Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. október 15. 17:17 Világ

Végül mindenkit kiütöttek a transzatlanti légi csatában

Ha minden jól megy, egy 16 éves történet végére tehet pontot a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) keddi döntése, amelyben megállapította, hogy az Egyesült Államok tisztességtelenül támogatta a Boeinget, ezért az EU ellentételezésként évi 4 milliárd dollárnyi amerikai importot vámolhat meg.

Bár ez az összeg alacsonyabb, de lényegében ugyanez történt a másik oldalon is tavaly, amikor a WTO az Airbus versenysértő állami támogatása miatt hatalmazta fel az amerikai kormányt, hogy 7,5 milliárd dollárnyi európai árut vámoljon meg. Ezzel nem is késlekedtek sokat, olyan termékek kerültek be a szórásba, mint a francia sajtok és a skót whisky-k.

Bár az Economist elemzése olyan bokszmeccshez hasonlítja az ügyet, ahol a végén mindkét fél felemelt kézzel ünnepel, talán találóbb hasonlat, hogy a ringben mindenkit kiütöttek – a bírót is beleértve. Igaz, csak az utóbbi, vagyis a WTO esetében van köze ennek az állapotnak ehhez a jogvitához, bár az amerikai kormányzat e téren meghatározó szereplői már jóval korábban elkönyvelték magukban, hogy a szervezet elfogult az USA-val szemben.

Ezért aztán az amerikaiak az utóbbi négy évben többféle módon akadályozták a WTO működését, például a fellebbviteli testület új tagjai kinevezésének blokkolásával. Ez a működőképesség határára tolta az egész szervezetet, ezért is távozott idő előtt a WTO főigazgatója. Ha Donald Trumpot újraválasztják, ez a helyzet valószínűleg nem is változik, ha viszont Joe Biden lesz a következő amerikai elnök, ismét felértékelődhet a szervezet.

A Boeing a 737 Max gépeinek katasztrófái és a továbbra is érvényben lévő repülési tilalma miatt már a koronavírus-járvány előtt is nehéz helyzetben volt, míg az Airbus esetében egyértelműen a világjárvány a problémák forrása. Mindkét nagy repülőgyártó részvényárfolyama megfeleződött, rengeteg embert kellett elbocsátaniuk, és mivel a várakozások szerint a légi közlekedés csak lassan tér magához, páréves távlatban sem vár fényes jövő rájuk.

Emiatt is lehet reménykedni abban, hogy a további vámok kivetése helyett létrejön valamiféle tárgyalásos megállapodás. Az EU október 27. után vetheti ki az új vámokat, de szinte biztosan megvárja a november 3-án esedékes amerikai elnökválasztás kimenetelét. Az EU nem akar transzatlanti kereskedelmi háborút, és ha Biden nyer, akár egy jó kezdet is lehet a repülős vámokról való kölcsönös vagy legalábbis összegszerűen arányos lemondás.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTörténelmi vereséget szenvedett a Boeing az AirbustólElvesztette első helyét a világ repülőgépgyártói között a Boeing. Az amerikai vállalat tavaly 380 repülőgépet adott át, míg az Airbusnál 863 volt ugyanez a szám.

Világ Airbus Boeing Boeing 737 MAX kereskedelmi háború kereskedelmi világszervezet vámok Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Hajdu Miklós
2021. január 22. 15:37 Világ

Brit helyett holland egyetemek lehetnek a magyar diákok új kedvencei

A brexit után az eddigieknél jóval kedvezőtlenebb feltételekkel tanulhatnak csak az Európai Unióból érkező diákok a brit egyetemeken, ami a hallgatói kiválóság és sokszínűség szempontjából rossz hír számukra.

Váczi István
2021. január 21. 10:43 Világ

Előírják, hogy mennyi hazai élelmiszernek kell lennie a polcokon Csehországban

Sokan drágulástól félnek, de nehéz elképzelni, hogy a szabályozás összefér az uniós joggal.

Váczi István
2021. január 18. 17:18 Világ

Nem elég, hogy méregdrágák, már lepakolni is alig tudják a konténereket a kikötőkben

Idén tovább nőtt a Kínából induló tengeri fuvarozás költsége, ráadásul a legnagyobb amerikai és európai kikötők nem is képesek egyből fogadni a beérkező hajókat.

Fontos

Stubnya Bence
2021. január 23. 07:29 Podcast

Úgy dolgozunk, mint 1800 körül, de korántsem biztos, hogy ez így is marad

A történelmi tapasztalatok alapján hosszú időt és sok kísérletezést igényel, hogy a technológiai változásokhoz alkalmazkodni tudjon a cégek munkaszervezése. Juhász Réka a G7 Podcast e heti vendége.

Avatar
2021. január 22. 12:19 Tech

A jövő aligha alapulhat kizárólag megújuló energiatermelésen

További technikai áttörések kellenek ahhoz, hogy végleg megszabaduljunk a fosszilis energiahordozók égetésétől.

Bucsky Péter
2021. január 22. 06:54 Közélet

Van-e értelme ellenőrizni a magyar közbeszerzéseket?

A legalaposabb kontroll is hiábavaló, ha valahol már nincs tényleges verseny a piaci szereplők között.