Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2020. május 29. 15:31 Vállalat

Öt év alatt 91 milliárdnyi profitot termelt Simicska Lajos útépítő utódja

Egészen döbbenetes számokkal zárta 2019-et az elmúlt évek állami útépítési tenderein taroló Duna Aszfalt Kft. A Mészáros Lőrinc barátja és üzlettársa, Szíjj László tulajdonában lévő vállalat több mint 157 milliárdnyi árbevételt ért el kizárólag Magyarországon, és ezen vastag, 24,4 milliárd forint adózott nyereséget ért el. Mind a két adat rekord nemcsak a cég, hanem a teljes magyar építőipar történetében.

 

Árbevételben a Duna Aszfalton kívül eddig két cégnek sikerült egy éven belül 100 milliárd fölé kerülni. Az egyik a gyakran Orbán Viktor túravezetőjeként emlegetett Garancsi Istvánhoz köthető Market Zrt., amely mások mellett a vizes vb-re készülő Duna Arénát építette, és a 2022-es férfi kézilabda Európa-bajnokságra szánt százmilliárdos multifunkcionális sportcsarnokon is dolgozik. Ők 2017-ben és 2018-ban is átlépték ezt a szintet, utóbbi évben már a 140 milliárdot közelítették, amivel akkor a Duna Aszfaltot is előzték. Mivel a Market a 2019-es számait még nem tette közzé, nem kizárt, hogy ismét túlszárnyalják Szíjj László útépítő vállalatát.

A másik cégnél azonban ez a veszély két okból sem fenyeget. Ez a társaság ugyanis a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Közgép volt, amely még az Orbán-Simicska háború kirobbanása előtti állami megrendeléseivel ért el rekordokat 2014-ben és 2015-ben. A nagy összeveszést követően azonban a cég állami megbízásai teljesen lenullázódtak, a vállalat forgalma két év alatt a huszadára esett. Ráadásul

a korábbi rekorder Közgépet időközben eladta a kapituláló Simicska Lajos, és a cég pont ahhoz a Szíjj Lászlóhoz került, aki a Duna Aszfaltot is birtokolja.

A tulajdonosváltás óta egyébként el is kezdtek érkezni újra a megbízások a Közgéphez, először csak alvállalkozóként, majd közvetlenül is.

Visszakanyarodva a Duna Aszfalthoz, ha a vállalat növekedésében nem is volt fordulat, az osztalékfizetési stratégiájában azonban történt változás. A társaság tulajdonosa a 2014 és 2018 közötti 67 milliárdos profit közel kétharmadát kivette a cégből, most azonban a 24,4 milliárd nagy részét bent hagyja, csak 3 milliárdot fizet ki.

 

A jelenlegi gazdasági körülményeket tekintve ez kifejezetten érdekes fejlemény. A cégben hagyott pénz ugyanis jellemzően arra utal, hogy a vállalat valamilyen befektetésre készül. Márpedig most a koronavírus-válság időlegesen eléggé leértékelt egyébként normál piaci körülmények között jól teljesítő cégeket, amelyek könnyen felvásárlási célponttá válhatnak. Ráadásul jó esély van rá, hogy a magyar vevőknek komoly külföldi konkurenciával sem kell szembenézniük egy-egy felvásárlási kísérlet során. 

A kormány ugyanis épp a héten korlátozta a külföldi cégek itthoni terjeszkedését

 

azzal, hogy miniszteri engedélyhez kötötte a külföldi tulajdonszerzést a magyar gazdaság nagy részében.

Korábban is írtuk már, hogy egy esetleges konszolidáció nagy nyertesei Magyarországon a komoly pénztartalékkal rendelkező kormányközeli cégek lehetnek. A Duna Aszfalt közülük is kifejezetten jó helyzetben várja a következő hónapokat, hiszen a vállalat bakszámláján közel 19 milliárd forint volt 2019 végén.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKormányközeli cégek lehetnek a nyertesei a koronavírust követő felvásárlásoknakKonszolidációs hullámot indíthat el a mostani válság, ezen pedig azok nyerhetnek, akiknek van pénzük. Minél később jön az állami mentőcsomag, annál kiszolgáltatottabbak a cégek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSimicska Lajos pénzgyára adja a referenciát MészároséknakA székesfehérvári félkész gyalogos felüljárót három éve nem sikerül befejezni. Talán majd most, miután még jobban elszállt a költsége.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÉpp most élesztik újra a Simicska-birodalom ékkövétMészáros Lőrinc üzleti körének alvállalkozójakánt tér vissza a fővárosba az egykori Simicska-birodalom zászlóshajója, a Közgép. A Déli összekötő vasúti hidat korszerűsítik.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMészáros Lőrinc 54 milliárdért épít vasutat a BMW-gyárhoz, nem lesz elég az erre félretett pénzElég magas fajlagos költséggel épít vasutat a BMW-gyárnak a felcsúti milliárdos V-Híd nevű cége. Közben újra állami munkát nyert Simicska Lajos egykori cége, a Közgép.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Duna Aszfalt éves beszámoló Közgép Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Fontos

Váczi István
2024. április 30. 04:37 Világ

Olyan lehetőség előtt áll az orosz hadsereg Ukrajnában, mint utoljára két éve

Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.

Hajdu Miklós
2024. április 28. 04:33 Élet

Ha így megy tovább, az alapkamat helyett a folyók vízállása határozza meg az inflációt

Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.