Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. december 13. 08:58 Élet, Pénz

Még mindig több mint 12 milliárd márka maradt a németek párnacihájában

Éppen tizenhét évvel ezelőtt vezették be az eurót Németországban. Ennek ellenére még mindig 12,5 milliárd német márka van még a lakosság kezében – írta a Tagesschau. A német jegybank adatai szerint ebből 5,9 milliárd a papírpénz, míg 6,6 a pénzérmék – a márka és a pfennig – összege.

A legtöbb márkát az euró bevezetésének évében, azaz 2002-ben cserélték be. Ezt követően még néhány évig bármelyik kereskedelmi pénzintézeteben be lehetett váltani a márkát euróra (az átváltási árfolyam nem változott, egy euró 1,95 német márkát ér). 

Napjainkban azonban már csak a német jegybankban lehet beváltani a párnacihából, a padlásról, vagy a szekrényből előkerülő régi márkát. A jegybank adatai szerint éves szinten 70-100 millió márkát váltanak be Németországban.

Idén, december elejéig 86 millió márkát váltottak be. A legnépszerűbbek papírpénzek a száz márkások, ezt az ötszáz- és az ezer márkás követi. Érdekesség, hogy a legtöbb eurót használó országgal ellentétben Németországban nincs határideje a márka beváltásának.

Németországban a második világháborút követő felemelkedés, a „Wirtschaftswunder” (gazdasági csoda) szimbóluma volt, legalábbis a nyugat-német állampolgárok számára. A kelet-németek számára eközben a szabadság jelképe volt – mondta a jegybank elnöke, Johannes Beermann.

Az újraegyesítésben is fontos szerepe volt a márkának. 1990. július 1-jén életbe lépett határozat szerint a keleti- és a nyugat német márkát 1:1 arányban kellett átváltani.*Az újraegyesítés októberben volt.

A német márka a mai napig nem vesztette el szerepét fizetőeszközként teljes mértékben. A C&A divatmárka egyes üzleteiben például még mindig elfogadják. Igaz, ez inkább egyfajta marketing trükknek tűnik. A cég egyik szóvivője azt mondta, hogy november eleje óta, naponta 15-70 ezer márkát hagynak ott a vásárlók. A visszajárót euróban fizetik ki a vásárlóknak. A baden-würtenbergi Baiberg üdülőfaluban már régi hagyománya van a márkás fizetésnek, minden májusban az odalátogató turisták márkával is fizethetnek a boltokban és az éttermekben.

Az Európai Bizottság tavaly novemberi felmérése szerint egyébként a németek megbarátkoztak az euróval. A bevezetéskor hiába csúfolták „teurónak” (drága euró), a megkérdezett németek 81 százaléka ma már elégedett az közös uniós pénzzel.

Élet Pénz jegybank német márka németország Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Avatar
2020. február 21. 17:31 Élet

Akár egy honlap színeivel is befolyásolhatják, hogy hová tesszük a pénzünket

Megvizsgálták kutatók, és működik. Apróságokkal lehet hatni a legfontosabb döntéseinkre.

Stubnya Bence
2020. február 20. 12:26 Élet

A titokban szivárogtatott metán miatt még jobban rombolja az éghajlatot az olaj- és gázipar

A metán természetes módon és a földgáz kitermelése közben is a légkörbe kerülhet. Egy új tanulmány szerint jelentősen alulbecsültük az olajipar szerepét.

Torontáli Zoltán
2020. február 19. 17:07 Élet, Világ

Olyan, mintha szó szerint a kénköves pokolban lenne a munkahelyed

Az indonéziai kénbányászok joggal pályázhatnának a világ legrosszabb munkahelye címére.

Fontos

Bucsky Péter
2020. február 23. 07:12 Adat

Térképre raktuk az összes játszóteret Európában, Magyarország egész jól áll – FRISSÍTVE

Az országon belül nagyok a különbségek, és bár a fideszes településeken egy leheletnyivel több a játszótér, erre a kérdésre nem sok hatása van a családpolitikának.

Kasnyik Márton
2020. február 22. 07:16 Podcast

Palócz Éva: A fiatal generáció hadra fogható része elveszett az ország számára

G7 Podcast! A vendégünk a Kopint-Tárki vezérigazgatója, aki szerint a magasabb bérek két úton is termelékenyebbé tehetik a magyar cégeket: a gyengébbek lehúzzák a rolót, a jobbak előremenekülnek.

Fabók Bálint
2020. február 21. 06:53 Vállalat

Bolti dolgozóik mesélik el, hogy miért ilyen irdatlanul hatékony az Aldi és a Lidl

Ha nincs elég forgalom, egyszerűen hazaküldenek valakit. A magyar bevásárlást teljesen felforgató diszkontok egészen máshogyan működnek, mint a hagyományos áruházak, a dolgozóikkal beszéltünk a különbségekről.