Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. szeptember 11. 12:28 Világ

Eddig a túl kevés pilóta volt a baj, most már a túl sok

Szinte az összes járatát törölnie kellett a British Airwaysnek a pilóták hétfői és keddi sztrájkja miatt, Budapest és London között 17 járat nem közlekedett. Ma már ismét dolgoznak a pilóták, de ez nem jelenti azt, hogy rögtön helyre is áll a menetrend, hiszen a 300 darabos repülőgépflotta majdnem fele nem ott volt reggel, ahol egyébként lennie kellett volna, és ugyanez mondható el több mint 700 pilótáról.

Ez tehát további kellemetlenségeket jelent az utasok számára, ráadásul nincs messze a szakszervezet által – megegyezés hiányában – megjelölt következő sztrájkidőpont sem, amely szeptember 27. Márpedig egyelőre nincs jele annak, hogy bármelyik fél is meghátrálna. A szakszervezet erőt meríthet a sztrájk szinte teljes sikeréből, a menedzsment viszont továbbra is azt mondja, hogy a három évre szóló 11,5 százalékos fizetésemelési ajánlata „tisztességes és nagyvonalú”, miközben pilótái már most is világszínvonalú kereseteket élvezhetnek.

Az elkeseredett szembenállás megértéséhez az előző válságig érdemes visszamenni, amikor a szakszervezet – hogy segítse a nehéz helyzetben lévő légitársaságot – beleegyezett egy 2,6 százalékos fizetéscsökkentése, és emellett bizonyos különjuttatásokat is megvágtak. A vállalatnak valóban sikerült talpra állnia: 2010-ben még 531 millió fontos veszteséget kellett elkönyvelnie, tavaly viszont – az időközben felvásárolt ír Aer Lingusszal, valamint spanyol Iberiával és Vuelinggel kiegészült IAG holding, amely a British anyacége – 2,9 milliárd eurós profitot termelt. Ez jelentősen meghaladja az egyaránt 30 millióval több utast szállító Lufthansa és Ryanair nyereségét is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkJó hír az utasoknak, amire Európa legnagyobb légitársasága panaszkodikA magas üzemanyagárak mellett a piaci versenyből fakadó árháborúval indokolja a Lufthansa a vártnál kisebb profitot és kapacitásnövelést.

A szakszervezet – a korábbi áldozatvállalásra hivatkozva – azt követeli, hogy tagjai részesedjenek a csoport nyereségéből. Ez nem jelentene elviselhetetlen terhet, igaz, míg a szakszervezet szerint csak évi 5 millió font lenne a többletköltség, a British szerint ennek a tízszerese. Ám még az utóbbi is alig több annál, mint amennyit egyetlen sztrájknap eltüntet a csoport nyereségéből, nem is beszélve az utasok bizalomvesztésének anyagi vonzatairól.

Az Economist azzal magyarázza a menedzsment első pillanatra nehezen érthető makacsságát, hogy az utóbbi évek pilótahiánya Európában megszűnt, most már sokkal könnyebb repülőgép-vezetőket találni. Ennek alapvetően két oka van: a csődbe ment légitársaságok (mint az izlandi Wow Air) pilótái el akarnak helyezkedni, miközben az európai légi közlekedés utóbbi négy évre jellemző évi 7 százalékos növekedése az idei első félévben a felére csökkent. Ennek hatására a Ryanair és a Norwegian több száz, eddig Nagy-Britanniában foglalkoztatott pilóta elbocsátására készül. Ilyen körülmények között a British menedzsmentje nem érzi úgy, hogy engednie kellene a szakszervezet követelésének.

Különösen azért, mert ha megteszi, akkor könnyen hasonló követelésekkel léphetnének fel a légiutas-kísérők és a földi kiszolgálók érdekképviseletei is. Közben ráadásul nemcsak az európai gazdaság vánszorgása fenyegeti a British eredményeit, hanem a rendezetlen brexit rémképe is, mindez együtt pedig alaposan lefaraghatja a tavalyi, irigylésre méltó profitot. Ha viszont egyik fél sem enged, akkor a Britishre olyan sztrájksorozat várhat, mint amilyen pár éve megkeserítette az Air France, valamint a Lufthansa utasainak életét.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkIzland sokkot kapott a Malév-szindróma miattNagyon ritka, hogy egyetlen cég bedőlése magával rántsa egy egész ország gazdaságát, de mintha éppen ez történne Izlandon.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ British Airways légi közlekedés pilóta sztrájk Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Virovácz Péter Havasi Kinga
2025. március 15. 06:09 Pénz, Világ

A háború sem olcsó, de a béke többe kerül

Legalábbis akkor, ha Európa magára marad, és egyedül kell szembenéznie a magát az ukrajnai háború után győztesnek érző Oroszország fenyegetésével.

Torontáli Zoltán
2025. március 14. 17:12 Adat, Világ

Kelet-Európa elfogyóban van, és egyelőre sehol sem találják a folyamat ellenszerét

Szinte minden ország ugyanazokkal a problémákkal küzd, Horvátországban már minisztériumot is létrehoztak a népesedési válság kezelésére.

Váczi István
2025. március 13. 16:15 Világ

Jórészt elvesztették az ukránok Kurszkot, de ez most még jól is jöhet nekik

A vereség katonailag fájdalmas, de így még kevésbé állíthatják az oroszok és szövetségeseik, hogy Ukrajna miatt tart még mindig a háború.

Fontos

Hajdu Miklós
2025. március 17. 06:00 Adat, Élet

Ezeken a településeken fojthatja le az ingatlanpiacot az identitásvédelem

Nyolc év alatt tízszeresére dráguló falura is van példa, a top 10-be pedig több mint hatszorozódó árakkal lehetett bekerülni a kistelepülések körében.

Bucsky Péter
2025. március 16. 06:06 Adat, Vállalat

Száznál is több hulladékos vállalkozás került süllyesztőbe a Mohu megjelenése óta

Jelentősen nőtt a felszámolások és végelszámolások száma a hulladékos ágazatban, amióta a Mol leányvállalatánál futnak össze a szálak.

Pecze Kristóf
2025. március 15. 19:00 Pénz

Jó befektetéseket is találni az államcsődök kontinensén

2025 nagy dobása lehet a latin-amerikai kötvények felülteljesítése, de csak erős idegzetű és hosszú távra befektetők fontolják meg ezt a lehetőséget.