Hírlevél feliratkozás
Bódi Mátyás
2023. augusztus 2. 17:19 Adat, Közélet

50 milliós Magyarországot is beterítenének a Fidesz-barát véleményvezérek hirdetései a Facebookon

(A szerző a Választási földrajz – Electoral geography szerkesztője. Az Ekonomi a G7 véleményrovata.)

Július 23-án előrehozott országgyűlési választásokat tartottak Spanyolországban, és habár az eredmények ismeretében továbbra sem tudjuk, ki fogja kormányozni az országot a továbbiakban, van egy a magyar olvasók számára is érdekes fejleménye az elmúlt heteknek. Megnéztük, hogy a pártok mennyi pénzt fordítottak a választásokat megelőző időszakban Facebook-hirdetésekre és hogy ez milyen volumenű online marketingkiadást jelentene az ötödakkora Magyarországon.

A 2016-os Trump- és Brexit-kampányokat kísérő, 2018-ban kirobbant Cambridge Analytica-botrányt követően a Facebook egyik válaszlépése az volt, hogy 2018 májusától kezdődően nyilvánossá tette, hogy kik a hirdetői. A Facebook Ad Library oldalon ma már országos bontásban bárki megnézheti, hogy az általa vizsgálni kívánt időszakban kik és mennyit költenek a platformon, valamint minden egyes hirdetés kapcsán rendelkezésre állnak az elérni kívánt célközönségre vonatkozó, nemre, korra és földrajzi egységre vonatkozó adatok.

Ez alapján a július 23-ig – tehát a voksolásig tartó 30 napban – a közel 50 milliós spanyol piac

  • legnagyobb politikai hirdetője a kormányon lévő szocialista párt (PSOE) volt, összesen 300 különböző kreatívot gyártott le az elérni kívánt választók számára, és 120 millió forintot (318 ezer eurót) tapsolt el Facebook-reklámokra.
  • Második helyen végzett a választásokat amúgy másfél százalékponttal megnyerő Néppárt (PP), akik 96 millió forintnak megfelelő összegben (252 ezer euró) hirdettek 745 különböző reklámot.
  • A két nagytól lemaradva a SUMAR nevű radikális baloldali szövetség – aminek a gerincét a kisebbik kormánypárt (Podemos) adja – 68 millió forintnyi (178 ezer) eurót égetett el a Szilícium-völgy láthatatlan kohóiban.
  • Érdekes, hogy a SUMAR-ral szinte megegyező eredményt elérő radikális jobboldali Vox mindössze 3600 eurót költött itt kampányra, igaz, ők 2019 tavaszán egy árva vasat nem fordítottak erre.
  • A három nagy hirdető párttól kategóriákkal leszakadva következnek a regionális-etnikai pártok, úgymint a katalán ERC (22 ezer euró – 8 millió forint) vagy éppen a kanári-szigeteki koalíció (CCa; 8400 euró – 3 millió forint).

Ezek az összegek nem sokat jelentenek azok számára, akik nem járatosak az online marketing, azon belül is a facebookos politikai reklámstratégiák világában. Ezzel pontosan így voltam én is. Éppen ezért azt gondoltam, érdemes lenne összevetni ezeket az adatokat ugyanezen időszak hazai számaival, természetesen az alábbi fenntartások mellett:

  • Lakosságszámát tekintve Magyarország kevesebb mint ötödakkora, mint Spanyolország, tehát ennyivel kevesebb ember elérését kell megoldania a politikának.
  • Spanyolországban 2023 júliusában országos választási kampány dübörgött, 70,5 százalékos részvételbe torkollott mindez, a mediterrán nyár kellős közepén. Ezzel szemben hazánkban egy IX. kerületi pad színeváltozása tartotta izgalomban a közvéleményt, illetve arról folyik élénk vita, hogy kevesen nyaralnak-e idén a Balatonon, vagy sem. Arról nem is beszélve, hogy a választási törvény legújabb módosítását követően már időközi önkormányzati választásokat sem lehet tartani az elkövetkező hónapokban.

Ehhez képest volt némileg meglepő a magyar adat, amely szerint a fideszes, kormányközeli üzeneteket közvetítő Megafon – kiegészülve a Kommentár Alapítvány oldalával (Tranzit) – ugyanebben az időszakban több mint 70 millió forintot költött véleményvezérei mondandójának népszerűsítésére. Jóhiszemű 380-as euró árfolyamon számolva ez durván 185 ezer eurós marketingköltés.

