Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2020. április 19. 12:18 Vállalat

Már az Apple előtt mp3-lejátszót gyártott egy magyar cég, mégis az iPod-nak köszönhetik a sikert

Az autókat gyakran kazettás rádióval szerelték a kétezres évek elején, pedig ekkorra már a zenekedvelők jó része sok gigabyte-nyi mp3-at gyűjtött össze a számítógépén. Lukács Józsefet – aki az elektronikai iparban már sikeres vállalkozó volt és a zenei életben is élénken részt vett – egyre jobban zavarta, hogy vezetés közben legfeljebb csak a CD-kre kiírt zenefájljait tudja hallgatni. Innen jött az ötlet annak megoldására, hogy az autóban is egy mp3-akkal teli merevlemezről szólhasson a zene, nem csak otthon.

A Dension első fontos terméke, a DMP3

2001-ben alapították meg a Lukács testvérek a Dension-t néhány fejlesztő közreműködésével, akik létre is hozták az autók fejegységére kapcsolható merevlemezes mp3-lejátszót. A berendezés azonban nem hozta a várt sikereket, hiába lehetett a járművekbe esztétikusan, a gyári rádióval összehangolva, külön kezelőszervek kialakítása nélkül beépíteni.

Két év múltán a szakadék szélére került a cég. Kiderült, hogy bevezetett márkanév nélkül nem lehet ekkora újdonsággal az autós audiorendszerek piacára betörni.

Történt még egy sorsdöntő esemény a Dension életében 2001-ben: az Apple az év vége felé piacra dobta az első iPod-ot. A kaliforniai tech-óriás el tudta magyarázni a világnak, hogy merevlemezről kell zenét hallgatni, az emberek pedig megértették, és megvették a terméket. Az iPod persze még mindig nem volt igazán jól használható az autókban, a Dension viszont már pontosan tudta, hogy ezen miképp lehet változtatni: a saját mp3-lejátszójuk és az autórádiók közötti illesztőegységet kompatibilissé tették az Apple készülékeivel.

A cég jelenlegi ügyvezetői, Homok Erika és Kovács László elmondása szerint 2004-ben már sorban álltak náluk az autógyárak,

Bekövetkezett a nagy boom, szinte minden európai autógyárnak elkezdtünk iPod interface-t szállítani.

Vagyis, ha valaki iPod-előkészítéssel vásárolt gépkocsit ekkoriban, nagy valószínűséggel a Dension termékét szerelték az autójába.

Néhány meglehetősen boldog év következett a vállalat életében, a létszám 100-150 fő közé emelkedett, a vállalat a méretéhez képest hatalmas sales-csapat állt munkába és megépült a cég pásztói telephelye. 2009-ben azonban újra nagyot fordult a Dension sorsa,

a gazdasági világválsággal egy időben elkezdtek megjelenni olyan gyári fejegységek, amelyek már eleve fel voltak készítve az mp3-lejátszók és telefonok kezelésére.

A cég meghatározó terméke tehát pont akkor futott ki, amikor senki se volt nyitott az újdonságokra.

Bár a válság miatt az autóipar egyáltalán nem volt nyitott az újdonságokra, a Dension új elektronikai eszközök fejlesztésével és eladásával próbált előre menekülni. Ismét kiderült azonban, hogy

Egy ekkora céggel nem lehet olyan marketinget csinálni, hogy mi kitaláljuk nulláról, mi kell a világnak, és eladjuk nekik.

Az mindenesetre biztos volt, hogy a vállalat fő erőssége a különböző életciklusú termékek összekötésében volt, mint például az autó és a mobiltelefonok – az utóbbiból amíg kifejlesztenek egy járműmodellt, akár több generáció is váltja egymást. Vagyis amire piacra kerül egy új autótípus, gyakran már elavultnak számít a kommunikációs és audiorendszere.

A Dension a saját maga által kitalált új termékkategóriáiról áthelyezte a hangsúlyt az olyan piaci rések lefedésére, amelyeknél nem csak az előbb említett tudását kamatoztathatja, hanem a méretéből és az európai elhelyezkedésből fakadó rugalmasságot, és specifikus ismereteket is.

Rájöttünk, hogy nem mi fogjuk az elektronikai ipar következő nagy durranását sem feltalálni, sem kifejleszteni, sem legyártani. Nagy durranást a nagyágyúk tudnak csinálni. Ellenben nagyon jók vagyunk ezen termékek összekötésében, más termékekkel és szolgáltatásokkal való integrálásában, ezáltal új felhasználási lehetőségeket adva nekik. Ez egyedi igényekre szabott termékfejlesztést, néhány ezres, tízezres szériák gyártását, valamint lokális piaci jelenlétet igényel, amelyeknek távoli, nagy beszállítók nem tudnak eleget tenni.

