Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2019. augusztus 7. 14:34 Vállalat

Simicska Lajos pénzgyára adja a referenciát Mészároséknak

Mészáros Lőrinc öccsének, Mészáros Jánosnak a cége, a Híd-Tám Kft. fejezheti be a székesfehérvári vasútállomás feletti gyalogos felüljárót. A projekt évek óta húzódik, ami miatt hiába újították fel több mint 30 milliárd forintból az állomást, annak nincs közvetlen biztonságos kapcsolata a déli városrészhez. A beruházás első üteme még elkészült, a másodikra kiírt első közbeszerzést azonban tavaly ősszel eredménytelennek minősítették, mert egyetlen pályázó sem fért bele az 1,72 milliárdos keretbe. A projekt kálváriájáról az Átlátszó írt alapos cikket.

Az első ütem részeként három éve megépített, ám azóta is használhatatlan felüljáró. Forrás: Google

Az állami megrendelő NIF Zrt.-nek azonban sikerült átvágnia a gordiuszi csomót, és egyszerűen eltörölte a határértéket. Így Mészáros János cége a korábbi korlátnál 770 millió forinttal drágábban, 2,49 milliárdért építheti meg a felüljárót. Mindezt úgy, hogy tavaly, amikor nem kapták meg a munkát, ennél jóval olcsóbban vállalták volna.

A Híd-Tám ugyanis az előző körben is pályázott, ám akkor még 2,1 milliárd alatti, azaz a mostaninál 400 millióval olcsóbb ajánlattal.

Ezzel ráadásul tavaly nem nyerhettek volna, a másik két induló ugyanis alacsonyabb árat adott meg*Természetesen a műszaki tartalomban lehetnek eltérések, de a projekt rövid leírása a tavalyi és az idei dokumentumban szó szerint ugyanaz..

 

Akkor a legolcsóbbnak a győri Kútház Kft. tűnt, amely ezúttal is adott be ajánlatot, de azt egy elég furcsa indokkal érvénytelennek minősítették. A közbeszerzési iratok alapján a vállalat két leadott dokumentumban két különböző nettó ajánlati árat adott meg, és ezt a hiánypótlásra úgy sikerült csak javítani, hogy azzal az „ajánlati kötöttséget megsértették”. Az első ránézésre banálisnak tűnő hibáról, illetve az általuk megadott árról megkérdeztük a Kútház Kft. ügyvezetőjét, Bella Tamást, aki azonban nem kívánt kérdéseinkre válaszolni, mindössze annyit mondott, hogy

nincs közük a beruházáshoz, mert kizárták őket, ennek oka azonban bizalmi dolog.

Így viszont az egyetlen érvényes ajánlat Mészáros János cégétől érkezett. A bátyjához hasonlóan felcsúti üzletember azonban, úgy tűnik, a családot sem hagyja ki a projektből. A dokumentumok szerint ugyanis a fejlesztésbe valószínűleg alvállalkozóként bevonják a Mészáros Lőrinc és felesége tulajdonában lévő V-Híd Kft.-t is. Legalábbis erre utal, hogy utóbbi vállalat részt vett a Híd-Tám „alkalmasságának igazolásában”, magyarul referenciát adott, hogy a partner teljesíteni tudja a közbeszerzésben előírt feltételeket*A NIF nem írta elő a pályázóknak, hogy nevezzék meg az alvállalkozóikat, de a referenciát nyújtók jellemzően részt vesznek a munkában..

A referenciát nyújtó cégek között azonban nem a V-Híd volt a legérdekesebb, hanem a Simicska-birodalom egykori ékköve, a Közgép. A korábbi Fidesz-pénztárnok és Orbán Viktor összeveszése előtt a Közgép volt a kormányzat első számú útépítője, 100 milliárdos nagyságrendben kapott megbízásokat. A cég azonban a Simicska-Orbán háború kirobbanása után lényegében összeomlott, és amikor a bukott oligarcha eladta érdekeltségeit – néhány lépésen keresztül – utódjának, Mészáros Lőrincnek és üzleti körének, akkor az állami megrendelések nélküli és már kiüresített Közgép is ehhez a csoporthoz került.

