljárásban, hiszen nem valószínű, hogy ennyiért tömegével választanák a reklámmentes közösségi média lehetőséget.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk50 milliós Magyarországot is beterítenének a Fidesz-barát véleményvezérek hirdetései a FacebookonTöbbet költöttek a kormányközeli üzeneteket közvetítő véleményvezérek facebookos népszerűsítésére a hazai uborkaszezonban, mint a legtöbb spanyol párt a választási kampány csúcsán.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Európai Unió facebook Instagram meta Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2025. május 15. 12:56 Közélet, Vállalat

Akár NER-es lenyúlások előtt is teret nyithat a nagytakarítási törvény

A pongyola tervezet szerint szinte minden exportőrt és külföldről vásároló céget is szankcionálni lehet, ha Lánczi Tamásék úgy döntenek.

Torontáli Zoltán
2025. május 14. 14:42 Vállalat

Olyan lassú a Demján 1+1, hogy idén már biztos nem pörgeti fel a gazdaságot

Valószínű, hogy az esetek többségében még egy évvel a program kihirdetése után sem érkeznek meg az új gépek a cégekhez, így a gazdaságot sem élénkítik.

Váczi István
2025. május 13. 13:42 Adat, Vállalat

Könnyebben találhat magyar dolgozókat egy kínai autógyár Pécsen, mint a BYD Szegeden

Nem tett le a kormány a pécsi autógyártásról, de nem világos, miért lenne jó, ha még erősebben függene a szektor szerencséjétől a magyar gazdaság.

Fontos

Gergely Péter
2025. május 15. 09:33 Pénz

Egyre olcsóbbak a személyi kölcsönök nagy testvérei

Egyre kedvezőbb a szabad felhasználású jelzáloghitelek árazása, de változatlanul csak kiegészítő termékek a lakossági finanszírozásban.

Jandó Zoltán
2025. május 15. 05:50 Közélet

Kellett még egy magánrepülő az állami százmilliárdokkal kitömött vállalatcsoportba

A Tiborcz István üzleti körével bizniszelő Balázs Attila romániai vállalata vett egy másfélmilliárdos repülőt, a csoporton belül legalább a másodikat.

Váczi István
2025. május 14. 12:10 Világ

Zakatol a háború, dübörög a diplomácia, az orosz gazdaság köhög

Mindenki Trump kegyeit keresi, de ha létre is jön az isztambuli orosz-ukrán találkozó, nem valószínű, hogy sokkal közelebb kerülünk a békéhez.