Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. szeptember 12. 16:20 Vállalat

Tényleg baj van a világgazdasággal, alig vesznek új repülőket

Példátlanul sikeres évek vannak a világ két legnagyobb repülőgépgyártója, a széles törzsű típusok piacát együttesen uraló amerikai Boeing és páneurópai Airbus mögött. Olyan tempóban kapták a megrendeléseket, hogy az előbbinél körülbelül hét évre előre le van kötve a gyártókapacitás.

Úgy tűnik azonban, hogy a boldog időknek egyelőre vége. Ez a Boeing esetében egyértelműbb, hiszen a vállalat legfontosabb típusa, a keskenytörzsű 737 Max két katasztrófája után elrendelt repülési tilalom továbbra is érvényben van, és csak nagyon óvatos jóslatok jelennek meg azzal kapcsolatban, hogy mikor emelkedhet ismét a levegőbe.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚjabb kínos kérdésre kell válaszolnia a Boeingnak a tragédiák miattA Boeing nem tájékoztatta a légitársaságokat és a felügyeletet arról, hogy a 737 Max esetében semmi sem hívja fel a figyelmet az érzékelők meghibásodására.

Idén augusztus végéig a Boeing 276 repülőgépet adott át megrendelőinek, miközben a megrendelések nettó száma (új rendelések mínusz lemondások) -85 volt. Ebben nemcsak a 737 Max problémái játszottak szerepet, hanem légitársasági csődök is. A cégnél így az újonnan megrendelt és a leszállított gépeinek aránya -0,31 volt, pedig a Bloomberg adatai szerint utoljára a válság idején, 2009 elején volt példa negatív értékre.

Ez a szám*angolul book-to-bill ratio az iparág egyik fontos mutatója. Ha +1, az az jelenti, hogy pont ugyanannyi gépet rendeltek meg, mint amennyit az adott cég átadott a megrendelőinek. Az utóbbi években azonban jellemzően bőven efölött volt, így alakult ki az említett hosszú várólista a Boeingnál.

Nem tudjuk, milyen lenne a Boeing mutatója a 737 Max problémái nélkül, ám George Ferguson, a Bloomberg Intelligence elemzője arra hívja fel a figyelmet, hogy ha csak ez lenne a gond, azt kellene látnunk, hogy a nagy rivális Airbus hasít. Ám ez nincs így, sőt: az Airbusnál idén eddig nettó 95 megrendelés jut 500 átadott gépre, vagyis az európai vállalat mutatója (0,19) is igen messze van az 1-től.

Persze ez nem meglepő annak fényében, hogy a repülés az egyik leginkább ciklusérzékeny ágazat, márpedig mostanában nagyítóval kell keresni a jó híreket a világgazdasággal kapcsolatban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEddig a túl kevés pilóta volt a baj, most már a túl sokKét napig megbénult a British Airways működése a pilóták sztrájkja miatt, a menedzsment mégsem enged a követeléseknek.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Airbus Boeing Boeing 737 MAX repülőgép Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. július 10. 13:31 Közélet, Vállalat

Hiába az állami tulajdon, a budapesti reptér zsúfoltságát még nagyon sokáig nem enyhíti új terminál

A nemrég kivásárolt üzemeltető korábbra tervezte a hármas terminál megvalósítását, de a friss bejelentés szerint erre legalább 2032-ig várni kell.

Stubnya Bence
2024. július 10. 05:02 Közélet, Vállalat

Komoly probléma vagy autóipari kamu, hogy nincs elég elektromos töltő?

A szigorúbb klímavédelmet követelők azzal vádolják az autóipart, hogy ürügyként használja az infrastruktúra hiányát, hogy késleltesse az elektromos átállást. De mit mutatnak a számok?

Torontáli Zoltán
2024. július 9. 16:54 Közélet, Vállalat

A kormány mint biztosítási ügynök: vásárlás után eladás Tiborcznak és az osztrákoknak

A tavalyi eladással messzebbre került a többségi magyar tulajdon a biztosítási szektorban, de most legalább Tiborcz István cégbirodalmát sikerül gyarapítani.

Fontos

Váczi István
2024. július 19. 14:47 Világ

Sokkal drágábban épülhet új atomerőmű Csehországban, mint Pakson

A dél-koreai KHNP építheti meg Csehország új atomerőművét a jelenleg is működő Dukovany atomerőmű telephelyén; 43 százalékkal lehet drágább, mint Paks 2.

Váczi István
2024. július 19. 11:22 Élet

Tavaly a mezőgazdaság mentette meg a magyar gazdaságot, idén viszont lehúzhatja

A forróság és a szárazság egyre inkább veszélyezteti a kukorica és a napraforgó termését, ami negatívan befolyásolhatja az ország gazdasági teljesítményét.

Torontáli Zoltán
2024. július 19. 05:26 Élet

Sok buktatót és csapdát kell elkerülnie, aki az otthonfelújítási milliókra pályázik

Nagy a rohanás az 1990 előtt épült családi házak felújítását segítő programnál, ami túlárazásokhoz és átgondolatlan korszerűsítési döntésekhez vezethet.