Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2019. február 6. 15:14 Pénz, Vállalat

Nem egyesülhet a Combino villamosok és a 4-es metrókocsik gyártója

Elutasította a német Siemens és francia konkurense, az Alstom vasúti üzletágának egyesülését az Európai Bizottság. Az indoklás szerint a két óriáscég fúziója ellentétes lenne az uniós belső piaci versenyszabályokkal. Két akkora európai vállalatról van szó ugyanis, amelyek esetleges egyesülése kiiktatná a versenyt a vasúti járművek és jelzőberendezések területén.

Az uniós testület ma bejelentett döntése nem számít meglepetésnek, a két vállalatnak az Európai Unión belül valóban meghatározó súlya van a vasúti iparágban. De akkor miért akartak egyesülni?

A két cég elsősorban a globális versenytársak miatt akarta összeolvasztani a vasúti üzletágát. Olyan nagy verseny van a világban, hogy egyedül már nem bírják a tempót. A fejlesztési költségek folyamatosan nőnek, miközben egyre kevesebb idő van arra, hogy az új megoldásokat teszteljék és végül alkalmazzák.

Bár a bizottság jogszerű döntést hozott, hiszen a két cég európai súlyát kellett megvizsgálnia, a globális piacon azonban teljesen más a kép. A TGV nagysebességű vonatok mellett a budapesti 2-es és 4-es metrókocsikat is legyártó Alstom európai piaci részesedése 33 százalék, a német ICE szuperexpresszek mellett a Combino villamosokról ismert Siemensé pedig 17 százalék.

Világpiaci részesedésük ugyanakkor csak 7, illetve 3 százalék, míg a kínai CRRC-é 71 százalék.

Az utóbbi egyelőre nincs jelen az európai piacon, de talán pont ennek a megváltoztatását szolgálja, hogy szeretné megépíteni és üzemeltetni a Keleti pályaudvar és a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közötti gyorsvasutat, és persze a saját járműveit hozná a vonalra. Ezzel uniós referenciát szerezne, így sokkal nehezebb lenne továbbra is távol tartani az európai piactól.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk20 évet sikerült visszalépni a ferihegyi vasút ügyébenA 2020-as foci-Eb is kevés ahhoz, hogy végre vonattal juthassunk ki a repülőtérre, erre legjobb esetben is még 4-5 évet kell várni.

A komoly állami segítséget élvező CRRC árbevétele közel kétszer akkora, 35 milliárd dollár, mint a Siemens és az Alstom vasúti üzletágának együttvéve (18 milliárd). A német és a francia kormány által is támogatott fúzió célja az lett volna, hogy az Airbus mintájára létrejöjjön egy, a globális piacon Kínával versenyezni képes nagy páneurópai vasúti társulás.

Kicsit furcsa helyzetbe került az Európai Bizottság, hiszen a testület elnöke, Jean-Claude Juncker korábban azt mondta, támogatja, hogy az európai cégek sikeresek legyenek a globális piacon. Ma Juncker úgy fogalmazott, hogy hiába támogatta az egyesülést a német és a francia kormány, senki sem bízhat különleges elbánásban.

Ebből a szempontból tényleg pozitív a bizottság döntése, hiszen azt mutatja, hogy a két legnagyobb tagállam két emblematikus cége sem mehet szembe az uniós versenyjogi szabályokkal. A másik oldalon viszont azt látni, hogy 

a kínai cégek Afrikától Ázsiáig sorra happolják el a megrendeléseket az európai cégek orra elől.

Az uniós fúziós szabályokat harminc évvel ezelőtt vezették be. Nagy kérdés, hogy mennyire hatékonyak még ma is ezek a szabályok, kell-e, és ha igen, miben változtatni. A bizottság azzal érvel, hogy nincs szükség módosításra, hiszen az elmúlt évtizedekben a több mint hatezer egyesülési kérelemből csak kevesebb mint harmincat nem engedélyezett az uniós testület. Ergo nem a bizottság gördít akadályt az európai cégek sikeres világpiaci szereplése elé.

