Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. szeptember 12. 16:20 Vállalat

Tényleg baj van a világgazdasággal, alig vesznek új repülőket

Példátlanul sikeres évek vannak a világ két legnagyobb repülőgépgyártója, a széles törzsű típusok piacát együttesen uraló amerikai Boeing és páneurópai Airbus mögött. Olyan tempóban kapták a megrendeléseket, hogy az előbbinél körülbelül hét évre előre le van kötve a gyártókapacitás.

Úgy tűnik azonban, hogy a boldog időknek egyelőre vége. Ez a Boeing esetében egyértelműbb, hiszen a vállalat legfontosabb típusa, a keskenytörzsű 737 Max két katasztrófája után elrendelt repülési tilalom továbbra is érvényben van, és csak nagyon óvatos jóslatok jelennek meg azzal kapcsolatban, hogy mikor emelkedhet ismét a levegőbe.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚjabb kínos kérdésre kell válaszolnia a Boeingnak a tragédiák miattA Boeing nem tájékoztatta a légitársaságokat és a felügyeletet arról, hogy a 737 Max esetében semmi sem hívja fel a figyelmet az érzékelők meghibásodására.

Idén augusztus végéig a Boeing 276 repülőgépet adott át megrendelőinek, miközben a megrendelések nettó száma (új rendelések mínusz lemondások) -85 volt. Ebben nemcsak a 737 Max problémái játszottak szerepet, hanem légitársasági csődök is. A cégnél így az újonnan megrendelt és a leszállított gépeinek aránya -0,31 volt, pedig a Bloomberg adatai szerint utoljára a válság idején, 2009 elején volt példa negatív értékre.

Ez a szám*angolul book-to-bill ratio az iparág egyik fontos mutatója. Ha +1, az az jelenti, hogy pont ugyanannyi gépet rendeltek meg, mint amennyit az adott cég átadott a megrendelőinek. Az utóbbi években azonban jellemzően bőven efölött volt, így alakult ki az említett hosszú várólista a Boeingnál.

Nem tudjuk, milyen lenne a Boeing mutatója a 737 Max problémái nélkül, ám George Ferguson, a Bloomberg Intelligence elemzője arra hívja fel a figyelmet, hogy ha csak ez lenne a gond, azt kellene látnunk, hogy a nagy rivális Airbus hasít. Ám ez nincs így, sőt: az Airbusnál idén eddig nettó 95 megrendelés jut 500 átadott gépre, vagyis az európai vállalat mutatója (0,19) is igen messze van az 1-től.

Persze ez nem meglepő annak fényében, hogy a repülés az egyik leginkább ciklusérzékeny ágazat, márpedig mostanában nagyítóval kell keresni a jó híreket a világgazdasággal kapcsolatban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEddig a túl kevés pilóta volt a baj, most már a túl sokKét napig megbénult a British Airways működése a pilóták sztrájkja miatt, a menedzsment mégsem enged a követeléseknek.

Vállalat Airbus Boeing Boeing 737 MAX repülőgép Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Stubnya Bence
2020. február 19. 06:49 Vállalat

A világ minden pontján van gyára egy magyar cégnek, ami a hóvihar miatt majdnem létre sem jött

Indonézia után többek között Brazíliában, Indiában és Kínában is nyitott üzemet a Diagon, ami mára az ötödik legnagyobb cég a világpiacon véralvadásdiagnosztikában.

Torontáli Zoltán
2020. február 18. 12:40 Vállalat, Világ

Ausztriában elkezdik visszaváltható üvegben árulni a tejet, a magyar Spar is vizsgálja a lehetőségét

A Rewe és a Spar is bevezeti a tejesüveget márciustól, 75 forintnak megfelelő üvegdíjjal.

Torontáli Zoltán
2020. február 16. 11:58 Vállalat

Felhagy a kisgyerekekre célzott reklámokkal az egyik nagy élelmiszergyártó

Nem használnak többé olyan mesefigurákat, celebeket és közösségi médiasztárokat, akik elsősorban a kisebb gyerekek számára vonzóak.

Fontos

Bucsky Péter
2020. február 18. 06:55 Közélet

Találtunk egy titkos fideszes kádertemetőt

Valószínűleg senkinek nem tűnne fel, ha egyik napról a másikra megszüntetnék a megyei önkormányzatokat. Kivéve a képviselőket és bürokratákat, akik onnan kapják a fizetésüket.

Avatar
2020. február 16. 17:24 Közélet

Azért beszélnek megosztó témákról a politikusok, mert csak így figyelünk rájuk

Sok lényeges kérdésről nem tájékozódunk, mert ezek nem elég megosztóak, és ezért a politikusok sem foglalkoznak ezekkel a témákkal.

Váczi István Bucsky Péter
2020. február 16. 07:47 Közélet

Moszkvában és Szófiában is olcsóbb a metrókocsi-felújítás, mint Budapesten

Ha nem a beszerzést álcázzák felújításnak, akkor egészen szerény összegből is kijöhet a művelet.