Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2021. június 13. 07:24 Élet

Sok tanárt újításra sarkallt a digitális oktatás

A tanárok az elmúlt két tanévben kivétel nélkül kénytelenek voltak nyitni a digitális pedagógia felé, sokuk azonban nemcsak az online oktatás minimális feltételeinek igyekezett megfelelni, hanem komolyabb módszertani fejlesztésbe fogott. A magyar alapítású Hashtag.school a játékosítás (angol szakszóval élve gamification) módszertanát használó rendszert és képzéseket nyújt pedagógusoknak, amelyek iránt a nehéz időszak ellenére is komoly érdeklődés mutatkozott. A tanárok tapasztalatai szerint az itt tanult újításokkal és a Hashtag.school rendszerével erősíteni tudták a diákok motivációját, a tanulással járó stressz pedig enyhült, összességében tehát az iskolába járás élménye jelentősen javult.

Vannak olyan tanárok, akiket inspirált az online tanítás

Az internetes tanítás gyors bevezetésével a pedagógusok egyik napról a másikra elvesztették az addigi, akár évtizedes rutinjukból adódó fogódzókat a munkájuk során. Ez sokuk számára egyszerre volt kétségbeejtő és inspiráló is, mivel a nehézségek mellett páratlan lehetőség adódott az újdonságok kipróbálására néhány, a Hashtag.school rendszerét használó tanár véleménye szerint. Sok kollégájuk persze az online oktatás időszakában is ragaszkodott a jelenléti rendszerben alkalmazott módszerekhez, mások azonban próbáltak alkalmazkodni az megváltozott körülményekhez, miközben rácsodálkozhattak, hogy a különböző platformoktól kezdve feladatbankokig mennyi új eszközhöz nyúlhatnak a tanítás során.

Annak, aki ebbe belekóstolt, teljesen átalakulhatott a tanításhoz való hozzáállása.

– mondta el Kovács Zsuzsa, aki a brüsszeli I. számú Európa Iskolában kezdte a Hashtag.school rendszerét alkalmazni. Az értékelés játékosítása eleinte ugyan jelentős többletterhet ró a tanárokra, a feladatok és a tanmenet kidolgozása mellett a diákok a kezdetekben gyakran némi technikai segítséget is igényelnek, de a későbbiekben a tapasztalatok szerint már nem jár sokkal több tanári munkával a hagyományos módszerek alkalmazásához képest.

Fontos hangsúlyozni, hogy a játékosítás módszerei egyáltalán nem kötődnek az online oktatáshoz – a Hashtag.school rendszerét évekkel ezelőtt fejlesztette Prievara Tibor angoltanár az Apáczai Csere János Gyakorló Gimnáziumban és a Madách Imre Gimnáziumban, és az általam megkérdezett tanárok közül többen is már a járvány előtt elkezdtek vele megismerkedni. A kényszerű digitalizáció mindenesetre kétségtelenül erős löketet adott az újítások terjedésének, ami a Hashtag.school rendszerébe felvitt feladatok mennyiségén is jól látszódott.

Megszűnik a jegyek átlagával kapcsolatos szorongás

A rendszer egyik fő előnye, hogy leveszi az osztályzatokkal kapcsolatos feszültség terhét a diákok válláról, akik ahelyett, hogy jegyeket kapnának egy-egy felelet vagy dolgozat után, pontokat gyűjthetnek az elvégzett feladatokkal, hasonlóan a videojátékokban megszokottakhoz. Persze muszáj a jól ismert ötfokú skálán is osztályozni a gyerekek teljesítményét, ez a tanulási időszakok végén történik meg, amikor előre felállított szintek szerint, az addig gyűjtött pontok alapján hagyományos jegyek járnak.

A gyerekek folyamatosan építhetik a pontjaikkal az osztályzatukat. Így egy témakörön belül csak javítani lehet vagy szinten maradni. A gyerekek jellemzően túlteljesítik az ötöshöz szükséges szintet, ezért  van egy pluszpont-rendszer, ahol – mint egy megtakarítási számlán – gyűjthetik az extra pontokat, amiket fel tudnak használni az osztályzáskor, hogy kijavítsák a kevésbé sikerült témakörökben szerzett jegyeiket. Mentesülnek így a stressztől, nemcsak a gyengébb, de a jó tanulók is

– mesélte szintén Kovács Zsuzsa. A hagyományos osztályozási rendszer ugyanis komoly feszültségforrás lehet a diákok számára, főleg azoknak, akik igazán jól tanulnak: az ötös vagy ahhoz közeli átlag fenntartása egy tanéven keresztül rendkívül nehéz és stresszes feladat. Ehhez képest a pontgyűjtési szemlélet lehetővé teszi az újrapróbálkozást vagy egy rosszul sikerült feladat kiváltását egy másikkal, ami az adott tanulóhoz esetleg testhezállóbb.

