Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2019. augusztus 7. 14:34 Vállalat

Simicska Lajos pénzgyára adja a referenciát Mészároséknak

Mészáros Lőrinc öccsének, Mészáros Jánosnak a cége, a Híd-Tám Kft. fejezheti be a székesfehérvári vasútállomás feletti gyalogos felüljárót. A projekt évek óta húzódik, ami miatt hiába újították fel több mint 30 milliárd forintból az állomást, annak nincs közvetlen biztonságos kapcsolata a déli városrészhez. A beruházás első üteme még elkészült, a másodikra kiírt első közbeszerzést azonban tavaly ősszel eredménytelennek minősítették, mert egyetlen pályázó sem fért bele az 1,72 milliárdos keretbe. A projekt kálváriájáról az Átlátszó írt alapos cikket.

Az első ütem részeként három éve megépített, ám azóta is használhatatlan felüljáró. Forrás: Google

Az állami megrendelő NIF Zrt.-nek azonban sikerült átvágnia a gordiuszi csomót, és egyszerűen eltörölte a határértéket. Így Mészáros János cége a korábbi korlátnál 770 millió forinttal drágábban, 2,49 milliárdért építheti meg a felüljárót. Mindezt úgy, hogy tavaly, amikor nem kapták meg a munkát, ennél jóval olcsóbban vállalták volna.

A Híd-Tám ugyanis az előző körben is pályázott, ám akkor még 2,1 milliárd alatti, azaz a mostaninál 400 millióval olcsóbb ajánlattal.

Ezzel ráadásul tavaly nem nyerhettek volna, a másik két induló ugyanis alacsonyabb árat adott meg*Természetesen a műszaki tartalomban lehetnek eltérések, de a projekt rövid leírása a tavalyi és az idei dokumentumban szó szerint ugyanaz..

 

Akkor a legolcsóbbnak a győri Kútház Kft. tűnt, amely ezúttal is adott be ajánlatot, de azt egy elég furcsa indokkal érvénytelennek minősítették. A közbeszerzési iratok alapján a vállalat két leadott dokumentumban két különböző nettó ajánlati árat adott meg, és ezt a hiánypótlásra úgy sikerült csak javítani, hogy azzal az „ajánlati kötöttséget megsértették”. Az első ránézésre banálisnak tűnő hibáról, illetve az általuk megadott árról megkérdeztük a Kútház Kft. ügyvezetőjét, Bella Tamást, aki azonban nem kívánt kérdéseinkre válaszolni, mindössze annyit mondott, hogy

nincs közük a beruházáshoz, mert kizárták őket, ennek oka azonban bizalmi dolog.

Így viszont az egyetlen érvényes ajánlat Mészáros János cégétől érkezett. A bátyjához hasonlóan felcsúti üzletember azonban, úgy tűnik, a családot sem hagyja ki a projektből. A dokumentumok szerint ugyanis a fejlesztésbe valószínűleg alvállalkozóként bevonják a Mészáros Lőrinc és felesége tulajdonában lévő V-Híd Kft.-t is. Legalábbis erre utal, hogy utóbbi vállalat részt vett a Híd-Tám „alkalmasságának igazolásában”, magyarul referenciát adott, hogy a partner teljesíteni tudja a közbeszerzésben előírt feltételeket*A NIF nem írta elő a pályázóknak, hogy nevezzék meg az alvállalkozóikat, de a referenciát nyújtók jellemzően részt vesznek a munkában..

A referenciát nyújtó cégek között azonban nem a V-Híd volt a legérdekesebb, hanem a Simicska-birodalom egykori ékköve, a Közgép. A korábbi Fidesz-pénztárnok és Orbán Viktor összeveszése előtt a Közgép volt a kormányzat első számú útépítője, 100 milliárdos nagyságrendben kapott megbízásokat. A cég azonban a Simicska-Orbán háború kirobbanása után lényegében összeomlott, és amikor a bukott oligarcha eladta érdekeltségeit – néhány lépésen keresztül – utódjának, Mészáros Lőrincnek és üzleti körének, akkor az állami megrendelések nélküli és már kiüresített Közgép is ehhez a csoporthoz került.

