Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán Váczi István
2018. július 4. 18:31 Közélet, Pénz

Nem Nyerges lesz a Simicska-cégek végállomása

Nyerges Zsolt csak parkolópálya, a következő lépésben minden megy Mészáros Lőrinchez – így foglalta össze röviden egy ügyet ismerő forrásunk, hogy miért adta el Simicska Lajos tulajdonképpen mindenét Nyerges Zsoltnak. Állítólag azért lett Nyerges a postás, mert ő az, akiben mind a két fél megbízik. Simicska Lajosnak emberemlékezet óta üzlettársa, de a korábbi Fidesz-pénztárnok és Orbán Viktor összeveszését követően is volt arra utaló jel, hogy a kibékíthetetlen konfliktus ellenére vele a másik oldal is hajlandó szóba állni. Emlékezetes momentum, hogy két évvel ezelőtt, a Simicska-Orbán háború csúcspontján a miniszterelnök személyesen ment le átadni a szolnoki MÁV-stadiont.

Állítólag közel 60 cégből áll a csomag, amit Nyerges most átvesz, és ez teljes egészében a leköszönő felcsúti polgármesterhez, Orbán Viktor jóbarátjához, Mészáros Lőrinchez kerülhet. Hogy pontosan milyen konstrukcióban (egyben vagy szétszedve), és hogy Mészáros mely cégéhez, az egyelőre nem egyértelmű, ezt állítólag most még Nyerges sem tudja. A tranzakció részleteiről kora őszig valószínűleg nem is fog kiderülni semmi, hiszen a pénzügyek rendezéséhez és a hatósági jóváhagyásokhoz hónapokra van szükség.

Arról eltérnek a vélemények, hogy Simicska Lajos részéről ez most teljes kapituláció vagy egy logikus üzleti döntés (valószínűleg mindkettő), az azonban nem kérdés, hogy lényegében térdre kényszerítették az oligarchát. A nagy összeveszést követően a cégcsoportot teljesen elzárták az állami forrásoktól, de az elmúlt években sok szektorban a jogszabályi környezetet is úgy alakították, hogy a Simicska-cégek többsége piaci alapon fenntarthatatlanná vált, a nem piaci források pedig elzáródtak. A vállalatoknál idővel le kellett volna húzni a rolót, így legalább a munkahelyek egy része megmarad – fogalmazott egy forrásunk.

Megpróbáltuk összeszedni, hogy mennyit érhet a cégcsoport, ami a közeljövőben gazdát cserél, ez azonban nem annyira egyszerű dolog. Simicska Lajos ugyanis a cégfantomizálás és tulajdonviszonyok elfedésének Magyarországon korszakalkotó jelentőségű úttörője volt, így nem lehet pontosan megmondani, hogy a birodalmába tartozó vállalatoknak mekkora részben tulajdonosa. (Az például, hogy a Közgép Simicska Lajos kizárólagos tulajdonában van, csak 2012-ben derült ki egy Népszabadság birtokába jutott dokumentumból.) Sokat elárul, hogy bár a mostani tranzakció állítólag nagyjából 60 vállalatot érint, Simicskának a cégregiszter szerint jelenleg csak hét társaságban és azok néhány leányvállalatában van közvetlen tulajdonrésze. Ráadásul a birodalomban eddig is komoly szerepe volt Nyerges Zsoltnak és a másik állandó üzlettársnak, Fonyó Károlynak, a vállalatok egy része az ő kezükben volt korábban is.

Abból, amit összeszedtünk, az látszik, hogy az érintett birodalom (legalábbis a könyvek alapján) tízmilliárdokat ér: az együttes nettó eszközérték több mint 50 milliárd forint. Ez is azt a forgatókönyvet valószínűsíti, hogy Nyerges nem magának vásárol, neki ugyanis aligha van ennyi szabad forrása.

