Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2019. május 30. 13:21 Élet

Dunai katasztrófa: mintha egy kamion ment volna egy Trabantnak

Az elmúlt években drasztikusan megnövekedett hajóforgalom, a rendkívül kedvezőtlen időjárási körülmények és egy eddig nem ismert műszaki vagy emberi hiba szerencsétlen kombinációja áll a szerdai tragikus dunai baleset mögött az általam megkérdezett hajózási szakértők szerint.

1954 óta a mostani baleset a legnagyobb tragédia a magyarországi vizeken. Akkor a Pajtás nevű hajó borult fel a Balatonon gyereknapon, amelynek legkevesebb 22 áldozata volt, főleg gyerekek (az egyik túlélő cikke az Origo egyik 2014-es cikkében olvasható el). Az esti tragédiában a hivatalos adatok szerint legalább heten meghaltak, 21 embert pedig keresnek.


Videó a balesetről

A baleset okairól egyelőre csak feltételezések vannak. A Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke, Bencsik Attila azt mondta nekem, hogy személyes véleménye szerint a Viking Sygin nevű nagy kabinos szállodahajó felvette a helyzetét a Margit híd alatt való áthajózáshoz, a Hableány pedig egyelőre ismeretlen okból lényegében keresztbe elé került. Bencsik szerint ennek több oka is lehet, mindkét hajó oldaláról műszaki vagy emberi hiba is állhatott mögötte (bár más hajózási szakértő szerint egyértelműen emberi hiba lehetett az ok).

Kutató-motorcsónak a Dunán a baleset után. Fotó: Máthé Zoltán/MTI

Ha a nagy hajónak a klasszikus hajókhoz hasonlóan hegyes orra lett volna, akkor le tudott volna fordulni róla a Hableány, de a Viking Sygin egyenes orrú, így a víz nyomása egyszerűen maga alá gyűrte a Hableányt, esélye sem volt a baleset átvészelésére, pillanatok alatt elsüllyedt.

„Ez olyan volt, mintha egy 40 tonnás kamion ment volna neki egy Trabantnak” – mondta Szalma Botond, a Mahart volt vezérigazgatója, korábbi KDNP-s politikus, az egyik legnagyobb magyar hajóflottát üzemeltető cég ügyvezetője és résztulajdonosa. Szalma szerint akkor lett volna esélye a Hableánynak, ha nem keresztben állt volna, amikor ütközött a nagy hajóval, hanem olyan szögben, amitől nem borul fel.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRomániában virágzik, nálunk sorvad az áruszállítás az elhanyagolt DunánBár olcsó és környezetbarát, a nehézipar összeomlása és a balkáni háborúk mellett a nemtörődömség miatt zsugorodik a dunai áruszállítás Magyarországon.

„Az volt a pech, hogy rossz idő volt, esett az eső, emiatt mindenki bent tartózkodott. Sötét volt, erős volt a sodrás, kitörhetett a pánik” – mondta Szalma. Tudomása szerint a kis hajón gyakorlott vezető volt, és méretéből fakadóan a nagy hajót is olyan vezethette, aki jó a szakmájában. Ettől függetlenül szerinte a hajós oktatással vannak gondok, egyre kevesebb a szakértő, és egyre inkább gyorstalpalókon végeznek. Mindenesetre Szalma szerint a következtetések levonása csak a szakértői vizsgálat után lehetséges, a mai nap a gyászé.

Az Index beszélt egy szállodahajón dolgozó fedélzetmesterrel, aki azt mondta, hogy régóta érlelődött már a tragédia a Dunán, mert nagyon megnőtt a városnéző hajók száma, és esténként a rengeteg kisebb mellett sok nagy jármű is hajózik a Dunán Budapesten. Azt mondta, a szakmabeliekkel gyakran beszélgettek arról, hogy ez nagyon veszélyes gyakorlat, és egy ismerőse jelezte is a hajózási hatóságnak, hogy be kellene tiltani az esti hajókázást.

Tűzoltóhajó érkezik egy pontonhídelemmel a baleset helyszínére. Fotó: Máthé Zoltán/MTI

Bencsik Attila azt mondta, hogy az elmúlt tíz évben drasztikusan, nagyjából tízszeresére nőtt a Budapestre látogató nagy, kabinos személyhajók forgalma. Ezeknek a hajóknak a 70-80 százaléka a Duna leglátványosabb részeit járja be, azaz Passau és Budapest között szállítja a turistákat. Egy ilyen hajó hossza jellemzően 80 és 110 méter között van, utaslétszáma pedig 100 és 300 közötti.

Bencsik Attila szerint ezt a törvényhozás is érzékelte, és a megnövekedett forgalom miatt nagyjából másfél éve arról döntöttek, hogy a kabinos nagy hajók ne fordulhassanak meg a Rákóczi híd és az Árpád híd között, mivel fokozott balesetveszélyt jelentenek. „Igyekeztek szigorítani a szabályokon, de a mostani eset is mutatja, hogy további szigorításokra, például a kabinos személyhajók budapesti sétajáratainak tiltására lenne szükség” – mondta Bencsik.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Budapest Duna hajó hajózás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Vermes Nikolett
2025. június 9. 06:05 Élet, Vállalat

Kiválthatják a futárcégeket a járókelők?

Jelentős környezeti haszna lehetne az idehaza a Tourmix által képviselt ötletnek, hogy akkor vigyen el valaki egy-egy csomagot, ha útba esik neki.

Torontáli Zoltán Váczi István
2025. június 5. 06:01 Élet, Közélet

Senki sem tudhatja meg, hogy mikor utalják át az adója egy százalékát a kedvezményezettnek

Kicsúszott a NAV a tájékoztatási határidőből, de az ellehetetlenítési törvény ennél is kellemetlenebb helyzetbe hozhatja ősszel az adóhatóságot.

Torontáli Zoltán
2025. május 28. 12:49 Adat, Élet

Akárhogy számoljuk, nagyon kevés időt tölthetnek a magyarok nyugdíjban

A magyarok úgy is kevés nyugdíjas évre számíthatnak uniós összehasonlításban, ha nem a születéskor, hanem a 65 évesen várható élettartam a számolás alapja.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. június 19. 16:19 Közélet, Világ

Brüsszelben most már feltűnően gyorsan ugranak, ha problémás magyar ügyekről van szó

Három hónapon belül megérkezett az árrésstop ügyében a felszólító levél, ami a korábbi példák alapján rendkívül gyorsnak számít.

Váczi István
2025. június 19. 13:37 Világ

Kinek fogynak el hamarabb a rakétái az izraeli-iráni háborúban?

Meggyorsíthatja Amerika támadó hadba lépését, ha tényleg komolyan fenyeget, hogy Izrael kifogy a légvédelmi rakétákból.

Torontáli Zoltán
2025. június 19. 12:11 Adat, Vállalat

Feleakkora növekedést sem tudnak elérni a magyar e-kereskedők, mint a Temu és társai

Beszűkült a játéktere a hazai szereplőknek, akiknek a gazdaságpolitikai környezettel és a vevők vásárlóerejének csökkenésével is meg kell küzdeniük.