Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. január 13. 14:03 Vállalat

Egy párharc, ahol mindenki győztesnek nyilváníthatta magát

Az utasszállító repülőgépek építését évtizedek óta a páneurópai Airbus és az amerikai Boeing versenye határozza meg, a visszatérő próbálkozások ellenére eddig nem sikerült megingatni ezt a duopóliumot. A két óriás évről-évre verseng azon, hogy melyikük tud több repülőt el- és átadni, 2021-ben pedig úgy alakultak a számok, hogy mindketten győztesnek nyilváníthatták magukat: az Airbus sokkal több repülőgépet gyártott le tavaly, a Boeing viszont több megrendelést zsákolt be.

A két cég egy nap különbséggel hozta nyilvánosságra tavalyi mutatóit, elsőként az Airbus. A vállalat 2021-ben 611 repülőt adott át megrendelőinek, ami 8 százalékos javulás 2020-hoz (566 darab) képest. Ez a tervezettnél még több is 11-el, ami azt mutatja, hogy a cégnél képesek voltak kezelni a szeptember-október során fellépett beszállítói és nyersanyagproblémákat.

Az utóbbi évek tendenciái alapján nem meglepő, hogy a leszállított repülők legnagyobb része az A320-as gépcsaládba tartozik – ilyeneket használ például a Wizz Air is –, ezekből 483-at adtak át. Míg a koronavírus-járvány kitörése utáni lemondások következtében előfordult, hogy egy repülőgépet úgy gyártott le az Airbus, hogy még nem volt gazdája, ma már az ilyen gépek elfogytak. Aki új A320-as vásárlóként most áll be a sorba, több évet kell várnia, mire hozzájut a géphez.

Ezzel szemben a Boeing tavaly csak 340 repülőt adott át, de ez nem igazán meglepő azok után, hogy a 737 Max gyártását csak fokozatosan indították újra a szabályozói engedélyek ismételt megszerzését követően. Mint emlékezetes, 2018-2019 során két ilyen, szinte vadonatúj gép is katasztrófát szenvedett az elvileg a pilóták munkáját megkönnyítő rendszer hibás működése miatt. A széles törzsű 787 Dreamlinerek összeszerelése pedig jelenleg is szünetel, mert a hatósági ellenőrzések során gyártási hibákra bukkantak.

Az amerikai vállalatnál azzal vigasztalódhatnak, hogy tavaly 909 gépükre érkezett megrendelés a Bloomberg összesítése szerint, míg az Airbusnak meg kellett elégednie 771-el. (Ezek bruttó számok, azaz nincsenek csökkentve a visszamondásokkal.) Várhatóan tehát tovább folytatódik a két nagy gyártó kiélezett küzdelme: a széles törzsű és teherszállító gépeknél a Boeing áll jobban, az előbbieknél 140 megrendelést könyvelhetett el 2021-ben, míg az Airbus csak 46-ot. Az egyfolyosós gépeknél viszont a teljes (tehát nem csak a tavalyi) megrendelésállományt tekintve az európai cég 6314-4138-ra vezet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTörténelmi vereséget szenvedett a Boeing az AirbustólElvesztette első helyét a világ repülőgépgyártói között a Boeing. Az amerikai vállalat tavaly 380 repülőgépet adott át, míg az Airbusnál 863 volt ugyanez a szám.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVégül mindenkit kiütöttek a transzatlanti légi csatábanAz USA a Boeingot, az EU az Airbust támogatta nem megengedett eszközökkel, de nem biztos, hogy most új vámokkal kéne kezelni a konfliktust.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTényleg baj van a világgazdasággal, alig vesznek új repülőketNemcsak a repülési tilalommal sújtott Boeing szenved, az Airbustól is alig rendeltek új repülőgépeket az idén.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Airbus Boeing Boeing 737 MAX repülés repülőgép Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Stubnya Bence
2024. szeptember 6. 10:24 Vállalat

A szenvedő magyar iparnak is jó hír, hogy a németek visszahozzák az e-autók állami támogatását

Nagy Márton uniós szintű támogatást szeretne, de a németnek is örülhet, mert a német e-autó piac az uniós piac harmadát tette ki júliusban.

Jandó Zoltán
2024. szeptember 6. 05:12 Pénz, Vállalat

Hogyan kerülhet egy címeres papírra több ezer milliárd forint, ha nem is létezik a pénz?

Elég sok embernek kellett félrenéznie, hogy T. János György meghekkelhesse a rendszert ezermilliárdos, brazil kötvényes cégeivel.

Miklós László
2024. szeptember 4. 15:44 Közélet, Vállalat

Hernádi különadó-kritikája tetszetős, de hamis és félrevezető

A Mol-vezér látszólag nekiment a kormánynak, de valójában azt a kormányzati narratívát támasztja alá, hogy a válság terheit nem a lakosságra hárítják.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. szeptember 6. 14:08 Adat

A szép magyar alma elmehet külföldre, jöhet helyette az olcsóbb külföldi

Ha nem kapja össze magát az időjárás, akkor a szezon indultával legalábbis eléggé félő, hogy ez fog történni.

Stubnya Bence
2024. szeptember 5. 15:03 Élet, Közélet

Költeni kéne rá, hogy ne főjenek meg a diákok az iskolákban

Káoszt hozott a szeptemberi hőség a magyar közoktatásban, de globálisan már évek óta sok idő esik ki a tanévből a globális felmelegedés miatt.

Mészáros R. Tamás
2024. szeptember 5. 05:31 Világ

A politika szereti a kisvállalkozókat, de nem biztos, hogy messzire jutunk velük

Magasabb életszínvonalhoz nagyobb termelékenység kell, de az olasz példa azt mutatja, hogy ezt nehéz elérni a mikro- és kisvállalkozások túlsúlyával.