A szemléletváltás hosszú folyamat volt. A válságos évek alatt a forgalom visszaesett, megfeleződött a létszám, és a felfutás időszaka alatt az ugrásszerű növekedés finanszírozásra felvett banki és tulajdonosi hitelek nagy része még mindig visszafizetésre várt. Lukács József 2014-ben  engedte át a cég irányítását beszélgetőtársaimnak, Homok Erikának és Kovács Lászlónak, akik már a kezdetek óta a vállaltnál dolgoznak.

A cég a közelmúltig elsősorban klasszikus autóipari beszállítóként működött, de nem csak a gyártást, hanem a termékfejlesztést is elvégezte. Elsősorban kis szériás modellekhez készítettek alkatrészeket, így olyan exkluzív járművekben is megtalálhatók a Dension gyártmányai, mint az Aston Martin-ok.

Maradt egy végfelhasználók számára közvetlenül elérhető autó-hifis termékcsoport is Dension márkanévvel, de ez az értékesítés egyre kisebb, mára már húsz százalék alatti részét teszi ki. Azok az autók ugyanis, amelyek gyári fejegységeit ezek az eszközök felkészíthetik például az okostelefonokról történő zenelejátszásra, már elérték azt a kort, hogy a tulajdonosaik egyre kevésbé áldoznak rájuk pénzt. Igaz, időnként jókora meglepetések vannak még ezen a piacon is: például 2017-ben óriásit ugrott a digitális rádióvevők eladása, köszönhetően annak, hogy Norvégia ekkor állt át az analóg rádiózásról a DAB-adásokra. A skandináv országban tömegével némultak volna el az autórádiók, a Dension termékével azonban ez a fejegység cseréje, vagy utólag a szélvédőre, esetleg a műszerfalra tapasztott eszközök használata nélkül elkerülhető volt.

A vállalat azonban ma már elsősorban az eszközök összekötésére, az Internet of Things (IoT) területre fókuszál. Legnagyobb forgalmú termékcsaládjuk a személyautókba készített telematikai eszközök, amelyek adatot szolgáltatnak a járműállományról. Egy részük csak a kereskedőknél raktáron tartott autók akkumulátorának állapotáról, más részük teljes körűen az autók helyzetéről, használatáról, szervizigényéről flottakezelők és végfelhasználók számára, de akár az időjárásról, az útburkolat minőségéről és csúszósságáról is tájékoztathatja a meteorológiai szolgálatokat és közútkezelőket vagy épp a forgalommal kapcsolatban nyújthatnak adatokat. Például a koronavírus magyarországi megjelenését követően az autós utak 50-60 százalékos visszaesését mérték a cég eszközei.

A cég mindemellett igyekszik megvetni a lábát az otthoni okos eszközök, az elektromos biciklikben felhasználható telematikai berendezések és a digitális információelosztás (angol szakszóval digital signage) területén is. Az új irány sikeresnek bizonyul, az IoT  termékek forgalmának köszönhetően 2018-ban is kétmilliárd forint közelében maradt a Dension árbevétele, így a DAB-vevők hirtelen felfutása az előző évben az árbevétel szempontjából nem is tűnik kiugrásnak.

 

 

A pénzügyi mutatók azt is felfedik, hogy nagyjából 2017-re zajlott le a fentebb már említett szemléletváltás, és fordult ismét nyereségesre a cég működése. A cég viszonylag magas hozzáadott értéket termel, ami arra utal, hogy a gyártás mellett intenzív fejlesztői munka is folyik.

Amikor a hirtelen jött norvégiai kereslet kiszolgálásával kapcsolatos nehézségekről kérdeztem a cég ügyvezetőit, a beszállítók rugalmatlanságát emelték ki. Az elektronikai alkatrészgyártók még egy ellenállás esetében is gyakran 50-60 hetes szállítási határidőt határoznak meg.

A kereslet növekszik, de a 2008-as válság még nem volt olyan régen. A vállalatok emlékeznek az akkor kialakult helyzetre, ezért inkább nem emelik a kapacitásaikat, ami miatt nőnek az átfutási idők és az árak.

Nem kis logisztikai kihívást jelent tehát egy-egy váratlan megrendelés teljesítése, miközben a Dension egyik előnye éppen az, hogy ezeket is tudja teljesíteni.

A cég pásztói telephelye

A cég a pásztói üzemében az egy műszakos gyártásra rendezkedett be, de egy-egy intenzívebb időszak esetén könnyedén növelhető a gyártókapacitás akár túlóra elrendelésével vagy műszakszám emeléssel. A gyártásvezérlő rendszer gyorsan átállítható, tehát gyakorlatilag csak a beszállítókon múlik gyártókapacitás.

Probléma az alacsony kamatkörnyezet is, ami jórészt szintén a válságtól való félelem következménye. Amellett, hogy a nulla-körüli kamatok túlfűtik a keresletet, nem kedveznek azoknak a cégeknek, amelyek nem akarnak hitelt felvenni. A Dension vezetői inkább annak örülnek, hogy túl vannak a kétezres években felvett nagy hitelek visszafizetésén, és eszük ágában sincs ismét banki finanszírozáshoz folyamodni. A saját tőkén alapuló fejlődésben hisznek.

