Hírlevél feliratkozás
Bódi Mátyás
2023. augusztus 2. 17:19 Adat, Közélet

50 milliós Magyarországot is beterítenének a Fidesz-barát véleményvezérek hirdetései a Facebookon

(A szerző a Választási földrajz – Electoral geography szerkesztője. Az Ekonomi a G7 véleményrovata.)

Július 23-án előrehozott országgyűlési választásokat tartottak Spanyolországban, és habár az eredmények ismeretében továbbra sem tudjuk, ki fogja kormányozni az országot a továbbiakban, van egy a magyar olvasók számára is érdekes fejleménye az elmúlt heteknek. Megnéztük, hogy a pártok mennyi pénzt fordítottak a választásokat megelőző időszakban Facebook-hirdetésekre és hogy ez milyen volumenű online marketingkiadást jelentene az ötödakkora Magyarországon.

A 2016-os Trump- és Brexit-kampányokat kísérő, 2018-ban kirobbant Cambridge Analytica-botrányt követően a Facebook egyik válaszlépése az volt, hogy 2018 májusától kezdődően nyilvánossá tette, hogy kik a hirdetői. A Facebook Ad Library oldalon ma már országos bontásban bárki megnézheti, hogy az általa vizsgálni kívánt időszakban kik és mennyit költenek a platformon, valamint minden egyes hirdetés kapcsán rendelkezésre állnak az elérni kívánt célközönségre vonatkozó, nemre, korra és földrajzi egységre vonatkozó adatok.

Ez alapján a július 23-ig – tehát a voksolásig tartó 30 napban – a közel 50 milliós spanyol piac

  • legnagyobb politikai hirdetője a kormányon lévő szocialista párt (PSOE) volt, összesen 300 különböző kreatívot gyártott le az elérni kívánt választók számára, és 120 millió forintot (318 ezer eurót) tapsolt el Facebook-reklámokra.
  • Második helyen végzett a választásokat amúgy másfél százalékponttal megnyerő Néppárt (PP), akik 96 millió forintnak megfelelő összegben (252 ezer euró) hirdettek 745 különböző reklámot.
  • A két nagytól lemaradva a SUMAR nevű radikális baloldali szövetség – aminek a gerincét a kisebbik kormánypárt (Podemos) adja – 68 millió forintnyi (178 ezer) eurót égetett el a Szilícium-völgy láthatatlan kohóiban.
  • Érdekes, hogy a SUMAR-ral szinte megegyező eredményt elérő radikális jobboldali Vox mindössze 3600 eurót költött itt kampányra, igaz, ők 2019 tavaszán egy árva vasat nem fordítottak erre.
  • A három nagy hirdető párttól kategóriákkal leszakadva következnek a regionális-etnikai pártok, úgymint a katalán ERC (22 ezer euró – 8 millió forint) vagy éppen a kanári-szigeteki koalíció (CCa; 8400 euró – 3 millió forint).

Ezek az összegek nem sokat jelentenek azok számára, akik nem járatosak az online marketing, azon belül is a facebookos politikai reklámstratégiák világában. Ezzel pontosan így voltam én is. Éppen ezért azt gondoltam, érdemes lenne összevetni ezeket az adatokat ugyanezen időszak hazai számaival, természetesen az alábbi fenntartások mellett:

  • Lakosságszámát tekintve Magyarország kevesebb mint ötödakkora, mint Spanyolország, tehát ennyivel kevesebb ember elérését kell megoldania a politikának.
  • Spanyolországban 2023 júliusában országos választási kampány dübörgött, 70,5 százalékos részvételbe torkollott mindez, a mediterrán nyár kellős közepén. Ezzel szemben hazánkban egy IX. kerületi pad színeváltozása tartotta izgalomban a közvéleményt, illetve arról folyik élénk vita, hogy kevesen nyaralnak-e idén a Balatonon, vagy sem. Arról nem is beszélve, hogy a választási törvény legújabb módosítását követően már időközi önkormányzati választásokat sem lehet tartani az elkövetkező hónapokban.

Ehhez képest volt némileg meglepő a magyar adat, amely szerint a fideszes, kormányközeli üzeneteket közvetítő Megafon – kiegészülve a Kommentár Alapítvány oldalával (Tranzit) – ugyanebben az időszakban több mint 70 millió forintot költött véleményvezérei mondandójának népszerűsítésére. Jóhiszemű 380-as euró árfolyamon számolva ez durván 185 ezer eurós marketingköltés.