Mivel ekkorra már kiépült egy új Fidesz-közeli építőipari cégháló, sokan nem értették, miért van szüksége Mészároséknak a Közgépre, de már ekkor is voltak spekulációk arra, hogy a korábban rengeteg munkán dolgozó társaságot elsősorban a referenciák miatt tartják meg.

A Híd-Tám története egyébként tipikus Mészáros-sikersztori.

A vállalat 2016 elején került Mészáros János tulajdonába, és bár addig sem volt törpecég, komolyabb növekedésnek csak ezt követően indult. A korábbi esztendőkben jellemzően 200 millió közeli, 2015-ben azonban a 100 milliótól is elmaradó árbevétel már a felcsúti üzletember érkezésének évében 700 millió fölé ugrott, tavaly pedig a hatmilliárdot közelítette. Mindez részben annak köszönhető, hogy a társaság az állami megrendelésekhez is közelebb került. A Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nek Bács-Kiskun megyében és a Balaton mellett is építettek egy-egy hidat, de Mészáros Lőrinc cége bevonta őket a Püspökladány és Ebes közötti vasúti szakasz 75 milliárdos felújításába is. Sőt, a jövőben egy ennél is sokkal nagyobb projektben is részt vehetnek, hiszen alvállalkozókén a Budapest-Belgrád vasútvonalon is dogoznak majd.

 

A megrendelések megugrása a komolyabb profitot is meghozta a cégnél. A vállalat tavaly és tavalyelőtt már 200 milliót meghaladó nyereséget ért el, amit Mészáros Lőrinc öccse nagyrészt ki is vett a cégből.

A növekedés abban is hasonlít a többi Mészáros cégére, hogy létszámban eközben sokat nem bővül a vállalat. A társaságnak jelenleg 12 alkalmazottja van, akik kivétel nélkül szellemi munkát végeznek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzinte munkások nélkül kaszálnak tízmilliárdokat a kormány kedvenc építőiÖsszeszedtünk néhány adatot, amelyek elég jól megmutatják, hogy lényegében „üzletszerzési jutalékot” szednek az állami tendereken rendszeresen arató cégek.

Vállalat Híd-Tám Kft. Közgép Mészáros János Mészáros Lőrinc Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2022. szeptember 29. 04:34 Adat, Vállalat

Tíz év alatt eltűnnek az országból az ütött-kopott vonatok, ha folytatódnak a beszerzések

A legutóbb bejelentett vásárlások költsége az 500 milliárdot közelítheti, de ha minden selejtezésre érett eszközt lecserélnének, nagyjából még háromszor ennyire lenne szükség.

Karsai Judit
2022. szeptember 28. 16:04 Vállalat

Mély válság fenyegeti a kockázatitőke-piacot Kelet-Közép-Európában

Noha a kockázatitőke-befektetések idei összege várhatóan a tavalyi rekordot is túlszárnyalja, az üzleti hangulat már gyökeresen megváltozott a régió kockázati- és magántőkepiacán.

Pálos Máté
2022. szeptember 28. 09:27 Vállalat

Rovarfehérje-jövő: milliárdokat fektetnek egy katonalégylárvákat tenyésztő cégbe

A rovarlárvából előállított, fehérjében gazdag rovarlisztet és rovarolajat az elmúlt években egyre többször emlegetik a szójából és hallisztből előállított takarmány klímabarát alternatívájaként.

Fontos

Németh Szilvia
2022. szeptember 30. 18:03 Élet

Nem a versenyről kellene szólnia az oktatásnak

A 21. századi legfontosabb készségek együttműködés-alapúak, ezért olyan körülmények kellenek, melyek biztosítják a társas tanulás örömét.

Avatar
2022. szeptember 30. 15:38 Világ

Az Ázsiára borított orosz olaj is fűti az iráni tüntetéseket

Véres összecsapásba torkollnak az iráni tüntetések, miközben az iráni gazdaság egyre rosszabbul teljesít.

Csanádi Marcell
2022. szeptember 30. 09:43 Adat, Élet

A COVID-járvány az egészséggazdaságtan szemüvegén át

Az elmaradt szűrések miatt sok, kezdeti stádiumban lévő daganatos megbetegedés maradt rejtve az orvosok elől.