Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2020. május 4. 16:37 Adat

Soha nem látott visszaesés a magyar újautó-piacon

Áprilisban felére esett vissza az újonnan forgalomba helyezett személyautók száma az autópiaci adatokkal foglalkozó Datahouse szerint. Januárban még néhány százalékkal több autó került forgalomba, mint tavaly, de márciusban már 14 százalékos volt a csökkenés, áprilisban pedig jött a zuhanás. Legutóbb 2014-ben adtak el ennél kevesebb autót áprilisban.

 

Ahogy korábban írtunk róla, az internetes keresések alapján előre látható volt, hogy áprilisban be fog zuhanni az újonnan eladott autók száma. A Datahouse 2005-ig visszamenőleg teszi elérhetőve az újonnan forgalomba helyezett autók számát, és azóta nem volt ekkora csökkenés arányaiban*Bár három olyan hónap is volt, amikor nagyobbat zuhant az újonnan forgalomba helyezett autók száma, de akkoriban több autót adtak el, így arányaiban kisebb volt az esés..

 

A törés azért is különösen látványos, mert az új autók piaca az elmúlt évek jelentős növekedésének köszönhetően kezdte utolérni a több mint tíz évvel ezelőtti válságot megelőző szintet. A 2008-as válságnak hatalmas hatása volt az autópiacra, nagyjából harmadára estek vissza az eladások akkor.

A mostani visszaesés azonban még annál is jelentősebb lehet, mint amekkorát a forgalomba helyezett autók száma jelez. Az új autókat ugyanis nagyrészt rendelni szokták Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke szerint. Azaz van, amikor hónapok telnek el a rendelés és a forgalomba helyezés között. „Még tavaly eladott autókat is adtak át áprilisban” – mondta Erdélyi.

Szerinte a jelenleg élő rendelésállomány még a most forgalomba került új autóknál is „sokkal kevesebb”, de pontos számot nem tudott mondani. A szakmai konszenzus szerinte az, hogy a forgalomba helyezett autók száma inkább hosszú távon tükrözi a piacot.

Az adatok alapján a kereslet nemcsak csökkent, hanem át is rendeződött, részben a kínálat hatására. Magyarországon először februárban adtak el Toyotából a legtöbbet, amely mostanra tovább erősítette a pozícióját. Az autópiac visszaesése mellett a Toyota növelte az eladott autói számát, és piaci részesedését közel a duplájára növelte (6,6 százalékról 11 százalékra a tavalyi és az idei év első négy hónapja alapján). Erdélyi szerint erre az a magyarázat, hogy a Toyota élen jár a hibrid autók terén, és ebben a szegmensben tudott erősíteni.

 

A Magyarországon is gyártott Suzuki azonban jelentősen visszaesett. Míg tavaly egyértelműen piacvezető volt Magyarországon, most több mint 60 százalékkal esett vissza az újonnan forgalomba helyezett Suzukik száma. Erdélyi szerint ennek az áll a hátterében, hogy leállt az esztergomi gyár, és viszonylag kevés autó volt készleten, így „nem nagyon tudott” eladni.

Az év első négy hónapja alapján leginkább a luxusautók piaca esett vissza (46 százalékkal), illetve az alsó-középkategóriás autóké (34 százalékkal). Egyedül az egyterű autók (MPV) eladása nőtt jelentősen, mintegy 50 százalékkal az év első harmadában (ennek hátterében a nagycsaládosok autóvásárlási támogatása állhat). A legnépszerűbb autó idén eddig a Dacia Lodgy.

 

Adat autó autópiac suzuki Toyota Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Stubnya Bence
2020. augusztus 1. 13:29 Adat

Két év alatt megfelezte a gyermekszegénységet a lengyel kormány

Húszról tíz százalékra csökkent a szegény lengyel gyerekek aránya a jelentősen megemelt családi pótléknak köszönhetően.

Kasnyik Márton
2020. július 30. 06:53 Adat

2018 volt az az év, amikor elkezdtek lecsúszni a nyugdíjasok

Most már látszik az adatokban, hogy a nyugdíjakat maguk mögött hagyták az utóbbi években gyorsan emelkedő bérek. Ebből kellemetlen és szinte megoldhatatlan feszültség lehet.

Avatar
2020. július 29. 14:36 Adat

Mégis itt a V-típusú kilábalás? Biztatóak a júliusi áramfogyasztási adatok

Érdekes adalék az eltérő gazdasági prognózisok hátteréhez a hazai áramfelhasználás nyomon követése.

Fontos

G7.hu
2020. augusztus 5. 07:55 Élet

Nem kell rosszra gondolni: főszerkesztőváltás a G7-nél

Kasnyik Mártont Váczi István váltja a főszerkesztői pozícióban, de egyébként semmi nem változik.

Tóth István János
2020. augusztus 4. 06:30 Vállalat

A magyar gazdaságtörténet legnagyobb csodája: a Mészáros és Mészáros kft., első rész

Ganz öntöde, Láng gépgyár, Weiss konzervgyár, Richter gyógyszergyár? Külföldön sikeresek voltak, mégis elbújhatnak Mészáros Lőrinc cégének exponenciális, gazdaságtörténeti jelentőségű növekedése mellett.

Jandó Zoltán
2020. augusztus 3. 15:55 Vállalat

Aktualizálni kellene a paksi atomerőmű leszerelési tervét, de elsőre nem sikerült

Százmilliárdokba kerül majd a leszerelés, aminek a tervét most aktualizálták volna. A munkára azonban nem jelentkezett az egyetlen cég, amely elvégezhetné.