Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. január 12. 16:58 Élet

Még Nyugat-Európában is kaland és rettegés az elektromos autózás

A statisztikák alapján van okuk a magyar villanyautósoknak irigykedni a nyugat-európai társaikra, ugyanis az ottani országok többségében a hazainál jóval magasabb a száz kilométernyi közútra jutó töltők darabszáma. A tapasztalatok viszont azt mutatják, hogy a nyugati infrastruktúra mellett sem lehetnek nyugodtak az e-autósok, ha hosszabb távra indulnak. Még akkor sem, ha egy Teslával utaznak, amelynek hatótávolsága viszonylag nagynak számít az elektromos autók között.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVan egy nagyon egyszerű ok, ami miatt nem vesznek Magyarországon elektromos autótMagyarországon 250, Hollandiában 5 kilométerenként van egy töltőállomás. Az infrastruktúra hiánya nem csak nálunk visszatartó erő.

A Bloomberg párizsi újságírója számolt be a kalandos útjáról, amelynek során a Párizs és Mannheim közötti mintegy 500 kilométeres távot egy Model S-sel tette meg. Marie Mawad bár rutinos villanyautó-sofőr – a francia fővárosban már évek óta gyakran használja az autómegosztó cégek elektromos autóit -, mégsem számított arra, hogy a Google Maps szerint oda-vissza 10 órás utat négy nap alatt fogja megtenni. Pedig azzal, hogy a Tesla mellett döntött, nemcsak a legnagyobb hatótávú modellt választotta az autókölcsönzők kínálatából, hanem a leggyorsabb Supercharger töltők is elérhetővé váltak számára.

A problémák már két órával az indulás után elkezdődtek.

Mawad úgy tervezte, hogy biztos, ami biztos, nem várja meg, amíg merülni kezd az autó akkuja, hanem inkább gyakrabban áll meg rövidebb töltésekre. Az első kinézett Superchargerről azonban kiderült, hogy épp nem működik, amiről szerencsére az újságírót még az autó fedélzeti számítógépe tájékoztatta, így megspórolt egy fölösleges kitérőt. Ráadásul akadt a közelben másik töltő is, úgyhogy az autó töltése megoldódott.

Az újságíró viszont kénytelen volt másfél órát eltölteni az autópálya-pihenőben – igaz, legalább volt alkalma megfigyelni egy hamburger és sült krumpli mellett a Burger Kingből, hogy a többi villanyautós leginkább a kocsiban ülve és telefonját nyomkodva üti el az időt a töltés alatt.

Innen továbbindulva az újságíró arra lett figyelmes, hogy ha tartja a 130 km/órás megengedett sebességet az autópályán, az autó kijelzője szerint megtehető kilométerek a vártnál jóval gyorsabban fogynak, nem kevés stresszt okozva a sofőrnek. Ennek ellenére is elérte újabb megálló nélkül a Párizstól 400 kilométerre fekvő Saarbrückent, ahol meg is szállt, az autót ugyanis egész éjszaka töltenie kellett, szerencsére a szálloda közvetlen közelében.

Másnap Mawad Mannheimba ért, ahol az éhség és a fáradtság miatt feladta, hogy közvetlenül az érkezés után feltöltse az autót. Addig halogatta aztán a töltést, hogy este a szállodájában kellett próbálkoznia azzal, hogy minél közelebb parkoljon egy egyszerű konnektorhoz, amiről másnap reggelig töltheti az autót.

Hiába sikerült azonban félig tilosban elég közel állnia a dugaljhoz, a kábel csatlakoztatása után az autó hibát jelzett.

Harmadnap az újságíró némi, a hatótávolsággal és az útba eső töltőkkel kapcsolatos számolgatást követően hazaindult Párizsba. Ezek a kalkulációk egyébként egyáltalán nem olyan egyszerűek Nyugat-Európában, mint gondolnánk. Egyre több ugyanis az olyan töltő, amelyek csak bizonyos márkájú autókkal használhatók vagy épp előzetes regisztrációt igényelnek. Mawad pórul is járt az egyik ilyen állomáson, ugyanis hiába telepítette a telefonjára a megfelelő alkalmazást, azt a töltő mellett állva pont nem sikerült működésre bírni.

