Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. június 17. 16:46 Vállalat

Megépítik a gépet, amellyel egy fapados is elrepülhet Budapestről Amerikába

Nem vesztegette az időt az Airbus, már a párizsi légi szalon elején bejelentette, hogy megépíti az egyebek mellett a Wizz Air által is használt A321-es gépének igazán hosszú távú járatokra optimalizált változatát. Ezt azért övezi különösen nagy várakozás, mert ez lehet az első olyan keskeny törzsű (egyfolyosós) típus, amely leszállás nélkül teheti meg a Közép-Európa és Észak-Amerika közötti távolságot.

A vállalat közleménye szerint az A321XLR*Extra long range, utalva a különlegesen nagy hatótávolságra. nevű gép 2023-ban áll majd szolgálatba, hatótávolsága pedig 8700 kilométer lesz, 15 százalékkal több, mint az A320-as típuscsalád jelenlegi távolsági csúcstartójának, az A321LR-nek. Ez egyébként szintén újnak számít, tavaly év elején kezdték tesztelni, amihez akkor a Boeing is gratulált.

Az Airbus szerint ez – párosulva az új hajtóművek által biztosított hatékonysággal – lehetővé teszi a légitársaságoknak, hogy olyan hosszabb és kevésbé zsúfolt útvonalakat repüljenek, amelyeknél most még széles törzsű típusokra van szükség. Például megtehetik az utat India és Európa, Kína és Ausztrália, valamint a már említett Közép-Európa és az Egyesült Államok között. Erről készítettek egy illusztrációt is:

Forrás: Airbus

Itt ugyan Róma szerepel, de a megadott hatótávolság alapján egyértelmű, hogy a gép a nagyjából 7000 kilométeres Budapest-New York távolságra is alkalmas lesz, és más városokat is elérhet az amerikai keleti parton. Vagyis elméletileg például a Wizz Air számára is megnyithatja Észak-Amerikát vagy ázsiai célpontokat is ugyanezen a hatótávolságon belül.*Ehhez ugyanakkor országok közötti légi megállapodásra is szükség van.

Budapestről indulva jelenleg Dubaj a Wizz Air legtávolabbi – durván 4000 kilométeres repülőútra lévő – célpontja, és ez téli nyaralójáratként olyan sikeres, hogy október 27-től a jelenlegi heti kettő helyett a hét minden napján közlekedik majd. Más kérdés, hogy ez a mostani gépek hatótávolságának annyira a szélén van, hogy bizonyos telítettség fölött és időjárási viszonyok közepette a csomagok egy része egy-két esetben lemarad.

Ebből a szempontból is jól jönne, hogy az A321XLR nagyobb hatótávolságát olyan változások teszik lehetővé, mint például a módosított futóművek – amelyek nagyobb, 101 tonnás maximális felszállótömeget engednek meg -, valamint az optimalizált hátsó-középső üzemanyagtartály, amely a korábbi megoldásnál kevesebb helyet vesz el a poggyászok és az áruk elől.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLehet, hogy nem férsz el a fapados székén, de kíméled a környezetetAzok a légitársaságok járulnak hozzá a legkevésbé a klímaváltozáshoz, amelyek korszerű gépeket használnak és a lehető legtöbb embert zsúfolják fel a fedélzetre.

Ezzel együtt persze a Wizz Air üzletpolitikájától függ a döntés, hogy rendel-e majd ebből a típusváltozatból, és felveszi-e adott esetben Észak-Amerikát a célpontok közé. A cég 256 darabos A321neo*A neo az új hajtóművekkel ellátott gépek jele (new engine option), a 256 darab egy kisebb részét már leszállította az Airbus.-rendelésállományán belül jelenleg nincs nagy hatótávolságú verzió, és kérdésemre annyit írt csak a légitársaság, hogy hagyományosan nem kommentálja a hosszú távú járatokkal kapcsolatos találgatásokat.

