Hírlevél feliratkozás
Vonyó Tamás
Gazdaságtörténész, fő kutatási területe a világháborúk gazdaságtörténete, illetve azok hatása az európai gazdaságok hosszútávú fejlődésére.

Ha a magyarok ma nyugati szinten élnének, az maga lenne a történelmi csoda

2021. december 6. 06:36

A fejlett Nyugathoz történő felzárkózás a reformkor óta a magyar társadalom és tágabban Közép-Európa népeinek legfontosabb reménysége volt. A dualizmus korától kezdve a mindenkori politikai elit vízióit, függetlenül a Nyugathoz való viszonyától és politikai irányultságától, a Nyugat „utolérése” határozta meg. Erre építette Magyarország is a társadalmi-gazdasági modernizációját.

Az elitek a felzárkózás elmaradására az előzmények miatt nem is tekinthettek másképp, mint a politikai hatalom és „a rendszer” kudarcára.

De miközben a nyugati orientáció kulturális és társadalmi szempontból érthető, növekedéselméleti és gazdaságtörténeti vonatkozásban a nyugati mérce és a felzárkózás realitása korántsem magától értetődő.

Habár relatív gazdasági lemaradásunk nemzetté válásunk kezdete óta a közbeszéd tárgyát képezte, annak okairól objektív tudományos vita az 1970-es évektől és különösen a rendszerváltás éveiben bontakozott ki. Ekkor vált domináns felfogássá mind nyugati, mind kelet-európai közgazdászok között, hogy a felzárkózás (konvergencia) – intézményi feltételek teljesülése esetén – a nemzetgazdaságok fejlődésében természetes folyamat és reális elvárás. Így ennek magvalósulásában, illetve hiányában mérhető a gazdasági rendszerek és gazdaságpolitikák hatékonysága.

Térségünkben a mai napig általános ez a megközelítés, pedig ez a feltételezés ma már sem elméleti, sem empirikus szempontból nem megalapozott.

Globális divergencia kevés kivétellel

Az országok fejlettségét ma is egy főre jutó GDP-ben, illetve az iparosodottság szintjében mérjük, mint ahogy a nyolcvanas évektől mind nyugati (Paul Bairoch, Angus Maddison), mind hazai (Erlich Éva) közgazdászok tették. Csakhogy ezek az összehasonlító adatok az iparosodott országokra ma már legalább az 1800-as évekig rendelkezésre állnak, az 1960-as évektől pedig a világ egészét lefedik. Ezekből a rekonstruált statisztikákból pedig egyértelműen kirajzolódik, hogy

az elmúlt kétszáz év globális gazdasági sztorija a divergencia – nem a konvergencia – volt.

A gazdaságtörténészek ezt a jelenséget „nagy divergenciának” nevezik.

A fejlett nyugati országok között a második világháború utáni évtizedekben megfigyelhető felzárkózási dinamika történeti perspektívában kivételesnek számít, és más térségekben nem érvényesült. Periférikus régiókban a centrumországok termelékenységét megközelítő felzárkózásra nagyon kevés példát említhetünk: Skandináviának a 20. század elején, Olaszországnak és Spanyolországnak, Finnországnak és Írországnak, valamint Japánnak és a kelet-ázsiai kistigriseknek a 20. század második felében sikerült. Ezen országok fejlődését rendkívül kedvező feltételek segítették, és az összlakosságuk a világ népességének mindössze néhány százalékát adja.

A teljes és tartós felzárkózás még ritkább. Az olasz és spanyol gazdaságok a kilencvenes években majdnem elérték a német, francia vagy brit munkatermelékenységet, azóta viszont alaposan visszaestek. Japán, Korea, Tajvan, Hongkong és Szingapúr a magas munkaerőráfordítás miatt közelítették meg az egy főre jutó amerikai GDP-t. De ezen országok egyikében sem haladta meg soha az egy munkaórára jutó hozzáadott érték az USA-ban mért értéknek még a hetven százalékát sem.

