Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. szeptember 18. 17:28 Adat

Az EU-ban hanyatlik, Magyarországon dübörög az új autók piaca

Újabb adatok utalnak az európai autóipar kezdődő válságára, csökkent ugyanis az újonnan forgalomba állított autók száma az unió területén augusztusban. A kontinens autógyártóinak szövetsége, az ACEA friss statisztikái szerint idén január és augusztus között 3,2 százalékkal kevesebb új személygépkocsira szereltek rendszámot az EU-ban, mint a tavalyi év azonos időszakában.

Az augusztusi hónapra vonatkozó statisztikák még nagyobb, 8,4 százalékos visszaesést mutatnak 2018 és 2019 között – igaz, ez leginkább annak köszönhető, hogy a tavalyi augusztus különleges hónap volt az iparágban*2018. szeptember 1-től már csak olyan modelleket lehet forgalomba állítani, amelyek az új, WLTP fogyasztásmérésen átesve kaptak típusengedélyt. A WLTP rendszerre történő átállás nem ment gördülékenyen, ezért sokan előrehozták az autóvásárlást augusztusra., így meglehetősen magas az előző évi bázisérték.

Az unióban általában csökkenő tendenciák viszont nem jelentik azt, hogy ne lennének olyan országok, amelyekben bővült volna az új autók piaca. Az alábbi térképen jól látszik, hogy markáns különbségek vannak a tagállamok között abban, hogy mi történt az ágazatban 2018 és 2019 első nyolc hónapja között.

 

A jármű-értékesítések visszaesése a türkizzel és kékkel jelölt, jellemzően északi, nyugati és déli országokban jellemző, különösen Finnország, Hollandia és Svédország piacai fékeztek be. Mindeközben a térképen zöld színű, zömmel kelet-európai országokban (és Németországban) még mindig növekedtek az eladások, Magyarországon például 10,1 százalékkal, ami a harmadik legkedvezőbb érték a unióban.

A magyar gazdaság lendülete tehát az autóeladásoknál is kitart a jelek szerint. Fontos is az országnak, hogy amíg csak lehet, pörögjön az autóipar, ugyanis a hazai feldolgozóiparban jelentős súlya van az autógyártásnak. Az iparág jövőjét azonban meglehetősen sok bizonytalanság árnyékolja be: a kereslet nem csak Európában, hanem Kínában is csökken, nagy kérdés, hogy az elektromos autók térnyerésének milyen piaci hatásai lesznek, és a folyamatosan szigorodó károsanyag-kibocsátási szabványok is nagy kihívást jelentenek. Egyelőre mindenesetre úgy néz ki, hogy az autógyártók problémái nem gyűrűznek tovább a munkaerőpiacra, hiába lankad már jó ideje az európaiak igénye az új autók iránt, az autógyárak még nem kényszerültek jelentősebb létszámleépítésekre.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSok cég felől aggasztó hírek érkeznek, pedig látszólag minden rendben van a magyar autóiparralAz utóbbi hónapokban számos magyar autóipari beszállító és gyártó kezdte megérezni a globális autóipar lassulását, aminek következtében olyasmik történnek az iparágban, amikre évek óta nem volt precedens.

Adat acea autóeladások autóipar válság Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Mészáros R. Tamás
2021. december 7. 06:51 Adat, Világ

Zakatol, de nem jut előre a Magyarország nevű összeszerelő üzem

A magyar gazdaságban megtermelt érték egyre nagyobb részét exportáljuk, de nem lépünk feljebb a nemzetközi termelési láncokban az OECD friss adatai szerint.

Váczi István
2021. december 5. 17:01 Adat

Nem elfogyott, hanem megromlott a leghatékonyabbnak mondott vakcina magyar készletének tizede

Hiába volt összességében sikeres a Szputnyik felhasználása Magyarországon, a jelek szerint kínos lenne elismerni, hogy közel 200 ezer adagnak végül lejárt a szavatossága.

Pálos Máté
2021. december 4. 15:35 Adat, Élet

A térségben csak Magyarországon nőtt a legfontosabb termékenységi mutató

Tavaly sem csökkent, és feltehetően még idén is nő a magyar termékenységi ráta. Ez azonban nem jelenti feltétlenül azt, hogy jóval több gyerek születne.

Fontos

Török Zoltán
2021. december 7. 17:46 Pénz

Mit tanulhatunk Harry Pottertől az inflációról?

A sorozat első kötetében elpusztították a bölcsek kövét, így a későbbiekben nem fenyegette infláció a szereplőket. A mi világunkban ez kicsit bonyolultabb.

Jandó Zoltán
2021. december 7. 16:37 Pénz, Vállalat

Kiderült, kinek adta el az állam a volt Malév-székházat 3,8 milliárdért

Az a vállalkozó szerezte meg az államtól a Malév-székházat, aki a budapesti repülőteret épp az állammal közösen vásárolná meg. Nem ez volt az első hatalmas ügylet a felek között.

Pletser Tamás
2021. december 6. 17:04 Világ

Idehaza is drágulhat az áram az új német kormány zöldítő tervei miatt

Vágyálmai miatt Németország lényegesen magasabb áramárakkal szembesülhet, és mivel Magyarország ugyanennek az elektromos rendszernek a része, itt is hasonló tendenciák lesznek.