Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. január 13. 14:03 Vállalat

Egy párharc, ahol mindenki győztesnek nyilváníthatta magát

Az utasszállító repülőgépek építését évtizedek óta a páneurópai Airbus és az amerikai Boeing versenye határozza meg, a visszatérő próbálkozások ellenére eddig nem sikerült megingatni ezt a duopóliumot. A két óriás évről-évre verseng azon, hogy melyikük tud több repülőt el- és átadni, 2021-ben pedig úgy alakultak a számok, hogy mindketten győztesnek nyilváníthatták magukat: az Airbus sokkal több repülőgépet gyártott le tavaly, a Boeing viszont több megrendelést zsákolt be.

A két cég egy nap különbséggel hozta nyilvánosságra tavalyi mutatóit, elsőként az Airbus. A vállalat 2021-ben 611 repülőt adott át megrendelőinek, ami 8 százalékos javulás 2020-hoz (566 darab) képest. Ez a tervezettnél még több is 11-el, ami azt mutatja, hogy a cégnél képesek voltak kezelni a szeptember-október során fellépett beszállítói és nyersanyagproblémákat.

Az utóbbi évek tendenciái alapján nem meglepő, hogy a leszállított repülők legnagyobb része az A320-as gépcsaládba tartozik – ilyeneket használ például a Wizz Air is –, ezekből 483-at adtak át. Míg a koronavírus-járvány kitörése utáni lemondások következtében előfordult, hogy egy repülőgépet úgy gyártott le az Airbus, hogy még nem volt gazdája, ma már az ilyen gépek elfogytak. Aki új A320-as vásárlóként most áll be a sorba, több évet kell várnia, mire hozzájut a géphez.

Ezzel szemben a Boeing tavaly csak 340 repülőt adott át, de ez nem igazán meglepő azok után, hogy a 737 Max gyártását csak fokozatosan indították újra a szabályozói engedélyek ismételt megszerzését követően. Mint emlékezetes, 2018-2019 során két ilyen, szinte vadonatúj gép is katasztrófát szenvedett az elvileg a pilóták munkáját megkönnyítő rendszer hibás működése miatt. A széles törzsű 787 Dreamlinerek összeszerelése pedig jelenleg is szünetel, mert a hatósági ellenőrzések során gyártási hibákra bukkantak.

Az amerikai vállalatnál azzal vigasztalódhatnak, hogy tavaly 909 gépükre érkezett megrendelés a Bloomberg összesítése szerint, míg az Airbusnak meg kellett elégednie 771-el. (Ezek bruttó számok, azaz nincsenek csökkentve a visszamondásokkal.) Várhatóan tehát tovább folytatódik a két nagy gyártó kiélezett küzdelme: a széles törzsű és teherszállító gépeknél a Boeing áll jobban, az előbbieknél 140 megrendelést könyvelhetett el 2021-ben, míg az Airbus csak 46-ot. Az egyfolyosós gépeknél viszont a teljes (tehát nem csak a tavalyi) megrendelésállományt tekintve az európai cég 6314-4138-ra vezet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTörténelmi vereséget szenvedett a Boeing az AirbustólElvesztette első helyét a világ repülőgépgyártói között a Boeing. Az amerikai vállalat tavaly 380 repülőgépet adott át, míg az Airbusnál 863 volt ugyanez a szám.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVégül mindenkit kiütöttek a transzatlanti légi csatábanAz USA a Boeingot, az EU az Airbust támogatta nem megengedett eszközökkel, de nem biztos, hogy most új vámokkal kéne kezelni a konfliktust.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTényleg baj van a világgazdasággal, alig vesznek új repülőketNemcsak a repülési tilalommal sújtott Boeing szenved, az Airbustól is alig rendeltek új repülőgépeket az idén.

Vállalat Airbus Boeing Boeing 737 MAX repülés repülőgép Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2022. január 19. 14:13 Vállalat

Elárasztják dél-koreai filmekkel a Netflixet

Több mint 25 koreai filmet vagy sorozatot mutat be idén a csatorna.

Váczi István
2022. január 14. 13:18 Tech, Vállalat

Több mint 13 milliárd forintért vásárolnak fel egy magyar informatikai céget

Az indiai HCL Technologies felvásárolja a magyar Starschemát, amely különféle adatfeldolgozási szolgáltatásokat nyújt, és partnerei között több is megtalálható a világ legnagyobb forgalmú cégei közül.

Stubnya Bence
2022. január 14. 06:56 Közélet, Vállalat

A legszegényebb kétmillió magyart célozza a kormány a bolti árstoppal

A magyar beszállítókat és a kiskereskedelem magyar szereplőit nehéz helyzetbe hozhatja a kormány új intézkedése, amely egy átlagos bevásárlókosár tartalmának apró részére lesz csak hatással.

Fontos

Hobot Péter
2022. január 22. 12:58 Élet, Pénz

G7 inflációs kvíz: mennyibe került a banán két éve? És a liszt?

Tudtad követni, hogy mely termékek drágulása járul hozzá a legerősebben az inflációhoz, és hogy melyik társadalmi csoportokat érintette leginkább?

Stubnya Bence
2022. január 22. 07:20 Podcast

Fedő van a vidéki Magyarország lángoló konfliktusain, de a problémák nem oldódtak meg

A mélyszegények fegyelmezését szolgáló közmunkaprogram alapvetően alakult át a 2010-es évek második felére. Az e heti G7 Podcastban erről az átalakulásról beszélgettünk Szombati Kristóffal.

Hajdu Miklós
2022. január 21. 15:59 Adat

Rekordszinten a fertőzöttek száma több visegrádi országban

A járvány ötödik hulláma minden visegrádi országban érzékelhető, kiváltképp Csehországban és Magyarországon, ahol rekordszámú új fertőzöttet regisztráltak.