Legkorábban a 18. századtól az 1970-es évekig majd minden periféria visszaesett gazdasági fejlettségben a Nyugathoz képest. Afrikában, Ázsia és Latin Amerika nagy részében a visszaesés drasztikus mértéket öltött.

Európában kelet-nyugati relációban sem konvergenciáról, sem divergenciáról nem beszélhetünk. Való igaz, hogy térségünk egyik országában sem volt a fenti példákhoz hasonló sikeres felzárkózás. Ugyanakkor

nem is estünk jelentősen vissza a hagyományosan legfejlettebb észak-nyugat európai államokhoz képest.

Annak fényében, hogy Kelet-Európa fejlődését pusztító háborúk és megannyi forradalom hátráltatta, ez globális viszonylatban komoly történelmi eredmény.

Gyakran hivatkozunk a nagy népességű feltörekvő országok növekedési dinamikájára, de Kína vagy India az elmúlt évszázadban soha nem közelítették meg Kelet-Közép-Európa gazdasági fejlettségét (jól látszik ez az egy főre eső bruttó éves GDP-n), és még ma is távol vannak ettől.

Új növekedéselméletek, új gazdaságföldrajz

Az empirikus eredmények mellett az elméleti kutatásokban is forradalmi megújulás történt. Az 1960-as évekig domináns modernizációs elméletek a strukturális elmaradottságban növekedési potenciált feltételeztek. Eszerint: minél elmaradottabb egy ország, annál gyorsabb növekedést érhet el a fejlett iparágak meghonosításával és az ipari foglalkoztatás arányának növelésével. A feltörekvő országok pedig a már iparosodott gazdaságok fejlődési pályájának lemásolásával érhetik el a felzárkózást.

A nyolcvanas évekre uralkodóvá vált neoklasszikus növekedési modell már a technológiai fejlődésben jelölte meg a növekedés motorját. Kelet-Európában ekkor az összehasonlító gazdaságtan lett meghatározó, amelyet hazánkban leginkább Kornai János munkáiból ismerhetünk. Mivel ez az elméletrendszer is központi szerepet tulajdonított az innovációnak és a technológiai hatékonyságnak, neoklasszikus közgazdászokhoz hasonlóan az intézményi reformokban és a gazdasági nyitottságban látta a sikeres felzárkózás zálogát. Mindkét iskola feltételezte, hogy mind az innováció, mind az intézmények függetlenek a nemzetgazdaság erőforrásaitól, így azok a gazdasági fejlődés kívülről ható (exogén) tényezői.

Az elmúlt évtizedek elméleti eredményei ezeket az axiómákat döntötték le, és így megrendítették a közgazdászok hitét a konvergencia-hipotézisben.

Az „új növekedéselméletek” szerint az innováció és annak alkalmazhatósága nem független a felhalmozott erőforrásoktól, különösen a humántőke mennyiségétől és koncentrációjától.

A huszadik században a világpiacokon versenyképes ipari szabadalmak zöme a legnagyobb fejlett országokból származott. Az ott kifejlesztett technológiák viszont a feltörekvő gazdaságokban kevésbé, a legszegényebb térségek adottságai között pedig egyáltalán nem alkalmazhatóak.

Empirikus kutatások bizonyítják, hogy a hatvanas évektől a technológiai fejlődésből származó termelékenységnövekedés a tőkegazdag országokban összpontosult. Az „új gazdaságföldrajz” a telepítő tényezők jelentőségét emelte ki, melyek következében egyes gazdasági szektorokat más-más fejlődési dinamika jellemez. Míg a feldolgozóipar globális termelési láncokat épített ki, addig a csúcstechnológiai ipar és a modern piaci szolgáltatások a legfejlettebb agglomerációkban koncentrálódnak.

Ezen elméletek ismeretében könnyebben megérthetjük, hogy a felzárkózással kapcsolatos várakozásaink miért nem teljesültek. Miközben a tudásgazdaság ágazatainak fejlődését térségünkben a világpiaci centrumoktól való távolság és megfelelő tudásbázis hiánya hátráltatta, a globalizáció eredményeképp az ipari működőtőke és technológia beáramlása együtt járt a képzett munkaerő és az innovációra képes humántőke kiáramlásával.

