Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. szeptember 12. 16:20 Vállalat

Tényleg baj van a világgazdasággal, alig vesznek új repülőket

Példátlanul sikeres évek vannak a világ két legnagyobb repülőgépgyártója, a széles törzsű típusok piacát együttesen uraló amerikai Boeing és páneurópai Airbus mögött. Olyan tempóban kapták a megrendeléseket, hogy az előbbinél körülbelül hét évre előre le van kötve a gyártókapacitás.

Úgy tűnik azonban, hogy a boldog időknek egyelőre vége. Ez a Boeing esetében egyértelműbb, hiszen a vállalat legfontosabb típusa, a keskenytörzsű 737 Max két katasztrófája után elrendelt repülési tilalom továbbra is érvényben van, és csak nagyon óvatos jóslatok jelennek meg azzal kapcsolatban, hogy mikor emelkedhet ismét a levegőbe.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚjabb kínos kérdésre kell válaszolnia a Boeingnak a tragédiák miattA Boeing nem tájékoztatta a légitársaságokat és a felügyeletet arról, hogy a 737 Max esetében semmi sem hívja fel a figyelmet az érzékelők meghibásodására.

Idén augusztus végéig a Boeing 276 repülőgépet adott át megrendelőinek, miközben a megrendelések nettó száma (új rendelések mínusz lemondások) -85 volt. Ebben nemcsak a 737 Max problémái játszottak szerepet, hanem légitársasági csődök is. A cégnél így az újonnan megrendelt és a leszállított gépeinek aránya -0,31 volt, pedig a Bloomberg adatai szerint utoljára a válság idején, 2009 elején volt példa negatív értékre.

Ez a szám*angolul book-to-bill ratio az iparág egyik fontos mutatója. Ha +1, az az jelenti, hogy pont ugyanannyi gépet rendeltek meg, mint amennyit az adott cég átadott a megrendelőinek. Az utóbbi években azonban jellemzően bőven efölött volt, így alakult ki az említett hosszú várólista a Boeingnál.

Nem tudjuk, milyen lenne a Boeing mutatója a 737 Max problémái nélkül, ám George Ferguson, a Bloomberg Intelligence elemzője arra hívja fel a figyelmet, hogy ha csak ez lenne a gond, azt kellene látnunk, hogy a nagy rivális Airbus hasít. Ám ez nincs így, sőt: az Airbusnál idén eddig nettó 95 megrendelés jut 500 átadott gépre, vagyis az európai vállalat mutatója (0,19) is igen messze van az 1-től.

Persze ez nem meglepő annak fényében, hogy a repülés az egyik leginkább ciklusérzékeny ágazat, márpedig mostanában nagyítóval kell keresni a jó híreket a világgazdasággal kapcsolatban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEddig a túl kevés pilóta volt a baj, most már a túl sokKét napig megbénult a British Airways működése a pilóták sztrájkja miatt, a menedzsment mégsem enged a követeléseknek.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Airbus Boeing Boeing 737 MAX repülőgép Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Avatar
2024. október 23. 05:24 Pénz, Vállalat

Kamatmentes hitelt nyújtottak a gázfogyasztók az MVM-nek, akaratukon és tudtukon kívül

A gázártámogatási rendszer 2022-es változásához kapcsolódva módosították az átalánydíjas elszámolást, így több milliárd forint kamatmentes hitelhez jutottak.

Stubnya Bence Torontáli Zoltán
2024. október 21. 05:40 Élet, Vállalat

Miért nem kerülnek utcára azok a magyar dolgozók, akiknek a munkáját átveszik a robotok?

Csökken a munkaerőhiány, de még mindig megvédi a dolgozókat az elbocsátástól. Sok cég akkor sem épít le, ha automatizál vagy romlanak a kilátásai.

Vermes Nikolett
2024. október 20. 05:27 Élet, Vállalat

A magyar piactér, amely nem akar versenyezni a Temuval, mégis sikeres

A Meska kézműves-design online piactér is érzi az óriások nyomását, de az alapító bízik abban, hogy az egyedi termékekre megmarad a kereslet.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. október 25. 05:30 Adat, Közélet

60 százalékkal kerül többe a korábban árstopos tej, és nincs még vége a drágulásnak

A mesterségesen alacsony árú tejről gyorsan visszaálltak a vásárlók a tényleg olcsóbbra, de hamarosan újabb drágulási hullám jöhet.

Jandó Zoltán
2024. október 24. 09:36 Adat, Pénz

Egymilliárdos árengedménnyel kínálja tihanyi ingatlanját az állam

Több mint egymilliárd forinttal csökkentette a kikiáltási árát az MNV annak a tihanyi ingatlannak, amelyet két hete sikertelenül próbált meg eladni.

Mészáros R. Tamás
2024. október 24. 06:01 Világ

Akkor hozott Nobelt a nagy világmagyarázat, amikor már egyre többen kételkednek benne

Az idei díjazottak munkássága a magyar fejlődési modellel kapcsolatos viták szempontjából is érdekes, de bírálója is egyre több van.