Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2019. szeptember 5. 08:16 Közélet, Vállalat

Épp most élesztik újra a Simicska-birodalom ékkövét

Mészáros Lőrinc üzleti körének alvállalkozójaként tér vissza a fővárosba az egykori Simicska-birodalom zászlóshajója, a Közgép. A korábban több százmilliárdnyi állami megrendeléssel felhizlalt, majd Simicska Lajos és Orbán Viktor összeveszése után száműzött vállalat a Duna Aszfaltnak dolgozhat a Déli összekötő vasúti Duna-híd korszerűsítésén. Utóbbi társaság annak a Szíjj Lászlónak érdekeltsége, aki állandó üzlettársa Mészáros Lőrincnek, és személyes kapcsolata is nagyon jó a felcsúti milliárdossal (az Index egy korábbi cikke szerint még nyaralni is együtt járnak).

A két vállalat új kapcsolatában van némi irónia, hiszen a 2010-es évek elején, Simicska hatalmának csúcsán a két üzletember viszonya állítólag azért volt kifejezetten rossz, mert Szíjj úgy ítélte meg, hogy a Közgép nem foglalkoztatta eleget az akkor még hozzá képest kis halnak számító Duna Aszfaltot.

Időközben azonban sokat változtak az erőviszonyok, és Simicska tavalyi végleges kapitulálása után a Közgép is Szíjj László tulajdonába került. A nagy összeveszés után lényegében munkát sem kapó cég pedig ezzel visszakerült a térképre. Már az is erre utalt, hogy a székesfehérvári vasútállomás feletti gyalogos felüljáró befejezéséhez ők biztosítottak referenciát Mészároséknak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSimicska Lajos pénzgyára adja a referenciát MészároséknakA székesfehérvári félkész gyalogos felüljárót három éve nem sikerül befejezni. Talán majd most, miután még jobban elszállt a költsége.

A helyzet most is hasonló lehet, a Duna Aszfalt ugyanis útépítésben és nem hidak, főleg nem vasúti hidak felújításában erős. A Közgépnek egész biztosan van olyan referenciája, amit tudtak használni a tender során, és nem véletlenül vonták be alvállalkozóként a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló V-Híd Zrt-t sem.

A déli összekötő vasúti híd felújítása egyébként elég komoly munka. Annyira, hogy az eredetileg erre a célra elkülönített 45,4 milliárd forint nem is volt elég, ezért a kormány július végén 2,7 milliárd forintot még hozzácsapott a kerethez. Méghozzá úgy, hogy a hazai költségvetésre eső részt növelték: a beruházásból az EU picivel több, mint 30 milliárd forintot áll, míg a magyar állam már nem 15, hanem 17,7 milliárdot. Végül ennyi pénz egyébként nem kell a fejlesztéshez,

a Duna Aszfalt ugyanis nettó 35,9 milliárdos ajánlattal nyerte el a megbízást, ami áfával együtt 45,6 milliárd forint.

Persze elképzelhető, hogy egyéb kiegészítő munkákra még szükség lesz a jövőben, és a kormányhatározatban a keretet ezért lőtték némileg fölé, az akkor szinte már biztosan ismert, de nyilvánosan még nem publikált árnak*Az ajánlatokat az eredeti kiírás szerint már hetekkel korábban felbontották..

A kiírás szerint a beruházás keretében a Duna Aszfalt és alvállalkozói az 510 méteres hídon mások mellett

  • elbontják a mostani két vágányt és a helyére három újat építenek
  • felhúznak egy új, cölöpfalas hídfőt a budai oldalon
  • átépítik a villamos felsővezetéki berendezéseket
  • zajvédőfalakat alakítanak ki és
  • elvégzik a szükséges közműkiváltásokat is.

Mindezt úgy, hogy a kivitelezés alatt a vasúti forgalmat folyamatosan fenn kell tartani. Azaz nem lehet csak úgy elbontani a két mostani vágányt és a helyére megépíteni hármat, hanem először ki kell szélesíteni a hidat és a munkát úgy kell ütemezni, hogy két vágányt mindig használni lehessen.

