Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2020. május 4. 16:37 Adat

Soha nem látott visszaesés a magyar újautó-piacon

Áprilisban felére esett vissza az újonnan forgalomba helyezett személyautók száma az autópiaci adatokkal foglalkozó Datahouse szerint. Januárban még néhány százalékkal több autó került forgalomba, mint tavaly, de márciusban már 14 százalékos volt a csökkenés, áprilisban pedig jött a zuhanás. Legutóbb 2014-ben adtak el ennél kevesebb autót áprilisban.

 

Ahogy korábban írtunk róla, az internetes keresések alapján előre látható volt, hogy áprilisban be fog zuhanni az újonnan eladott autók száma. A Datahouse 2005-ig visszamenőleg teszi elérhetőve az újonnan forgalomba helyezett autók számát, és azóta nem volt ekkora csökkenés arányaiban*Bár három olyan hónap is volt, amikor nagyobbat zuhant az újonnan forgalomba helyezett autók száma, de akkoriban több autót adtak el, így arányaiban kisebb volt az esés..

 

A törés azért is különösen látványos, mert az új autók piaca az elmúlt évek jelentős növekedésének köszönhetően kezdte utolérni a több mint tíz évvel ezelőtti válságot megelőző szintet. A 2008-as válságnak hatalmas hatása volt az autópiacra, nagyjából harmadára estek vissza az eladások akkor.

A mostani visszaesés azonban még annál is jelentősebb lehet, mint amekkorát a forgalomba helyezett autók száma jelez. Az új autókat ugyanis nagyrészt rendelni szokták Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke szerint. Azaz van, amikor hónapok telnek el a rendelés és a forgalomba helyezés között. „Még tavaly eladott autókat is adtak át áprilisban” – mondta Erdélyi.

Szerinte a jelenleg élő rendelésállomány még a most forgalomba került új autóknál is „sokkal kevesebb”, de pontos számot nem tudott mondani. A szakmai konszenzus szerinte az, hogy a forgalomba helyezett autók száma inkább hosszú távon tükrözi a piacot.

Az adatok alapján a kereslet nemcsak csökkent, hanem át is rendeződött, részben a kínálat hatására. Magyarországon először februárban adtak el Toyotából a legtöbbet, amely mostanra tovább erősítette a pozícióját. Az autópiac visszaesése mellett a Toyota növelte az eladott autói számát, és piaci részesedését közel a duplájára növelte (6,6 százalékról 11 százalékra a tavalyi és az idei év első négy hónapja alapján). Erdélyi szerint erre az a magyarázat, hogy a Toyota élen jár a hibrid autók terén, és ebben a szegmensben tudott erősíteni.

 

A Magyarországon is gyártott Suzuki azonban jelentősen visszaesett. Míg tavaly egyértelműen piacvezető volt Magyarországon, most több mint 60 százalékkal esett vissza az újonnan forgalomba helyezett Suzukik száma. Erdélyi szerint ennek az áll a hátterében, hogy leállt az esztergomi gyár, és viszonylag kevés autó volt készleten, így „nem nagyon tudott” eladni.

Az év első négy hónapja alapján leginkább a luxusautók piaca esett vissza (46 százalékkal), illetve az alsó-középkategóriás autóké (34 százalékkal). Egyedül az egyterű autók (MPV) eladása nőtt jelentősen, mintegy 50 százalékkal az év első harmadában (ennek hátterében a nagycsaládosok autóvásárlási támogatása állhat). A legnépszerűbb autó idén eddig a Dacia Lodgy.

 

Adat autó autópiac suzuki Toyota Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Stubnya Bence
2020. október 20. 16:43 Adat, Élet

A természeti erőforrások felélése árán nőtt a magyar gazdaság

Európa-bajnokok voltunk az erőforrások felhasználásában, miközben lebetonoztuk az országot a régiós átlagnál alacsonyabb gazdasági növekedésért cserébe.

Jandó Zoltán
2020. október 20. 12:27 Adat

A román munkaerő termelékenyebb lett, mint a magyar

Először fordult elő, hogy az uniós statisztika szerint Románia megelőzte Magyarországot munkatermelékenységben. A régió fokozatosan húz el mellettünk.

Avatar Avatar
2020. október 19. 16:52 Adat, Vállalat

Együtt váltottunk rendszert a csehekkel, de hol tartanak most a magánvállalataink?

A csehek egy lépéssel előrébb járnak, a magyar cégeknek aktívan kell gondolkodniuk arról, hogyan fogják a működésüket a jövőben is fenntartani.

Fontos

Torontáli Zoltán
2020. október 21. 13:47 Élet

A magyar fiatalok gyors ütemben közelítenek Nyugat-Európához

A magyar fiatalok gondolkodása a tipikus élethelyzetekről már csak körülbelül 12 éves csúszásban van Nyugat-Európához képest.

Mészáros R. Tamás
2020. október 20. 06:47 Vállalat, Világ

A tudomány szerint lehetetlen, az Alibaba alapítója mégis kilapítaná a világot

Jack Ma a világ egyik leggazdagabb üzletembere megtörné a multik uralmát a kkv-k kereskedelmének felfuttatásával, de forradalmának kifutása erősen kétséges.

Torontáli Zoltán Váczi István
2020. október 19. 06:49 Közélet, Vállalat

Milliárdokat fizet a kormány, hogy az egyik magyar gyárból egy másikba vigyék a termelést

A kormány odaadja a pénzünket egy új összeszerelő üzemnek, de fogalmunk sem lehet, hogy ez jó-e nekünk. Az eddigi sárvári bérgyártóknak valószínűleg rossz.