Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2023. június 29. 14:04 Vállalat

A világ hat legnagyobb akkugyártójából már négy lesz jelen itthon a BYD üzemének beindulása után

Újabb akkumulátorüzem építését jelentették be szerdán, így a világ hat legnagyobb akkumulátorgyártója közül már négy települ le Magyarországon.

Mi történt? 10 milliárd forintos beruházással akkumulátor-összeszerelő üzemet létesít Fóton a kínai BYD elektromosautó-gyártó vállalat – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerdán.

  • A beruházás első körben 100 munkahelyet teremt, a kormány a projektet egymilliárd forinttal támogatja.

Előzmények: Szijjártó június 10-én beszélt először arról, hogy a CATL és az EVE után egy másik jelentős akkumulátorgyártó vállalat beruházását fogják hamarosan bejelenteni.

  • A BYD-nak Magyarországon nem ez az első beruházása, a kínai cég ugyanis a világ egyik legnagyobb elektromos buszgyártója is, és komáromi üzemében 2017 óta gyárt ilyen buszokat.

Tágabb kontextus: A Bloomberg összesítése szerint a BYD-nak 2022-ben 14 százalék volt a piaci részesedése az akkumulátorcellák gyártásának globális piacán.

  • Az üzem működését követően így a világ hat legnagyobb akkumulátorcella-gyártója közül már négy (CATL, BYD, SK On, Samsung SDI) foglalkozik majd akkumulátorgyártással/összeszereléssel Magyarországon.
 

A top 10-ből sajtóértesülések szintjén tudunk még a 2 százalékos globális részesedéssel rendelkező Sunwoda magyarországi beruházásáról, ezt hivatalosan még nem jelentették be.

  • Ehhez a céghez méretben közel áll a top 10-be be nem férő EVE Energy, amelynek a CATL-hez hasonlóan Debrecenben épül üzeme.

Az akkumulátoripari értéklánc más szintjein is folyamatosak az új beruházásokról szóló bejelentések, az elmúlt hetekben egy katódgyár létesítését jelentették be Ácson, a bátonyterenyei akkumulátor-újrahasznosító üzem kapacitását pedig megdupláznák.

Felülnézet: Ahogy arra Szijjártó Péter a napokban emlékeztetett, 2020 után idén is kínai cégek hozzák a legtöbb befektetést Magyarországra.

  • Egy kutatás szerint 2013 óta nem jött olyan kevés kínai befektetés Európába, mint tavaly, amikor viszont az Európában megvalósuló kínai beruházások 20 százalékát tették ki a magyarországiak.

Az akkumulátorgyártás már az ipari termelés egészében is fontos szerepet játszik: idén eddig a járműgyártáson kívül egyedül az akkugyártást is magába foglaló villamosberendezések gyártása tudott növekedni a magyarországi ipari alágak közül.

Mi várható? A rövidtávú előnyök ellenére az akkumulátoripari beruházások terjedésének következménye, hogy Magyarország gazdasági modellje továbbra is az olcsó munkaerőre és erőforrásokra épít majd – mondta a G7 Podcast egyik márciusi adásában Czirfusz Márton kutató.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk64 millió forintba kerül egy akkumulátorgyári munkahely a magyar állam számáraSokféle formában támogatja a kormány az akkumulátorgyárak letelepedését, és az összegek is olyan jelentősek, hogy abból több évnyi bért ki lehet fizetni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMagyarország az akkumulátorgyártásban is az olcsó munkaerőre és erőforrásokra építHogy futott fel itthon az akkugyártás? Milyen hatása van ennek az ország világgazdasági pozíciójára és a munkaerőpiacára? A G7 Podcast vendége Czirfusz Márton.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat akkumulátorgyártás beruházás BYD Kína Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.