A tenderen a Duna Aszfaltén kívül még három ajánlat érkezett. Ezek közül a KÉSZ Kft-jét érvénytelennek minősítették, a közbeszerzési dokumentumok szerint azért, mert egy csomó nyilatkozatot nem adtak le, és amit beküldtek, abban is ellentmondások voltak, ezeket pedig nem is pótolták, illetve javították határidőre. Így Szíjj László cégének végül a lábatlani Dömper Kft-vel és a fővárosi A-Híd Zrt-vel kellett megküzdenie. Előbbi közel öt, utóbbi bő kettő milliárd forinttal kért  volna többet a munkáért.

Duna Aszfalt egyébként már egy masszív hitelt is kapott a projektre. A hitelnyilvántartási rendszer szerint a Sberbanknál jutottak egy valamivel több mint 25 milliárdos kölcsönhöz, aminek a Déli összekötő vasúti Duna-híd korszerűsétéséről szóló szerződés (illetve nyilván a cég ez alapján fennálló jövőbeli követelései) a biztosítéka. Érdekesség, hogy bár a zálogjogot még augusztus végén jegyezték be, a rendszerben az szerepel, hogy „követelés alapjául szolgáló szerződés kelte … 2019. szeptember”

Azaz úgy tűnik, mintha a Duna Aszfalt egy még alá sem írt szerződésre kapott volna több mint 25 milliárd forintnyi hitelt.

Bár ezt cáfolja, hogy a közbeszerzési dokumentumok alapján a szerződéskötési moratórium ekkor már lejárt, azaz elvileg a megállapodásnak már meg kellett volna születnie.

Pontosítás: A hitelnyilvántartási rendszerben megjelent bejegyzés nemcsak hitelt, hanem hitelkeretet is jelenthet*Ami ugye azt jelenti, hogy ilyen összegben hívhat le hitelt a későbbiekben a cég., illetve a lapunk által megkérdezett szakértő szerint azt sem lehet kizárni, hogy a Duna Aszfalt zálogkötelezett egy ügyletben.

Frissítés: A gazdasági versenyhivatal honlapján szerdán jelentették be az érintettek, hogy – ha a hatóság jóváhagyja – némileg átszervezik a cégcsoportot, és az eddig közvetlenül Szíjj László tulajdonában álló Közgép a Duna Aszfalt alá kerül.

Közélet Vállalat Déli összekötő vasúti Duna-híd Duna Aszfalt Közgép Mészáros Lőrinc simicska lajos Szíjj László Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2020. március 29. 16:33 Közélet

Veszélyességi pótlékot az egészségügyi dolgozóknak, ingyenes parkolást mindenkinek

A járvány idejére érdemes díjmentessé tenni a parkolást, a betegség leküzdéséért dolgozók pedig megérdemelnek egy legalább 40 százalékos pótlékot.

Bucsky Péter
2020. március 29. 08:13 Közélet

Tízmilliárdos bukás fenyegeti a járvány miatt a budapesti közlekedést

Érdemi fővárosi közlekedésfejlesztés nem lesz a kormány támogatása nélkül, miközben a turisták eltűnése is jelentős érvágás - mondja a BKK vezérigazgatója.

Tóth István János Hajdu Miklós
2020. március 27. 19:44 Közélet

Két példa arra, hogy miért fontos a hálózatelemzés a koronavírus-járvány megfékezésében

Egyáltalán nem mindegy, hogy a kormányok kiknek biztosítanak elsősorban védőfelszerelést, a sokakkal személyesen érintkezők ugyanis szuperterjesztőkké válhatnak.

Fontos

Kasnyik Márton
2020. március 27. 12:30 Élet

Teljes félreértés, hogy választani lehet a gazdaság megmentése és a járvány feltartóztatása között

Álomvilágban él, aki azt gondolja, hogy meg lehet menteni a gazdaságot, ha nem teszünk súlyos lépéseket a járvány megállításáért.

Fabók Bálint
2020. március 27. 06:50 Vállalat

Szakácsként 800 ezret keresett, most örül, hogy elmehetett futárnak minimálbérért

Még a 2008-as válság idején sem kerestek annyian munkát, mint most a legnagyobb magyar munkaerő-kölcsönzőnél. Mit látnak a munkaerőpiacon a válságból?

Avatar
2020. március 26. 18:37 Pénz

Most dől el, hogy a krízis milyen maradandó károsodást okoz Magyarországon

A visszaesést csak akkor követi nagyon erős fellendülés, ha a költségvetés is odateszi magát.