Hírlevél feliratkozás
Avatar
2019. november 6. 09:41 Pénz

Százezren lényegében lemondtak a bankszámlájukról

A cikk eredeti formájában az Mfor.hu-n jelent meg.

Nem sikerült maradéktalanul élni azzal a négy hónapos haladékkal, amelyet a pénzintézeti – banki, biztosítós, önkéntes nyugdíjpénztári és egészségpénztári – ügyfelek kaptak arra, hogy az adataikat egyeztessék a szolgáltatójukkal, ha ezt 2017. június 26. előtt nem tették meg. Míg ugyanis az azonosításra eredetileg megszabott határidőig még mintegy egymillió ügyfél nem aktualizálta az adatait, addig az Országgyűlés által október 31-re kitolt második céldátumig csak nagyjából a kilenctizedük pótolta e kötelezettségét.

Ez azt jelenti, hogy mintegy 100 ezer pénzintézeti kliens számláját zárolhatta hétfőn a szolgáltatójuk, aminek következtében például a bankszámlák egyes funkciói nem elérhetőek, ezekre a bank megbízást sem személyesen, sem pedig elektronikus csatornán nem fogadhat be.

Egészen pontosan nem lehet megmondani, hogy ez a korlátozás hány ügyfélre vonatkozik. Már csak azért sem, mert az Mfor.hu körkérdésére például a leginkább érintett kör tagjai, a nagybankok konkrét számokat nem, legfeljebb csak arányokat közöltek – azt sem mindegyikük –, így a nyilvánosan elérhető adatokból, információkból végzett a portál becsléseket.

Ezek szerint az UniCredit vállalati ügyfélkörének mintegy két százaléka, azaz 1200 cég, míg a lakossági és kisvállalati ügyfélkörének kevesebb mint egy százaléka (3 ezer) esetében nem történt meg az azonosítás a törvényben előírt határidőig.

A CIB ügyfelei mintegy 5 százalékának (ez körülbelül 2,5 ezerre tehető) van még adategyeztetési kötelezettsége.

A K&H-nál mindössze 0,5 százalék körüli azok aránya, akik még nem azonosították magukat, ez 1600-1700 klienst jelenthet.

A többi nagybank közül az OTP ügyfeleinek „túlnyomó többsége” átesett az azonosításon, a Raiffeisenének „nagyon kis százaléka” nem azonosította még magát, míg az MKB „közel teljes érintett ügyfélköre eleget tett adategyeztetési kötelezettségének”, az Erste pedig az október 31-i módosított határidőig lényegében minden olyan ügyfele adategyeztetésével végzett, akivel aktív, élő kapcsolata van.

Érdekesség, hogy a Budapest Bank (BB) lakossági ügyfeleit nem érinti az újraazonosítási kampány, mivel a jogszabály által megkövetelt adatokat (például a kiemelt közszereplői státuszt) a korábban lefolytatott ügyfél-azonosítási folyamat során a hitelintézet rögzítette. Ám az érintett, aktív vállalati ügyfeleik közül az adataikat még nem egyeztetők aránya közel tíz százalékra tehető.

Az Erste és a BB válaszában kihangsúlyozott aktív kitétel azért indokolt, mert léteznek olyan számlák, amelyeken már hosszabb ideje – akár évek óta –, nincs forgalom. Ezek száma akár a százezret is elérheti.

E tekintetben a leginkább a Takarék-csoport érintett.

Legalábbis erre lehet következtetni a szerdától már egységes univerzális hitelintézetként kinyitó Takarékbank elnök-vezérigazgatójának a Piac és Profitnak adott interjújából. Vida József szerint szeptember 18-ig százezres nagyságrendben nem történt meg az azonosítás, ez a teljes ügyfélkör mintegy 10 százalékát takarta, jellemzően a vidéki, idősebb korosztály tagjait. Az ő tájékoztatásukért a határidő előtti időszakban is mindent megtett a csoport – derült ki az Mfor.hu kérdésére most adott válaszból –, s bankfiókjaiban az utolsó napokban is aktívan tartott az ügyfelek törvény szerinti azonosítása. Ennek ellenére vannak olyanok, akik nem tettek eleget a törvényi kötelezettségüknek. Köztük lényegesen kisebb arányban vannak azon ügyfelek, akik a számlájukat, a netbankot, a bankkártyájukat aktívan használják. Mindenesetre az immár egységes Takarékbankban felkészültek arra, hogy a takarékok végső egyesülése okán elrendelt kétnapos bankszünnapot követően, szerdától fogadják az ügyfeleket, akik a számlavezető fiókjukban tudják az azonosítás után kérelmezni a zárolt számlájuk feloldását.

Fontos, hogy míg korábban nem volt szükség a személyes jelenlétre, elektronikusan (e-mailen, videohívással), valamint postán feladott levélben is el lehetett végezni a kötelező adategyeztetést, addig az ahhoz szükséges nyilatkozatokat és okmánymásolatokat október 31-ét követően már csak személyesen lehet leadni. A magánszemélyek a személyi okmányaik bemutatásával azonosíthatják magukat, a cégeknek viszont a tényleges tulajdonosok beazonosítását lehetővé tevő nyilatkozatot kell tenniük. Csak ezt követően oldhatja fel a pénzintézet a bank- és egyéb számlák zárolását.

Pénz banki azonosítás bankszámla Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Debreczeni Anna
2020. január 15. 13:03 Pénz

Készpénz vagy kártya? Hamarosan a versenytársak is rákapcsolnak

Megkérdeztük a kártyatársaságokat, mit szólnak az azonnali fizetéshez.

Stubnya Bence
2020. január 9. 17:37 Élet, Pénz

Gyilkos harcot folytatnak a biztosítok és a tech startupok a kelet-európai magánegészségügy adataiért

Technológiai startupok és biztosítók szövetkeznek, hogy kiolvassák a trendeket a magánegészségügy adataiból. Évek is eltelhetnek, mire kiderül, mi éri meg.

Váczi István
2019. december 25. 12:14 Pénz

Kibocsátás 60 millió, éves díj 3 millió, jöhet a hitelkártya?

Arany hitelkártya, drágakő berakással: van már olyan réteg, aminek semmi nem elég exkluzív.

Fontos

Jandó Zoltán
2020. január 20. 16:43 Adat

Minden kilencedik magyar háztartás késik a rezsiszámlákkal, de nem is büntetik

Öt év alatt kevesebb, mint felére csökkent a késők aránya. De még így is magas, amit az árak egyáltalán nem indokolnak.

Stubnya Bence Hajdu Miklós
2020. január 20. 06:59 Adat

Jogosan van kiakadva a kormány a gazdaságkutatókra?

A visszaesést nagyon gyengén, a lassulást általában egy fokkal jobban előre tudják jelezni. A 2004 és 2018 közötti prognózisokat kielemezve az is látszik, hogy a magyar jóslatoknak jobban hihetünk.

Fabók Bálint
2020. január 17. 06:55 Adat, Élet

A több milliárdos lopássorozat, amellyel teljesen leszámolt a Fidesz

Pár éve annyira eldurvultak a színesfémlopások, hogy vonatot, víztornyot és hidat is bontottak szét, de volt halálos áldozat is. A kormány véget vetett ennek.