Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. július 15. 10:27 Élet

Mesterséges intelligencia alkotja meg az új parfümöket már több cégnél is

Elsőre talán azt gondolhatnánk, hogy az új, gyakran egyénre szabott illatok megalkotásával foglalkozó parfümőrök az utolsók között vannak, akiknek a munkáját kiválthatják a gépek, a jelek szerint azonban már ez is megoldható.

Ahogy a BBC írja, a hollandiai Bredában a ScenTronix egy „algoritmikus parfümüzletet” nyitott, ahol a mesterséges intelligencia segítségével bárki egyénre szabott illatokhoz juthat. Ehhez először olyan kérdésekre kell válaszolni, mint hogy milyen környezetben nőtt fel és hogyan látja saját szerepét az életben, majd hét percen belül el is készül ötféle parfüm 30 euróért cserébe. (És ha valamelyik megtetszik, nyilván nagyobb mennyiségben is lehet belőle vásárolni.)

A cég társalapítója elismeri, hogy sokan idegenkednek attól, hogy olyan parfümért fizessenek, amelyet előtte értelemszerűen nem tudnak megszagolni. Ezen azzal igyekeznek segíteni, hogy az üzletben van egy tanácsadó szakemberük.

Az azonban ma még jóval gyakoribb, hogy az iparágban dolgozó vállalatok az új illatok létrehozásának köztes állomásainál alkalmazzák a mesterséges intelligenciát, de a végső szót a parfümőrök mondják ki. Az ágazat egyik meghatározó szereplője, a svájci – Magyarországon, Makón is termelő – Givaudan Frangrances tavaly állította szolgálatban a Carto névre keresztelt programot, amely gépi tanulással (azaz lényegében minden számára elérhető releváns információt felhasználva) tesz javaslatokat az összetevők új kombinációjára. Van miből dolgoznia, mivel a vállalat illatanyagok hatalmas tárházával rendelkezik.

Ez sokkal hatékonyabb, mintha a parfümőrnek táblázatokból kellene kikeresnie a szerinte megfelelő összetevőket. De így sem kell lemondania az irányításról, a Carto érintőképernyős felületén ő is létrehozhat teljesen új illatkombinációkat.

A parfümőr 1500 összetevőből választhat, és anélkül készítheti el a parfümöt, hogy egyetlen egyet is meg kellene érinteni. Így hatékonyabban dolgozhat, és nem kell folyton belenéznie a jegyzetfüzetébe

– mondta a BBC-nek a Givaudan alelnöke, a cég parfümőriskolájának igazgatója.

A német Symrise az IBM Research-csel társulva hozta létre a Philyra névre keresztelt programot, amely az illatanyagokon kívül a vevők adatai alapján hoz létre új illatokat. A betanítása állítólag sok szempontból hasonlóan ment végbe, mint a profi parfümőröké, akik gyakran tíz évig tanulnak, míg saját alkotásokat hoznak létre. Nem elhanyagolható különbség persze, hogy a mesterséges intelligenciának nincs szaglása, így természetesen mindent kódsorok formájában kellett bevinni. Például azt, hogy általában bizonyos típusú összetevők milyen aránya megfelelő.

Így is voltak látványos melléfogások, de a mesterséges intelligencia esetében ez nem meglepő. Egy idő után aztán elkezdtek jönni az eredmények, tavaly egy brazil kozmetikai vállalat már piacra is dobott egy a német céggel közösen létrehozott parfümöt.

A tapasztalatok szerint egyébként a mesterséges intelligenciát ezen a téren a vakfoltok megszüntetésére lehet a legjobban használni, hogy olyan kombinációkat hozzon létre, amelyekre addig senki sem gondolt. Hogy aztán ez mennyire kellemes, azt majd eldöntik a parfümőrök és végső soron a vásárlók.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA mesterséges intelligencia még inkább legyőzhetetlenné teszi a kaszinókatA legfejlettebb adatelemzési és viselkedés-előrejelzési módszerekkel azonosítják a pénzes, kockáztató hajlamú játékosokat. Akik nem ritkán függők.

Élet IBM mesterséges intelligencia parfüm Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Fabók Bálint
2020. augusztus 9. 07:12 Élet

Megszabadulnál a szemeted harmadától ingyen? Segítünk

Minimális ráfordítással sokat tehetünk környezetünkért a komposztálással. Összegyűjtöttük, hogyan támogatják a komposztálást a megyei jogú városok Békéscsabától Zalaegerszegig.

Fabók Bálint
2020. augusztus 8. 15:33 Élet

Eltettek 9 milliárd közpénzt, majd vietnamiakhoz kerülve köddé váltak

Százezres nézőszámokat blöffölve szereztek állami pénzt a kamuszínházak, de így is több százmillió forintos adótartozást halmoztak fel az állam felé.

Torontáli Zoltán
2020. augusztus 8. 07:03 Élet, Vállalat

Időutazás a közelmúltba: a golyórágó diadalútja Magyarországon

Kicsit kemény volt és kicsit hamar elment az íze, de igazi szocialista slágertermék lett Magyarországon az amerikai életérzést imitáló golyórágó. Elbeszélgettünk a termék akkori honosítóival.

Fontos

Váczi István
2020. augusztus 11. 06:52 Vállalat

Veszteséges, de már gyarapítja a gazdaságot a kormány kedvenc multija

Tavaly 30 milliárd forintot tett hozzá a magyar gazdasághoz a Samsung gödi üzeme, amely már több mint kétezer embert foglalkoztat.

Avatar
2020. augusztus 10. 15:33 Adat

Most akkor mekkora a valódi munkanélküliség Magyarországon?

Egymásnak sokszor homlokegyenest ellentmondó kommentárokat lehet olvasni arról, hogy pontosan mekkora munkanélküliség alakult ki, és látható-e már javulás.

Jandó Zoltán
2020. augusztus 10. 06:25 Közélet, Vállalat

Olyan sokat keres az állam a lakossági gázon, hogy a következő választás előtt akár ingyen is adhatja fél évig

Ha igaza lesz a szakértőknek, és nem változik a piaci környezet, olyan rezsicsökkentést láthatunk a 2022-es választás előtt, amilyet nem látott még az ország.