Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2017. november 10. 12:39 Piac

Az Aldi a legolcsóbb benzint akarja adni, és ezzel leginkább az Auchant támadja meg

Kétszáz méterre az egyik budaörsi Mol benzinkúttól hamarosan megnyílik az Aldi egyik első automata töltőállomása. A német diszkontlánc nem véletlenül indul el itt az új szolgáltatásával, ugyanis ez az egyik legfrekventáltabb helyen lévő áruháza. Az Aldi kút elviheti a Mol-egység forgalmának egy részét, a németek terjeszkedése miatt azonban legkevésbé mégis a Molnak fájhat a feje. A célba vett versenytárs valójában az Auchan, és paradox módon kis mértékben az OMV lehet.

Három benzinkutat épít az év vége előtt az Aldi Magyarországon, de ez csak a kezdete egy nagyobb országos hálózat kialakításának. A diszkontláncnak összesen több mint 120 élelmiszerüzlete van, ám ezek nem mindegyike alkalmas töltőállomás kialakítására, és nem is mindenhol lehet benne jó üzlet. Ausztriában, ahol 2009 óta árul üzemanyagot az ott Hofer néven futó lánc, minden harmadik-negyedik üzletre jut egy kút, ennek alapján Magyarországon elvileg legalább 30-40 töltőállomás építése lehet a cél.

A magyar benzinkútpiacot hagyományosan a Mol vezeti, és méretét tekintve egy másik ligában játszik, mint az Aldi. Az ország közel 2 ezer kútjából jelenleg körülbelül 500 van a birtokában, és az utóbbi időben ez még növekedett is. A felvásárolt Agip állomások átmatricázása például éppen most folyik.

Az Aldi egyértelműen az árat tekinti a legfőbb fegyverének, ami azt jelenti, hogy az utóbbi években legolcsóbbnak számító Auchan kutak alá akar lőni. A célközönség is ugyanaz: a kutakon az Auchanhoz hasonlóan nem lesz személyzet, nem lesz bolt, és nem lesz semmi extra. Arra ott van maga az üzlet. Kérdés, hogy az Auchan erre mit fog lépni, hiszen eddig nála is az ár volt a leginkább hangsúlyozott versenyelőny.

Az Auchan és az Aldi kutak között azonban mindenképpen lesz egy olyan különbség, amely az autósok egy kisebb részének fontos lehet. Míg az Auchan jellemzően a Moltól veszi az üzemanyagot (adott esetben mástól is rendelhet, de nem ez a meghatározó), az Aldi feltehetőleg Bécs mellől fogja hozatni az osztrák finomítású benzint és gázolajat. Ez a típusú üzemanyag jelenleg szinte csak az OMV kútjain érhető el, de ott is jellemzően inkább csak a Dunántúli állomásokon. Márpedig van egy olyan el nem hanyagolható autós réteg, amelynek tagjai szívesebben vesznek osztrák benzint. Így fura módon az Aldi még a mintegy 190 kutat fenntartó OMV árérzékenyebb vásárlóira is elszívó hatással lehet.

Ez két szempontból is pikáns helyzetet teremt, egyrészt az OMV a Spar stratégiai partnere a benzinkutaknál kialakított élelmiszerboltok építésében, másrészt az Aldi éppen az OMV-től fogja venni az üzemanyagot. Hogy ne legyen zavar, az autósoknak azt kellene majd elfogadniuk, hogy ugyanaz az osztrák benzin azért drágább az OMV-nél, mert a kutak ott nem olyan fapadosak, mint az Aldinál.

Nyitott kérdés, hogy az Aldi beviszi-e majd az osztrák benzint az ország keleti felébe, mert Százhalombattáról jóval gazdaságosabb magyar üzemanyagot vinni oda, mint Schwechatból. (Az első három kút a Dunától nyugatra fekszik, de ebből persze nem sok következik.) Ha viszont ezt nem teszi meg, akkor ezen a területen szimpla árverseny lesz.

A piac egyébként telített, pusztán keresleti oldalról nézve aligha van szükség arra, hogy a benzinkutak száma növekedjen. Ez azt is jelenti, hogy az Aldi megjelenése szükségszerűen rontani fogja a környékbeli kutak üzletmenetét.

A Lechner Tudásközpont 2015-ös adatokra épülő felmérése szerint a magyar úthálózat 75 százalékára igaz, hogy bárhol is járjon az autós, legfeljebb 8 kilométeren belül talál egy kutat. A 16 kilométeren belüli elérés aránya 97 százalék. Igaz, Tornaszentjakab lakosainak különösen figyelniük kell a benzintankra, mert nekik 37 kilométert kell autózniuk az első kútig, de ezen vélhetően az Aldi terjeszkedése sem fog változtatni.

Piac Aldi benzin benzinkút kiskereskedelem Olvasson tovább a kategóriában

Piac

Torontáli Zoltán
2018. november 12. 12:00 Piac, Világ

A szemüvegkeretek nagy része eladhatatlanul porosodik a raktárakban

Évek óta nagy üzleti ígéret a 3D nyomtatás, amely hatékonyabbá tenné a gyártást, de a technológia mögé csak most álltak be a nagy nevek.

Bucsky Péter
2018. november 12. 06:53 Piac

Évi 48 milliárd forintnyi társasági adót trükközhet ki az országból 30 magyarországi multi

Ha csak a legnagyobb multik abbahagynák a nyereség kijátszását, egy pillanat alatt 1 százalékot nőne a magyar GDP. A nagy transzferár-trükk, harmadik rész.

Wiedemann Tamás
2018. november 9. 11:00 Pénz, Piac

Rááll az elektromos autógyártásra a Volkswagen, komplett gyárakat alakít át

Hat és félmillió forint lesz a legolcsóbb elektromos Volkswagen, amely a Polo alapjaira épül és akár 500 kilométert is meg tud tenni egy feltöltéssel.

Fontos

Kasnyik Márton
2018. november 13. 12:51 Podcast

A nagy transzferár-trükközés igazi tétje

Tényleg fontos nekünk, hogy egy-egy multinacionális vállalat hogyan áramoltatja a pénzt az országok között? G7 podcast, a vendég a cikksorozatunk szerzője.

Hajdu Miklós
2018. november 13. 06:56 Tech

Adatszemüveg és virtuális valóság: szinte olyan lesz az autógyári munka, mint egy videójáték

Tablet, okosóra és hamarosan adatszemüveg egészíti ki karbantartók szerszámkészletét a magyarországi autógyárakban.

Rigó Anita
2018. november 11. 07:49 Élet

Évi tízezer gyermek születik apa nélkül Magyarországon

Nemcsak a nők, hanem a férfiak gyermekvállalási életkora is jelentősen kitolódott az utóbbi két évtizedben.