Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. november 25. 10:01 Vállalat

A budapesti reptérnek is fontos, hogy újra repülhet a Boeing elbaltázott típusa

A légi közlekedés jelenlegi helyzetében nem csoda, ha nem hozott túl sok embert lázba, hogy az Egyesült Államokban visszakapta repülési engedélyét a Boeing kétszeresen is szerencsétlenül járt típusa, a 737 Max. Mint emlékezetes, részben konstrukciós, részben pilótaképzési hibák miatt aránylag rövid időn belül lezuhant egy-egy ilyen gép 2018 végén Indonéziában, majd 2019 elején Etiópiában, ezt követően több mint másfél éven keresztül nem szállíthattak utasokat ezek a repülők.

Ez változott meg a múlt heti amerikai döntéssel, amelynek nyomán ott december 29-én kezdődhet újra a típus kereskedelmi üzeme. Európában erre jelen állás szerint legalább januárig kell várni, igaz, egyelőre valószínűleg kevés légitársaságnál várják tűkön ülve az engedélyt, hiszen az már látszik, hogy ez a tél nagyjából elveszett az európai légi közlekedés számára.

Tavasztól viszont az addigra remélhetőleg már viszonylag sok embert elérő oltási programok, valamint a szezonálisan élénkülő utazási kedv miatt valószínűleg változik majd a helyzet. A 737 Max sorsa a budapesti repülőtér szempontjából sem közömbös, elsősorban a lengyel nemzeti légitársaság miatt. A LOT a koronavírus-járvány előtt bázist hozott létre nálunk (azaz itteni személyzettel és ide telepített repülőgéppel kezdett el dolgozni), amelynek nagy mértékű fejlesztését azért kellett visszafogni, mert a 737 Maxok repülési tilalma miatt nem tudta használni a már átvett öt repülőjét, és értelemszerűen késett a továbbiak átadása is. Ez pedig olyan géphiányt teremtett, ami a magyarországi tervek megvalósítását is akadályozta.

A LOT még a mostani válságos időszakban is a budapesti repülőtér egyik legfontosabb partnere. A Budapest Airport összesítése szerint novemberben a heti járatszáma a magyar fővárosból 13*Varsó 11, Wroclaw 1, Szöul 1., aminél többet csak a Ryanair (18*London Stansted 10, Manchester 3, Dublin 3, Brüsszel 2.) és a KLM (14*Az összes járata amszterdami.) repül.

Bár nehéz megtippelni, hogy milyen gyorsan állhat majd helyre a járvány reménybeli elfojtását követően a hazai légi közlekedés, de az eddigiek alapján a LOT valószínűleg fontos szerepet játszik majd ebben. Ezt pedig mindenképpen segíteni fogja, ha majd már a 737 Maxokat is repülheti a légitársaság.

Bár eltarthat egy ideig, amíg az utasok bizalma visszatér iránta, a típus biztonságával remélhetőleg nem lesz probléma. A javítások a gép kábelezésén kívül elsősorban természetesen azt a rendszert érintették hardver- és szoftveroldalon is, amely – a pilóták hiányos képzésével, tájékoztatásával együtt – végső soron a katasztrófákat okozta. Valószínűleg nem túlzás azt mondani, hogy már szolgálatba állított típust még soha nem vizsgáltak meg olyan tüzetesen, mint a 737 Maxot.

A tragédiák és az azt követő vizsgálatokban feltárt rendszerszintű problémák miatt az amerikai légügyi hatóság tekintélye világszerte összeomlott, újabb blamázst végképp nem engedhetnek meg maguknak. A nyilatkozatok szerint pedig az európai légi hatóság minden szempontból független vizsgálatot folytatott le, vagyis nem lenne kire mutogatni, ha mégis valami baj történne.

A Budapesten sűrűn megforduló légitársaságok közül a LOT-on kívül a Ryanair számára lesz a legfontosabb a 737 Max, amelyekből még egyetlen egyet sem vett át, de 135-öt rendelt a típusból.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTörténelmi vereséget szenvedett a Boeing az AirbustólElvesztette első helyét a világ repülőgépgyártói között a Boeing. Az amerikai vállalat tavaly 380 repülőgépet adott át, míg az Airbusnál 863 volt ugyanez a szám.

Vállalat Boeing Boeing 737 MAX Budapest Airport légi katasztrófa légi közlekedés lot Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Stubnya Bence
2021. január 23. 17:41 Vállalat

Otthon tényleg senki sem kreatív, vagy csak ürügyet keresnek a cégek?

Már körvonalazódik, hogy hogyan fogunk a járvány után dolgozni, azonban az új technológiákkal még a cégek is csak kísérleteznek.

Váczi István
2021. január 22. 17:15 Vállalat

Ötszáz európai boltját zárhatja be egy hazánkban is jelen lévő üzletlánc

A német sajtó szerint akár 500-at is bezárhat mintegy 2400 üzletéből a Douglas kozmetikai lánc a vásárlási szokások átalakulása miatt.

Váczi István
2021. január 21. 12:54 Vállalat

A világ legnagyobb akkumulátorgyárát építik meg Lengyelországban

Az LG Wroclaw mellett évi 100 gigawattórás kapacitású gyárat hoz létre, ahol 10 ezer ember dolgozik majd.

Fontos

Stubnya Bence
2021. január 23. 07:29 Podcast

Úgy dolgozunk, mint 1800 körül, de korántsem biztos, hogy ez így is marad

A történelmi tapasztalatok alapján hosszú időt és sok kísérletezést igényel, hogy a technológiai változásokhoz alkalmazkodni tudjon a cégek munkaszervezése. Juhász Réka a G7 Podcast e heti vendége.

Hajdu Miklós
2021. január 22. 15:37 Világ

Brit helyett holland egyetemek lehetnek a magyar diákok új kedvencei

A brexit után az eddigieknél jóval kedvezőtlenebb feltételekkel tanulhatnak csak az Európai Unióból érkező diákok a brit egyetemeken, ami a hallgatói kiválóság és sokszínűség szempontjából rossz hír számukra.

Avatar
2021. január 22. 12:19 Tech

A jövő aligha alapulhat kizárólag megújuló energiatermelésen

További technikai áttörések kellenek ahhoz, hogy végleg megszabaduljunk a fosszilis energiahordozók égetésétől.