Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. szeptember 18. 17:28 Adat

Az EU-ban hanyatlik, Magyarországon dübörög az új autók piaca

Újabb adatok utalnak az európai autóipar kezdődő válságára, csökkent ugyanis az újonnan forgalomba állított autók száma az unió területén augusztusban. A kontinens autógyártóinak szövetsége, az ACEA friss statisztikái szerint idén január és augusztus között 3,2 százalékkal kevesebb új személygépkocsira szereltek rendszámot az EU-ban, mint a tavalyi év azonos időszakában.

Az augusztusi hónapra vonatkozó statisztikák még nagyobb, 8,4 százalékos visszaesést mutatnak 2018 és 2019 között – igaz, ez leginkább annak köszönhető, hogy a tavalyi augusztus különleges hónap volt az iparágban*2018. szeptember 1-től már csak olyan modelleket lehet forgalomba állítani, amelyek az új, WLTP fogyasztásmérésen átesve kaptak típusengedélyt. A WLTP rendszerre történő átállás nem ment gördülékenyen, ezért sokan előrehozták az autóvásárlást augusztusra., így meglehetősen magas az előző évi bázisérték.

Az unióban általában csökkenő tendenciák viszont nem jelentik azt, hogy ne lennének olyan országok, amelyekben bővült volna az új autók piaca. Az alábbi térképen jól látszik, hogy markáns különbségek vannak a tagállamok között abban, hogy mi történt az ágazatban 2018 és 2019 első nyolc hónapja között.

 

A jármű-értékesítések visszaesése a türkizzel és kékkel jelölt, jellemzően északi, nyugati és déli országokban jellemző, különösen Finnország, Hollandia és Svédország piacai fékeztek be. Mindeközben a térképen zöld színű, zömmel kelet-európai országokban (és Németországban) még mindig növekedtek az eladások, Magyarországon például 10,1 százalékkal, ami a harmadik legkedvezőbb érték a unióban.

A magyar gazdaság lendülete tehát az autóeladásoknál is kitart a jelek szerint. Fontos is az országnak, hogy amíg csak lehet, pörögjön az autóipar, ugyanis a hazai feldolgozóiparban jelentős súlya van az autógyártásnak. Az iparág jövőjét azonban meglehetősen sok bizonytalanság árnyékolja be: a kereslet nem csak Európában, hanem Kínában is csökken, nagy kérdés, hogy az elektromos autók térnyerésének milyen piaci hatásai lesznek, és a folyamatosan szigorodó károsanyag-kibocsátási szabványok is nagy kihívást jelentenek. Egyelőre mindenesetre úgy néz ki, hogy az autógyártók problémái nem gyűrűznek tovább a munkaerőpiacra, hiába lankad már jó ideje az európaiak igénye az új autók iránt, az autógyárak még nem kényszerültek jelentősebb létszámleépítésekre.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSok cég felől aggasztó hírek érkeznek, pedig látszólag minden rendben van a magyar autóiparralAz utóbbi hónapokban számos magyar autóipari beszállító és gyártó kezdte megérezni a globális autóipar lassulását, aminek következtében olyasmik történnek az iparágban, amikre évek óta nem volt precedens.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat acea autóeladások autóipar válság Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Debreczeni Anna
2024. április 3. 10:22 Adat, Élet

Lettországban él a legtöbb, Görögországban a legkevesebb gyermek állami gondozásban lakosságarányosan

Magyarországon a 20 463 állami gondozott gyermek 70 százaléka családoknál, 30 százaléka intézményekben élt a 2021-es adatok szerint.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.