Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. november 25. 10:01 Vállalat

A budapesti reptérnek is fontos, hogy újra repülhet a Boeing elbaltázott típusa

A légi közlekedés jelenlegi helyzetében nem csoda, ha nem hozott túl sok embert lázba, hogy az Egyesült Államokban visszakapta repülési engedélyét a Boeing kétszeresen is szerencsétlenül járt típusa, a 737 Max. Mint emlékezetes, részben konstrukciós, részben pilótaképzési hibák miatt aránylag rövid időn belül lezuhant egy-egy ilyen gép 2018 végén Indonéziában, majd 2019 elején Etiópiában, ezt követően több mint másfél éven keresztül nem szállíthattak utasokat ezek a repülők.

Ez változott meg a múlt heti amerikai döntéssel, amelynek nyomán ott december 29-én kezdődhet újra a típus kereskedelmi üzeme. Európában erre jelen állás szerint legalább januárig kell várni, igaz, egyelőre valószínűleg kevés légitársaságnál várják tűkön ülve az engedélyt, hiszen az már látszik, hogy ez a tél nagyjából elveszett az európai légi közlekedés számára.

Tavasztól viszont az addigra remélhetőleg már viszonylag sok embert elérő oltási programok, valamint a szezonálisan élénkülő utazási kedv miatt valószínűleg változik majd a helyzet. A 737 Max sorsa a budapesti repülőtér szempontjából sem közömbös, elsősorban a lengyel nemzeti légitársaság miatt. A LOT a koronavírus-járvány előtt bázist hozott létre nálunk (azaz itteni személyzettel és ide telepített repülőgéppel kezdett el dolgozni), amelynek nagy mértékű fejlesztését azért kellett visszafogni, mert a 737 Maxok repülési tilalma miatt nem tudta használni a már átvett öt repülőjét, és értelemszerűen késett a továbbiak átadása is. Ez pedig olyan géphiányt teremtett, ami a magyarországi tervek megvalósítását is akadályozta.

A LOT még a mostani válságos időszakban is a budapesti repülőtér egyik legfontosabb partnere. A Budapest Airport összesítése szerint novemberben a heti járatszáma a magyar fővárosból 13*Varsó 11, Wroclaw 1, Szöul 1., aminél többet csak a Ryanair (18*London Stansted 10, Manchester 3, Dublin 3, Brüsszel 2.) és a KLM (14*Az összes járata amszterdami.) repül.

Bár nehéz megtippelni, hogy milyen gyorsan állhat majd helyre a járvány reménybeli elfojtását követően a hazai légi közlekedés, de az eddigiek alapján a LOT valószínűleg fontos szerepet játszik majd ebben. Ezt pedig mindenképpen segíteni fogja, ha majd már a 737 Maxokat is repülheti a légitársaság.

Bár eltarthat egy ideig, amíg az utasok bizalma visszatér iránta, a típus biztonságával remélhetőleg nem lesz probléma. A javítások a gép kábelezésén kívül elsősorban természetesen azt a rendszert érintették hardver- és szoftveroldalon is, amely – a pilóták hiányos képzésével, tájékoztatásával együtt – végső soron a katasztrófákat okozta. Valószínűleg nem túlzás azt mondani, hogy már szolgálatba állított típust még soha nem vizsgáltak meg olyan tüzetesen, mint a 737 Maxot.

A tragédiák és az azt követő vizsgálatokban feltárt rendszerszintű problémák miatt az amerikai légügyi hatóság tekintélye világszerte összeomlott, újabb blamázst végképp nem engedhetnek meg maguknak. A nyilatkozatok szerint pedig az európai légi hatóság minden szempontból független vizsgálatot folytatott le, vagyis nem lenne kire mutogatni, ha mégis valami baj történne.

A Budapesten sűrűn megforduló légitársaságok közül a LOT-on kívül a Ryanair számára lesz a legfontosabb a 737 Max, amelyekből még egyetlen egyet sem vett át, de 135-öt rendelt a típusból.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTörténelmi vereséget szenvedett a Boeing az AirbustólElvesztette első helyét a világ repülőgépgyártói között a Boeing. Az amerikai vállalat tavaly 380 repülőgépet adott át, míg az Airbusnál 863 volt ugyanez a szám.

Vállalat Boeing Boeing 737 MAX Budapest Airport légi katasztrófa légi közlekedés lot Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Stubnya Bence
2023. április 1. 13:08 Vállalat

Nem csak itthon figyeltek fel a száguldó infláció mellett megugró profitokra

A cégek megnövekedett profitja okozta a 2022 második felében 20 százalék fölé emelkedő magyarországi infláció egy nem elhanyagolható részét az MNB szerint.

Bucsky Péter
2023. április 1. 08:35 Támogatói tartalom, Vállalat

Budapestről irányítják több európai gyártóvállalat energiabeszerzését, a legnagyobbak is közöttük vannak

Interjúnkban Manuel Angel Sanchez Vivas, a Schneider Electric európai HR-vezetője arról beszélt, hogyan tudják a vállalatok a tehetséges fiatalokat megszólítani, és hogy miért értékelődött fel és mélyült el a vállalatok és az egyetemek közötti kapcsolat.

Hajdu Miklós
2023. március 31. 15:10 Vállalat

Az amerikai piacot is egyre inkább beveszi a Debrecenben gyárat építő CATL

A CATL megjelenése az Egyesült Államokban is ellenérzéseket vált ki, igaz, nem környezetvédelmi okok miatt.

Fontos

Stubnya Bence
2023. április 1. 04:34 Podcast

Csak szlogennek elég, vagy alapja is van Orbán 500 ezer új dolgozóról szóló tervének?

A kormányfő arról beszélt, hogy elsődlegesen belső tartalékokból kellene 500 ezer munkahelyet betölteni a magyar munkaerőpiacon. A tervről Scharle Ágota munkagazdásszal beszélgettünk a G7 Podcastban.

Pálos Máté
2023. március 31. 17:52 Közélet

Már 1767 pedagógus aláírta, hogy elhagyná a pályát, ha jön az új köznevelési státusztörvény

Bő két nap alatt közel 1800 pedagógus nyilatkozott úgy, hogy felhagy a tanítással, amennyiben a kormány megvalósítja a köznevelésben a terveit.

Pálos Máté
2023. március 31. 13:04 Közélet

Romokban a magyar akadémiai szabadság és egyetemi autonómia

Nemzetközi elemzések szerint az elmúlt tíz évben a magyar akadémiai szabadság jelentősen csökkent, a vagyonkezelő alapítványok által fenntartott egyetemek modellje pedig példátlan Európában.