Ez a rugalmasság osztja meg talán a leginkább a pedagógusokat a rendszerrel kapcsolatban. Palyáné Berki Éva, a XIV. kerületi Teleki Blanka Gimnázium matematika-kémia szakos tanára kérdésemre elmondta, hogy a kritikusok többnyire attól tartanak, hogy a Hashtag.school szerint elért osztályzatok végső soron nem tükrözik majd vissza reálisan a gyerekek tudását. A tanárnő szerint ugyanakkor

ha egy feladatot megcsinál valaki ötször, mert eleinte elrontotta, akkor végül csak megtanulja az anyagot.

A feladatok közötti választás lehetősége is mérsékli a tanulók által az iskolában átélt stresszt. Így bár a tanár határozza meg a célt, a feladatokat, a tanulási útvonalat a diákok maguk alakítják ki.

Nem tiltott, hanem elvárt a telefonozás az órán

A jelenléti tanítás visszatértével várhatóan megmaradnak az alternatív módszerek az azokra átállított osztályokban. Bár a Hashtag.school rendszerében csak az értékelés játékosított, a tanárokat motiválja, hogy párhuzamosan az órák és a feladatok is egyre izgalmasabbak legyenek. Sokan használják a cég tananyagszerkesztőjét is digitális feladatok létrehozásához. Manapság már nem meglepő, ha a tanár kifejezetten arra biztatja a diákokat az órán, hogy vegyék elő a telefonjukat, és nézzenek utána valaminek az interneten, vagy oldjanak meg egy feladatot.

A mai gyerekeket, akik pár másodperces Tik-tok videókon szocializálódnak, egyre nehezebb a hagyományos keretek között motiválni – mondja Prievara Tibor. A Hashtag.school gamification rendszere egy izgalmasabb keretet biztosít az értékelésre, ami a tehetséges diákot is arra sarkallja, hogy még tovább fejlődjön, de a lemaradó, esetleg valamilyen tanulási problémával küzdő tanulókat is beszippantja. Rengeteg lelkes és nyitott tanárral találkoztak a Hashtag.schoolnál az utóbbi hónapokban, akik hajlandóak változtatni azért, hogy élményközpontúbbá tegyék az oktatást, motiváltabbá a diákokat.

Visszatérve az eszközellátottságra, Palyáné Berki Éva tapasztalatai szerint mostanra már a szerényebb hátterű gyerekek is rendelkeznek okostelefonnal, a jobban szituáltak körében pedig a gyakori a korlátlan mobilinternet-előfizetés. A megkérdezett tanárok azt is elmondták, hogy az infokommunikációs eszközök alkalmazása egyre erősödő szakpolitikai elvárás. Így manapság már nem meglepő, ha a tanár kifejezetten arra biztatja a diákokat az órán, hogy vegyék elő a telefonjukat, és nézzenek utána valaminek az interneten, vagy indítsanak el a játékosított oktatáshoz kapcsolódó szoftvereket. Azokban az osztályokban pedig, ahol tanulni szeretnének a gyerekek, lényegében akkor sincs probléma, amikor a telefonokat el kell tenniük.

Persze ideális esetben mindez az iskola által biztosított tableteken történne, erre viszont egyelőre még csak elvétve, leginkább alapítványi támogatások esetén akad lehetőség. Sőt, az intézményi háttér olyannyira nincs felkészülve a technikai újításokra, hogy a fizetős online szolgáltatások díjait sokszor a tanárok állják a saját fizetésükből, esetleg a szülőkkel összefogva teremtik elő az anyagi feltételeket.

Szeretik a gyerekek, néhányan azonban a dolgozatokban hisznek

A gyerekek körében nagy a Hashtag.school támogatottsága a tanárok tapasztalatai szerint, de akad kivétel is, akinek inkább a hagyományos osztályozásra, a dolgozatokra van igénye. Abban viszont egyetértés mutatkozik a diákok között, hogy a klasszikus témazárókra való felkészülés eredménye nem eredményez tartós tudást, a lexikális felkészültség átértékelődött már az iskolások körében is. A játékosítás mindenesetre a gyengébb tanulóknak is kedvez, akik a feladatok közül a könnyebbeket választva, és azokból többet megcsinálva zárkózhatnak fel. A rendszerrel kapcsolatos szülői visszajelzések is döntően pozitívak, és a megkérdezett tanárok rendre arról számoltak be, hogy a kollégáik is egyre inkább érdeklődnek a játékosítás iránt – igaz, azt is hozzátették, hogy nem minden tanárnak illik az egyéniségéhez.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk„Nem a 24., hanem már nagyjából a 28. órában vagyunk a természettudományos tanárhiány problémájával"A Szabó Szabolcs Alapítvány a természettudományos tanárhiányt látja a magyar oktatási rendszer egyik legnagyobb problémájának. A heti G7 Podcastban erről és a lehetséges megoldásokról beszélgettünk.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet gamification hashtag.school játékosítás oktatás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Vámosi Ágoston
2025. április 9. 06:06 Élet

Szinte az egész országot letarolták a hajnali fagyok, óriási a kár a gyümölcsösökben

Csak a Nyugat-Dunántúl úszta meg, máshol a gyümölcsfák virágai nem bírták a fagyokat. Olyan gazdával is beszéltünk, akinél 60-80 százalékos a kár.