 

 

Az euró negatív kamatlába kifejezetten rosszul érintette a vállalatot, a koronavírus nyomán kialakult helyzet sem erősíti a vezetőkben a befektetői, beruházói szemléletet. A Dension jórészt euróban értékesít, a  beszerzés egy része ugyanakkor dollárban történik, úgyhogy a forint romlása helyett inkább a dollár-euró árfolyam alakulása befolyásolja a cég pénzügyeit.

A jelenlegi mérettel stabil a cég működése, a túlzott autóipari kitettség viszont kockázatos, az ügyvezetők tehát inkább az ideális mennyiségű termékkör kialakításán dolgoznak. Kovács László szerint

Nem elég egy-két lábon állni, ennél több kell. A készülékeink különböző iparágak termékeit, szolgáltatásait integrálják, így a változásoknak legalább két irányból kitettek, életciklusuk rövid. Az utód készülék fejlesztését azonban nem kezdhetjük tetszőlegesen korán, hiszen először meg kell jelenniük a piacon az új integrálandó termékeknek. Ez óhatatlanul ciklikus csökkenést  – vagy akár megszűnést – okoz minden termékkategóriánknál, amit csak akkor tudunk komolyabb visszaesés nélkül kezelni, ha az adott időszakra a más ciklusban működő termékek tartják a frontot.  Persze az se jó, ha túl sok felé oszlik a figyelem, mert a szétaprózottság a hatékonyság rovására megy. Meg kell találnunk ebben az egyensúlyt.

Az mindenesetre biztos, hogy a jelenlegi palettát érdemes tovább színesíteni, amire a koronavírus következményei is rávilágítanak.

A járvánnyal eleinte inkább kínálati válság alakult ki, vagyis az eleve feszített autóipari beszállítói piacon kellett a kínai partnerek kiváltásáról gondoskodni. Most már a keresleti oldalon is érzékelhető a visszaesés, elhalasztott fejlesztési projektek és csökkenő megrendelések formájában, de nem minden piacon:

Az elektromos biciklis flottaüzemeltetőktől több új érdeklődést kapunk, mivel a “last mile delivery” futár üzletet pont a vírus lendítette fel.

További nehézség, hogy bizonyos fejlesztési feladatokat a különleges eszközigény miatt (például laboratóriumi berendezések, próbajárművek) nem lehet hatékonyan otthonról elvégezni, miközben a vírusveszély mellett a gyermekfelügyelet szüksége miatt is akit csak lehet, hazaküldött a cég a vezetése. A rendelésállomány visszaesése miatt csökkentett időben történik a gyártás, ugyanakkor a dolgozók fizetése a kiesett időre is biztosított a vállalatnál. Ráadásul akadnak olyan tennivalók is, amelyekre a szokásos hajtásban nem, vagy alig jut idő, ezek most előtérbe kerülhetnek.

Mindenesetre a cég az év elején tartalékolásba kezdett. Már vannak megrendeléseik a bútoripartól kezdve a vasúti szerelvények gyártóin keresztül a kiskereskedelmi hálózatokkal bezárólag különféle IoT eszközök gyártására.

Vállalat autóipari beszállító cégportré dension koronavírus Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Váczi István
2020. október 29. 10:10 Vállalat

Rekordokat dönt a teherhajók új királya

Szerencsés időben állt szolgálatba a francia CMA CGM új zászlóshajója, a konténerhajós cégek alig bírják kapacitással a fuvarfeladatokat.

Hajdu Miklós
2020. október 28. 17:02 Vállalat

Meglepően jó negyedévet zárt a Fiat-Chrysler csoport

Kár volt aggódni tavasszal az autóiparért, a válság ellenére sem tűntek el az autóvásárlók.

Váczi István
2020. október 27. 14:41 Vállalat

Hasít idén Európa legnagyobb kamionos cége

A német és a brit közúti teherforgalom is meghaladja a járvány előtti szintet, a litván Girteka pedig idén 10 százalékos növekedéssel számol.

Fontos

Fabók Bálint Jandó Zoltán
2020. október 29. 06:40 Közélet

Ismerőseinek és saját érdekeltségeinek játszott át közpénzt az úszó vb-s cég körözött vezetője

A Bp2017 kiperelt szerződéslistája betekintést enged abba, hogy az adófizetői pénzek hogyan gazdagítanak egy állami vezetőt és környezetét.

Bucsky Péter
2020. október 28. 06:45 Adat

Az autózás lett a koronavírus nyertese Magyarországon

Míg a közösségi közlekedésben az utasok harmada eltűnt, a közúti járműforgalom már a járvány előtti szinten van - sose közlekedtünk még olyan szennyezően, mint most.

Jandó Zoltán
2020. október 27. 12:11 Adat

Olyan megyékben terjed leggyorsabban a járvány, ahol tavasszal fertőzöttet sem láttak

Úgy tűnik, hogy jelenleg Nógrád és Vas megyékben a legrosszabb a helyzet, de biztosak nem lehetünk benne, mert továbbra is sok adatot visszatartanak.