Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. szeptember 19. 13:25 Vállalat

Olcsó elektromos autók árasztják el Európát, vagy felvizezik a bírságszabályokat?

A környezetvédelmi szabályok enyhítésére szólítják fel az európai autógyártók az uniós intézményeket, amire épp az azoknak leginkább megfelelő elektromos gépkocsik iránti kereslet csökkenése miatt van szükség az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint. A kibocsátási normákat sértő autók utáni bírságokat inkább az azoknak megfelelő modellekre való átállásra fordíthatnák gyártók.

Háttér: az autógyártóknak flottaszinten kell megfelelniük a szigorodó szén-dioxid-kibocsátási normáknak, ami 2020 óta kilométerenként 95 gramm, a benzinmotorral értékesített autóknak száz kilométerre vetítve átlagban 4,1, a dízeleseknek 3,6 literes fogyasztással kell tehát beérniük a HVG szerint. Ha ezt nem sikerül tartani, akkor extra grammonként 95 eurót kell fizetni.

  • Jövőre 93,6 grammra csökkenne a kilométerenként kibocsátható szén-dioxid mennyisége a személyautók körében, ám az emisszió nélküliként számon tartott elektromos autók piaci részesedése csökken. Az általában véve is gyenge újautó-piacon tehát azok a típusok válnak népszerűbbé Európában, amelyek után potenciálisan bírságot fizethetnek a gyártók.

Számokban: az év első nyolc hónapjában több mint 7,2 millió új személyautót állt forgalomba Európában, ami 1,4 százalékkal több, mint a 2023 hasonló időszakát jellemző adat. Az elektromos autók részesedése azonban 13,9 százalékról 12,6 százalékra olvadt a két időszak között és visszaesett a plug-in hibridek aránya is (7,5 százalékról 7 százalékra).

  • A UBS közelmúltbeli, 2023-as eladási arányokkal elvégzett számításai szerint a Volkswagen akár 6 milliárd eurós bírsággal is számolhat jövőre, de a nyereséghez viszonyítva a Renault még nagyobb büntetésbe is belefuthat.

Előzmények: az unió a közelmúltban már több engedményt is tett az autóipar részére, nagyjából egy éve például elvetette a fentebbieknél is szigorúbb Euro 7-es előírások szerinti határértékek bevezetését, és a belsőégésű motorokkal szerelt modellek 2035-ös betiltását is vita övezi, noha az erre vonatkozó szabályokat már elfogadta az Európai Unió.

Igen, de: jövőre akár 24 százalékra is emelkedhet az elektromos autók részesedése Európában, várhatóan ugyanis új, megfizethető modellek jelennek majd meg a a piacon a Transport & Environment lobbicsoport szerint. A 25 ezer euró alatti árú modellek piacra dobásával a szigorodó uniós károsanyag-kibocsátási előírásoknak való megfelelés is könnyebb lehet.

  • Megosztott valamelyest az iparág a szabályok enyhítésével kapcsolatban, a Stellantist vezető Carlo Tavares szerint például a jövőre időzített szigorítás régóta ismert, fel lehetett rájuk készülni, „így eljött verseny ideje”. A PSA-Citroën és a Fiat-Chrysler csoportokból létrejött konszern az elektromos autók vásárlásához nyújtott állami támogatásokat tartja fontosnak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFelébredt szendergéséből a Volkswagen, és ezt a győri Audi is megérziKöltségcsökkentésre és hatékonyságnövelésre van szükség, a változások a foglalkoztatásra is kihathatnak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHúszéves stratégia kudarcát mutatja a nyolcezer magyart foglalkoztató Continental szétválási terveSzétválasztaná a Continental az alkatrész- és a gumigyártást, a magyar leányvállalatok mindkét területen aktívak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKomoly probléma vagy autóipari kamu, hogy nincs elég elektromos töltő?A szigorúbb klímavédelmet követelők azzal vádolják az autóipart, hogy ürügyként használja az infrastruktúra hiányát, hogy késleltesse az elektromos átállást. De mit mutatnak a számok?

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autóipar elektromos autók károsanyag-kibocsátás szén-dioxid kibocsátás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Vámosi Ágoston
2025. február 14. 10:33 Élet, Vállalat

Lázár és Trump hadat üzent neki, a dolgozókért folyó harc fegyvere lett a home office

Az amerikai kormány, a legnagyobb bank és a MÁV is megtiltotta az otthoni munkavégzést, pedig ezzel hátrányba hozzák magukat a munkaerőpiacon.

Torontáli Zoltán
2025. február 14. 06:09 Közélet, Vállalat

A szétadóztatott magyar webáruházak nem bírják a nemzetközi versenyt

Miért tud egy cseh, román vagy lengyel kereskedő jobb feltételekkel Magyarországra szállítani, mint egy magyar? Miért nem fordítva következett ez be?

Vámosi Ágoston
2025. február 13. 11:35 Vállalat

A magyar terjeszkedés elakadása most a Mere legkisebb baja

Razziázott a hatóság a Mere-tulajdonosok moszkvai üzleteiben, többet hónapokra bezártak. Nincs előrelépés a magyarországi boltnyitást illetően sem.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. február 13. 16:54 Pénz

Sokat erősödött a forint, de hamarosan jöhet az újabb fordulat

Nem érdemes sokat várnia, aki síelésre vagy nyaralásra váltana eurót, mert elemzők a gyengülő trend visszatérésére számítanak.

Hajdu Miklós
2025. február 13. 13:35 Adat

Olyan mélyre csúszott a hazai autóipar, hogy könnyen felránthatja a BMW és a BYD új gyára

A nagy gazdasági válságokat idézi a magyar autóipar decemberi visszaesése, és egyelőre a kilátások is csak az épülő gyárak miatt kedvezőbbek.

Mészáros R. Tamás
2025. február 13. 06:00 Világ

Agresszívabb külpolitikára utal a USAID szétverése, amit Orbán győzelemként ünnepel

Alkotmányos válságot is okozhat az amerikai nemzetközi fejlesztési ügynökség beszántása, ami Orbán öröme ellenére számára is tartogat kockázatokat.