Stubnya Bence Torontáli Zoltán
2025. április 3. 17:00 Élet, Közélet

A köztéri ivás lett a kocsmák fő versenytársa, és ezen nem segít a kocsmaprogram

Egyre gyakoribb, hogy a lakossági panaszok miatt az önkormányzatok fellépnek a boltok előtti italfogyasztás ellen, de egy dohányboltnak már nem lehet megtiltani, hogy éjszakai szeszforrás legyen.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Fontos

Hajdu Miklós
2025. április 11. 14:39 Pénz, Világ

Az egész világ megérzi, ha meginog a bizalom a dollár és az amerikai államadósság iránt

Válsághelyzetekben eddig dolláreszközökbe, amerikai kincstárjegyekbe menekültek a befektetők, most azonban egészen mást látunk, ami megkérdőjelezi az eddigi viszonyítási pontokat.

Stubnya Bence
2025. április 11. 10:34 Adat, Pénz

Márciusban csaknem ötödével drágultak a fővárosi lakások, és ez már az enyhülés

Országosan több mint 10 százalékkal drágultak az ingatlanok az egy évvel korábbi szinthez képest, és a bérleti díjak emelkedése is lassul.

Stubnya Bence
2025. április 10. 15:47 Vállalat

A Continental egyetlen veszteséges hazai cégét is elérheti a cégcsoport átszervezése

A cégcsoport átszervezése már idén elkezdődne az autóipari üzletág leválasztásával, jövőre ezt követné a Contitech eladása vagy tőzsdei bevezetése.

A világ sok országában óriási a megkönnyebbülés azt követően, hogy Donald Trump amerikai elnök 90 napra felfüggesztette a szerdán életbe lépett „kölcsönös" vámok alkalmazását, és Kínát leszámítva ehelyett csak a szombaton életbe lépett 10 százalékos alapvám marad érvényben. Bár ez sem kevés a kiinduló állapothoz képest - ráadásul az ágazati, például autóipari vámok érvényben maradtak -, érdemes megnézni, mely országok nyernek a legtöbbet a szerda esti Trump-bejelentéssel.

Tovább olvasom

Mészáros R. Tamás
2025. április 10. 10:25 Világ

Nagy a fellélegzés, de így is marad bőven az amerikai vámokból

A szerdán életbe lépett vám megfeleződik az EU-val szemben, az ágazati tarifák azonban maradnak, Kína pedig még durvább sarcot kapott.

Tovább olvasom

Hajdu Miklós
2025. április 10. 06:08 Adat, Közélet

Az egy lábon álló gazdaság doppingolásával fordul rá a választásokra a kormány

Példátlanul hosszú ideje a fogyasztás a magyar gazdaság egyetlen húzóereje, és a gazdaságpolitika ennek további erősítésére koncentrál.

Tovább olvasom

Schaffhauser Tibor
2025. április 9. 17:20 Világ

Sokat veszíthetünk azzal, hogy még mindig nincs uniós klímacél 2040-re

Középtávú cél nélkül nehezebb a klímaátmenet, pedig a magyar elemzések szerint is megérné a gyorsabb átállás a kibocsátásmentes gazdaságra.

Tovább olvasom

Legalább 104 százalékosra emelkedtek szerdán az Egyesült Államok kínai termékekre kivetett vámjai a 34+50 százalékos emelés életbe lépése nyomán. A CNN számítása szerint a tényleges terhelés ennél is magasabb, az USA teljes kínai importjára vetítve átlagosan 125 százalékos.

Tovább olvasom

Lemondott az inflációkövető áremelésről a kormány nyomására a távközlési piac három meghatározó szereplője és a vezető kereskedelmi bankok is, hogy elkerüljék az élelmiszer-kiskereskedelemben bevezetett árrésstophoz hasonló szektorális intézkedéseket.

Tovább olvasom

Féléves mélypontra süllyedt a magyar háztartások állampapír-állománya februárban, miközben jelentős pénz áramlott a befektetési alapokba – írta a Bank360.hu a Magyar Nemzeti Bank friss adatait elemezve.

Tovább olvasom

Pletser Tamás
2025. április 8. 14:36 Pénz

Az arany lehet a menekülőeszköz Trump gazdaságpolitikája elől

Az arany a turbulens politikai és gazdasági idők legjobb befektetése, mivel értékállósága miatt véd a leértékelődéssel szemben.

Tovább olvasom

A vártnál alacsonyabb lett a márciusi infláció. A statisztikai hivatal adatai szerint a fogyasztói árak éves összevetésben 4,7 százalékkal emelkedtek a harmadik hónapban, miközben szakértők 5 százalékos mutatót jósoltak.

Tovább olvasom

Bucsky Péter
2025. április 8. 06:05 Adat, Közélet

Nem az árrés nagysága dönti el, kit kényszerít árcsökkentésre a kormány

Ha ismét le kell győzni az inflációt, akkor az sem baj, ha emiatt a fapados megoldások irányába kénytelenek mozdulni a kereskedők és a szolgáltatók.

Tovább olvasom