 

Nehéz lenne megmondani, hogy jövedelem alapján mennyire lehetne értékelni a vállalatcsoportot, mert a cégek jövedelmezősége a tulajdonosnak a kormányhoz fűződő viszonyától függött az elmúlt években. Míg 2010 és 2015 között 58 milliárdot vettek ki a Simicska Lajoshoz köthető vállalatokból a tulajdonosok, a nagy összeveszést követő két évben már csak hármat.

 

(Összesen tehát több mint hatvanmilliárd forint került tisztán Simicskáék bankszámlájára. Ennek a fele, 30,8 milliárd a két legjobb évben, 2013-2014-ben ment ki a cégekből.)

Simicskáék az eladás előtt azért igyekeztek kisöpörni a padlást, és még több vállalatból is felvettek osztalékot. Sőt volt olyan cég, ami az utolsó kifizetéseket elvileg június 30-án, azaz négy nappal ezelőtt teljesítette*Igaz ez a Class FM-et működtető Advenio Zrt. volt, amely már korábban kikerült Simicska Lajos tulajdonából, ám még az eladás előtt 2018. június 30-át jelölték meg az osztalék kifizetésének határidejeként. , és olyan is, amely tavaly még két részletben az év közepén, illetve december végén is fizetett osztalékot, ezúttal azonban egyben vették ki belőle a pénzt.

Az egyértelműnek tűnik, hogy a birodalomban az igazi értéket – legalábbis üzleti szempontból – az agrárcégek és a Közgép jelenti. Politikai szempontból azonban nem jelentéktelen a Simicska-médiabirodalom maradéka sem. Bár az nem valószínű, hogy a Magyar Nemzetet újraindítja az új tulajdonosa, de a névnek van értéke, és ebből akár profitálhat is egy már piacon lévő termék. Szintén érdekes kérdés a Hír TV sorsa, hiszen, ha tényleg minden Mészáros Lőrinchez kerül, akkor a felcsúti milliárdosnak két ilyen tematikájú csatornája is lesz.

Közélet Pénz Mészáros Lőrinc nyerges zsolt simicska lajos Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Tóth István János
2019. május 21. 17:48 Adat, Közélet

Nyolc ábra egy magyar csodáról

Ha piacgazdaság van, akkor kétségtelenül Mészáros Lőrinc cégei a legjobbak az országban, és nekik kellene nyerniük az összes közbeszerzést. De van alternatív magyarázat is.

Jandó Zoltán
2019. május 21. 06:46 Közélet, Vállalat

Körbezártak minket az oroszok, és a kormány önként sétál a karjaikba

Gázkörgyűrű építésével foglalja vissza Kelet-Közép-Európát a Gazprom. Bár a magyar hatóság a régióban egyedüliként résen volt, a kormány ezt az előnyt is eldobhatja.

Avatar
2019. május 16. 12:17 Közélet

Tabuk fogságában a magyar gazdaságpolitika

A magyar konvergencia program azt a látszatot kelti, hogy már sikerült megteremteni a tartósan gyors növekedés gazdaságpolitikai előfeltételeit.

Fontos

Váczi István
2019. május 20. 16:22 Világ

Jó időre meghatározza Európa sorsát a hétvégi választás

Hosszú időre lekerül a szorosabb integráció a napirendről, ha az euroszkeptikus pártok nagyon megerősödnek az Európai Parlamentben.

Jandó Zoltán
2019. május 20. 11:41 Tech, Vállalat

Gyakorlatilag kicsinálják a magyarok második kedvenc okostelefon-márkáját

A magyar okostelefon-piacot is felboríthatja a Huawei-botrány. Itthon az elmúlt hónapokban minden negyedik készüléket a kínai gyártó adta el.

Bucsky Péter
2019. május 20. 06:54 Élet

Tételes lista a zöld rendszámos autókról – sokuk szennyezőbb egy hagyományos kocsinál

Sok tölthető hibridnél teljesen érthetetlen, miért támogatja az állam a vásárlásukat és a fenntartásukat.