Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. szeptember 14. 09:02 Vállalat

Lehet, hogy nem férsz el a fapados székén, de kíméled a környezetet

Azok a légitársaságok járulnak hozzá a legkevésbé a klímaváltozáshoz, amelyek nemcsak korszerű repülőgépeket használnak, hanem a lehető legtöbb embert zsúfolják fel a fedélzetre. A leírás a fapadosokra illik, amelyek adott távolságra a lehető legkevesebb üzemanyag felhasználásával juttatják el az utasaikat.

A közlekedés környezetbarátabbá tételén dolgozó egyik nemzetközi szervezet (International Council on Clean Transportation, ICCT) tanulmánya 20 Európa és Észak-Amerika között közlekedő légitársaság adatait hasonlította össze. Az általuk használt mérőszám az egy liter kerozinra eső utaskilométer, vagyis hogy egy embert milyen messzire repítenek ezzel a mennyiséggel.

 

Szembetűnő, hogy mindössze két fapados található a 20 cég között, ám ezek végeztek a lista élén. Ez persze a már említett okok miatt nem meglepő, hiszen ennek az üzleti megközelítésnek a lényegéhez tartozik, hogy viszonylag új, kevés karbantartást igénylő, üzemanyag-takarékos gépeket használnak, valamint nincs üzleti és első osztály, ami növeli a fedélzeten elhelyezhető székek számát. Aki a magassága miatt nem fér el kényelmesen, kénytelen megfizetni a nagyobb lábterű helyekre szóló felárat.

A lista másik végén lévő Lufthansa és British Airways pedig nemcsak a szellősebb elrendezés miatt végzett hátul, hanem azért is, mert több négyhajtóműves típust (Airbus A-380, A-340, Boeing B-747) is üzemeltet. A fapadosok flottájában ilyen gépek nincsenek. Az iparági fogyasztási átlag egyébként 34 utaskilométer literenként.

A Bloomberg cikkében lévő második ábráról az is kiderül, hogy üzemanyag-hatékonyság szempontjából jól áll az idehaza piacvezető Wizz Air által repült A-321-es, ellenben a Ryanair B-737-800-asai valamelyest elmaradnak az iparági átlagtól. A legújabb B-787 Dreamlinerekkel és A-350-esekkel viszont nem versenyezhet az A321-es sem, legalábbis az új hajtóművek megérkezéséig. Igaz, az utóbbiakkal elég sok a probléma.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBaj van a repülőgép-hajtóművekkel, a Wizz Air-t egyelőre nem érintiAz új hajtóművek problémái miatt gépek tucatjai állnak az Airbus gyárainak udvarán, de a Wizz Air talán időben megkapja az új repülőit.

Az más kérdés, hogy bizonyos szempontból félrevezető az ICCT megközelítése. A fapadosok alacsony áraikkal ugyanis sikeresen stimulálják az igényeket, azaz sokkal többen repülnek ahhoz képest, mintha nem léteznének ezek a szolgáltatók. Demokratizálták a repülést, ám ez a környezetnek végső soron egyáltalán nem tesz jót. Manapság a légi közlekedés az éghajlatváltozásért felelős szén-dioxid kibocsátásának már körülbelül a 4 százalékáért felelős, ráadásul a kondenzcsíkok is erősítik a felmelegedést, mert szétterülve több hőt tartanak vissza, mint amennyi napsugárzást visszavernek.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat klímaváltozás légi közlekedés repülés Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Stubnya Bence
2025. július 10. 12:55 Vállalat

Lezajlott az idei harmadik hazai sztrájk, és lehet még folytatása

Idén eddig alig voltak itthon sztrájkok, a győri autóipari beszállító Nemaknál szervezett lehetett a harmadik. Az Audi-sztrájk évében 12 volt.

Bucsky Péter
2025. július 10. 06:00 Közélet, Vállalat

Külföldi hitelek miatt akadt el az állam és Tiborcz István nagy vasúti üzlete

A jelek szerint túl nagy lendülettel adták el Lázárék a GYSEV Cargót Tiborcznak, miután kicsavarták az irányítást az osztrák tulajdonostárs kezéből.

Torontáli Zoltán
2025. július 9. 10:33 Vállalat

Súlyosabb piaci gondok húzódnak meg az Unitravel csődje mögött

Épp akkor törnek be új szereplők, amikor csökken az utasok száma és vásárlóereje is.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. július 10. 10:38 Világ

Hiába a Trump-barátság, 35 százalékos amerikai vámot kap a nyakába Szerbia

Ezt írta levelében Donald Trump, pedig a fia háromszor is járt Szerbiában az elmúlt évben, Belgrádban pedig a tervek szerint Trump-torony épül.

Vámosi Ágoston
2025. július 9. 14:48 Adat

Ötször gyorsabbnak érzékeljük az inflációt a valósnál, és ez elég sok problémát okoz

Nehéz dolga van a gazdaságpolitikának, ha ekkora a különbség, de a tartósan stabil forintárfolyam például segíthet csökkenteni az eltérést.

Stubnya Bence
2025. július 9. 06:04 Adat, Közélet

Kilenc hónapja az élre várták a magyar gazdaságot, miért néz ki most mégis az utolsó hely?

Tavaly még nemcsak a kormány, hanem az elemzők többsége is 3 százalék körüli növekedést várt idénre. Aztán jött a Trump-tornádó, és beindult a negatív spirál.