Ez a kettősség magyarázza, hogy

lemaradásunk az európai integráció által biztosított versenyelőnyök és növekedési potenciál ellenére megmaradt.

Emellett fontos az intézmények szerepe: ám az „új intézményes gazdaságtan” szerint azok is a gazdasággal együtt fejlődnek, és így legalább annyira eredményei, mint feltételei a modernizációnak.

A fenntartható növekedés reálisabb cél, mint a felzárkózás

Nem egyértelmű az sem, hogy mit értünk felzárkózás alatt. Az országok gazdasági fejlődését a közelmúltig csak makrómutatókkal mértük, de az elmúlt tíz évben nagy előrelépés történt a társadalmi egyenlőtlenségek összehasonlító kutatásában is. A tőke- és technológiaimportra, valamint a globális munkamegosztásra épülő növekedés a 19. századhoz hasonlóan ma is növekvő jövedelmi és vagyoni egyenlőtlenségeket eredményez.

Összehasonlító adatbázisokból kiszámítható, hogy a nemzeti jövedelem bővüléséből 1989 és 2018 között a visegrádi országokban a társadalom leggazdagabb egy százaléka hasonló arányban profitált, mint a lakosság szegényebb fele. A balti országokban ez az arány még rosszabb, Dél-Kelet-Európában pedig az alacsony jövedelműek életszínvonala a rendszerváltás óta nem is nőtt jelentősen.

A gazdaságtörténeti és gazdaságelméleti eredmények tanulsága, hogy

a fenntartható növekedés reálisabb cél, mint a felzárkózás.

További fejlődésünk két sorskérdése, hogy képesek leszünk-e modernizálni tudásbázisunkat, és ezzel bővíteni a tudásgazdaságot, valamint hogy lesz-e olyan társadalmi modellváltás, amely a szélesebb tömegeket bevonja a modernizáció folyamatába és részesíti annak hasznából. Ennek feltétele nem a rendszer- hanem az értékváltás.

A rendszerváltó kelet-európai elitek többsége a munkaalapú tőkés társadalmat tartja követendőnek. Ebben a 19. századi filozófiában a társadalom birtokviszonyokon alapul, a gazdasági fejlődés motorja pedig a „bővített újratermelés”, vagyis az erőforrások és munkaerő növekvő felhasználása.

Nyugaton ezt felváltotta az érték- és tudásalapú társadalom modellje, amelyben a társadalom értékközösség, a fejlődés legfontosabb tényezője pedig a tudás. Utak, gyárak és stadionok helyett modern iskolákat építeni, munkások helyett innovátorokat nevelni nem akkor fogunk, ha száz év után tizedszer is rendszert váltunk, hanem amikor leszámolunk elavult érték- és normarendszerünkkel.

A G7 Holnap Felzárkózás sorozatának szerkesztője Bogár Zsolt és Simon Andrea.

G7 Holnap

Lukács András
2023. augusztus 22. 17:01 Élet

A lényegről kellene beszélni akkor is, amikor a közlekedésről beszélünk

A létünket veszélyeztető klíma- és környezeti válsághoz való alkalmazkodáshoz a városi közlekedést is alapvetően át kell alakítani.

Bogár Zsolt
2023. augusztus 9. 16:23 Élet

Varázsolj kis cilinderből nagy nyulat!

Klímasemlegesség, e-mobilitás, kapacitásszegény infastruktúra - ezek a városi közlekedés problémái.

Vargha Márton
2023. július 25. 16:22 Élet

Klubtagságival lehessen közlekedni a városban!

A sofőr nélküli autók korában a város nyújtotta szolgáltatássá alakulhat a közlekedés, amelyért használatarányos klubtagsági díjat kell fizetni. Bár mindez távolinak tűnhet, ideje lenne rá felkészülni.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.