Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2017. december 25. 07:30 Élet, Tech

Ráülnél egy 700 bar nyomású hidrogéntartályra?

A Toyota egy olyan erőművet épít Kaliforniában, amely naponta 2,35 megawatt elektromos áramot és 1,2 tonna hidrogént fog termelni. Az áramot kapásból értjük, de minek a hidrogén? A japánok továbbra is nagyon elszántnak látszanak a gáz energetikai jövőjével kapcsolatban, és a hidrogénnel nagyrészt a speciális nyerges vontatóikat akarják majd meghajtani.

Régóta tudjuk, hogy a hidrogénben elvileg óriási lehetőség rejlik, de eddig sehogy sem sikerült lendületet adni a kiaknázásának. Talán éppen az elektromos autók és teherautók terjedése hozza meg az áttörést, de az is lehet, hogy a hidrogén hívői egy technológiai zsákutcában robognak.

Amióta az elektromos autók terjednek, senkinek sem kell nagyon magyarázni, hogy a sikerhez három fő technológiai problémát kell leküzdeni: az áram környezetbarát előállítását, a tárolását és a töltőhálózat kialakítását. A hidrogénnel ugyanez a helyzet, csak egyelőre még ott sem tartanak vele, mint az elektromos mobilitással. A két technológia persze összeér, hiszen a hidrogénnel hajtott jármű valójában elektromos, azzal a különbséggel, hogy a fedélzetén vitt gázból helyben állítja elő az áramot magának, az úgynevezett üzemanyagcellában.

A technológia már nagyon régóta ismert, de mivel mégiscsak egy elektrokémiai reakcióról van szó, a mai napig sokan nehezen értik. Legegyszerűbben talán úgy képzelhető el, mintha fognánk egy nagy szűrőt, és a hidrogéngázt átszűrnénk vele. A hidrogénatom egyetlen protonból és egyetlen elektronból áll, és képzeljük el, hogy a szűrőn csak a protonok tudnak átmenni. Az elektronoknak muszáj egy vezetéken keresztül, kerülőúton átjutniuk a másik oldalra, ahol oxigén van, és ahol mindez (proton+elektron+oxigén) úgy egyesül, hogy H2O, azaz víz lesz belőle. Ez egy nagyon durva egyszerűsítés, de arra jó, hogy lássuk a lényeget: az elektronokat sikerült egy vezetéken keresztül elvezetni, vagyis hidrogén felhasználásával elektromos áramot nyertünk.

Az elektromos autókban használt akkumulátorokkal (és minden elemmel) szemben az üzemanyagcellában az a vonzó, hogy ha adagoljuk bele a hidrogént, akkor az áram folyamatosan keletkezik. Amikor egy akkumulátor lemerül, akkor az elektronokat vissza kell zavarni az eredeti helyükre, ez a töltés folyamata. Az üzemanyagcellában viszont nincs ilyen kényszer, csak a hidrogéntankot kell újratölteni, ha kifogyott belőle a gáz.

A Toyota üzemanyagcellás autójának motortere. Fotó: AFP/Europress

Mivel a végtermék víz és hő, a technológia teljes mértékben környezetbarát. Elvileg. Gyakorlatilag viszont csak akkor, ha a hidrogént is környezetbarát módon állítják elő. Az ipar régóta aktív használója a hidrogénnek, főleg ammóniát gyártanak belőle vagy növényi olajokat telítenek, utóbbiból lesz a margarin, amit a kenyérre kenünk. Csakhogy a hidrogént általában földgázból nyerik. Ez azért nem jó, mert egyrészt nem szabadulunk meg a fosszilis forrástól, másrészt a földgáz közvetlenül is lehet üzemanyag, vagy előállítható belőle közvetlenül áram, így elég feleslegesnek tűnik hidrogént gyártani belőle, hogy aztán majd abból legyen áram.

A Toyota üzeme biomasszából fogja előállítani a villamos energiát, és a hidrogén a gyár mellékterméke. Ez így már környezetbarát, de az erőmű csak 1500 személyautó napi átlagos üzemeltetéséhez elegendő hidrogént fog előállítani, ezért nagy kérdés, hogy hol van a Földön annyi biomassza, amely autók millióit el tudná látni hidrogénnel.

Természetesen az lenne a legjobb, ha a hidrogént vízből nyernénk ki, mert akkor zárt lenne a kör: az anyag visszaalakulna a kezdeti állapotába. Ezzel viszont az a bökkenő, hogy jóval nagyobb energiabefektetés kell hozzá, mint amennyit az üzemanyagcellában ki tudunk nyerni. Vagyis a zárt kör folyamán sok energia megy pocsékba. Könyvtárnyi tudományos irodalma van már a vízbontással kapcsolatos fejlesztéseknek, a nyerő technológiát azonban eddig nem sikerült megtalálni.