A magyar származású Steven F. Udvar-Hazy*Udvarházy Ferenc István 1946-ban Budapesten született, családjával együtt 1956-ban hagyta el az országot. mindenesetre bizalmat szavazott az A321XLR-nek, az általa alapított és vezetett Air Lease egy százdarabos rendelés keretében 27-et kötött le. Ezt sokan egyfajta jóváhagyásnak veszik a piac részéről, mivel a repülőgéplízing-ágazatot létrehozó szakember döntéseit ma is sokan mértékadónak tartják.

Az Airbus bejelentése lépéskényszerbe hozza a Boeingot, amely jó ideje mérlegeli egy hasonló tulajdonságokkal rendelkező gép kifejlesztését, ami nagyjából 15 milliárd dollárba kerülne. Egyelőre azonban a vállalatnál mindenki azon dolgozik, hogy a két szerencsétlenség után három hónapja a földre parancsolt 737 Max gépei számára minél előbb visszaszerezze a repülési engedélyt.

A Boeing leendő gépének valószínű vevői között emlegetett JetBlue és Norwegian pénteken sürgették az amerikai gyártót, hogy kezdjen bele a megvalósításba. Reményeik szerint ennek olyan paraméterei lesznek – közel 9300 kilométeres hatótávolság és akár 270 férőhely –, amelyekkel a 240 főre és 8700 kilométerre képes A321XLR nem tud majd versenyezni. Dennis Muilenburg Boeing-vezér korábban azt mondta a Bloombergnek, hogy a gép 2025 körül állhat szolgálatba.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA matematika megmondja, miért nem viheted fel a repülőre a kézipoggyászodatNincs elég tárolórekesz és nincs kényszerítő szabály sem. Viszont őrült jó üzletet lehet csinálni a kézipoggyászos felfordulásból.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat a321xlr Airbus Boeing párizsi légi szalon wizz Air Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2025. április 9. 12:55 Közélet, Vállalat

Megörökli a következő kormány a bankok és telekom cégek áremelési szándékait

Teljes piacok kényszerültek „önkéntesen kötelező” lépésre a hatósági beavatkozás réme miatt. Az inflációs nyomásból így jut a következő kormánynak is.

Jandó Zoltán
2025. április 7. 16:42 Közélet, Vállalat

Lázár János úgy csinál, mint aki nem érti, hogyan működik a NER

Nekimenne az építőipari multiknak a miniszter, de javaslatával a „luxizó” NER-milliárdosoknak sokkal több kényelmetlenséget okozhat.

Vámosi Ágoston
2025. április 4. 11:21 Adat, Vállalat

Sikerülhet ellenszélben külpiacra lépniük a magyar vállalkozásoknak?

Örök téma a magyar cégek exportjának fellendítése, egy budapesti üzleti rendezvényen egyebek mellett arról lesz szó, hogyan kerülhetők el a folyamat buktatói.

Fontos

Bucsky Péter
2025. április 10. 13:34 Világ

Ezek az országok nyerik a legtöbbet azzal, hogy Trump visszavonulót fújt

Szegény, fejlődő országok lettek volna a „kölcsönös" vámok legnagyobb vesztesei, számukra nagyon nem mindegy, mi lesz a 90 napos felfüggesztés után.

Schaffhauser Tibor
2025. április 9. 17:20 Világ

Sokat veszíthetünk azzal, hogy még mindig nincs uniós klímacél 2040-re

Középtávú cél nélkül nehezebb a klímaátmenet, pedig a magyar elemzések szerint is megérné a gyorsabb átállás a kibocsátásmentes gazdaságra.

Vámosi Ágoston
2025. április 9. 14:35 Világ

Tovább durvul a kereskedelmi háború, és még kész sincs az EU válasza

Kína visszalőtt az 50 százalékos emelésre, az EU számára az a kérdés, hogy keménységgel vagy kompromisszumkészséggel kerülhet-e közelebb a céljához.