Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. április 21. 11:57 Világ

Hamarosan kidurran a legnagyobb e-autós lufi

A jövő az elektromos meghajtású járműveké, és ezt Kínában az utóbbi időben olyan sokan vették komolyan, hogy már jóformán mindenki elektromos autókat és buszokat gyárt. Senki sem akar lemaradni a jövő nagy bizniszéről, így ebben az iparágban egymással versenyez például az iPhone-összeszerelő Foxconn, az elektronikus kereskedelem egyik legnagyobb szereplőjének számító Alibaba vagy egy nagy ingatlanfejlesztő, a China Evergrande csoport is.

Ahogy a Bloomberg írja, összesítésük szerint már 486 elektromos járműgyártó működik Kínában, ami több mint háromszorosa a két évvel ezelőtti számnak. 2011 óta 18 milliárd dollár ömlött a piacra, és a nagy globális autógyártók mellett százszámra jelentek meg helyi induló vállalkozások is.

A kínai keresletet idén 1,6 millió autóra becsülik, ám a gyártás ezt jóval meg fogja haladni, várhatóan 3,9 millió autó lesz. Elkerülhetetlennek látszik, hogy a piac tisztuljon, és a szereplők egy része csődbe menjen.

Kína nagy piac, de annyira azért mégsem nagy, hogy egy ekkora többletet felszívjon. Az elektromos autók eladásai csak tavaly lépték át az egymilliós küszöböt, és ez is nagyrészt annak köszönhető, hogy az állam támogatta a vásárlást. Kína részben az elektromos meghajtás előtérbe helyezésével szeretné elérni a levegőszennyezés csökkentését, az olajimport visszafogását és a fejlett autóipari technológiák meghonosítását.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOlcsó elektromos autókkal törne be az európai piacra KínaKínában pár százezer forintért lehet kapni olyan mini elektromos autókat, amelyekhez jogsi sem kell. Tavaly közel kétmilliót adtak el belőlük.

Pekingben azonban a múlt hónapban bejelentették, hogy a támogatási programot visszafogják, az új autókhoz adott kedvezmény összegét csökkentik. Azt szeretnék, ha 2025-re az elektromos, a hibrid és az üzemanyagcellás autók értékesítése évi 7 millióra emelkedne, ami a teljes piac 20 százalékát jelentené. Ám ha így lesz, az még mindig legfeljebb csak néhány tucat gyártónak ad majd lehetőséget, több száznak biztosan nem.

Az állami támogatás csökkentésének részben az a célja, hogy az árverseny helyett innovációs versenyre kényszerítse a cégeket, ami ahhoz fog vezetni, hogy az alacsonyabb minőséget gyártók képtelenek lesznek elérni a túléléshez szükséges évi több tízezer darabos minimális értékesítési darabszámot.

A kisebb induló vállalkozások esélyeit nagyban rontja az is, hogy az autóipar óriásai, például a Tesla, a Volkswagen, a Fiat Chrysler, a Honda, a Mitsubishi vagy a Ford is bent van már Kínában, és helyi gyártású modellekkel tervezi elárasztani a piacot.

A cégek jelentős része egy éven belül kihullik a piacról, és a befektetők 90 százaléka nagy veszteségeket lesz kénytelen elkönyvelni – mondták a Bloombergnek a szakértők.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMég Nyugat-Európában is kaland és rettegés az elektromos autózásEgy újságíró egy 1000 kilométeres túrára indult egy Teslával – az út végén már a kijelzők elsötétítésével próbált spórolni az áramfogyasztással, hogy még elérje a töltőt.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ autó csőd elektromos autó Kína startup Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Avatar
2024. április 27. 04:37 Világ

Amerika részben hátat fordít a fenntarthatóságnak, Európa még kitart

Bár az ESG-célkitűzéseket mindössze néhány évvel ezelőtt állították fel, már annyi feszültséget okoztak, hogy az Egyesült Államokban részben feladták őket.

Váczi István
2024. április 26. 04:39 Adat, Világ

Kimeríthetetlen orosz hadsereg? Egyre fogy az egyik legfontosabb fegyverük

Népszerű elképzelés, hogy az orosz hadsereg szinte bármekkora veszteséget képes pótolni, ám a Szovjetunióról örökölt fegyverkészletek sem végtelenek.

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.

Hajdu Miklós
2024. április 28. 04:33 Élet

Ha így megy tovább, az alapkamat helyett a folyók vízállása határozza meg az inflációt

Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.

Bucsky Péter
2024. április 25. 04:39 Adat, Élet

Több ezer milliárdos rezsivédelem után a magyarok harmada fával fűt

Az energiaválság megmutatta, hogy miért tévút hosszú távon a rezsicsökkentés, amelyből ráadásul az igazán szegények többsége ki is marad, hiszen fával fűt.