Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. szeptember 12. 16:20 Vállalat

Tényleg baj van a világgazdasággal, alig vesznek új repülőket

Példátlanul sikeres évek vannak a világ két legnagyobb repülőgépgyártója, a széles törzsű típusok piacát együttesen uraló amerikai Boeing és páneurópai Airbus mögött. Olyan tempóban kapták a megrendeléseket, hogy az előbbinél körülbelül hét évre előre le van kötve a gyártókapacitás.

Úgy tűnik azonban, hogy a boldog időknek egyelőre vége. Ez a Boeing esetében egyértelműbb, hiszen a vállalat legfontosabb típusa, a keskenytörzsű 737 Max két katasztrófája után elrendelt repülési tilalom továbbra is érvényben van, és csak nagyon óvatos jóslatok jelennek meg azzal kapcsolatban, hogy mikor emelkedhet ismét a levegőbe.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚjabb kínos kérdésre kell válaszolnia a Boeingnak a tragédiák miattA Boeing nem tájékoztatta a légitársaságokat és a felügyeletet arról, hogy a 737 Max esetében semmi sem hívja fel a figyelmet az érzékelők meghibásodására.

Idén augusztus végéig a Boeing 276 repülőgépet adott át megrendelőinek, miközben a megrendelések nettó száma (új rendelések mínusz lemondások) -85 volt. Ebben nemcsak a 737 Max problémái játszottak szerepet, hanem légitársasági csődök is. A cégnél így az újonnan megrendelt és a leszállított gépeinek aránya -0,31 volt, pedig a Bloomberg adatai szerint utoljára a válság idején, 2009 elején volt példa negatív értékre.

Ez a szám*angolul book-to-bill ratio az iparág egyik fontos mutatója. Ha +1, az az jelenti, hogy pont ugyanannyi gépet rendeltek meg, mint amennyit az adott cég átadott a megrendelőinek. Az utóbbi években azonban jellemzően bőven efölött volt, így alakult ki az említett hosszú várólista a Boeingnál.

Nem tudjuk, milyen lenne a Boeing mutatója a 737 Max problémái nélkül, ám George Ferguson, a Bloomberg Intelligence elemzője arra hívja fel a figyelmet, hogy ha csak ez lenne a gond, azt kellene látnunk, hogy a nagy rivális Airbus hasít. Ám ez nincs így, sőt: az Airbusnál idén eddig nettó 95 megrendelés jut 500 átadott gépre, vagyis az európai vállalat mutatója (0,19) is igen messze van az 1-től.

Persze ez nem meglepő annak fényében, hogy a repülés az egyik leginkább ciklusérzékeny ágazat, márpedig mostanában nagyítóval kell keresni a jó híreket a világgazdasággal kapcsolatban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEddig a túl kevés pilóta volt a baj, most már a túl sokKét napig megbénult a British Airways működése a pilóták sztrájkja miatt, a menedzsment mégsem enged a követeléseknek.

Vállalat Airbus Boeing Boeing 737 MAX repülőgép Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2019. szeptember 20. 07:00 Vállalat

Startupok helyett saját magukat támogatják az MVM cégének vezetői

Kétszer akkora a veszteség, mint amit befektettek. És azt is olyan cégekbe, amelyeknél nem látni életképes üzleti modell nyomát sem.

Hajdu Miklós
2019. szeptember 18. 06:43 Vállalat

Budapesti garázscégként indultak, külföldön is terjeszkedő techvállalat lett belőlük

Négy fiatal az egyetem után úgy érezte, hogy jól tudnak együtt dolgozni, úgyhogy próbaképp vállalkozni kezdtek. Az első termékötletük ugyan elbukott, nyolc évvel később viszont már megvolt a milliárdos árbevétel. A Supercharge története.

Stubnya Bence
2019. szeptember 17. 07:02 Adat, Vállalat

Nem támogatja tovább a vendégmunkások állásait a kormány, de rejtély, hogy miért nem évekkel ezelőtt döntött így

Nem célja többé az egyedi kormánydöntéssel adott nagyvállalati támogatásoknak, hogy munkahelyeket hozzanak létre. A kérdés már csak az, hogy miért pont most döntöttek így.

Fontos

Fabók Bálint Kasnyik Márton
2019. szeptember 20. 16:47 Adat

A magyarok egy picit jobban szennyezik a bolygót, mint bárki más, de Áder János szerint mi nem számítunk

Több mint kétszer akkora a magyar széndioxid-kibocsátás, mint ami a fenntarthatósághoz kell. A "környezetvédő" köztársasági elnök szerint nem nekünk kell cselekednünk.

Tóth István János
2019. szeptember 19. 15:50 Közélet

Javítja a korrupció ellenőrzését az iskolázottság szintje?

Magyar adatok bizonyítják az összefüggést: ahol többen érettségiznek, ott aránylag kevesebbet lopnak.

Jandó Zoltán
2019. szeptember 19. 06:48 Közélet

Megkérdeztük a főpolgármester-jelölteket, hogy mit szólnának egy budapesti olimpiához

Karácsony Gergely és Puzsér Róbert sem támogatna egy budapesti olimpiai pályázatot. Közben a kormány erőből áttol minden olyan fejlesztést, ami az olimpia ellen szól, így fogynak az érvek az ötkarikás játékok ellen.