Ha napelemből származik az áram, amellyel vizet bontanak, az jó ötletnek tűnik, de egyrészt problémás, hogy a rengeteg napelem előállításához is rengeteg energia kell, másrészt megint ott vagyunk, ahol a földgáznál: minek iktassuk közbe a hidrogént, azaz miért ne használjuk inkább a napelem villamos energiáját közvetlenül, ha van akkumulátoros autónk és energetikai hálózatunk?

Jelenleg az úgynevezett fotolitikus fejlesztések tűnnek a legígéretesebbnek. Ez (megint csak durva egyszerűsítéssel) azt jelenti, hogy a vízhez olyan katalizátort kevernek, amely lehetővé teszi, hogy a napsütés hatására, annak energiáját felhasználva beinduljon az elektrolízis, és elkezdjen termelődni a hidrogén. Az igazán jó, és üzletileg is racionális katalizátorokat azonban még nem nagyon találták meg.

Ha meg is van a hidrogén, rögtön adódik a tárolás problémája. Ez a gáz ugyanis szobahőmérsékleten és normál nyomáson nagyon nagy helyet foglal. Túl nagyot ahhoz, hogy csak úgy magával tudja vinni egy autó: egyetlen kilogramm gázhoz 12 köbméteres tartályra lenne szükség. Ezért a hidrogént jól össze kell préselni, ami azzal jár, hogy a nyomása megemelkedik, a ma kapható hidrogénüzemű autók tankjaiban többnyire 700 bart alkalmaznak. Ami a normál légköri nyomás 700-szorosa. Ez egyrészt ijesztően sok, másrészt a fizika itt sem kegyelmez, az összenyomáshoz energiát kell befektetni a hidrogénüzemben.

Milyen érzés lehet egy 700 bar nyomású hidrogéntank felett ülni egy autóban? Ettől sokan félnek, de nagyrészt alaptalanul. Tart ott a technológia, hogy a tank nem ereszti a gázt, és az autókba úgy építik be, hogy ütközésnél se tudjon megsérülni. Egyébként a hidrogén csak akkor robban, ha alágyújtanak, de ez ugyanúgy igaz a benzintankra is. Ha elkezd szivárogni, akkor az irtózatos nyomás lehet ugyan veszélyes, de ha nincs semmi az útjában, akkor a hidrogén elszisszen a környezetbe, anélkül, hogy kárt okozna. Ha pedig csak szivárog, akkor még a nyomása is veszélytelen.

A rakétákat folyékony hidrogén és folyékony oxigén reakciója hajtja, ez egy nagy erejű robbanás, de az autókban nem ez a technológia van, másrészt látszik, hogy még ez a folyamat is kordában tartható.

Egy autó tankolásánál a töltőpisztoly ráhelyezésével olyan zárt rendszer jön létre, amely szintén nem engedi ki a gázt. Ennek még annál is kisebb az esélye, minthogy egy mai benzinkúton elfolyjon az üzemanyag.

Magyarországon még nincs hidrogéntöltő, és Nyugat-Európában is országonként elég változó a lefedettség, de amint például ezen a térképen is látható, a helyzet bizonyos részeken már nem is olyan rossz. Az elektromos töltőkhöz képest a hidrogén le van ugyan maradva, de egy hidrogénnel hajtott személyautó egy töltéssel elmegy 4-500 kilométert, vagyis nem kell neki olyan sűrű kúthálózat, mint az akkumulátoros társainak. Ráadásul a töltés nem vesz igénybe több időt, mint egy benzines/dízeles járműnél, így a hálózat logisztikailag sokkal jobban illeszthető a mai benzinkúthálózathoz. Nem kell feltétlenül a munkahelyeknél vagy a lakóövezetekben sok egyedi töltőt felállítani.

A Bloomberg elemzése arra hívja fel a figyelmet, hogy a hidrogénes technológiát a japánok, élükön a Toyotával pusztán azért nyomják, mert lojálisak a hazai ipari stratégiához, amelynek régóta része a hidorgénalapú gazdaság megteremtése. Ezzel azonban lehet, hogy megint bakot lőnek, mint annak idején a Betamax nevű videórögzítési szabvánnyal, amely végül minden kapálózásuk ellenére is elbukott a VHS-sel szemben. A Toyota és a Honda mellett a nagyobb gyártók közül jelenleg a Hyundainak és a Mercedes-Benznek van kereskedelmi forgalomban kapható hidrogénes autója, de a koncepcióval szinte minden cég kísérletezik.

Azért is teszik ezt, mert a hidrogént nagyon régóta sok helyen használják már a városi buszos közlekedésben. Igaz, legtöbbször csak kísérleti jelleggel, de elég jó eredményekkel. Ebből a szempontból is érdekes, hogy a Tesla, amely nem híve a hidrogénes jövőnek, nemrég mutatta be a tisztán elektromos hajtású kamionját, és ennek kapcsán előjött az a korlát, hogy egy ilyen teherjárműnek magával kell cipelnie az akkumulátorát. Igaz, a lítium-ionos technológiák fejlesztésén is gőzerővel dolgozik az ipar, de jelenleg még problémás, hogy egy elektromos kamionnak az egyik legnagyobb terhe maga az akkumulátor.

