Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. január 13. 14:03 Vállalat

Egy párharc, ahol mindenki győztesnek nyilváníthatta magát

Az utasszállító repülőgépek építését évtizedek óta a páneurópai Airbus és az amerikai Boeing versenye határozza meg, a visszatérő próbálkozások ellenére eddig nem sikerült megingatni ezt a duopóliumot. A két óriás évről-évre verseng azon, hogy melyikük tud több repülőt el- és átadni, 2021-ben pedig úgy alakultak a számok, hogy mindketten győztesnek nyilváníthatták magukat: az Airbus sokkal több repülőgépet gyártott le tavaly, a Boeing viszont több megrendelést zsákolt be.

A két cég egy nap különbséggel hozta nyilvánosságra tavalyi mutatóit, elsőként az Airbus. A vállalat 2021-ben 611 repülőt adott át megrendelőinek, ami 8 százalékos javulás 2020-hoz (566 darab) képest. Ez a tervezettnél még több is 11-el, ami azt mutatja, hogy a cégnél képesek voltak kezelni a szeptember-október során fellépett beszállítói és nyersanyagproblémákat.

Az utóbbi évek tendenciái alapján nem meglepő, hogy a leszállított repülők legnagyobb része az A320-as gépcsaládba tartozik – ilyeneket használ például a Wizz Air is –, ezekből 483-at adtak át. Míg a koronavírus-járvány kitörése utáni lemondások következtében előfordult, hogy egy repülőgépet úgy gyártott le az Airbus, hogy még nem volt gazdája, ma már az ilyen gépek elfogytak. Aki új A320-as vásárlóként most áll be a sorba, több évet kell várnia, mire hozzájut a géphez.

Ezzel szemben a Boeing tavaly csak 340 repülőt adott át, de ez nem igazán meglepő azok után, hogy a 737 Max gyártását csak fokozatosan indították újra a szabályozói engedélyek ismételt megszerzését követően. Mint emlékezetes, 2018-2019 során két ilyen, szinte vadonatúj gép is katasztrófát szenvedett az elvileg a pilóták munkáját megkönnyítő rendszer hibás működése miatt. A széles törzsű 787 Dreamlinerek összeszerelése pedig jelenleg is szünetel, mert a hatósági ellenőrzések során gyártási hibákra bukkantak.

Az amerikai vállalatnál azzal vigasztalódhatnak, hogy tavaly 909 gépükre érkezett megrendelés a Bloomberg összesítése szerint, míg az Airbusnak meg kellett elégednie 771-el. (Ezek bruttó számok, azaz nincsenek csökkentve a visszamondásokkal.) Várhatóan tehát tovább folytatódik a két nagy gyártó kiélezett küzdelme: a széles törzsű és teherszállító gépeknél a Boeing áll jobban, az előbbieknél 140 megrendelést könyvelhetett el 2021-ben, míg az Airbus csak 46-ot. Az egyfolyosós gépeknél viszont a teljes (tehát nem csak a tavalyi) megrendelésállományt tekintve az európai cég 6314-4138-ra vezet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTörténelmi vereséget szenvedett a Boeing az AirbustólElvesztette első helyét a világ repülőgépgyártói között a Boeing. Az amerikai vállalat tavaly 380 repülőgépet adott át, míg az Airbusnál 863 volt ugyanez a szám.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVégül mindenkit kiütöttek a transzatlanti légi csatábanAz USA a Boeingot, az EU az Airbust támogatta nem megengedett eszközökkel, de nem biztos, hogy most új vámokkal kéne kezelni a konfliktust.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTényleg baj van a világgazdasággal, alig vesznek új repülőketNemcsak a repülési tilalommal sújtott Boeing szenved, az Airbustól is alig rendeltek új repülőgépeket az idén.

Vállalat Airbus Boeing Boeing 737 MAX repülés repülőgép Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Stubnya Bence
2023. március 28. 09:34 Vállalat, Világ

Segíti az infláció csökkenését, hogy egyre olcsóbb a tengeri szállítás

Már majdnem olyan áron lehet helyet foglalni a konténerszállító hajókon, mint a járvány előtt, és a díjak innen is tovább csökkenhetnek. Ez a vásárlók pénztárcájára is pozitív hatással lehet.

Hajdu Miklós
2023. március 24. 12:20 Vállalat

Hónapokig üres volt egy hálátlan, de fontos pozíció a Silicon Valley Banknál a csőd előtt

Épp akkor nem ült senki a kockázatkezelésért felelős vezetői székben, amikor csúcsra jártak a Silicon Valley Bank működését fenyegető veszélyek.

Stubnya Bence
2023. március 23. 16:55 Vállalat

A járvány óta kikészít minket a munka

A járvány miatt is terjedő munkahelyi digitalizáció csökkenheti a munkavállaló önállóságot, miközben növelheti a munkahelyi kontrollt. A kettő együtt pedig szörnyű hatással van a mentális egészségre.

Fontos

Jandó Zoltán
2023. március 28. 14:02 Adat

Már március végén elkezdtük tartalékolni a gázt télire Magyarországon

A szokásosnál jóval előbb kezdődött meg az európai és a magyar gáztárolók feltöltése is. Az európai tárolókban soha nem volt ennyi gáz, és a magyar telítettség is magas.

Jandó Zoltán
2023. március 28. 04:34 Adat

Már nem Magyarország osztja szét az orosz földgázt

Az orosz gáz balkáni elosztása helyett a jövőben a balkáni gáz más régiós országokba történő eljuttatása lesz a magyar hálózat fő feladata.

Magyarics Tamás
2023. március 27. 17:07 Világ

Az Orbán-kormány azokat a határokat feszegeti, amelyekre Amerika érzékeny

Az Egyesült Államok nem nézi jó szemmel, ha egy szövetségese túl közel kerül Oroszországhoz és Kínához.