Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. július 15. 10:27 Élet

Mesterséges intelligencia alkotja meg az új parfümöket már több cégnél is

Elsőre talán azt gondolhatnánk, hogy az új, gyakran egyénre szabott illatok megalkotásával foglalkozó parfümőrök az utolsók között vannak, akiknek a munkáját kiválthatják a gépek, a jelek szerint azonban már ez is megoldható.

Ahogy a BBC írja, a hollandiai Bredában a ScenTronix egy „algoritmikus parfümüzletet” nyitott, ahol a mesterséges intelligencia segítségével bárki egyénre szabott illatokhoz juthat. Ehhez először olyan kérdésekre kell válaszolni, mint hogy milyen környezetben nőtt fel és hogyan látja saját szerepét az életben, majd hét percen belül el is készül ötféle parfüm 30 euróért cserébe. (És ha valamelyik megtetszik, nyilván nagyobb mennyiségben is lehet belőle vásárolni.)

A cég társalapítója elismeri, hogy sokan idegenkednek attól, hogy olyan parfümért fizessenek, amelyet előtte értelemszerűen nem tudnak megszagolni. Ezen azzal igyekeznek segíteni, hogy az üzletben van egy tanácsadó szakemberük.

Az azonban ma még jóval gyakoribb, hogy az iparágban dolgozó vállalatok az új illatok létrehozásának köztes állomásainál alkalmazzák a mesterséges intelligenciát, de a végső szót a parfümőrök mondják ki. Az ágazat egyik meghatározó szereplője, a svájci – Magyarországon, Makón is termelő – Givaudan Frangrances tavaly állította szolgálatban a Carto névre keresztelt programot, amely gépi tanulással (azaz lényegében minden számára elérhető releváns információt felhasználva) tesz javaslatokat az összetevők új kombinációjára. Van miből dolgoznia, mivel a vállalat illatanyagok hatalmas tárházával rendelkezik.

Ez sokkal hatékonyabb, mintha a parfümőrnek táblázatokból kellene kikeresnie a szerinte megfelelő összetevőket. De így sem kell lemondania az irányításról, a Carto érintőképernyős felületén ő is létrehozhat teljesen új illatkombinációkat.

A parfümőr 1500 összetevőből választhat, és anélkül készítheti el a parfümöt, hogy egyetlen egyet is meg kellene érinteni. Így hatékonyabban dolgozhat, és nem kell folyton belenéznie a jegyzetfüzetébe

– mondta a BBC-nek a Givaudan alelnöke, a cég parfümőriskolájának igazgatója.

A német Symrise az IBM Research-csel társulva hozta létre a Philyra névre keresztelt programot, amely az illatanyagokon kívül a vevők adatai alapján hoz létre új illatokat. A betanítása állítólag sok szempontból hasonlóan ment végbe, mint a profi parfümőröké, akik gyakran tíz évig tanulnak, míg saját alkotásokat hoznak létre. Nem elhanyagolható különbség persze, hogy a mesterséges intelligenciának nincs szaglása, így természetesen mindent kódsorok formájában kellett bevinni. Például azt, hogy általában bizonyos típusú összetevők milyen aránya megfelelő.

Így is voltak látványos melléfogások, de a mesterséges intelligencia esetében ez nem meglepő. Egy idő után aztán elkezdtek jönni az eredmények, tavaly egy brazil kozmetikai vállalat már piacra is dobott egy a német céggel közösen létrehozott parfümöt.

A tapasztalatok szerint egyébként a mesterséges intelligenciát ezen a téren a vakfoltok megszüntetésére lehet a legjobban használni, hogy olyan kombinációkat hozzon létre, amelyekre addig senki sem gondolt. Hogy aztán ez mennyire kellemes, azt majd eldöntik a parfümőrök és végső soron a vásárlók.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA mesterséges intelligencia még inkább legyőzhetetlenné teszi a kaszinókatA legfejlettebb adatelemzési és viselkedés-előrejelzési módszerekkel azonosítják a pénzes, kockáztató hajlamú játékosokat. Akik nem ritkán függők.

Élet IBM mesterséges intelligencia parfüm Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Hajdu Miklós
2020. október 22. 12:17 Élet, Vállalat

Sokkal könnyebb olyan munkahelyre bejutni, ahol már dolgozik egy évfolyam- vagy szaktárs

Az egyetemisták nagyon jól segítik egymást a pályakezdésnél.

Torontáli Zoltán
2020. október 21. 13:47 Élet

A magyar fiatalok gyors ütemben közelítenek Nyugat-Európához

A magyar fiatalok gondolkodása a tipikus élethelyzetekről már csak körülbelül 12 éves csúszásban van Nyugat-Európához képest.

Stubnya Bence
2020. október 20. 16:43 Adat, Élet

A természeti erőforrások felélése árán nőtt a magyar gazdaság

Európa-bajnokok voltunk az erőforrások felhasználásában, miközben lebetonoztuk az országot a régiós átlagnál alacsonyabb gazdasági növekedésért cserébe.

Fontos

Kasnyik Márton
2020. október 25. 16:09 Adat

Többen élnek rosszabbul a járvány miatt, mint azt az adatokból elsőre gondolnánk

Első ránézésre úgy tűnhet, mintha ugyanannyian dolgoznának, mint a járvány előtti időben. De a változatlan számok mögött rosszabb minőségű munkahelyek vannak.

Fabók Bálint
2020. október 24. 17:09 Adat

Aggódunk a környezetért, csak fizetni ne kelljen érte

A klímaváltozás nincs az ország legfontosabb problémái között a magyarok többsége szerint, és kevesebben fizetnék meg a környezetvédelem árát, mint a 90-es években.

Bucsky Péter
2020. október 23. 07:06 Közélet

Kevesebb a hajléktalan, de egyre reménytelenebb a helyzetük

Az utóbbi évek gazdasági fellendülése során viszonylag sokan törtek ki a hajléktalanságból, a hátramaradók viszont egyre idősebbek és rosszabbul képzettek.