Mire lenne elég egy ekkora a büdzsé Spanyolországban? Dobogós helyezésre! A Megafon annyi pénzből lövi ki tartalmait a vakációzó magyar nyilvánosságra, mint az összes katalán, baszk, gallego, kanári-szigeteki párt kampányüzemmódban összesen, megelőzve a 12,5 százalékra befutó, több mint 3 millió listás szavazatot begyűjtő Sumar mozgalmat is, amelyet így le is taszítana a dobogóról.

A spanyolországi pártok a választások utolsó hetében valóságos tűzijátékot rendeztek a Facebookon, azonban – ahogy arról július 10-én már beszámoltunk – volt olyan hete is ennek a kampánynak, amikor a két spanyol kormánypárt (PSOE + Sumar) a Megafon költéseinek mindössze 80 százalékát tudta felmutatni. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy alig két héttel az országgyűlési választások előtt Spanyolországban a Megafon lehetett volna az ország legnagyobb politikai hirdetője.

Arra a kérdésre nehéz választ találni, hogy mi következik ebből ránk, magyarokra nézve. Mindenesetre az látszik, hogy a kormányoldal nem a hagyományos csatornákat fogja preferálni a jövő választási kampányaiban. Ez annál is inkább így lehet, mert az említett hazai szereplők kampányait böngészve szinte kizárólag Karácsony Gergely előválasztási kampányfinanszírozási ügyeivel kapcsolatosan találunk hirdetéseket. A 2024-es önkormányzati választás kampányát tehát már elindította a kormányzati hatalomgyár, minimum egy Spanyolország méretű társadalomra mért digitális plakátkampánnyal.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkPárját ritkítja a magyar politikai propaganda intenzitásaHivatalosan még el sem kezdődött a választási kampány, de a hazai politikai Facebook-hirdetések az amerikai elnökválasztás szintjén pörögnek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA jobboldal nem tört át, de az ország még széteshet: a katalánok lehetnek a mérleg nyelve a spanyol patthelyzetbenNagyjából négy forgatókönyv képzelhető el a nagykoalíciótól a megismételt választásokig, eléggé különböző esélyekkel.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNéhány ábra, amely helyre teszi Orbán Viktor újságvásárlós akciójátA miniszterelnök által megvásárolt lapok kiadóinak együttes árbevétele tavaly összesen nagyjából hatmilliárd forint volt, a fideszes médiaholdingé 67.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Közélet facebook Fidesz hirdetések megafon önkormányzati választások online hirdetés Spanyolország Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Torontáli Zoltán
2024. február 28. 14:08 Adat, Pénz

Minden jel szerint készülhetünk a 400-410 forint feletti euróra is

Ha a papírforma forgatókönyv teljesül, akkor a forint lassú ütemben, de folyamatosan gyengülni fog a következő időszakban.

Váczi István
2024. február 26. 09:34 Adat

Váratlanul sokkal rosszabbul érzik magukat a magyar vásárlók, hogy lesz ebből növekedés?

Jelentősen romlottak a lakossági fogyasztói kilátások, pedig a kormány a fogyasztás felpörgésétől reméli a gazdasági növekedés újraindulását.

Stubnya Bence
2024. február 19. 11:19 Adat

Egyre kevesebb fiatal termeli meg a nyugdíjasok jövedelmét

Magyarország a középmezőnyben van az Európai Unióban az időskori függőségi rátája alapján.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. március 3. 04:34 Tech, Vállalat

Nem szennyeznék, hanem tiszítanák a levegőt az autók, ezzel kísérletezik a Toyota

Miért ne lehetne arra használni az utakon rohangáló rengeteg autót, hogy menet közben kivonják a levegőből a szén-dioxidot? És mihez kellene kezdeni ezze a szén-dioxiddal?

Hajdu Miklós
2024. március 2. 09:30 Tech

Az Apple elfordult attól az ágazattól, amivel egyre inkább összefonódik Magyarország

A mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztések fontosabbnak tűnnek a járműiparnál.

Hajdu Miklós
2024. március 1. 12:38 Élet

Érdemi áremelkedés nem várható az ingatlanpiacon, mégsem érdemes halogatni a lakásvásárlást

Reálértéken nem, de nominálisan drágulni fognak az ingatlanok idén és az elkövetkező években.