Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2024. november 27. 14:36 Vállalat, Világ

Ezermilliárdos kedvezménnyel tukmálják elektromos autóikat a büntetéstől tartó gyártók

Hatmilliárd fontot, tehát csaknem 3000 milliárd forintot kell kifizetniük az Egyesült Királyságban az autógyártóknak annak érdekében, hogy megfeleljenek az elektromos járművek eladására vonatkozó 2024-es szabályoknak.

  • Az iparági nyereségesség és a munkahelyek is veszélyben vannak – mondta Mike Hawes, a Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) nevű iparági szervezet vezérigazgatója a Reuters cikke szerint. 
  • A Vauxhall márka tulajdonosa, a Stellantis kedden jelentette be, hogy a dél-angliai Lutonban bezárja egy gyárát, ahol 1100-an dolgoznak – írja a Bloomberg.

Tágabb kontextus: még a korábbi konzervatív kormány fogadta el azt a szabályt, ami alapján idén a teljesen elektromos modellek eladásainak az összes járműeladás legalább 22 százalékát kell kitenniük.

  • Akár 15 ezer fontos bírságot is kaphatnak a kvótát nem teljesítő járműgyártók járművenként, de van lehetőségük krediteket vásárolniuk a kvótát túlteljesítő gyártóktól, és a következő évek túlteljesítével is megfelelhetnek a szabályoknak.
  • 4 milliárd fontnyi kedvezményt adnak a gyártók idén az elektromos modelleikre Hawes szerint, hogy megfeleljenek a szabályozásnak, a maradék költség a bírságokból és a kreditekből jön össze.
  • A kisbuszokra vonatkozó kvótát már fellazították, és habár a kormány jelezte, hogy nyitott a szabályok újratárgyalására, a belsőégésű autók értékesítésének tiltására vonatkozó 2030-as határidőhöz ragaszkodnak.

Miért fontos ez? Az Egyesült Királyság járműpiacát, a szabályozás alakulását azért is érdemes figyelni, mert sok mindent elárulhat arról, hogy mi várható az Európai Unióban.

  • Az uniós szabályozás szerint az autógyártóknak flottaszinten kell megfelelniük a szigorodó szén-dioxid-kibocsátási normáknak. Jövőre csökken a kilométerenként kibocsátható szén-dioxid mennyisége a személyautók körében, de az emisszió nélküliként számon tartott elektromos autók piaci részesedése visszaesett.
  • A gyenge európai piacon olyan modellek válnak népszerűvé, amik után a gyártók bírságot fizethetnek. A UBS számításai szerint a legnagyobb bírságra a Volkswagen és a Renault számíthat.

Mi várható? Ahhoz, hogy egy átlagos, nem prémium gyártó a kibocsátáscsökkentési célt tartani tudja, nagyjából minden negyedik autójának elektromosnak kéne lennie, ezt tisztán belső égésű, de még mild (nem tölthető) hibrid modellekkel sem lehet teljesíteni. A legtöbb gyártónak elkerülhetetlen lesz, hogy büntetéseket fizessen – mondta Várkonyi Gábor autópiaci szakértő a G7 Podcastban, aminek az erről szóló adása szombaton jelenik meg.

  • Szinte biztos, hogy az EU-ban 2025 decemberében minden gyártó rákapcsol majd az elektromos modelljeinek értékesítésére, de már idén lehet látni az Egyesült Királyságban, hogy csak 18 százalék körül állnak a gyártók. Most jön a december, forgalomba állítják az összes e-autót, de még így is szinte lehetetlen ezt a 22 százalékot tartani – mondta Rózsa Tamás, a Top Tier Consultants járműipari tanácsadócég ügyvezető igazgatója.
  • A jövőre Európában várható intézkedésekkel kapcsolatban is iránymutatást adhat, hogy miként változik a brit szabályozás annak érdekében, hogy mégse legyen ekkora a büntetési volumen – tette hozzá.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOlcsó elektromos autók árasztják el Európát, vagy felvizezik a bírságszabályokat?A környezetvédelmi szabályok további enyhítését kérik a gyártók, de olcsóbb modellek tömeges piacra dobása révén is elkerülhetik a büntetést.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ bírság Egyesült Királyság járműipar szabályozás szén-dioxid kibocsátás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2024. november 25. 10:01 Vállalat

Nem lettek meg a rejtélyes magyar cégek ezermilliárdjai, lépett a bíróság

Törölte a brazil kötvényes cégek több ezer milliárdos tőkeemelését a cégbíróság. A vállalatok működése már a mesés vagyon megjelenése előtt törvénysértő volt.

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. november 26. 15:14 Közélet, Pénz

Mindent megtesz a kormány, hogy feléljék a jövő egy darabkáját az emberek

A kormány szócsőnek használja a nyugdíjpénztárakat, hogy azok az érdekeikkel ellentétes lépésre buzdítsák a tagjaikat.

Jandó Zoltán
2024. november 26. 11:31 Közélet

Egyre gyakrabban zsarolja a fizetéssel alkalmazottjait a magyar állam

A tanárok, egyetemi oktatók és bírósági alkalmazottak után most a kutatók kerültek a kormány célkeresztjébe, ráadásul ők már öt éven belül másodszor.

Mészáros R. Tamás
2024. november 26. 06:04 Világ

Van terv az európai gazdaság megmentésére, de hiányzik a pénz és az akarat

Több uniós versenyképességi jelentés is készült idén, a megvalósítást azonban finanszírozási és szuverenitási problémák gátolják.