Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2018. október 28. 12:34 Piac

Drágább lesz a gázolaj és a repülés, méghozzá a hajók miatt

A következő két évben a repülőgépek tankolása várhatóan jóval többe fog kerülni a légitársaságoknak egy az iparágon kívül történt változásnak köszönhetően. 2020-tól ugyanis életbe lépnek a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet*Ez az ENSZ egyik szakosított szervezete, aminek feladata többek között a kereskedelmi hajózás okozta környezetszennyezés mérséklése. új szabályai, amelyek szerint a mostaninál sokkal tisztább gázolajat kell használni a tengeri hajók üzemeltetése során. Ezt a változást végül is azért fogjuk megérezni, amikor fizetünk a repülőjegyekért, mert a hajózásban arra a dízelolajra fognak áttérni, aminek az ára erősen kötődik a repülőgép-üzemanyagokéhoz.

Az olajfinomítókban ugyanis jellemzően három különböző típusú terméket állítanak elő: a benzint, a dízelt, illetve a repülésben használt petróleumokat – e kettő az árazás szempontjából tulajdonképpen egy kategóriába sorolható – és azokat az ipari üzemanyagokat, amelyeket jelenleg a tengeri hajókba is tankolnak. Az új előírások szerint azonban a hajótársaságoknak több mint 85 százalékkal kell csökkenteniük a járműveik által kibocsátott kipufogógáz kéntartalmát*A többek között a savas esőket is okozó kén-dioxid az egyik legkárosabb kénvegyület, ami a robbanómotorok működésekor keletkezik., amit leginkább úgy tudnak elérni, ha a dízelre váltanak. Ezzel pedig hirtelen megugorhat a keresletet abban a termékcsoportban, ahova a kerozin is tartozik.

A Wall Street Journal által megkérdezett szakértők szerint az új szabályok bevezetésének egy nem szándékolt következménye lehet a repülőgépek hajtóanyagának áremelkedése, ami végül is a repülőjegyek drágulását eredményezheti. Így előzetes hatástanulmányok hiányában az árváltozás mértéke nagyon bizonytalan. Ráadásul a hajók üzemeltetői nemcsak a tisztábban égő üzemanyag tankolásával felelhetnek meg az új követelményeknek, hanem kipufogógáz-tisztító berendezések használata mellett is dönthetnek.

Egy amerikai bank, a UBS számításai szerint az európai légitársaságok nyeresége a következő évben 6, egy évvel később pedig 21 százalékkal is csökkenhet az új hajózási szabályok miatt, ha a jegyárakat változatlanul tartják. Ront a helyzeten, hogy az olaj árát eleve emelkedő trend jellemzi 2016 óta, így a repülés költségeinek egyre nagyobb részét az üzemanyagszámla teszi ki.

 

 

A finomítók pedig már most is a maximális vagy ahhoz közeli kihasználtsággal működnek, tehát nincs mozgásterük arra, hogy a termelés felpörgetésével megkíméljék a légitársaságokat az áremelkedéstől. További nyitott kérdés – amire a WSJ összeállítása nem tér ki –, hogy az autósok mit fognak mindebből megérezni a benzinkutakon.

Vélhetően ők sem ússzák meg a drágulást, korábban egyebek mellett a Bloomberg írt arról, hogy a közúti fuvarozók költségeit is emelheti a tengeri üzemanyagváltás. A Nemzetközi Energia Ügynökség nyári becslése szerint 

20-30 százalékkal drágulhat a dízel a hajózási szabványváltozás miatt.

Márpedig a személyautókba ugyanaz a gázolaj kerül, mint a kamionokba. A konkrét magyarországi árváltozás persze sok más tényezőtől is függ, leginkább attól, hogyan alakul az olaj ára és a forint-dollár árfolyam 2019-2020 fordulóján. Mindenesetre valószínű, hogy a már most is drágább gázolaj ára még inkább elszalad majd a benzinéhez képest.

Piac hajózás olajár olajpiac repülés Olvasson tovább a kategóriában

Piac

Váczi István
2019. január 8. 16:07 Élet, Piac

Hiányzik a legpontosabb légitársaságok listájáról a Wizz Air és a Ryanair

Nem szerepeltek jól azok a légitársaságok az OAG tavalyi pontossági listáján, amelyekkel a legtöbb magyar repül. Egészen pontosan hiányoznak róla.

Kasnyik Márton
2019. január 7. 18:10 Piac

Minimálbéresek nélkül 45 százalékkal magasabb lenne az átlagbér

A cégeknél a nem a lehető legkevesebbet kereső 1,02 millió alkalmazott bruttó átlagbére 493 ezer forint volt pár hónapja számításaink szerint.

Wiedemann Tamás
2019. január 7. 12:22 Pénz, Piac

Nem jött be az óriás repülő üzleti modellje, szétszerelik az ég királynőjét

Az első, tíz éve forgalomba állt A380-as gépet éppen most mentik meg az elrohadástól: szétszedik és alkatrészként értékesítik.

Fontos

Bucsky Péter
2019. január 14. 06:54 Pénz

Az itthoni átlag közel háromszorosát keresik a németországi magyarok

Eddig sosem látott adatokat szereztünk arról, hogy mennyit keres a Németországban dolgozó százezer magyar.

Kasnyik Márton
2019. január 12. 07:47 Podcast

A klientúraépítés a jóléti állam része lett Magyarországon

Utoljára a totalitárius rendszerekben osztott újra annyi forrást az állam, mint ma Magyarországon. Ez nagyon erős politikai fegyver a hatalom kezében, de a társadalom alsó harmada nem látja előnyét. Kovách Imre szociológus a G7 podcast vendége.

Kasnyik Márton
2019. január 11. 06:40 Vállalat

Ebből az ábrából kiderül, miért nem kapsz olyan könnyen béremelést, ha magyar cégnél dolgozol

Ég és föld a magyar és a külföldi tulajdonú ipari cégek termelékenysége. Nagyon kevés magyar cég lehet képes arra, hogy kitörjön a bércsapdából.