Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. október 15. 17:17 Világ

Végül mindenkit kiütöttek a transzatlanti légi csatában

Ha minden jól megy, egy 16 éves történet végére tehet pontot a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) keddi döntése, amelyben megállapította, hogy az Egyesült Államok tisztességtelenül támogatta a Boeinget, ezért az EU ellentételezésként évi 4 milliárd dollárnyi amerikai importot vámolhat meg.

Bár ez az összeg alacsonyabb, de lényegében ugyanez történt a másik oldalon is tavaly, amikor a WTO az Airbus versenysértő állami támogatása miatt hatalmazta fel az amerikai kormányt, hogy 7,5 milliárd dollárnyi európai árut vámoljon meg. Ezzel nem is késlekedtek sokat, olyan termékek kerültek be a szórásba, mint a francia sajtok és a skót whisky-k.

Bár az Economist elemzése olyan bokszmeccshez hasonlítja az ügyet, ahol a végén mindkét fél felemelt kézzel ünnepel, talán találóbb hasonlat, hogy a ringben mindenkit kiütöttek – a bírót is beleértve. Igaz, csak az utóbbi, vagyis a WTO esetében van köze ennek az állapotnak ehhez a jogvitához, bár az amerikai kormányzat e téren meghatározó szereplői már jóval korábban elkönyvelték magukban, hogy a szervezet elfogult az USA-val szemben.

Ezért aztán az amerikaiak az utóbbi négy évben többféle módon akadályozták a WTO működését, például a fellebbviteli testület új tagjai kinevezésének blokkolásával. Ez a működőképesség határára tolta az egész szervezetet, ezért is távozott idő előtt a WTO főigazgatója. Ha Donald Trumpot újraválasztják, ez a helyzet valószínűleg nem is változik, ha viszont Joe Biden lesz a következő amerikai elnök, ismét felértékelődhet a szervezet.

A Boeing a 737 Max gépeinek katasztrófái és a továbbra is érvényben lévő repülési tilalma miatt már a koronavírus-járvány előtt is nehéz helyzetben volt, míg az Airbus esetében egyértelműen a világjárvány a problémák forrása. Mindkét nagy repülőgyártó részvényárfolyama megfeleződött, rengeteg embert kellett elbocsátaniuk, és mivel a várakozások szerint a légi közlekedés csak lassan tér magához, páréves távlatban sem vár fényes jövő rájuk.

Emiatt is lehet reménykedni abban, hogy a további vámok kivetése helyett létrejön valamiféle tárgyalásos megállapodás. Az EU október 27. után vetheti ki az új vámokat, de szinte biztosan megvárja a november 3-án esedékes amerikai elnökválasztás kimenetelét. Az EU nem akar transzatlanti kereskedelmi háborút, és ha Biden nyer, akár egy jó kezdet is lehet a repülős vámokról való kölcsönös vagy legalábbis összegszerűen arányos lemondás.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTörténelmi vereséget szenvedett a Boeing az AirbustólElvesztette első helyét a világ repülőgépgyártói között a Boeing. Az amerikai vállalat tavaly 380 repülőgépet adott át, míg az Airbusnál 863 volt ugyanez a szám.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Airbus Boeing Boeing 737 MAX kereskedelmi háború kereskedelmi világszervezet vámok Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2024. március 27. 17:22 Adat, Világ

Ne azt nézd az új GDP-adatokban, hogy Románia előttünk jár, van benne sokkal érdekesebb is

Már nem érdemes arról beszélni, hogy Ausztria elérhetetlen messzeségbe került, reménytelenül loholunk Csehország, Szlovénia vagy Litvánia után.

Debreczeni Anna
2024. március 25. 09:33 Világ

Nem a német gazdaság fogja kihúzni a gödörből a magyart

Továbbra is egy helyben jár a német gazdaság, ami nem jó hír a magyar exportkilátások szempontjából.

Mészáros R. Tamás
2024. március 25. 04:34 Világ

Trump miatt egyesek új atomkortól tartanak 

Ha az Egyesült Államok jövő januártól valóban feloldja védelmi garanciáit, Dél-Koreától Lengyelországig számos helyen felmerülhet, hogy nincs más módja az önvédelem biztosításának. 

Fontos

Elek Péter
2024. március 27. 04:34 Pénz

Tényleg olyan fantasztikus a világ első számú sztárrészvénye?

Eddig nagyon jó és meggyőző sztori volt az Nvidia, de merész dolog azt feltételezni, hogy növekedése a következő években is töretlen marad.

G7.hu
2024. március 26. 19:00 Közélet

Új tulajdonoshoz kerül a G7

A Telex vezetői által alapított Gazdrovat Kft.-hez kerül a G7 gazdasági portál.

Pálos Máté
2024. március 26. 16:40 Adat, Élet

Sokkal többe kerültek az adófizetőknek a Most vagy soha! első heti nézői, mint a Kincsemé

Nézőszámban az első héten nagyjából sikerült elérni a Kincsem szintjét, az állami támogatáshoz viszonyítva azonban más a helyzet.