Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. november 25. 10:01 Vállalat

A budapesti reptérnek is fontos, hogy újra repülhet a Boeing elbaltázott típusa

A légi közlekedés jelenlegi helyzetében nem csoda, ha nem hozott túl sok embert lázba, hogy az Egyesült Államokban visszakapta repülési engedélyét a Boeing kétszeresen is szerencsétlenül járt típusa, a 737 Max. Mint emlékezetes, részben konstrukciós, részben pilótaképzési hibák miatt aránylag rövid időn belül lezuhant egy-egy ilyen gép 2018 végén Indonéziában, majd 2019 elején Etiópiában, ezt követően több mint másfél éven keresztül nem szállíthattak utasokat ezek a repülők.

Ez változott meg a múlt heti amerikai döntéssel, amelynek nyomán ott december 29-én kezdődhet újra a típus kereskedelmi üzeme. Európában erre jelen állás szerint legalább januárig kell várni, igaz, egyelőre valószínűleg kevés légitársaságnál várják tűkön ülve az engedélyt, hiszen az már látszik, hogy ez a tél nagyjából elveszett az európai légi közlekedés számára.

Tavasztól viszont az addigra remélhetőleg már viszonylag sok embert elérő oltási programok, valamint a szezonálisan élénkülő utazási kedv miatt valószínűleg változik majd a helyzet. A 737 Max sorsa a budapesti repülőtér szempontjából sem közömbös, elsősorban a lengyel nemzeti légitársaság miatt. A LOT a koronavírus-járvány előtt bázist hozott létre nálunk (azaz itteni személyzettel és ide telepített repülőgéppel kezdett el dolgozni), amelynek nagy mértékű fejlesztését azért kellett visszafogni, mert a 737 Maxok repülési tilalma miatt nem tudta használni a már átvett öt repülőjét, és értelemszerűen késett a továbbiak átadása is. Ez pedig olyan géphiányt teremtett, ami a magyarországi tervek megvalósítását is akadályozta.

A LOT még a mostani válságos időszakban is a budapesti repülőtér egyik legfontosabb partnere. A Budapest Airport összesítése szerint novemberben a heti járatszáma a magyar fővárosból 13*Varsó 11, Wroclaw 1, Szöul 1., aminél többet csak a Ryanair (18*London Stansted 10, Manchester 3, Dublin 3, Brüsszel 2.) és a KLM (14*Az összes járata amszterdami.) repül.

Bár nehéz megtippelni, hogy milyen gyorsan állhat majd helyre a járvány reménybeli elfojtását követően a hazai légi közlekedés, de az eddigiek alapján a LOT valószínűleg fontos szerepet játszik majd ebben. Ezt pedig mindenképpen segíteni fogja, ha majd már a 737 Maxokat is repülheti a légitársaság.

Bár eltarthat egy ideig, amíg az utasok bizalma visszatér iránta, a típus biztonságával remélhetőleg nem lesz probléma. A javítások a gép kábelezésén kívül elsősorban természetesen azt a rendszert érintették hardver- és szoftveroldalon is, amely – a pilóták hiányos képzésével, tájékoztatásával együtt – végső soron a katasztrófákat okozta. Valószínűleg nem túlzás azt mondani, hogy már szolgálatba állított típust még soha nem vizsgáltak meg olyan tüzetesen, mint a 737 Maxot.

A tragédiák és az azt követő vizsgálatokban feltárt rendszerszintű problémák miatt az amerikai légügyi hatóság tekintélye világszerte összeomlott, újabb blamázst végképp nem engedhetnek meg maguknak. A nyilatkozatok szerint pedig az európai légi hatóság minden szempontból független vizsgálatot folytatott le, vagyis nem lenne kire mutogatni, ha mégis valami baj történne.

A Budapesten sűrűn megforduló légitársaságok közül a LOT-on kívül a Ryanair számára lesz a legfontosabb a 737 Max, amelyekből még egyetlen egyet sem vett át, de 135-öt rendelt a típusból.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTörténelmi vereséget szenvedett a Boeing az AirbustólElvesztette első helyét a világ repülőgépgyártói között a Boeing. Az amerikai vállalat tavaly 380 repülőgépet adott át, míg az Airbusnál 863 volt ugyanez a szám.

Vállalat Boeing Boeing 737 MAX Budapest Airport légi katasztrófa légi közlekedés lot Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2021. szeptember 15. 14:13 Vállalat

Bedobja a törölközőt a gyártó, amelynek oltásából félmilliót vett volna Magyarország

Nem kezdi el a gyártást a Curevac, de nem száll ki teljesen a piacból.

Jandó Zoltán
2021. szeptember 13. 13:42 Vállalat

Milliárdokat bukott egyetlen félidő alatt a Fradi

Az Európa Liga menetrendje és a jegyárak ismeretében már elég jól megbecsülhető, mennyi bevételtől esett el az FTC azzal, hogy a BL helyett az EL-ben indul.

Torontáli Zoltán
2021. szeptember 10. 13:01 Vállalat

Hogy lehet, hogy az EasyJet a Wizz felvásárlási célpontja lett?

Eddig fordítva ültünk a lovon, ha azt hittük, hogy az EasyJet sima nyertese lehet a járvány utáni kilábalásnak.

Fontos

Jandó Zoltán
2021. szeptember 15. 17:04 Adat

Húsz éve nem volt akkora drágulás az építőiparban, mint most

A KSH adatai alapján is nagyon látványos az áremelkedés az építőiparban. Júliusban már 20 éves csúcson volt az ágazati infláció, de ha minden jól megy, sokkal magasabb nem lesz.

Torontáli Zoltán
2021. szeptember 15. 06:54 Közélet

Újabb figyelmeztetést adott az unió, hogy Magyarország a fal felé száguld

Az Európai Bizottság elnöke üzent nekünk, a pénzeket minden lehetséges eszközzel megpróbálják a jogállamisághoz kötni.

Papp József
2021. szeptember 14. 16:52 Közélet

Meddig lehet visszaélni a hatalommal egy uniós országban?

A mohóság mindig rossz tanácsadó. Orbán esetében is annak bizonyult, és ez akár a vesztét is okozhatja - írja véleménycikkünk szerzője.