Hírlevél feliratkozás
Bódi Mátyás
2023. augusztus 2. 17:19 Adat, Közélet

50 milliós Magyarországot is beterítenének a Fidesz-barát véleményvezérek hirdetései a Facebookon

(A szerző a Választási földrajz – Electoral geography szerkesztője. Az Ekonomi a G7 véleményrovata.)

Július 23-án előrehozott országgyűlési választásokat tartottak Spanyolországban, és habár az eredmények ismeretében továbbra sem tudjuk, ki fogja kormányozni az országot a továbbiakban, van egy a magyar olvasók számára is érdekes fejleménye az elmúlt heteknek. Megnéztük, hogy a pártok mennyi pénzt fordítottak a választásokat megelőző időszakban Facebook-hirdetésekre és hogy ez milyen volumenű online marketingkiadást jelentene az ötödakkora Magyarországon.

A 2016-os Trump- és Brexit-kampányokat kísérő, 2018-ban kirobbant Cambridge Analytica-botrányt követően a Facebook egyik válaszlépése az volt, hogy 2018 májusától kezdődően nyilvánossá tette, hogy kik a hirdetői. A Facebook Ad Library oldalon ma már országos bontásban bárki megnézheti, hogy az általa vizsgálni kívánt időszakban kik és mennyit költenek a platformon, valamint minden egyes hirdetés kapcsán rendelkezésre állnak az elérni kívánt célközönségre vonatkozó, nemre, korra és földrajzi egységre vonatkozó adatok.

Ez alapján a július 23-ig – tehát a voksolásig tartó 30 napban – a közel 50 milliós spanyol piac

  • legnagyobb politikai hirdetője a kormányon lévő szocialista párt (PSOE) volt, összesen 300 különböző kreatívot gyártott le az elérni kívánt választók számára, és 120 millió forintot (318 ezer eurót) tapsolt el Facebook-reklámokra.
  • Második helyen végzett a választásokat amúgy másfél százalékponttal megnyerő Néppárt (PP), akik 96 millió forintnak megfelelő összegben (252 ezer euró) hirdettek 745 különböző reklámot.
  • A két nagytól lemaradva a SUMAR nevű radikális baloldali szövetség – aminek a gerincét a kisebbik kormánypárt (Podemos) adja – 68 millió forintnyi (178 ezer) eurót égetett el a Szilícium-völgy láthatatlan kohóiban.
  • Érdekes, hogy a SUMAR-ral szinte megegyező eredményt elérő radikális jobboldali Vox mindössze 3600 eurót költött itt kampányra, igaz, ők 2019 tavaszán egy árva vasat nem fordítottak erre.
  • A három nagy hirdető párttól kategóriákkal leszakadva következnek a regionális-etnikai pártok, úgymint a katalán ERC (22 ezer euró – 8 millió forint) vagy éppen a kanári-szigeteki koalíció (CCa; 8400 euró – 3 millió forint).

Ezek az összegek nem sokat jelentenek azok számára, akik nem járatosak az online marketing, azon belül is a facebookos politikai reklámstratégiák világában. Ezzel pontosan így voltam én is. Éppen ezért azt gondoltam, érdemes lenne összevetni ezeket az adatokat ugyanezen időszak hazai számaival, természetesen az alábbi fenntartások mellett:

  • Lakosságszámát tekintve Magyarország kevesebb mint ötödakkora, mint Spanyolország, tehát ennyivel kevesebb ember elérését kell megoldania a politikának.
  • Spanyolországban 2023 júliusában országos választási kampány dübörgött, 70,5 százalékos részvételbe torkollott mindez, a mediterrán nyár kellős közepén. Ezzel szemben hazánkban egy IX. kerületi pad színeváltozása tartotta izgalomban a közvéleményt, illetve arról folyik élénk vita, hogy kevesen nyaralnak-e idén a Balatonon, vagy sem. Arról nem is beszélve, hogy a választási törvény legújabb módosítását követően már időközi önkormányzati választásokat sem lehet tartani az elkövetkező hónapokban.

Ehhez képest volt némileg meglepő a magyar adat, amely szerint a fideszes, kormányközeli üzeneteket közvetítő Megafon – kiegészülve a Kommentár Alapítvány oldalával (Tranzit) – ugyanebben az időszakban több mint 70 millió forintot költött véleményvezérei mondandójának népszerűsítésére. Jóhiszemű 380-as euró árfolyamon számolva ez durván 185 ezer eurós marketingköltés.

Mire lenne elég egy ekkora a büdzsé Spanyolországban? Dobogós helyezésre! A Megafon annyi pénzből lövi ki tartalmait a vakációzó magyar nyilvánosságra, mint az összes katalán, baszk, gallego, kanári-szigeteki párt kampányüzemmódban összesen, megelőzve a 12,5 százalékra befutó, több mint 3 millió listás szavazatot begyűjtő Sumar mozgalmat is, amelyet így le is taszítana a dobogóról.

A spanyolországi pártok a választások utolsó hetében valóságos tűzijátékot rendeztek a Facebookon, azonban – ahogy arról július 10-én már beszámoltunk – volt olyan hete is ennek a kampánynak, amikor a két spanyol kormánypárt (PSOE + Sumar) a Megafon költéseinek mindössze 80 százalékát tudta felmutatni. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy alig két héttel az országgyűlési választások előtt Spanyolországban a Megafon lehetett volna az ország legnagyobb politikai hirdetője.

Arra a kérdésre nehéz választ találni, hogy mi következik ebből ránk, magyarokra nézve. Mindenesetre az látszik, hogy a kormányoldal nem a hagyományos csatornákat fogja preferálni a jövő választási kampányaiban. Ez annál is inkább így lehet, mert az említett hazai szereplők kampányait böngészve szinte kizárólag Karácsony Gergely előválasztási kampányfinanszírozási ügyeivel kapcsolatosan találunk hirdetéseket. A 2024-es önkormányzati választás kampányát tehát már elindította a kormányzati hatalomgyár, minimum egy Spanyolország méretű társadalomra mért digitális plakátkampánnyal.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkPárját ritkítja a magyar politikai propaganda intenzitásaHivatalosan még el sem kezdődött a választási kampány, de a hazai politikai Facebook-hirdetések az amerikai elnökválasztás szintjén pörögnek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA jobboldal nem tört át, de az ország még széteshet: a katalánok lehetnek a mérleg nyelve a spanyol patthelyzetbenNagyjából négy forgatókönyv képzelhető el a nagykoalíciótól a megismételt választásokig, eléggé különböző esélyekkel.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNéhány ábra, amely helyre teszi Orbán Viktor újságvásárlós akciójátA miniszterelnök által megvásárolt lapok kiadóinak együttes árbevétele tavaly összesen nagyjából hatmilliárd forint volt, a fideszes médiaholdingé 67.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Közélet facebook Fidesz hirdetések megafon önkormányzati választások online hirdetés Spanyolország Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Hajdu Miklós
2024. július 24. 12:40 Adat

Hiába nőnek meglepően a fizetések, nem merjük elkölteni

A jelenlegi helyzet jó példát mutat arra, hogy aligha csak a jövedelmek alakulásán múlik, mennyire visszafogott a háztartások fogyasztása.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.