Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2019. február 6. 15:14 Pénz, Vállalat

Nem egyesülhet a Combino villamosok és a 4-es metrókocsik gyártója

Elutasította a német Siemens és francia konkurense, az Alstom vasúti üzletágának egyesülését az Európai Bizottság. Az indoklás szerint a két óriáscég fúziója ellentétes lenne az uniós belső piaci versenyszabályokkal. Két akkora európai vállalatról van szó ugyanis, amelyek esetleges egyesülése kiiktatná a versenyt a vasúti járművek és jelzőberendezések területén.

Az uniós testület ma bejelentett döntése nem számít meglepetésnek, a két vállalatnak az Európai Unión belül valóban meghatározó súlya van a vasúti iparágban. De akkor miért akartak egyesülni?

A két cég elsősorban a globális versenytársak miatt akarta összeolvasztani a vasúti üzletágát. Olyan nagy verseny van a világban, hogy egyedül már nem bírják a tempót. A fejlesztési költségek folyamatosan nőnek, miközben egyre kevesebb idő van arra, hogy az új megoldásokat teszteljék és végül alkalmazzák.

Bár a bizottság jogszerű döntést hozott, hiszen a két cég európai súlyát kellett megvizsgálnia, a globális piacon azonban teljesen más a kép. A TGV nagysebességű vonatok mellett a budapesti 2-es és 4-es metrókocsikat is legyártó Alstom európai piaci részesedése 33 százalék, a német ICE szuperexpresszek mellett a Combino villamosokról ismert Siemensé pedig 17 százalék.

Világpiaci részesedésük ugyanakkor csak 7, illetve 3 százalék, míg a kínai CRRC-é 71 százalék.

Az utóbbi egyelőre nincs jelen az európai piacon, de talán pont ennek a megváltoztatását szolgálja, hogy szeretné megépíteni és üzemeltetni a Keleti pályaudvar és a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közötti gyorsvasutat, és persze a saját járműveit hozná a vonalra. Ezzel uniós referenciát szerezne, így sokkal nehezebb lenne továbbra is távol tartani az európai piactól.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk20 évet sikerült visszalépni a ferihegyi vasút ügyébenA 2020-as foci-Eb is kevés ahhoz, hogy végre vonattal juthassunk ki a repülőtérre, erre legjobb esetben is még 4-5 évet kell várni.

A komoly állami segítséget élvező CRRC árbevétele közel kétszer akkora, 35 milliárd dollár, mint a Siemens és az Alstom vasúti üzletágának együttvéve (18 milliárd). A német és a francia kormány által is támogatott fúzió célja az lett volna, hogy az Airbus mintájára létrejöjjön egy, a globális piacon Kínával versenyezni képes nagy páneurópai vasúti társulás.

Kicsit furcsa helyzetbe került az Európai Bizottság, hiszen a testület elnöke, Jean-Claude Juncker korábban azt mondta, támogatja, hogy az európai cégek sikeresek legyenek a globális piacon. Ma Juncker úgy fogalmazott, hogy hiába támogatta az egyesülést a német és a francia kormány, senki sem bízhat különleges elbánásban.

Ebből a szempontból tényleg pozitív a bizottság döntése, hiszen azt mutatja, hogy a két legnagyobb tagállam két emblematikus cége sem mehet szembe az uniós versenyjogi szabályokkal. A másik oldalon viszont azt látni, hogy 

a kínai cégek Afrikától Ázsiáig sorra happolják el a megrendeléseket az európai cégek orra elől.

Az uniós fúziós szabályokat harminc évvel ezelőtt vezették be. Nagy kérdés, hogy mennyire hatékonyak még ma is ezek a szabályok, kell-e, és ha igen, miben változtatni. A bizottság azzal érvel, hogy nincs szükség módosításra, hiszen az elmúlt évtizedekben a több mint hatezer egyesülési kérelemből csak kevesebb mint harmincat nem engedélyezett az uniós testület. Ergo nem a bizottság gördít akadályt az európai cégek sikeres világpiaci szereplése elé.