Mire lenne elég egy ekkora a büdzsé Spanyolországban? Dobogós helyezésre! A Megafon annyi pénzből lövi ki tartalmait a vakációzó magyar nyilvánosságra, mint az összes katalán, baszk, gallego, kanári-szigeteki párt kampányüzemmódban összesen, megelőzve a 12,5 százalékra befutó, több mint 3 millió listás szavazatot begyűjtő Sumar mozgalmat is, amelyet így le is taszítana a dobogóról.

A spanyolországi pártok a választások utolsó hetében valóságos tűzijátékot rendeztek a Facebookon, azonban – ahogy arról július 10-én már beszámoltunk – volt olyan hete is ennek a kampánynak, amikor a két spanyol kormánypárt (PSOE + Sumar) a Megafon költéseinek mindössze 80 százalékát tudta felmutatni. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy alig két héttel az országgyűlési választások előtt Spanyolországban a Megafon lehetett volna az ország legnagyobb politikai hirdetője.

Arra a kérdésre nehéz választ találni, hogy mi következik ebből ránk, magyarokra nézve. Mindenesetre az látszik, hogy a kormányoldal nem a hagyományos csatornákat fogja preferálni a jövő választási kampányaiban. Ez annál is inkább így lehet, mert az említett hazai szereplők kampányait böngészve szinte kizárólag Karácsony Gergely előválasztási kampányfinanszírozási ügyeivel kapcsolatosan találunk hirdetéseket. A 2024-es önkormányzati választás kampányát tehát már elindította a kormányzati hatalomgyár, minimum egy Spanyolország méretű társadalomra mért digitális plakátkampánnyal.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkPárját ritkítja a magyar politikai propaganda intenzitásaHivatalosan még el sem kezdődött a választási kampány, de a hazai politikai Facebook-hirdetések az amerikai elnökválasztás szintjén pörögnek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA jobboldal nem tört át, de az ország még széteshet: a katalánok lehetnek a mérleg nyelve a spanyol patthelyzetbenNagyjából négy forgatókönyv képzelhető el a nagykoalíciótól a megismételt választásokig, eléggé különböző esélyekkel.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNéhány ábra, amely helyre teszi Orbán Viktor újságvásárlós akciójátA miniszterelnök által megvásárolt lapok kiadóinak együttes árbevétele tavaly összesen nagyjából hatmilliárd forint volt, a fideszes médiaholdingé 67.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Közélet facebook Fidesz hirdetések megafon önkormányzati választások online hirdetés Spanyolország Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Jandó Zoltán
2024. június 15. 13:33 Adat

Egy százalék a magyar Európa-bajnoki cím esélye, és ez nagy előrelépés

Anglia a legesélyesebb az Európa-bajnokság megnyerésére, a magyar válogatottnak 1 százalék esélyt adnak a fogadóirodák.

Bucsky Péter
2024. június 15. 05:42 Adat, Közélet

A Mi Hazánk is jobban szerepelt magához képest a cigányság körében, mint a Tisza

Az nem meglepő, hogy a települési szintű adatok szerint a cigányság továbbra is a Fidesz erős bázisa, érdekes viszont Magyar Péter pártjának leszereplése.

Hajdu Miklós
2024. június 14. 12:50 Adat, Közélet

Rendszerszintű félreszámlálás biztosan nem volt a főpolgármester-választáson

Statisztikai eszközökkel egyértelműen kimutatható problémák nem voltak a vasárnapi szavazatszámlálás során a fővárosban.

Fontos

Ercse Kriszta
2024. június 14. 19:15 Közélet

Közszolgálati gyártósor lesz az NKE új tanárképző kara?

A cél az lehet, hogy a közszolgálati egyetemről kikerülő tanárok fegyelmezetten töltsék a diákok fejébe a központilag meghatározott tartalmakat.

Hajdu Miklós
2024. június 14. 17:39 Közélet

Elviheti az idei uniós pénzeink tizenötödét Magyarország migrációs büntetése

Ha tovább harcol a kormány, ugorhat az idei költségvetésbe betervezett uniós bevételek 6,7 százaléka.

Jandó Zoltán
2024. június 14. 05:08 Adat, Közélet

Megmutatjuk, honnan szerezte vidéki szavazóit Magyar Péter pártja

A Fidesztől egyelőre nem tudott elcsábítani sok szavazót, a régi ellenzéki csoportosulásokat azonban minimum lefelezte a Tisza párt.