A hidrogén ezzel szemben könnyű, a buszokon például a tartályok gyakran a tetőn vannak, ami nem csak kényelmes elhelyezés, de arra is jó, hogy az utasok ne féljenek a lábuk alatt elhelyezett 700 bar nyomástól.

Hidrogénnel üzemeltetett busz Londonban. Fotó: Wikimedia

Amerikában a Nikola nevű nemrég indult vállalkozás óriási felhajtással mutatta be a hidrogénes vontatóját, tulajdonképpen megpróbál a kamionpiac Teslája lenni. Ami egyébként azért nem rossz ötlet, mert a hidrogén használata a teherautóknál és a buszoknál tényleg racionálisabb lehet. Ha az említett rengeteg akadály ellenére sem bukik el a hidrogénes fejlesztés, akkor előfordulhat, hogy a hidrogén úgy váltja majd a teherautókban a gázolajat, mint az személyautókban az akkumulátor a benzint.

A Nikola legalább olyan nagyokat ígér, mint a maga piacán a Tesla, tíz év alatt 700 saját töltőállomással szórnák meg az Egyesült Államokat, mert tudják, hogy ez lehet a terjedés legnagyobb gátja (a Tesla sem a meglévő töltőkre engedné rá az elektromos kamionjait, hanem új hálózatot tervez építeni). A szeptemberben bemutatott Nikola kamion a fuvarozók számára talán jobb paramétereket ígér, mint a Tesla, de egyelőre mindkét vállalkozás csak az ígéretek földjén teljesít.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Tech autó elektromos autó hidrogén kamion Nikola tesla üzemanyagcella víz vízbontás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Stubnya Bence
2025. március 26. 06:01 Élet, Vállalat

Temetik az otthoni munkát, de éppen most alakul ki a mindenki számára hasznos formája

Szigorításról szólnak a hírek, pedig stabilizálódik a távmunka szerepe, és egyre inkább látszik, hogy hány irodai nappal kerülhetők el a hátrányai.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. április 2. 05:59 Vállalat

Olyasmiben látott értéket, amiben más nem, erre alapozva válna globális céggé a magyar Datapao

A magyar adatelemző cég az egyike az ezer leggyorsabban növekvő európai cégnek a Financial Times szerint. De hogyan jutottak ide?

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Gajda Mihály
2025. április 1. 17:00 Világ

Épp az ukrajnai háború árnyékában szabadulhat ki Kazahsztán az orosz függőségből

A háború kitörése után Moszkva elvárta volna Kazahsztántól a teljes együttműködést, a közép-ázsiai ország ehelyett viszont megerősítette a kapcsolatatait Kínával és a nyugati országokkal.

Tovább olvasom

Kedden hatályba lépett az úgynevezett e-pénztárgép rendelet, ezzel elindult az a jogi folyamat, amelynek végén a bolti vásárlások után a vevők már nem kapnak papírra nyomtatott nyugtát, csak ha külön kérik.

Tovább olvasom

Komoly esély van rá, hogy a kormány banki árstopot vezet be - mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy hétfői sajtótájékoztatón. A bankoknak a tavaly év végi bankszámladíjakat kellene visszaállítaniuk.

Tovább olvasom

Miközben a vámfenyegetések uralják a híreket, egyes logisztikai szakemberek szerint még ennél is súlyosabb felfordulást okozhat a kínai gyártmányú hajókra kivetendő amerikai extraadó terve.

Tovább olvasom

A harmadik legolcsóbb volt a magyarországi munkaerőköltség az Európai Unióban 2024-ben.

Tovább olvasom

Elrendelte a Brasil Államkötvény Hasznosító Zrt. kényszertörlési eljárásának megindítását a cégbíróság. A döntés még február végén született, de csak múlt héten tették közzé.

Tovább olvasom

Bucsky Péter
2025. március 29. 06:06 Podcast

Lemarad a gazdaság a népesség növekedése mögött, ha nem csökken Afrika kizsákmányolása

A nehézségekben a rossz kormányzási gyakorlatoknál is nagyobb szerepe lehet az adóelkerülésnek és az egyoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak.

Tovább olvasom

Rendkívül kevés, mindössze 5653 gyermek született februárban a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) előzetes adatai szerint. A friss statisztika illik az élveszületések számának csökkenő trendjébe, ami az utóbbi két évben kezdett kibontakozni. A csökkenő születésszámmal a teljes termékenységi arányszám is mérséklődik, a természetes fogyás pedig gyorsul.

Tovább olvasom

4,5 százalékra módosította a kormány az idei évre vonatkozó inflációs előrejelzését – jelentette be Nagy Márton csütörtökön a közösségi oldalán.

Tovább olvasom

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Tovább olvasom