Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. július 15. 10:27 Élet

Mesterséges intelligencia alkotja meg az új parfümöket már több cégnél is

Elsőre talán azt gondolhatnánk, hogy az új, gyakran egyénre szabott illatok megalkotásával foglalkozó parfümőrök az utolsók között vannak, akiknek a munkáját kiválthatják a gépek, a jelek szerint azonban már ez is megoldható.

Ahogy a BBC írja, a hollandiai Bredában a ScenTronix egy „algoritmikus parfümüzletet” nyitott, ahol a mesterséges intelligencia segítségével bárki egyénre szabott illatokhoz juthat. Ehhez először olyan kérdésekre kell válaszolni, mint hogy milyen környezetben nőtt fel és hogyan látja saját szerepét az életben, majd hét percen belül el is készül ötféle parfüm 30 euróért cserébe. (És ha valamelyik megtetszik, nyilván nagyobb mennyiségben is lehet belőle vásárolni.)

A cég társalapítója elismeri, hogy sokan idegenkednek attól, hogy olyan parfümért fizessenek, amelyet előtte értelemszerűen nem tudnak megszagolni. Ezen azzal igyekeznek segíteni, hogy az üzletben van egy tanácsadó szakemberük.

Az azonban ma még jóval gyakoribb, hogy az iparágban dolgozó vállalatok az új illatok létrehozásának köztes állomásainál alkalmazzák a mesterséges intelligenciát, de a végső szót a parfümőrök mondják ki. Az ágazat egyik meghatározó szereplője, a svájci – Magyarországon, Makón is termelő – Givaudan Frangrances tavaly állította szolgálatban a Carto névre keresztelt programot, amely gépi tanulással (azaz lényegében minden számára elérhető releváns információt felhasználva) tesz javaslatokat az összetevők új kombinációjára. Van miből dolgoznia, mivel a vállalat illatanyagok hatalmas tárházával rendelkezik.

Ez sokkal hatékonyabb, mintha a parfümőrnek táblázatokból kellene kikeresnie a szerinte megfelelő összetevőket. De így sem kell lemondania az irányításról, a Carto érintőképernyős felületén ő is létrehozhat teljesen új illatkombinációkat.

A parfümőr 1500 összetevőből választhat, és anélkül készítheti el a parfümöt, hogy egyetlen egyet is meg kellene érinteni. Így hatékonyabban dolgozhat, és nem kell folyton belenéznie a jegyzetfüzetébe

– mondta a BBC-nek a Givaudan alelnöke, a cég parfümőriskolájának igazgatója.

A német Symrise az IBM Research-csel társulva hozta létre a Philyra névre keresztelt programot, amely az illatanyagokon kívül a vevők adatai alapján hoz létre új illatokat. A betanítása állítólag sok szempontból hasonlóan ment végbe, mint a profi parfümőröké, akik gyakran tíz évig tanulnak, míg saját alkotásokat hoznak létre. Nem elhanyagolható különbség persze, hogy a mesterséges intelligenciának nincs szaglása, így természetesen mindent kódsorok formájában kellett bevinni. Például azt, hogy általában bizonyos típusú összetevők milyen aránya megfelelő.

Így is voltak látványos melléfogások, de a mesterséges intelligencia esetében ez nem meglepő. Egy idő után aztán elkezdtek jönni az eredmények, tavaly egy brazil kozmetikai vállalat már piacra is dobott egy a német céggel közösen létrehozott parfümöt.

A tapasztalatok szerint egyébként a mesterséges intelligenciát ezen a téren a vakfoltok megszüntetésére lehet a legjobban használni, hogy olyan kombinációkat hozzon létre, amelyekre addig senki sem gondolt. Hogy aztán ez mennyire kellemes, azt majd eldöntik a parfümőrök és végső soron a vásárlók.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA mesterséges intelligencia még inkább legyőzhetetlenné teszi a kaszinókatA legfejlettebb adatelemzési és viselkedés-előrejelzési módszerekkel azonosítják a pénzes, kockáztató hajlamú játékosokat. Akik nem ritkán függők.

Élet IBM mesterséges intelligencia parfüm Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Fabók Bálint
2021. január 24. 07:36 Élet

Váratlanul nagy lett a kereslet a magyar ruhajavítók iránt

Megjelent egy olyan réteg a ruhajavítóknál, amelynek tagjait a fenntarthatóság motiválja, ugyanakkor a jelenség inkább a tehetősebb városrészekre jellemző.

Váczi István
2021. január 21. 17:02 Élet

Hajós nyaralók és vízvezeték-szerelők sem kerülhetik el a védőoltást Nagy-Britanniában

Ahogy felpörög a brit oltási program, egyre több szolgáltató hozza nyilvánosságra az elvárásait.

Váczi István
2021. január 20. 15:02 Élet

Kezd látszani, hogyan lehetne mobilalkalmazásokkal megkönnyíteni a nyaralást

Nehéz eligazodni a ki- és beutazási szabályok káoszában, a negatív teszteredmények és az oltási bizonyítványok tárolása mellett ebben segíthetnek az applikációk.

Fontos

Avatar
2021. január 25. 16:37 Adat, Közélet

Hiába termelünk többet, az ipar szerkezete és a forint gyengülése fékezi a felzárkózásunkat

Harminc éve dolgozunk azon, hogy elérjük az uniós átlagot, de lehet, hogy ehhez még harminc év kell.

Kasnyik Márton
2021. január 25. 06:44 Közélet

A legszűkösebb erőforrásra lenne most szükség az oltókampányban: türelemre

Érdemes lemaradni az oltóversenyben, ha ettől kevesebben utasítják vissza a vakcinát? Néhány gyáron múlik az oltósiker.

Stubnya Bence
2021. január 23. 07:29 Podcast

Úgy dolgozunk, mint 1800 körül, de korántsem biztos, hogy ez így is marad

A történelmi tapasztalatok alapján hosszú időt és sok kísérletezést igényel, hogy a technológiai változásokhoz alkalmazkodni tudjon a cégek munkaszervezése. Juhász Réka a G7 Podcast e heti vendége.