Máshogy vélekednek a tagállamok. Bruno Le Maire francia gazdasági miniszter hibásnak nevezte a döntést, amely szerinte Kína gazdasági és ipari érdekeit szolgálja. Elmondta, hogy Párizs és Berlin hamarosan javaslatot fog tenni az uniós versenyjog módosítására, hogy a helyzetet ne pusztán európai, hanem globális mértékben is vizsgálja az EU versenyhatóságaként eljáró Európai Bizottság.

Joe Kaeser, a Siemens igazgatótanácsának elnöke egy január végi interjúban azt mondta, hogy a tervezett egyesülés valamennyi érdekelt hasznára válna, és az „egyetlen helyes válasz” arra a fejleményre, hogy állami irányítás alatt álló vállalatok igyekeznek terjeszkedni a nemzetközi piacon.

Azonban a Siemens nem ragaszkodik mindenáron az egyesüléshez. A német vállalat vasúti üzletága nyereséges, és a fejlődésre vannak más lehetőségek is az Alstom-fúzión kívül. Hasonlóan nyilatkozott ma az Alstom vezetője is. Henri Poupart-Lafarge a Le Figaro című lapnak ugyanakkor azt is elmondta, hogy a bizottság elutasítása rossz jel az egész európai ipar számára.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚjabb lépés a totális kereskedelmi háború feléWashingtoni idő szerint vasárnap éjfélkor életbe léptek a 200 milliárd dollárnyi kínai importra vonatkozó új amerikai vámok. Kína azonnal válaszolt.

Pénz Vállalat Alstom ICE Kína Siemens TGV Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Pálos Máté
2022. december 5. 18:52 Pénz, Világ

Bevasalná a távozás árát a vagyonadó elől menekülő milliárdosokon a norvég kormány

A baloldali norvég kormány további adókkal nehezítené meg, hogy a gazdag norvégok elhagyják az országot és ezzel elkerüljenek adóterheket.

Jandó Zoltán
2022. december 4. 09:17 Pénz, Támogatói tartalom

Egy kis hibán is könnyen elúszhat a 3 milliós támogatás

Az utolsó nagy hajrá indulhat a 3 millió forintos otthonfelújítási támogatásért, jelenlegi tudásunk szerint ugyanis az állami dotáció jövőre már nem lesz elérhető. Ha valaki most kezdene bele otthona szépítésébe, vagy épp energetikai korszerűsítésbe, akkor az egyszerűbb munkáknál is nagyon kell már figyelnie, hogy ne csússzon ki a határidőkből. A támogatásigénylés dokumentációja ugyanis nem egyszerű, ráadásul a munkákat év végéig le is kell zárni, ami most különösen nagy kihívás lehet. Ha valaki nem végez mindennel december 31-ig, az nagyon sok pénzt bukhat.

Bucsky Péter
2022. december 4. 04:34 Pénz

A tanárok gyorséttermi bért, a sportolók havi 1,6 milliós fizetést kapnak, a magyar edzők brit szinten keresnek

Az 50 év alatti általános iskolai tanárok és óvodapedagógusok kevesebbet keresnek, mint a titkárok és titkárnők, de a legtöbb gépkezelő is jobban keres.

Fontos

Dr. Rékassy Balázs
2022. december 5. 15:07 Élet, Közélet

Kevés embernek van ötmilliója csípőprotézisre egy ledolgozott élet után

A rohamosan fejlődő magánegészségügy sem tud jól funkcionáló közfinanszírozott ellátás nélkül működni. Sok beteg számára pedig nem is alternatíva a magánellátás.

Avatar
2022. december 5. 04:34 Világ

„Nem láttam még embereket ennyire örülni egy csomag virslinek vagy fogkrémnek” – ukrajnai magyar katona Herszon felszabadításáról

Az ungvári egyetem matematikus docense kilenc hónapja harcol Ukrajna felszabadításáért, Herszon visszafoglalása mellett a katonák mindennapjairól is beszélt.

Schaffhauser Tibor
2022. december 4. 17:55 Világ

Van-e még jövője a klímakonferenciáknak?

Fontos eredmény, ha minden évben az egész világ a klímaváltozásra fókuszál legalább két hétig, de lehetséges, hogy nem indokolt ehhez egy ekkora utazó cirkusz.