Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. október 15. 17:17 Világ

Végül mindenkit kiütöttek a transzatlanti légi csatában

Ha minden jól megy, egy 16 éves történet végére tehet pontot a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) keddi döntése, amelyben megállapította, hogy az Egyesült Államok tisztességtelenül támogatta a Boeinget, ezért az EU ellentételezésként évi 4 milliárd dollárnyi amerikai importot vámolhat meg.

Bár ez az összeg alacsonyabb, de lényegében ugyanez történt a másik oldalon is tavaly, amikor a WTO az Airbus versenysértő állami támogatása miatt hatalmazta fel az amerikai kormányt, hogy 7,5 milliárd dollárnyi európai árut vámoljon meg. Ezzel nem is késlekedtek sokat, olyan termékek kerültek be a szórásba, mint a francia sajtok és a skót whisky-k.

Bár az Economist elemzése olyan bokszmeccshez hasonlítja az ügyet, ahol a végén mindkét fél felemelt kézzel ünnepel, talán találóbb hasonlat, hogy a ringben mindenkit kiütöttek – a bírót is beleértve. Igaz, csak az utóbbi, vagyis a WTO esetében van köze ennek az állapotnak ehhez a jogvitához, bár az amerikai kormányzat e téren meghatározó szereplői már jóval korábban elkönyvelték magukban, hogy a szervezet elfogult az USA-val szemben.

Ezért aztán az amerikaiak az utóbbi négy évben többféle módon akadályozták a WTO működését, például a fellebbviteli testület új tagjai kinevezésének blokkolásával. Ez a működőképesség határára tolta az egész szervezetet, ezért is távozott idő előtt a WTO főigazgatója. Ha Donald Trumpot újraválasztják, ez a helyzet valószínűleg nem is változik, ha viszont Joe Biden lesz a következő amerikai elnök, ismét felértékelődhet a szervezet.

A Boeing a 737 Max gépeinek katasztrófái és a továbbra is érvényben lévő repülési tilalma miatt már a koronavírus-járvány előtt is nehéz helyzetben volt, míg az Airbus esetében egyértelműen a világjárvány a problémák forrása. Mindkét nagy repülőgyártó részvényárfolyama megfeleződött, rengeteg embert kellett elbocsátaniuk, és mivel a várakozások szerint a légi közlekedés csak lassan tér magához, páréves távlatban sem vár fényes jövő rájuk.

Emiatt is lehet reménykedni abban, hogy a további vámok kivetése helyett létrejön valamiféle tárgyalásos megállapodás. Az EU október 27. után vetheti ki az új vámokat, de szinte biztosan megvárja a november 3-án esedékes amerikai elnökválasztás kimenetelét. Az EU nem akar transzatlanti kereskedelmi háborút, és ha Biden nyer, akár egy jó kezdet is lehet a repülős vámokról való kölcsönös vagy legalábbis összegszerűen arányos lemondás.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTörténelmi vereséget szenvedett a Boeing az AirbustólElvesztette első helyét a világ repülőgépgyártói között a Boeing. Az amerikai vállalat tavaly 380 repülőgépet adott át, míg az Airbusnál 863 volt ugyanez a szám.

Világ Airbus Boeing Boeing 737 MAX kereskedelmi háború kereskedelmi világszervezet vámok Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2020. november 23. 17:19 Világ

A kínai dominancia megalapozójának harangozták be, mégis gyengére sikerült a világ legnagyobb gazdasági paktuma

A világ lakosságának és GDP-jének 30 százalékára terjed ki az új ázsiai gazdasági övezet. Egyesek szerint ez megágyaz a kínai dominanciának, mások szerint semmin nem változtat.

Váczi István
2020. november 23. 12:13 Világ

Olyan népszerű az előrehozott nyugdíj, hogy egyre többe kerül a költségvetésnek Németországban

Németországban „nők 40" helyett „mindenki 45" van, némi könnyítéssel, és egyre többen élnek ezzel a lehetőséggel.

Kasnyik Márton
2020. november 21. 15:27 Világ

Gyorsan el fog dőlni, hogy Biden át tud-e vinni bármi érdemit

Korszakos átalakításokra készült Biden, de úgy tűnik, valami sokkal kisebbel kell beérnie. Lehet, hogy ez nincs is ellenére.

Fontos

Avatar
2020. november 24. 17:09 Pénz

A covid után jön az adóemelés?

A kormánynak hamarosan napirendre kell tűznie az adósság elleni harc 2.0-t, amit valószínűleg nem lehet megúszni adóemelés nélkül.

Bucsky Péter
2020. november 24. 06:54 Közélet

Elhagyják a vállalkozók Parragh kamaráját, de a NAV-végrehajtást nem ússzák meg

Miközben a zsugorodó tagságú kamarai rendszer elnöke könnyítésekért lobbizik a cégek számára, a tartozások behajtása a válságban sem szünetel.

Bucsky Péter
2020. november 23. 06:31 Közélet

A számokat nézve Parragh László adócsökkentése vélhetően egy blöff

Ha az iparűzési adó elengedése bedönti az önkormányzati megrendeléseket és szolgáltatásokat, akkor recessziós lavinát indíthat el.