Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2020. május 4. 16:37 Adat

Soha nem látott visszaesés a magyar újautó-piacon

Áprilisban felére esett vissza az újonnan forgalomba helyezett személyautók száma az autópiaci adatokkal foglalkozó Datahouse szerint. Januárban még néhány százalékkal több autó került forgalomba, mint tavaly, de márciusban már 14 százalékos volt a csökkenés, áprilisban pedig jött a zuhanás. Legutóbb 2014-ben adtak el ennél kevesebb autót áprilisban.

 

Ahogy korábban írtunk róla, az internetes keresések alapján előre látható volt, hogy áprilisban be fog zuhanni az újonnan eladott autók száma. A Datahouse 2005-ig visszamenőleg teszi elérhetőve az újonnan forgalomba helyezett autók számát, és azóta nem volt ekkora csökkenés arányaiban*Bár három olyan hónap is volt, amikor nagyobbat zuhant az újonnan forgalomba helyezett autók száma, de akkoriban több autót adtak el, így arányaiban kisebb volt az esés..

 

A törés azért is különösen látványos, mert az új autók piaca az elmúlt évek jelentős növekedésének köszönhetően kezdte utolérni a több mint tíz évvel ezelőtti válságot megelőző szintet. A 2008-as válságnak hatalmas hatása volt az autópiacra, nagyjából harmadára estek vissza az eladások akkor.

A mostani visszaesés azonban még annál is jelentősebb lehet, mint amekkorát a forgalomba helyezett autók száma jelez. Az új autókat ugyanis nagyrészt rendelni szokták Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke szerint. Azaz van, amikor hónapok telnek el a rendelés és a forgalomba helyezés között. „Még tavaly eladott autókat is adtak át áprilisban” – mondta Erdélyi.

Szerinte a jelenleg élő rendelésállomány még a most forgalomba került új autóknál is „sokkal kevesebb”, de pontos számot nem tudott mondani. A szakmai konszenzus szerinte az, hogy a forgalomba helyezett autók száma inkább hosszú távon tükrözi a piacot.

Az adatok alapján a kereslet nemcsak csökkent, hanem át is rendeződött, részben a kínálat hatására. Magyarországon először februárban adtak el Toyotából a legtöbbet, amely mostanra tovább erősítette a pozícióját. Az autópiac visszaesése mellett a Toyota növelte az eladott autói számát, és piaci részesedését közel a duplájára növelte (6,6 százalékról 11 százalékra a tavalyi és az idei év első négy hónapja alapján). Erdélyi szerint erre az a magyarázat, hogy a Toyota élen jár a hibrid autók terén, és ebben a szegmensben tudott erősíteni.

 

A Magyarországon is gyártott Suzuki azonban jelentősen visszaesett. Míg tavaly egyértelműen piacvezető volt Magyarországon, most több mint 60 százalékkal esett vissza az újonnan forgalomba helyezett Suzukik száma. Erdélyi szerint ennek az áll a hátterében, hogy leállt az esztergomi gyár, és viszonylag kevés autó volt készleten, így „nem nagyon tudott” eladni.

Az év első négy hónapja alapján leginkább a luxusautók piaca esett vissza (46 százalékkal), illetve az alsó-középkategóriás autóké (34 százalékkal). Egyedül az egyterű autók (MPV) eladása nőtt jelentősen, mintegy 50 százalékkal az év első harmadában (ennek hátterében a nagycsaládosok autóvásárlási támogatása állhat). A legnépszerűbb autó idén eddig a Dacia Lodgy.

 

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat autó autópiac suzuki Toyota Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Hajdu Miklós
2023. május 26. 20:13 Adat, Élet

Olyan sok magyar él rabszolgasorban, mint Sopron vagy Tatabánya teljes lakossága

Változatos formában, de máig sokan süllyednek rabszolgasorsba, Magyarországon főleg a kiszolgáltatott, alacsony státuszú embereket fenyegeti a kényszermunka.

Torontáli Zoltán
2023. május 26. 14:32 Adat, Vállalat

Egyre inkább kiszorulnak a magyar vállalkozások az élmezőnyből a hazai e-kereskedelemben

Az Alza, a kifli.hu vagy akár az IKEA is szinte a semmiből jőve vált hirtelen vezető szereplővé. Meddig jut a Pepita.hu vagy a Pelenka.hu?

Torontáli Zoltán
2023. május 24. 12:16 Adat

Az átlag magyar annyit keres, mint egy jól kezdő Suzuki-munkás

Közel nyolc százalékkal csökkent az átlagember reálbére, ez a kereset a jobb betanított munkások pozíciójának felel meg.

Fontos

Trippon Mariann
2023. május 27. 13:03 Pénz

Fordul a kamatciklus a világban?

Az előző időszak masszív kamatemelései után a fejlett gazdaságokban tetőzött vagy hamarosan tetőzik a szigorítási ciklus, a piacok már a várható kamatcsökkentésekre fókuszálnak.

Stubnya Bence
2023. május 27. 04:32 Podcast

Nem lesz olyan magyar munkahely az autóiparban, amit érintetlenül hagy a zöld átmenet

Habár az európai járműipar már tud eredményeket felmutatni, jelentős egyenlőtlenségeket hordoz magában az elektromobilitásra való átállás. Galgóczi Béla a G7 Podcast vendége.

Váczi István
2023. május 26. 16:49 Világ

Van fontosabb földgáz is az orosznál Kína számára

Miközben az új orosz vezetékkel kapcsolatos döntést halogatják, Közép-Ázsia felé ők szeretnék felgyorsítani a megvalósítást.