Mivel ekkorra már kiépült egy új Fidesz-közeli építőipari cégháló, sokan nem értették, miért van szüksége Mészároséknak a Közgépre, de már ekkor is voltak spekulációk arra, hogy a korábban rengeteg munkán dolgozó társaságot elsősorban a referenciák miatt tartják meg.

A Híd-Tám története egyébként tipikus Mészáros-sikersztori.

A vállalat 2016 elején került Mészáros János tulajdonába, és bár addig sem volt törpecég, komolyabb növekedésnek csak ezt követően indult. A korábbi esztendőkben jellemzően 200 millió közeli, 2015-ben azonban a 100 milliótól is elmaradó árbevétel már a felcsúti üzletember érkezésének évében 700 millió fölé ugrott, tavaly pedig a hatmilliárdot közelítette. Mindez részben annak köszönhető, hogy a társaság az állami megrendelésekhez is közelebb került. A Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nek Bács-Kiskun megyében és a Balaton mellett is építettek egy-egy hidat, de Mészáros Lőrinc cége bevonta őket a Püspökladány és Ebes közötti vasúti szakasz 75 milliárdos felújításába is. Sőt, a jövőben egy ennél is sokkal nagyobb projektben is részt vehetnek, hiszen alvállalkozókén a Budapest-Belgrád vasútvonalon is dogoznak majd.

 

A megrendelések megugrása a komolyabb profitot is meghozta a cégnél. A vállalat tavaly és tavalyelőtt már 200 milliót meghaladó nyereséget ért el, amit Mészáros Lőrinc öccse nagyrészt ki is vett a cégből.

A növekedés abban is hasonlít a többi Mészáros cégére, hogy létszámban eközben sokat nem bővül a vállalat. A társaságnak jelenleg 12 alkalmazottja van, akik kivétel nélkül szellemi munkát végeznek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzinte munkások nélkül kaszálnak tízmilliárdokat a kormány kedvenc építőiÖsszeszedtünk néhány adatot, amelyek elég jól megmutatják, hogy lényegében „üzletszerzési jutalékot” szednek az állami tendereken rendszeresen arató cégek.

Vállalat Híd-Tám Kft. Közgép Mészáros János Mészáros Lőrinc Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2020. november 28. 12:01 Vállalat

Nehéz helyzetbe kerülnek kisebb cégek, mert nem vehetnek részt vásárokon

A szakmai vásárok és kiállítások elmaradásával sok kisebb cég elveszítheti fontos értékesítési csatornáját, köztük magyar vállalkozások is.

Váczi István
2020. november 27. 10:37 Vállalat

Elektromos városi terepjárót kezdett gyártani a Skoda

A héten elkezdődött a Skoda első olyan elektromos modelljének gyártása, amelyet eleve ilyen hajtással terveztek.

Stubnya Bence
2020. november 27. 06:57 Vállalat

Harmadszor kerültek idén padlóra, most online karácsonyi bulikban bíznak

A cégek egy része profilváltással alkalmazkodott a járványhoz a rendezvényszervezők piacán, de a legtöbben még így is csak a veszteség minimalizálására játszanak.

Fontos

Stubnya Bence
2020. november 28. 06:42 Podcast

Próbálja menteni a menthetőt a magyar zeneipar, de már elindultak a csődeljárások

A fesztiválszezon kiesése volt az igazi érvágás a magyar zeneiparnak, a legnagyobb veszteség pedig a technikusok pályaelhagyása lehet. Bali Dáviddal beszélgettünk a heti G7 Podcastban.

Fabók Bálint Jandó Zoltán
2020. november 26. 06:57 Adat, Vállalat

Egy visszahúzódó magyar testvérpár gazdagabb, mint Mészáros és Csányi együtt

Fontos magyar vállalatok legnagyobb tulajdonosai közé tartozik Rahimkulov Timur és Ruszlan, de nyilvános fotó sincs róluk.

Jandó Zoltán Torontáli Zoltán
2020. november 25. 16:56 Adat, Közélet

Semmi értelme nincs az operatív törzs járvány-előrejelzésének

Legalábbis abban a formában, ahogy hetente közlik. Ha jól csinálják, a szennyvízadat hasznos eleme lehet a járvány követésének, de amit az NNK közzétesz, nem az.