Máshogy vélekednek a tagállamok. Bruno Le Maire francia gazdasági miniszter hibásnak nevezte a döntést, amely szerinte Kína gazdasági és ipari érdekeit szolgálja. Elmondta, hogy Párizs és Berlin hamarosan javaslatot fog tenni az uniós versenyjog módosítására, hogy a helyzetet ne pusztán európai, hanem globális mértékben is vizsgálja az EU versenyhatóságaként eljáró Európai Bizottság.

Joe Kaeser, a Siemens igazgatótanácsának elnöke egy január végi interjúban azt mondta, hogy a tervezett egyesülés valamennyi érdekelt hasznára válna, és az „egyetlen helyes válasz” arra a fejleményre, hogy állami irányítás alatt álló vállalatok igyekeznek terjeszkedni a nemzetközi piacon.

Azonban a Siemens nem ragaszkodik mindenáron az egyesüléshez. A német vállalat vasúti üzletága nyereséges, és a fejlődésre vannak más lehetőségek is az Alstom-fúzión kívül. Hasonlóan nyilatkozott ma az Alstom vezetője is. Henri Poupart-Lafarge a Le Figaro című lapnak ugyanakkor azt is elmondta, hogy a bizottság elutasítása rossz jel az egész európai ipar számára.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚjabb lépés a totális kereskedelmi háború feléWashingtoni idő szerint vasárnap éjfélkor életbe léptek a 200 milliárd dollárnyi kínai importra vonatkozó új amerikai vámok. Kína azonnal válaszolt.

Pénz Vállalat Alstom ICE Kína Siemens TGV Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Jandó Zoltán
2019. február 20. 12:18 Közélet, Pénz

Egy szerződés, aminek minden oldala 700 millió adóforintba kerül

Alig több mint két év alatt 56 milliárd forint ment el a kék plakátokkal és mostanában Soros György arcképével fémjelzett kampányokra.

Jandó Zoltán
2019. február 19. 15:13 Élet, Pénz

Kiszámoltuk, mennyit nyerhetsz a kaparós sorsjegyekkel

Hosszú távon még a legjobban fizető sorsjegyeknél is elveszítjük a vásárlásra költött pénzünk közel harmadát. A drágább szelvényekkel nagyobb eséllyel nyerhetünk.

Váczi István
2019. február 19. 10:06 Pénz

Talán mégsem veszett el 40 milliárd forintnyi bitcoin

A Quadriga kriptodeviza-tőzsde nemrég elhunyt alapítója évekkel ezelőtt egy podcastban beszélt arról, hogyan őrzi az ügyfelek állományához tartozó jelszót.

Fontos

Bucsky Péter
2019. február 19. 07:00 Pénz

Évi 50 milliárdot hagyunk az államnál egy ki nem használt adókedvezmény miatt

Százezrek nem élnek az szja-kedvezménnyel, pedig egy orvosi papírral évi 90 ezer forintot spórolhatnának. Aki eddig nem tette meg, öt évre visszamenőleg is kérheti.

Jandó Zoltán
2019. február 18. 06:53 Közélet

Káoszba süllyedt a kormány terve, hogy jobban szervezzék a nagy sportrendezvényeket

Nagyon úgy tűnik, hogy hiába volt rá törekvés, mégsem lesz egységes szervezési kerete és felelőse a magyarországi rendezésű nagy sporteseményeknek. Pedig lett volna logika benne.

Torontáli Zoltán
2019. február 17. 07:17 Élet

Mégis mit eszünk ennyire a Túró Rudin?

Szó szerint ízekre szedtük a kakaós masszával bevont túrórudat. Most kiderül, hogy miért van benne kukoricakeményítő, hidrogénezett olaj, vagy olyan vegyületek, mint a kálcium-laktát vagy a kálium-szorbát.