A Tesla fedélzeti számítógépe közben már a sebesség mérséklését javasolta, ami a német autópálya sebességkorlátozás nélküli szakaszain még tovább borzolta az újságíró idegeit. Mawad végül már Franciaországba visszaérve megszállt újra, bízva abban, hogy a hotelnél tölteni tudja majd az autót. Itt azonban kiderült, hogy még nem készült el a töltőállomás, konnektor pedig nincs a parkoló közelében.

A következő reggelre már az idő is elkezdett hűlni, ami szintén csökkentette a megtehető kilométerek számát, így az újságíró szinte rettegve ült be az autóba, minden fölösleges fogyasztót kikapcsolva, sőt,

még a kijelzők fényerejét is lejjebb vette, ahogy a lemerülő telefonokon szokás.

Végül a műszerfalon pirosló, lemerüléssel kapcsolatos figyelmeztetések ellenére Madaw elért a legközelebbi Superchargerhez, ahonnan már újabb megálló nélkül vissza tudta vinni az autót a párizsi kölcsönzőbe. A kirándulás során összesen 12 óra telt el csak az autó töltésével, amibe nem tartoznak bele az állomásokhoz tett kitérők és a sikertelen próbálkozások, az idegesség pedig nem mérhető. Nyilván lehetett volna Madaw-nál sokkal precízebben és tudatosabban készülni az útra, de a példájából jól látszik, hogy az elektromos autózás hosszabb távon egyelőre még Nyugat-Európában sem igazán életszerű alternatíva – ráadásul hasonló élményekről számolt be tavaly nyáron Varró László, a Nemzetközi Energia Ügynökség vezető közgazdász-elemzője is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA vezető energetikai elemző sem tudott a Balatonra elektromos autóval eljutni PárizsbólNem létező vagy használhatatlan töltőpontok, drága és kényelmetlen szolgáltatások keresztezték az útját.

Élet e-mobilitás elektromos autó tesla töltőállomás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2019. március 22. 11:48 Élet, Világ

Roncsnak beszámított német autókat sóznak rá a figyelmetlen kelet-európai vevőkre

Szinte már vártuk ezt a trükköt, sajnos annyira logikus és életszerű.

Avatar
2019. március 21. 17:09 Élet

Miért nem érdekel minket, hogy mi lesz az adományainkkal?

Ha úgy vesszük, az adakozás is önérdek. És ez sok mindent megmagyaráz abból, hogy miért nem követjük annyira az adományaink sorsát.

Torontáli Zoltán
2019. március 21. 06:54 Élet

Hadat üzent a kormány a táplálkozási divatnak

A sertéspestis miatt egy csomó hús maradt a nyakunkon, és folyamatosan jön be az olcsó import is. A kormány megetetné velünk a felesleget.

Fontos

Kasnyik Márton
2019. március 24. 13:15 Adat

Miért támogatják a világ kormányai az éghajlatpusztítást ezermilliárd dollárokkal?

Az ár, amit a benzinért vagy a szénből nyert áramért fizetnek az emberek, nem tükrözi ezek felhasználásának valódi költségeit. Ezért valójában elképesztő pénzekkel támogatják az államok a fosszilis energiát.

Kasnyik Márton
2019. március 23. 07:50 Podcast

Móricz Dániel: Pontosan annyit takarított meg Magyarország, mint amennyi uniós pénz bejött

Nem használta ki az ország a békeidőket, a költségvetés és a Magyar Nemzeti Bank is gázt ad, amikor éppen jól mennek a dolgok. Ennek megvannak a kockázatai a HOLD Alapkezelő befektetési vezetője szerint.

Jandó Zoltán
2019. március 22. 06:51 Közélet

Vajna halála után egyből megjelent egy rejtélyes tulajdonos a TV2-ben

A máltai bejegyzésű új részvényes igazgatója korábban letelepedési kötvényekkel is üzletelt, és ugyanúgy Bibó-kollégista volt, mint Orbán Viktor.